Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy už nemusejí couvat na kruhovém objezdu, spor o provedení trvá

  14:48aktualizováno  14:48
Třebíč nechala drobně upravit diskutovaný kruhový objezd na křižovatce ulic Bedřicha Václavka a Jungmannova. Autobusy, které musely při jeho projíždění občas manévrovat a couvat, už se vytočí snáze. Kritika objezdu však neustává, podle některých hlasů je v rozporu s předpisy.

Dva týdny po sociálních sítích koluje video, jak se na dočasném kruhovém objezdu v centru Třebíče nemůže vytočit linkový autobus. Jeho řidič si musí dvakrát couvnout, aby se do něho vešel. Během doby, kdy v objezdu manévruje, ho druhý autobus předjede v protisměru. Záběry už viděly stovky tisíc lidí.

A viděli je i zástupci policie a úřadů. Přesto i nadále tvrdí, že kruhový objezd je naprosto v pořádku a žádným normám ani předpisům neodporuje.

Fotogalerie

Přesto město v uplynulých dnech - i v reakci na zmíněné video - nechalo objezd drobně poupravit.

„Na okraji chodníku, předsunutý směrem k silnici, stál sloup veřejného osvětlení. Nechali jsme ho přesunout až za chodník, aby nebránil vytočení delších vozidel a autobusů,“ popsal vedoucí městského odboru dopravy Aleš Kratina.

Podle něj toto opatření pomohlo. Radnice problémy na kruhovém objezdu od té doby neeviduje. „I autobusy tudy už jezdí plynule a bez jakýchkoliv komplikací,“ dodal Kratina.

Chybí pojížděný středový ostrůvek, namítá kritik objezdu...

Kritici ovšem tvrdí, že kruhový objezd i nadále nesplňuje potřebné normy. Jedním z nejhlasitějších je Aleš Novák. Tento mladý muž je studentem dopravní fakulty ČVUT a zároveň členem třebíčské dopravní komise.

„Křižovatka je vybudována zcela nevhodně a popírá základní znak miniokružních křižovatek. Tím by měl být takzvaný plně pojížděný středový ostrůvek, který mohou autobusy a nákladní vozidla bez problémů dle pravidel přejet,“ tvrdí.

Přitom se opírá i o názory dalších projektantů nebo třeba proděkana fakulty, s nimiž problém konzultoval.

„Středový ostrůvek umožňuje vozidlům s horší manévrovací schopností projíždět střed křižovatky. Zde je však pouze ostrůvek, který je nutný objet. To je důvod, proč docházelo a stále dochází k problémům s průjezdem autobusů,“ vysvětluje Novák.

Nová miniokružní křižovatka v centru Třebíče skutečně plochý středový ostrůvek nemá. Místo vyvýšené dlažby je v jeho středu kruh z obrubníků vysypaný hlínou. V té je zapíchnuté svislé dopravní značení. I dlouhá vozidla ho proto musí objet.

... nikde to není psáno, oponuje policie. Student dokument cituje

„Nikde v normě ani v technických podmínkách není dáno, že okružní křižovatka o průměru 19 metrů musí mít pojížděný středový ostrov,“ odmítá Novákovo tvrzení dopravní inženýr třebíčské policie Pavel Roudenský.

Aleš Novák však na svém trvá. Na webových stránkách zveřejnil dokument, který popisuje technické podmínky při projektování okružních křižovatek.

„Miniokružní křižovatka je úrovňová křižovatka, jejíž vnější průměr je menší než 23 metrů. Navrhuje se vždy se zpevněným středovým ostrovem. Má podobnou charakteristiku jako okružní křižovatka, kde však projedou po okružním pásu pouze osobní vozidla, případně dodávky. Průjezd větších vozidel je umožněn stejně jako na průsečné křižovatce přes středový ostrov,“ píše se v něm.

Kruhák je vlastně přechodným dopravním značením, zní z úřadu

Podle Aleše Kratiny však taková pravidla nejsou závazná a nemusí se vždy dodržet. „Nejedná se o trvalou stavbu, u níž by byla nutná kolaudace,“ upozorňuje na podle něho zásadní rozdíl.

Kruhová křižovatka v ulicích Bedřicha Václavka a Jungmannova je pouze dočasným opatřením po dobu uzavírky hlavní Bráfovy třídy. Ta se má na konci října znovu otevřít, poté zanikne i kruhový objezd a křižovatka se vrátí ke svému klasickému tříramennému provedení.

Na kruhovém objezdu se nevytočil autobus a musel couvat:

„Okružní křižovatka je deklarována jako přechodné dopravní značení. Není to stavební opatření, při němž dojde k bourání obrubníků nebo přesunům povrchu komunikace. To by pak byla jiná,“ dodává Kratina.

Ani s takovým vysvětlením ale není Novák spokojen. „Předpisy by měly být dodrženy i v případě kdyby to bylo opatření dočasné. Přeci jen tam budou půl roku jezdit,“ tvrdí a zmiňuje při tom podobný kruhový objezd v Brněnské a Cyrilometodějské ulici. Ten měl podle něho být také jen dočasný a na místě je už třetím rokem.

Podle policistů je to vhodné řešení a jezdí se tu bez nehod

Podle Pavla Roudenského byla velikost kruhového objezdu navržena v maximálních možných parametrech a umožňuje bezproblémové projetí vozidla dlouhého 12,5 metru. „Jeho průjezdnost byla ověřena vlečnými křivkami i průjezdem autobusu ve všech směrech,“ dodal.

Pro policii je nicméně zásadní, že okružní křižovatka v centru Třebíče vyřešila v době uzavírek průjezd městem.

„Je vhodným prvkem a její konstrukce i velikost odpovídá požadavkům. Mimo dopravní špičky nedochází ke tvorbě kolon. Na této křižovatce nemáme do dnešního dne evidovanou žádnou dopravní nehodu,“ konstatovala policejní mluvčí Dana Čírtková.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Díky Hauptovi mají v Jihlavě havířský průvod. A vědí, že tu stála tabačka

Johann Haupt ve dveřích domu v Hluboké ulici, kde měl ateliér.

Před 90 lety zemřel jeden z velkých jihlavských patriotů. Johann Haupt patřil mezi zakladatele oblíbeného havířského...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Starosta dobrovolných hasičů Karel Richter zemřel, v čele sborů stál 18 let

Starosta Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska Karel Richter.

Dlouholetý starosta dobrovolných hasičů Karel Richter v sobotu náhle zemřel, bylo mu 67 let. Sdružení hasičů Čech,...

Najdete na iDNES.cz