Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chtějí vybrat víc na jízdenkách. A my to odskáčeme, zlobí se řidiči

  11:52aktualizováno  11:52
Řidiče jihlavských trolejbusů naštvala plánovaná novinka, podle níž se bude po setmění nastupovat jen předními dveřmi. „Proč z nás chcete dělat revizory a posíláte nás do konfliktů?“ ptají se. Šéf odborů v jihlavském dopravním podniku Marek Řezáč nabízí cestujícím pohled, který asi někteří neznají.

V jihlavské MHD by se mělo ve večerních hodinách nastupovat pouze předními dveřmi. Někteří řidiči nevidí v takovém opatření přínos. Podle nich mohou vznikat konflikty s nepřizpůsobivými cestujícími. Na snímku v popředí řidič Marek Řezáč. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Ve chvíli, když nastoupí nepřizpůsobiví občané, kteří jezdí věčně bez placení, tak se v kabině zamykám. Ti lidé bývají sprostí, nemají daleko k ráně. Těším se na konečnou, kdy už konečně vystoupí. Jenže v některých typech trolejbusů na nás pasažér může dosáhnout. Až zavedou tu novinku, tak v problémech stejně raději otevřu všechny dveře a pustím je,“ říká Řezáč.

S nepřizpůsobivými lidmi ve vozech má letité zkušenosti. Právě proto se mu nelíbí, že by měli řidiči u předních dveří suplovat práci revizorů a kontrolovat jízdenky.

Když se bojí revizor

„I ti revizoři už se bojí, přestože jdou ve dvou. Vídávám je maximálně do devíti večer. Měli by se spolu se strážníky objevovat v MHD i v pozdějších hodinách, aby lidé věděli, že i kolem půlnoci je potřeba jízdenka. A to hlavně potom, až zavedou tu novinku,“ dodává Řezáč.

Navíc se mu nelíbí, že řidiči nebudou za revizorskou práci navíc ohodnoceni, přestože se vystaví novému riziku.

„Vedení chce vybrat víc peněz na jízdenkách a hodí to na řidiče. Ale my ty problémové cestující pak potkáváme i v civilu. Jihlava není tak velká a v MHD je stále méně bezpečno, lidé ztrácejí respekt i k policistům,“ dodal řidič.

A chce svolávat setkání kolegů s šéfem dopravního podniku, kde budou o novém režimu diskutovat. Řezáč dříve pracoval i v pražské MHD, kde potkával strážníky ve vozech za tmy častěji. V pražských autobusech také oceňoval lepší kabiny, kde může řidič dveřmi vytlačit agresivní cestující do vozu. Pak se dveře zaklapnou, oddělí řidiče od cestujících, a ten může odejít na ulici a čekat na strážníky.

Proč se za volantem cítí trapně

Řezáče štve ještě jedna věc, když ví, že určitá skupina lidí jede bez jízdenek. „Ve stejné chvíli si třeba za mnou přijdou koupit lístek dva malí kluci. To je mi kolikrát trapně, když jim jízdenku prodávám a vzadu jede hlučná partička zadarmo,“ popsal.

Fotogalerie

Podle náměstka primátora Jaroslava Vymazala jsou obavy řidičů zbytečné.

„Tady jde o psychologii. Pokud budou muset jít případní nepoctiví či neslušní cestující předními dveřmi, tak to řadu z nich odradí,“ míní Vymazal. Řidiči si podle náměstka Vymazala musí uvědomit, že nejsou u volantu jen kvůli šoférování.

„Mají i určitý dohled nad bezpečností cestujících. Jestli uvidí, že nastupuje někdo, kdo může ohrožovat bezpečnost ostatních, tak mají možnost na to rychle upozornit tlačítkem. Tím zajistí bezpečnost pasažérů i svoji vlastní,“ doplnil náměstek pro dopravu ve městě.

Pokud takový nebezpečný pasažér dnes nastoupí zadními dveřmi, tak to podle Vymazala opravdu ohrožuje všechny ve voze včetně šoféra. Ten někdy nemusí tušit, kdo stojí či sedí několik metrů za ním. Nastupování předními dveřmi zavedli už před časem v Hradci Králové. To je jedno z měst, kde se lidé z jihlavské radnice inspirovali.

V Hradci Králové se nová praxe osvědčila

„Chtěli jsme zvýšit kontrolu platební morálky cestujících. Když procházejí kolem řidiče, musí ukázat platnou jízdenku. Chtěli jsme tím zamezit jízdám bez placení, které se jinak těžko uhlídají,“ popsal Miloslav Kulich, šéf hradeckého dopravního podniku. Podle něj se akce „přední dveře“ osvědčila.

„Běží to už nějaký rok a časem se vše usadilo,“ dodal Kulich. Uznává, že to je vyšší riziko pro řidiče. Kontrola totiž může být startérem konfliktu. Přesto si ale hradecký šéf nevzpomíná, že by se kvůli tomu musel řešit závažnější problém. „Záleží také na tom, jak řidič zvládne komunikaci s cestujícím,“ doplnil Kulich.

Ředitel městské policie v Jihlavě Jan Frenc míní, že novinka v MHD bude krok lepším směrem.

„Když dostaneme od řidičů podnět, tak tam okamžitě pojede hlídka. Tak to funguje už dnes. Často nás volají, že tam mají podnapilého či agresivního člověka nebo spícího bezdomovce. Stejně se chováme i k ostatním oznámením od občanů, kterých máme tisíce ročně,“ řekl Frenc.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda motocyklisty na babetě a cyklisty v Českém Brodě (21. března 2014)
Při práci zemědělského stroje na jihu Jihlavska zemřelo malé dítě

Poblíž osady Stranná na Jihlavsku zemřelo v pondělí večer v souvislosti s prací zemědělského stroje malé dítě. Co přesně se stalo, policie zveřejnit nechce....  celý článek

Pavel Chlubna miluje Jaroměřicko. Sbírá místní pověsti, zabývá se i osudy...
Po válce ves překvapil dopis, zda chce svůj zvon zpět, zjistil badatel

Badatel a fotograf Pavel Chlubna z Jaroměřic nad Rokytnou má netradičního koníčka. Zajímá se o kostelní zvony. Příběhy deseti kostelů a více než dvou desítek...  celý článek

Výlovy rybníků patří i na Vysočině mezi oblíbené a hojně navštěvované podzimní...
Rybáři na Vysočině kapra příliš zdražovat nemohou, klesl by jim prodej

Rybáři na Vysočině už zahájili tradiční podzimní výlovy. Největší rybníky však své bohatství teprve vydají. Zatímco velká jihočeská rybářství kvůli velké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.