Dlouhé kolony zažili řidiči v Havlíčkově Brodě už loni při opravě Lidické ulice. Teď se to samé očekává v sousední Humpolecké ulici při opravě mostu přes železnici.

Dlouhé kolony zažili řidiči v Havlíčkově Brodě už loni při opravě Lidické ulice. Teď se to samé očekává v sousední Humpolecké ulici při opravě mostu přes železnici. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Rychlíky se zastavit nepodaří. Most v Brodě se bude opravovat i v noci

  • 1
Havlíčkův Brod čeká po Velikonocích obrovská dopravní komplikace. Zahájena bude oprava mostu přes železnici v Humpolecké ulici, která slouží i jako přivaděč k dálnici D1. Podstatná část prací se však kvůli provozu na kolejích odehraje po setmění. Lidé v lokalitě se bojí stavby provizorního mostu.

Režim se v ulici, kterou projede deset tisíc aut denně a která slouží jako přivaděč k dálnici D1 a zároveň je jedinou spojkou do jihozápadní části města, změní v úterý. Začne se jezdit kyvadlově, provoz budou řídit semafory. Nejprve po stávajícím mostě, pak tři měsíce po provizorním. A takové to bude do konce října.

Omezení při opravě mostu

  • Od 7. 4. do 10. 5. - kyvadlový provoz po pravé polovině (směrem od centra) současného mostu řízený semafory.
  • 10. 5. od 8 do 12 hodin - kompletní uzavírka mostu, objížďka přes Šmolovy, Lípu a Svatý Kříž.
  • Od 11. 5. do 3. 9. - kyvadlový provoz po provizorním mostě řízený semafory.
  • Od 4. 9. nejdéle do 31. 10. - kyvadlový provoz po pravé polovině opraveného mostu.
  • Do 30. 11. - finální úpravy mostu za obousměrného provozu.

„Sice to přinese mnoho komplikací, ale nedá se nic dělat. Most se opravit musí,“ uvedl starosta města Jan Tecl (ODS). Radnice kvůli omezením uspořádala v pondělí vpodvečer veřejnou debatu. Přišly na ní desítky lidí. „Jediné, o co se můžeme snažit, je veřejnost o všem informovat,“ dodal.

V úterý se při cestě od centra vlevo vedle současného mostu začne stavět mostní provizorium. „Na mostě se kvůli tomu až do 10. května uzavře levý jízdní pruh, jezdit se bude kyvadlově, provoz budou řídit semafory,“ informovala Františka Revúcká z jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Požadavek hygieniků na hluk stavbaři zřejmě nesplní

Napojovat provizorní most na stávající komunikaci budou dělníci 10. května dopoledne. Ten den se proto Humpolecká ulice v době od 8 do 12 hodin zcela uzavře. Objízdná trasa povede přes Šmolovy, Lípu a Svatý Kříž.

„Za nejkritičtější den považujeme pondělí 11. května. Ráno po projetí školních autobusů se doprava přesune na mostní provizorium,“ konstatovala Revúcká.

Provizorní most bude dlouhý 29 metrů. Bude ho tvořit ocelová konstrukce, kterou vlastní ŘSD, a na stavbu ho bezplatně zapůjčí. Jeho součástí bude i lávka pro chodce. Povrch mostu bude pogumován, aby se co nejvíce snížil hluk.

Jenže i tak s ním bude na stavbě největší problém. „Hygienická stanice chce, aby v nejbližším domě hluk ze stavby nepřesáhl 32 decibelů. Obávám se, že to se nepodaří,“ přiznala Revúcká.

Stavební ruch bude od půlnoci do půl páté ráno

Podstatná část prací se odehraje v noci. Kvůli výlukám na železnici. Úřady a železniční dopravce oproti původním předpokladům nepovolili uzavření hlavní trati z Brodu na Prahu v době, kdy po ní jezdí rychlíky. Výluky se tak budou odehrávat jen v době od půlnoci do půl páté ráno.

