„Paní, teď je to divočina. Musíte si všechno pořádně hlídat a dívat se kolem,“ radil v úterý ráno nastupující ženě řidič společnosti ICOM transport na lince Třebíč - Kněžice - Jihlava. Jeho autobus stál v té chvíli těsně mimo nádraží.
A proč na něj nezajel?
Na zmatky se zadělalo letos v létě, kdy radní v Třebíči na popud firmy ICOM vyhlásili výběrové řízení na nového provozovatele nádraží. Překvapivě ale vyhrála menší firma Tredos, která nabídla nájemné 1,6 milionu ročně. Podstatně větší ICOM prohrál s cenou 1,488 milionu.
Tredosu lidé z radnice narychlo předávali nádraží na začátku školního roku. „My jsme si byli vědomi, že termín je šibeniční. Já ale doufám, že komplikace nebudou,“ uvedl na konci prázdnin starosta Třebíče Pavel Janata (KDU-ČSL).
ICOM chce peníze za vjezd na nádraží po kraji. A ten je nedá
Jenže se mýlil, komplikace nastaly. Týkají se poplatků za vjezd na nádraží. Kdyby je ICOM transport platil Tredosu, tak by se tyto peníze vyváděly ze systému veřejné dopravy. A ten platí kraj.
Když se o nádraží staral ICOM, tak těmito penězi snižoval ztrátu z provozu autobusů objednávaných krajem.
„A to teď ICOM nemá a natahuje ruku ke kraji, protože ztráta narostla. A kraj říká, že jim víc nedá,“ tvrdí Janata.
A přiznal, že když s Tredosem uzavírali smlouvu, tak o těchto rizicích ve vedení města netušili.
ICOM se následně odmítl dohodnout s Tredosem na podmínkách vjezdů na nádraží. Problém eskaloval minulý týden, kdy část autobusů ICOM odklonil mimo nádraží.
Město smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí odškodnění
Janata s kolegy se tomu snažil zabránit, protože zastávky vedle nádraží nejsou připraveny na větší nápor autobusů. Jenže kraj to podle něj v několika případech povolil.
„Dokonce jsme nebyli informováni, že kraj takto rozhodl a umožnil jim to. Pro nás to bylo stejné překvapení jako pro cestující. Přitom jsme byli krajským radním Hylišem ujištěni, že autobusy zůstanou na nádraží,“ diví se Janata.
Vedení radnice v krizové situaci rozhodlo, že smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí firmě odškodnění, protože už tam investovala. To zřejmě bude v řádech statisíců.
Nádraží začne provozovat samo město a navíc sníží poplatky za vjezd. Ty budou menší, než jaké účtoval ICOM a následně i Tredos.
Městský úřad v Třebíči chyboval hned dvakrát, tvrdí ICOM
Šéf ICOM transport Zdeněk Kratochvíl je z postupu vedení radnice rozčarovaný. O rozpoutání krize mluví jinak než Janata. Smlouva, která v létě skončila, byla podle něj neplatná od samého počátku. Následně i nová zářijová smlouva s Tredosem byla podle Kratochvíla prohlášena za neplatnou od začátku. „A to z důvodu závažných pochybení Městského úřadu v Třebíči - již podruhé v jednom roce,“ uvedl ředitel.
Proto jeho společnost nemohla uzavřít smlouvu o užívání nádraží ani s Tredosem, ani s městem.
„Protože jsme neznali podmínky, ale ani s kým máme smlouvu uzavřít, museli jsme začít se změnou jízdních řádů, což se projevilo v současném omezení zajíždění na nádraží,“ doplnil Kratochvíl.
Minulý týden ve čtvrtek sice dostal návrh, který ale nemohl akceptovat. „A to především z důvodů nestandardních podmínek,“ sdělil. A ještě dodal, že i v jejich zájmu je, aby se všechny vozy s logem ICOM vrátily na nádraží.
Podle vedení kraje má celý spor jednoduché řešení. To ale stále není na stole a cestující musejí improvizovat.
Soutěž na provozovatele nebyla šťastná, šlo pouze o peníze
„My jsme měli jednání s městem a dohodli jsme se, že město od Nového roku převezme péči o nádraží. Dohodli jsme se i na úhradě nákladů, aby to bylo optimální pro město i kraj,“ uvedl krajský radní Jan Hyliš (ČSSD).
Podle něj ale nebylo šťastné, že v Třebíči hledali nového provozovatele nádraží v soutěži. „Autobusová nádraží by měla spravovat města. Když se soutěží komerčně, tak je to souboj o peníze,“ dodal Hyliš.
Šéf Tredosu František Pléha už je smířený s tím, že nádraží po krátké době opustí. Smlouvu o finančním vyrovnání s městem ale ještě nepodepsal. Podle něj přebírání nádraží zaměstnalo spoustu lidí z jejich firmy.
„Brali jsme to jako investici na osm let. Když jsme to nádraží přebírali, tak připomínalo holobyt. Rozvody tam byly odstřihnuté. Nebyla legrace znovu rozpohybovat takový kolos,“ upozornil Pléha. Částka, kterou jim město zaplatí, nakonec bude podle něj zveřejněna.