Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autobusy se kvůli sporu dopravců s politiky vyhýbají nádraží v Třebíči

  11:54
Autobusová nádraží se stavějí kvůli tomu, aby na nich zastavovaly autobusy. Tomu třebíčskému se ale v posledních dnech někteří řidiči záměrně vyhýbají. Zastavují raději těsně vedle něj. Cestující v Třebíči tak čelí zmatkům. A to jen kvůli tomu, že se spolu politici a dopravci špatně domlouvají.
Některé autobusy na nádraží nezajíždějí, zastavují v jeho těsném sousedství....

Některé autobusy na nádraží nezajíždějí, zastavují v jeho těsném sousedství. Činí tak kvůli sporu dopravců s politiky o úhradu poplatků za vjezd na nádraží. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Paní, teď je to divočina. Musíte si všechno pořádně hlídat a dívat se kolem,“ radil v úterý ráno nastupující ženě řidič společnosti ICOM transport na lince Třebíč - Kněžice - Jihlava. Jeho autobus stál v té chvíli těsně mimo nádraží.

A proč na něj nezajel?

Na zmatky se zadělalo letos v létě, kdy radní v Třebíči na popud firmy ICOM vyhlásili výběrové řízení na nového provozovatele nádraží. Překvapivě ale vyhrála menší firma Tredos, která nabídla nájemné 1,6 milionu ročně. Podstatně větší ICOM prohrál s cenou 1,488 milionu.

Tredosu lidé z radnice narychlo předávali nádraží na začátku školního roku. „My jsme si byli vědomi, že termín je šibeniční. Já ale doufám, že komplikace nebudou,“ uvedl na konci prázdnin starosta Třebíče Pavel Janata (KDU-ČSL).

ICOM chce peníze za vjezd na nádraží po kraji. A ten je nedá

Jenže se mýlil, komplikace nastaly. Týkají se poplatků za vjezd na nádraží. Kdyby je ICOM transport platil Tredosu, tak by se tyto peníze vyváděly ze systému veřejné dopravy. A ten platí kraj.

Když se o nádraží staral ICOM, tak těmito penězi snižoval ztrátu z provozu autobusů objednávaných krajem.

„A to teď ICOM nemá a natahuje ruku ke kraji, protože ztráta narostla. A kraj říká, že jim víc nedá,“ tvrdí Janata.

A přiznal, že když s Tredosem uzavírali smlouvu, tak o těchto rizicích ve vedení města netušili.

ICOM se následně odmítl dohodnout s Tredosem na podmínkách vjezdů na nádraží. Problém eskaloval minulý týden, kdy část autobusů ICOM odklonil mimo nádraží.

Město smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí odškodnění

Janata s kolegy se tomu snažil zabránit, protože zastávky vedle nádraží nejsou připraveny na větší nápor autobusů. Jenže kraj to podle něj v několika případech povolil.

„Dokonce jsme nebyli informováni, že kraj takto rozhodl a umožnil jim to. Pro nás to bylo stejné překvapení jako pro cestující. Přitom jsme byli krajským radním Hylišem ujištěni, že autobusy zůstanou na nádraží,“ diví se Janata.

Vedení radnice v krizové situaci rozhodlo, že smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí firmě odškodnění, protože už tam investovala. To zřejmě bude v řádech statisíců.

Nádraží začne provozovat samo město a navíc sníží poplatky za vjezd. Ty budou menší, než jaké účtoval ICOM a následně i Tredos.

Městský úřad v Třebíči chyboval hned dvakrát, tvrdí ICOM

Šéf ICOM transport Zdeněk Kratochvíl je z postupu vedení radnice rozčarovaný. O rozpoutání krize mluví jinak než Janata. Smlouva, která v létě skončila, byla podle něj neplatná od samého počátku. Následně i nová zářijová smlouva s Tredosem byla podle Kratochvíla prohlášena za neplatnou od začátku. „A to z důvodu závažných pochybení Městského úřadu v Třebíči - již podruhé v jednom roce,“ uvedl ředitel.

Proto jeho společnost nemohla uzavřít smlouvu o užívání nádraží ani s Tredosem, ani s městem.

„Protože jsme neznali podmínky, ale ani s kým máme smlouvu uzavřít, museli jsme začít se změnou jízdních řádů, což se projevilo v současném omezení zajíždění na nádraží,“ doplnil Kratochvíl.

Minulý týden ve čtvrtek sice dostal návrh, který ale nemohl akceptovat. „A to především z důvodů nestandardních podmínek,“ sdělil. A ještě dodal, že i v jejich zájmu je, aby se všechny vozy s logem ICOM vrátily na nádraží.

Podle vedení kraje má celý spor jednoduché řešení. To ale stále není na stole a cestující musejí improvizovat.

Soutěž na provozovatele nebyla šťastná, šlo pouze o peníze

„My jsme měli jednání s městem a dohodli jsme se, že město od Nového roku převezme péči o nádraží. Dohodli jsme se i na úhradě nákladů, aby to bylo optimální pro město i kraj,“ uvedl krajský radní Jan Hyliš (ČSSD).

Podle něj ale nebylo šťastné, že v Třebíči hledali nového provozovatele nádraží v soutěži. „Autobusová nádraží by měla spravovat města. Když se soutěží komerčně, tak je to souboj o peníze,“ dodal Hyliš.

Šéf Tredosu František Pléha už je smířený s tím, že nádraží po krátké době opustí. Smlouvu o finančním vyrovnání s městem ale ještě nepodepsal. Podle něj přebírání nádraží zaměstnalo spoustu lidí z jejich firmy.

„Brali jsme to jako investici na osm let. Když jsme to nádraží přebírali, tak připomínalo holobyt. Rozvody tam byly odstřihnuté. Nebyla legrace znovu rozpohybovat takový kolos,“ upozornil Pléha. Částka, kterou jim město zaplatí, nakonec bude podle něj zveřejněna.

Autor:
  • Nejčtenější

Ženu v útulku pokousal pes, po srdeční zástavě a amputaci nohy bojuje o život

18. dubna 2024  13:48,  aktualizováno  14:13

Mnohačetná a velmi vážná poranění utrpěla žena, kterou v úterý napadl pes ve žďárském útulku v...

Na D1 u Humpolce zemřel mladý řidič. Narazil do zaparkovaného návěsu

19. dubna 2024  7:16

Devatenáctiletý řidič osobního auta cizí státní příslušnosti zemřel ve čtvrtek večer po nehodě na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jihlava rozšíří parkovací zóny. Dojíždějící jsou nám ukradení, řekl radní

18. dubna 2024  15:07

Jihlava od května rozšíří kontroverzní nový systém parkování do dalších dvou oblastí v okolí ulic U...

Není jara bez Zahrady. Populární výstava opět přiláká do Brodu tisíce lidí

25. dubna 2024  16:23

Není léta bez slunce, podzimu bez spadaného listí a zimy bez alespoň trochy sněhu. A jara? No přeci...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Jihlava prodá bývalé kasárny zpět armádě. Nesmí tu být cizí vojsko, volá SPD

25. dubna 2024  9:22

Jihlava prodá část bývalého pístovského vojenského areálu ministerstvu obrany. Armáda chce z...

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...