Kolem 250 stání slouží totiž v současné době jak zákazníkům obchodu, tak i lidem, kteří tam odstaví své auto a dál pokračují vlakem nebo autobusem.
Právě tomu se ale snaží firma Kaufland zamezit výstavbou vjezdových a výjezdových bran.
„Jejich kolaudace je naplánovaná na konec tohoto měsíce. Důvodem instalace je nedostatek volných parkovacích míst pro naše zákazníky. Parkoviště bylo často využíváno cestujícími, kteří používali prostor před prodejnou jako odstavné parkoviště pro svá vozidla v blízkosti vlakového nádraží,“ sdělila mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.
Nakupující se ale obávat nemusejí - prvních 150 minut parkování bude zdarma. Každá další započatá hodina však vyjde na padesátikorunu, přičemž na výjezd z plochy budou mít motoristé čtvrt hodiny. „Ztráta parkovacího lístku bude zpoplatněna částkou 1500 korun,“ dodala Renata Maierl.
Novinku místní nevítají zrovna s nadšením.
„Dojíždím za prací do Prahy a samotné se mi jet autem finančně nevyplatí, navíc si na tamní provoz netroufám. Často mi ale pondělní vlak jede brzy ráno a v pátek zase přijíždím pozdě večer, a to se mi přes celé město pěšky jít nechce, navíc s kufrem. Proto jet z domu autem a odstavit ho na těch pár dní hned u vlakového nádraží je ideální řešení,“ popisuje Veronika H. ze Žďáru nad Sázavou.
Odstavné parkoviště u nádraží chybí, namítají řidiči
A právě u rozsáhlé parkovací plochy u Kauflandu, hned u nádraží, je podle ní vždy velká šance, že se nějaké volné místo najde.
„Na malém parkovišti u autobusového nádraží bývá pravidelně plno a po okolním sídlišti je to pokaždé loterie, často člověk musí objet několik ulic a nakonec třeba parkuje stejně poměrně daleko od nádraží. Nic jiného mi ale teď asi nezbude, platit za parkování nechci. Žďáru nějaké odstavné parkoviště chybí, určitě by ho spousta lidí uvítala,“ vyjádřila se mladá žena.
Ze změny nemá radost ani vedení města, ovšem mnoho s ní nezmůže.
„Samozřejmě to vnímám negativně, ale společnost na tuto změnu má právo. To, že Kaufland staví závory u svých prodejen, je celorepublikový trend. V řadě měst již fungují roky, teď přišel na řadu i Žďár,“ konstatoval žďárský starosta Martin Mrkos.
S Kauflandem město podle jeho slov jednalo, ale k alternativním řešením firma nebyla otevřená. „Byli jsme obeznámeni s tím, že zmiňovaný trend závor je daný a nedělají žádné výjimky,“ uvedl Mrkos.
Po monitoringu parkoviště dává město Kauflandu za pravdu
Na radnici si nechali rovněž vypracovat monitoring parkování u zmiňovaného nákupního centra. Výsledek ukázal, že ještě před otevírací dobou marketu na ploše stojí už několik desítek aut. Mnohá z nich tam pak zůstávají odstavená po celý týden, takže se jedná s největší pravděpodobností právě o lidi dojíždějící ze Žďáru nebo z okolních obcí na delší dobu za prací.
Nedostatek parkovacích stání pro cestující vlakem a autobusem, ale třeba i obyvatele okolních sídlišť plánuje město řešit vybudováním nových odstavných ploch.
„V ulici Jihlavská na autobusovém nádraží přibude zhruba čtyřiadvacet míst a v Chelčického vznikne míst dvanáct. Pokud půjdou projektové a povolovací práce podle plánu, odhaduji výstavbu přibližně v polovině roku 2020,“ nastínil Martin Mrkos.
Větší plocha nahradí současné stání autobusů, druhá na sídlišti v ulici Chelčického vyroste na místě pokácených nemocných smrků.