Autobusy se kvůli sporu dopravců s politiky vyhýbají nádraží v Třebíči

  11:54aktualizováno  11:54
Autobusová nádraží se stavějí kvůli tomu, aby na nich zastavovaly autobusy. Tomu třebíčskému se ale v posledních dnech někteří řidiči záměrně vyhýbají. Zastavují raději těsně vedle něj. Cestující v Třebíči tak čelí zmatkům. A to jen kvůli tomu, že se spolu politici a dopravci špatně domlouvají.

Některé autobusy na nádraží nezajíždějí, zastavují v jeho těsném sousedství. Činí tak kvůli sporu dopravců s politiky o úhradu poplatků za vjezd na nádraží. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Paní, teď je to divočina. Musíte si všechno pořádně hlídat a dívat se kolem,“ radil v úterý ráno nastupující ženě řidič společnosti ICOM transport na lince Třebíč - Kněžice - Jihlava. Jeho autobus stál v té chvíli těsně mimo nádraží.

A proč na něj nezajel?

Na zmatky se zadělalo letos v létě, kdy radní v Třebíči na popud firmy ICOM vyhlásili výběrové řízení na nového provozovatele nádraží. Překvapivě ale vyhrála menší firma Tredos, která nabídla nájemné 1,6 milionu ročně. Podstatně větší ICOM prohrál s cenou 1,488 milionu.

Tredosu lidé z radnice narychlo předávali nádraží na začátku školního roku. „My jsme si byli vědomi, že termín je šibeniční. Já ale doufám, že komplikace nebudou,“ uvedl na konci prázdnin starosta Třebíče Pavel Janata (KDU-ČSL).

ICOM chce peníze za vjezd na nádraží po kraji. A ten je nedá

Jenže se mýlil, komplikace nastaly. Týkají se poplatků za vjezd na nádraží. Kdyby je ICOM transport platil Tredosu, tak by se tyto peníze vyváděly ze systému veřejné dopravy. A ten platí kraj.

Fotogalerie

Když se o nádraží staral ICOM, tak těmito penězi snižoval ztrátu z provozu autobusů objednávaných krajem.

„A to teď ICOM nemá a natahuje ruku ke kraji, protože ztráta narostla. A kraj říká, že jim víc nedá,“ tvrdí Janata.

A přiznal, že když s Tredosem uzavírali smlouvu, tak o těchto rizicích ve vedení města netušili.

ICOM se následně odmítl dohodnout s Tredosem na podmínkách vjezdů na nádraží. Problém eskaloval minulý týden, kdy část autobusů ICOM odklonil mimo nádraží.

Město smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí odškodnění

Janata s kolegy se tomu snažil zabránit, protože zastávky vedle nádraží nejsou připraveny na větší nápor autobusů. Jenže kraj to podle něj v několika případech povolil.

„Dokonce jsme nebyli informováni, že kraj takto rozhodl a umožnil jim to. Pro nás to bylo stejné překvapení jako pro cestující. Přitom jsme byli krajským radním Hylišem ujištěni, že autobusy zůstanou na nádraží,“ diví se Janata.

Vedení radnice v krizové situaci rozhodlo, že smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí firmě odškodnění, protože už tam investovala. To zřejmě bude v řádech statisíců.

Nádraží začne provozovat samo město a navíc sníží poplatky za vjezd. Ty budou menší, než jaké účtoval ICOM a následně i Tredos.

Městský úřad v Třebíči chyboval hned dvakrát, tvrdí ICOM

Šéf ICOM transport Zdeněk Kratochvíl je z postupu vedení radnice rozčarovaný. O rozpoutání krize mluví jinak než Janata. Smlouva, která v létě skončila, byla podle něj neplatná od samého počátku. Následně i nová zářijová smlouva s Tredosem byla podle Kratochvíla prohlášena za neplatnou od začátku. „A to z důvodu závažných pochybení Městského úřadu v Třebíči - již podruhé v jednom roce,“ uvedl ředitel.

Proto jeho společnost nemohla uzavřít smlouvu o užívání nádraží ani s Tredosem, ani s městem.

„Protože jsme neznali podmínky, ale ani s kým máme smlouvu uzavřít, museli jsme začít se změnou jízdních řádů, což se projevilo v současném omezení zajíždění na nádraží,“ doplnil Kratochvíl.

Minulý týden ve čtvrtek sice dostal návrh, který ale nemohl akceptovat. „A to především z důvodů nestandardních podmínek,“ sdělil. A ještě dodal, že i v jejich zájmu je, aby se všechny vozy s logem ICOM vrátily na nádraží.

Podle vedení kraje má celý spor jednoduché řešení. To ale stále není na stole a cestující musejí improvizovat.

Soutěž na provozovatele nebyla šťastná, šlo pouze o peníze

„My jsme měli jednání s městem a dohodli jsme se, že město od Nového roku převezme péči o nádraží. Dohodli jsme se i na úhradě nákladů, aby to bylo optimální pro město i kraj,“ uvedl krajský radní Jan Hyliš (ČSSD).

Podle něj ale nebylo šťastné, že v Třebíči hledali nového provozovatele nádraží v soutěži. „Autobusová nádraží by měla spravovat města. Když se soutěží komerčně, tak je to souboj o peníze,“ dodal Hyliš.

Šéf Tredosu František Pléha už je smířený s tím, že nádraží po krátké době opustí. Smlouvu o finančním vyrovnání s městem ale ještě nepodepsal. Podle něj přebírání nádraží zaměstnalo spoustu lidí z jejich firmy.

„Brali jsme to jako investici na osm let. Když jsme to nádraží přebírali, tak připomínalo holobyt. Rozvody tam byly odstřihnuté. Nebyla legrace znovu rozpohybovat takový kolos,“ upozornil Pléha. Částka, kterou jim město zaplatí, nakonec bude podle něj zveřejněna.

Autor:

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Další z rubriky

Vánoční výzdoba? Trendy je růžová a mátová, neomrzí se přírodní doplňky

Floristky telčského studia Butterfly Fantasy Hana Hinterhölzová (vlevo) a Petra...

Čas před vánočními svátky je obdobím, kdy jsou floristé v jednom kole. Každý chce mít doma adventní věnec, svícen nebo...

Ředitel jihlavské zoo má kancelář s opicemi. Teď už raději zavřenými

Stěnu ředitelské pracovny v zoo, kde od léta sedí Jan Vašák, tvoří expozice...

Kdyby se soutěžilo, kdo má nejhezčí kancelář, možná by vyhrála ta, ve které sedí ředitel jihlavské zoologické zahrady...

Slavnou bránou se Jihlava chlubí, na víkendy a odpoledne ji ovšem zavírá

Brána Matky Boží, jedna z nejvýznamnějších památek Jihlavy, je nyní otevřená...

Brána Matky Boží ze 13. století je jednou z nejvýznamnějších historických dominant Jihlavy. Ale když ji turisté chtějí...

Najdete na iDNES.cz