I když už by neměly, kamiony jezdí přes centrum Velkého Meziříčí i nadále a doprava ve městě kolabuje.

I když už by neměly, kamiony jezdí přes centrum Velkého Meziříčí i nadále a doprava ve městě kolabuje. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na Velké Meziříčí zapomeňte, radí starosta řidičům sjíždějícím z D1

  • 25
Velké Meziříčí trápí dopravní kolaps. Šoféři se tudy nevhodně snaží objet ucpanou dálnici D1. Nejen že si v ničem nepomůžou, ještě zkomplikují život ostatním. Ve městě plném křižovatek a kruhových objezdů zablokují veškerou dopravu na hodiny. Policie začne více hlídat zákaz tranzitu přes město.

„Zapomeňte na Velké Meziříčí jako na objízdnou trasu dálnice D1, neposlouchejte takové doporučující výzvy v rádiích,“ apeluje tamní starosta Radovan Necid na řidiče.

Komplikace na D1 u Meziříčí

Od pátku až do listopadu bude doprava mezi exity Měřín a Velké Meziříčí západ vedená ve dvou zúžených pruzích v obou směrech, a to po části dálnice ve směru na Prahu.

Dojde také k uzavření nájezdu na D1 ve směru na Brno v Měříně a výjezdu z dálnice ve směru od Prahy na okraji Velkého Meziříčí. Objízdné trasy jsou stanoveny.

Jako už mnohokrát v minulosti i tento týden se Meziříčí potýká s kolonami. Byť si prosadilo zákaz průjezdu tranzitu, objevují se ve frontách často také kamiony.

Fatální situace nastala v úterý a může se objevit ještě koncem týdne. Vše souvisí s rekonstrukcí úseku D1 od Měřína po Velké Meziříčí západ.

„Kombinace selhání dopravního zpravodajství, zúžené dálnice a práce na novém značení znamenala pro Velké Meziříčí neřešitelný problém,“ zlobí se Necid. Řidiči podle něj čekali dlouhé hodiny v mnohakilometrových kolonách.

Někteří místní lidé nadávají, že se pak nemůžou dostat z práce domů nebo si zajet nakoupit. Sociální sítě jsou plné rozhořčených reakcí.

Diskutéři upozorňují, že cizím šoférům, které navede vadné dopravní zpravodajství do města, předem nedochází, že je průtah plný křižovatek a kruhových objezdů. Jsou tak na něm přirozené „brzdy“.

Lepší alternativa je delší cesta přes Velkou Bíteš a Žďár

Jak ale nezabřednout do kolon? Kudy tedy mají řidiči z hrozícího dopravního pekla uniknout?

„Pokud chce někdo úsek mezi velkomeziříčskými exity dálnice D1 opravdu snadno, pohodlně a bez čekání objet, ať zvolí delší trasu, třeba Velká Bíteš - Žďár nad Sázavou - Jihlava,“ radí Necid.

Uvedl také, že celé toto úterý situaci řešil s republikovou policií. Hlavně se probíral postup vůči kamionům, které na kolony hřeší a porušují zákaz průjezdu tranzitní nákladní dopravy.

„Poslední květnový den byli policisté na dálnici vytíženi ještě defektem kamionu a bouračkami, které se v kritickém úseku staly. Přislíbili ale volné kapacity nasměrovat právě na kontrolu dodržování zákazu tranzitu u nás ve městě,“ informoval starosta.

Krajská policejní mluvčí Dana Čírtková k tomu poznamenala, že policie není od toho, aby někomu nabízela alternativní trasy k objetí nepříjemného opravovaného úseku dálnice.

„Ne ve chvíli, kdy se nestala havárie. Při dopravní nehodě je to samozřejmě něco jiného. Taky nemůžeme 24 hodin denně hlídat jedno město, naše hlídky mají i jinou činnost,“ řekla.

A uvedla, že opravdu mezi mnoha kamiony podle policejních kontrol byly a jsou i ty, kteří spadají do kategorie „tranzit“. Čekají je tučné pokuty ve správním řízení.

Lidé se často ptají, proč přímo ve městě na plynulost dopravy nedohlížejí strážníci městské policie. „Městští strážníci obecně nemají pravomoc řídit dopravu, i když to po nich lidé, co to nevědí, neustále vyžadují. Snažili se tedy alespoň asistovat na kritických místech tak, jak jim to jejich postavení umožňuje,“ vysvětlil starosta.

Jak (ne)ucpat kruhové objezdy

A dodal, že nikdy například nepochopí, proč na kruhový objezd vjede řidič, který vidí, že za ním nemůže nikdo další pokračovat. „To už není jen řidičský amatérismus, to je lidská bezohlednost a hloupost.“

V Meziříčí jsou kruhové objezdy v centru dva, oba na důležitých křižovatkách - do jedné se vjíždí z průtahu od Třebíče, druhá pouští dopravu u velkého nákupního centra.

Modernizace dálničního úseku D1 Měřín - Velké Meziříčí západ vstoupila do své další etapy. Společnost Eurovia začala tento týden postupně převádět provoz do pravého jízdního pásu směrem na Brno a doprava je na dálnici stažena jen na 1 + 1 pruh.

Po instalaci dočasného dopravního značení se v místě bude jezdit opět v režimu 2 + 2, a to až do konce listopadu.

Navíc problémy v úseku mezi oběma velkomeziříčskými dálničními sjezdy na 142. a 146. kilometru jsou ještě dodneška násobeny tím, že zde firma Znakom provádí nové dopravní značení právě v souvislosti s opravou dálnice.

Potíže na D1 přetrvají u Meziříčí řadu měsíců. Ředitelství silnic a dálnic ČR upozorňuje, že od 3. června do 31. října bude ke všemu uzavřen nájezd na D1 u Měřína na exitu 134 ve směru na Brno i výjezd Velké Meziříčí západ na exitu 141. Dále nebude k dispozici odpočívka Stránecká Zhoř na 138. kilometru.