Takto by měla křižovatka vypadat po dokončení. Větev do centra (na obrázku...

Takto by měla křižovatka vypadat po dokončení. Větev do centra (na obrázku směrem vzhůru) dostane odbočovací pruhy a až k odbočce ke Slunci i zcela nový povrch. | foto: Město Havlíčkův Brod

Brod se bál kolapsu zbytečně. Uzavírku hlásí navigace, auta zůstala doma

  • 1
Kolony, dopravní zácpy, nervózní řidiči. Takový scénář očekávali v Havlíčkově Brodě představitelé radnice i policisté. Tolik se obávali rekonstrukce a rozšíření největší křižovatky ve městě u hotelu Slunce. Obavy se ukázaly jako zbytečné. I proto, že mnoho řidičů raději nechalo auta doma.

První čtyři dny uzavírky části světelné křižovatky pominuly, a žádné kolapsy dopravy se nekonají. „Opravdu zhluboka jsme si oddychli. Situace je mnohem lepší, než jsme doufali,“ svěřil se havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Kolony se tvoří pouze ve špičkách a prakticky jen v centru města. Více aut jezdí přes Havlíčkovo náměstí a navazující Horní a Dolní ulici.

„Centrum je při nejvyšším zatížení na hranici únosnosti. Ale stále se to dá. Auta nestojí, popojíždí. A to je hlavní,“ říká Honzárek. Zvýšený provoz je také u Pleasu a na křižovatkách na obou koncích Černého mostu. Pouze drobná zpoždění nabírají i dotčené autobusové linky.

Ke kolapsu má ale situace daleko. Také proto, že dosud nebyl uzavřen pravý jízdní pruh při průjezdu křižovatkou od Jihlavy na Kolín. Prozatím se jezdí ve dvou, během stavby ale bude doprava svedena jen do levého pruhu.

„Fakt jsem nevěřil, že to bude tak dobré,“ je překvapený i brodský řidič Pavel Smetana. „Občas se před některými křižovatkami nahromadí víc aut, ale vždy se rychle rozjedou. Jestli se někde čeká minutu dvě, je to moc,“ dodává.

Podle Honzárka je to i díky tomu, že dost řidičů nechává od počátku týdne auto raději doma. „Hodně se mluvilo o problémech, jaké uzavírka přinese. Mnoho lidí se toho asi zaleklo. Teď jen aby to vydrželo,“ říká místostarosta.

Semafory byly přeprogramovány, směr centrum už neexistuje

O omezení už vědí řidiči z celé republiky. „Národní dopravní integrační centrum zabezpečilo zanesení uzavírky do navigačních systémů, řidiči jsou na uzavírku upozorňováni také prostřednictvím zelené vlny v dopravních zpravodajstvích,“ sdělil Richard Peška z firmy, která má na starosti dopravní značení.

Provoz ve městě ve zvýšené míře monitoruje i policie. „Zaměřili jsme se na centrum města a objízdné trasy. Kontrolujeme i zákazy vjezdu nákladních automobilů,“ upřesnil vedoucí havlíčkobrodského dopravního inspektorátu David Hospodka.

Přesto si několik řidičů trasu zkracuje po Kalinově nábřeží k supermarketu Billa, kde je vjezd motorových vozidel zakázán.

Na samotné stavbě se pracuje od prvních minut uzavírky. Hned po uzavření celé větve křižovatky na centrum v ní specializovaná firma demontovala semafory. Světla na ostatních větvích přeprogramovala tak, aby centrum úplně vynechala. Chvíli křižovatku řídili policisté.

Během prvních dnů se odfrézoval asfalt z celé silnice, překládají se inženýrské sítě, jež budou nově přesunuty z demolovaného mostu přes Žabinec pod koryto potoka. Staveniště bylo i oploceno, aby se na něj nedostali chodci.

„Jsem rád, že se na staveništi pracuje v plném nasazení od samého počátku. Vůči řidičům by to jinak nebylo fér,“ konstatoval Libor Honzárek.

Část křižovatky bude uzavřená až do konce září. Stavební firma během té doby zbourá mostek přes potok Žabinec, který je v havarijním stavu, a postaví nový, širší. Křižovatku zároveň rozšíří o odbočovací a připojovací pruhy od Jihlavy do centra a od centra na Kolín.

Práce budou stát přes 33 milionů korun. Největší díl, 17 milionů, zaplatí Kraj Vysočina. O zbývající výdaje se podělí město s Ředitelstvím silnic a dálnic.