„Pro cestující je to jistě příjemnější, provoz na trati nebude přes den omezen. Pro dodavatelskou firmu a obyvatele okolních domů to přinese tu nepříjemnost, že se bude pracovat i v noci,“ pravila Františka Revúcká. Jak dodala, obyvatelé budou dostávat do schránek upozornění na noční práce alespoň s týdenním předstihem.

Po mostním provizoriu se bude jezdit do 3. září. Do té doby by měl dodavatel stihnout opětovně postavit minimálně pravou polovinu opravovaného mostu. Na ni by se doprava měla 4. září vrátit. Do konce října by se jezdilo kyvadlově, pak má být spuštěn plný provoz.

Objížďky? Žádné nebudou, auta mají stát v kolonách

„Vedení dopravy nešlo řešit jinak. Nemáme žádné objízdné trasy, auta budou muset čekat před mostem na semaforech,“ uvedl havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

„Stěžejní bude, aby se nezahltila světelná křižovatka u hotelu Slunce. Interval na světlech u mostu bude dvakrát až třikrát delší při výjezdu z města než na příjezdu,“ prozradil.

Už od Humpolce budou cedule, které budou tranzitní dopravu informovat o problémech v Brodě. V tomto ohledu může Brodu pomoci i rekonstrukce dalšího mostu ve Skále, kde bude postaven rovněž provizorní most. „Předpokládáme, že mnoho řidičů se nebude chtít zdržovat dvěma omezeními a raději pojede jinudy,“ věří Revúcká.

Hasiči budou vyjíždět ze dvou základen, na mostě by se zdrželi

Pro řidiče vyjíždějící z Lipnické ulice bude platit zákaz odbočení na most. „Přikázaný směr bude vpravo ven z města. Budou se muset otočit v bývalých kasárnách a zařadit do kolony,“ prozradil další nepříjemnost vedoucí dopravní policie David Hospodka.

Jak dodal, operativně se bude řešit průjezd sanitních vozů Humpoleckou ulicí. Naopak hasiči budou mít v provozu dvě výjezdní základny. Jednu v centru v Žižkově ulici, druhou v Humpolecké naproti bývalým kasárnám. Z které vyjedou, budou volit podle toho, kam pojedou.

„Bude docházet ke zpoždění autobusů. Zejména na příjezdu do města po Humpolecké ulici, kde očekáváme i kilometrové kolony,“ doplnil starosta města Jan Tecl.

Majitele domů děsí obří beranidlo bušící do pilíře

„V celé lokalitě je písečné podloží. Jak do něj začnete tlouct pilíře, popraská nám dům a spadne na hlavu,“ obávají se pánové Adamec a Novotný z Havlíčkova Brodu.

Bydlí jen pár metrů od opravovaného mostu v Humpolecké ulici. Provizorní most se bude stavět v husté zástavbě, majitelům několika domů přímo nad hlavou.

A to způsobem, který se obyvatelům příliš nezamlouvá. Během dubna obrovské beranidlo do země mezi koleje železniční trati zarazí několikametrové ocelové základy opěrného pilíře.

„Bušení beranidla zákonitě ublíží domům, které stojí jen pár metrů odtud. A chvění a otřesy budou ještě větší, když se budou pláty po dokončení stavby vytahovat,“ obává se například Jiří Čáslavský.

„I my jsme navrhovali jiné řešení,“ přiznala Františka Revúcká, zástupkyně jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic, která o podrobnostech o opravě mostu občany informovala. „Jenže každé jiné řešení stavby provizorního mostu je časově náročnější a dražší. Jsme svázáni zákonem o veřejných zakázkách a museli jsme vybrat nejlevnější nabídku,“ vysvětlila.

Jak ale ujistila, součástí smlouvy s dodavatelem díla je pasportizace staveb v okolí opravovaného mostu. „Jakékoliv jejich poškození stavební firma zaplatí, má na to sjednanou pojistku,“ řekla.

„Tak ať si hned připraví pořádný balík,“ vzkázal nazlobeně Novotný.