Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test rychlosti MHD prohrála. Přesto Třebíč touží po více cestujících

  16:37aktualizováno  16:37
Je ve městě rychlejší městská hromadná doprava, auto, kolo, nebo jít či běžet pěšky? Nezvyklý dopravní experiment uspořádala radnice v Třebíči. O něco málo zvítězil cyklista, nejpomalejší je MHD. I přesto radnice nabádá k co největšímu používání městských autobusů.

Pro svůj experiment si radnice vybrala dopolední hodiny běžného pracovního dne. Porovnala, za jak dlouho se účastníci testu dostanou z centra města ke škole v ulici Kpt. Jaroše na sídlišti v severní části města.

Trasy a výsledky jednotlivých způsobů přepravy z centra Třebíče k základní...

Trasy a výsledky jednotlivých způsobů přepravy z centra Třebíče k základní škole v ulici Kpt. Jaroše. Údaj u běžce vlevo nahoře je chybný, ve skutečnosti mu cesta trvala něco málo přes sedm minut.

„U sochy Cyrila a Metoděje na Karlově náměstí se sešli řidič osobního auta, běžkyně, cyklista na elektrokole a zkušená cestovatelka městskou hromadnou dopravou. Start byl v 9:15, kdy z náměstí odjíždí linka číslo 5,“ popsala experiment mluvčí radnice Irini Martakidisová.

Jak experiment dopadl? Nejrychlejší byl cyklista na elektrokole, který trasu zvládl za 4 minuty a 25 vteřin. Více než dvě a půl minuty za ním doběhla běžkyně. Třetí přijelo osobní auto, kterému cesta trvala 8 minut a 12 vteřin. Cesta městskou hromadnou dopravou trvala přes 11 minut.

„Jezdit na kole a chodit pěšky se v Třebíči zkrátka vyplatí,“ okomentovala výsledky mluvčí města.

Autobus jel dvakrát delší trasou, než cyklista a běžkyně

Zdánlivě jasné výsledky však potřebují dovysvětlení. Cyklista i běžkyně absolvovali stejnou trasu dlouhou necelého jeden a půl kilometru. Z Karlova náměstí se na sídliště dostávali přes lokalitu Kočičina. Že bude rychlejší cyklista na elektrokole, než běžkyně, bylo víceméně jasné předem.

Při testu radnice vybrala i cíl, ke kterému musel řidič osobního vozu zdolat o dvě třetiny delší cestu. Z Karlova náměstí Cyrilometodějskou, Velkomeziříčskou a Jelínkovou ulicí najel dva a půl kilometru.

A vůbec nejdelší trasu absolvoval autobus městské hromadné dopravy. Ten z trasy pro auto odbočil ještě víc do sídliště, projel ho až k Míčové ulici a do cíle dorazil z druhé strany. I vzhledem k několika zastávkám na trase skončit poslední jednoduše musel.

Vyplatí se nechat auto v garáži, tvrdí i přes výsledky radnice

Cílem testu bylo podle Martakidisové ukázat, že pohybovat se po Třebíči je nejlepší i nejrychlejší zdravě. Tedy na kole nebo běhat. „Na základě těchto výsledků bychom se chtěli více zaměřit na podporu elektrokol. Město jde příkladem, na radnici jsme pořídili už čtyři,“ konstatovala.

Naopak, i když to na první pohled tak nemusí vypadat, výsledky testu podle radnice ukázaly, že nejhorší variantou je osobní auto. „Časová ztráta autobusu oproti osobnímu autu je malá, takže je určitě dobrou možností nechat auto v garáži a šetřit nervy, benzín i životní prostředí,“ vzkázala třebíčská mluvčí.

Jak dodala, výsledky testu odbor dopravy zohlední při svých dalších aktivitách a směřování podpory do jednotlivých způsobů dopravy v Třebíči. Cílem má být přivést více lidí do autobusů MHD či je posadit na sedla kol.




Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...



Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...

D1 na Prahu za Měřínem šest hodin stála kvůli vážné nehodě tří kamionů

Nehoda tří kamionů, která v pondělí uzavřela na 121. kilometru dálnici D1 ve...

Nehoda tří kamionů ráno uzavřela na 121. kilometru D1 na Prahu. Jednoho z řidičů museli hasiči z kabiny vyprostit,...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Další z rubriky

Řidiče na Vysočině čekají kolony i mimo D1, trápí je devět velkých uzavírek

Řidiči musí počítat s dopravním omezením například na kasárenské křižovatce -...

Stavební sezona na vysočinských silnicích se rozjela naplno. A to i na důležitých tepnách, po kterých denně projíždí...

Žáci se stali pouze zbožím, říká ředitelka školy s osmi desítkami dětí

Učitelky si vyučování v méně početných třídách pochvalují. Umožňuje lepší...

Základní škola ve Strážku na Žďársku funguje na výjimku, chodí do ní jen 82 dětí. Na každého mají učitelé mnohem více...

Aktivisté udělali z jihlavského náměstí „autobazar“. Kritizují záplavu aut

Skupinka osmi aktivistů v neděli večer na dvou místech Masarykova náměstí...

Masarykovo náměstí v krajském městě Vysočiny sice patří k největším ve střední Evropě, ale téměř polovinu z něj...

Najdete na iDNES.cz