Zatímco v Jihlavě, kde je síť tras pro jízdní kola relativně hustá, budí...

Zatímco v Jihlavě, kde je síť tras pro jízdní kola relativně hustá, budí cyklostezky mezi lidmi rozporuplné reakce, v Pelhřimově se za ně naopak mohutně bojuje. | foto: Archiv MAFRA

Kilometr cyklostezky za 12 milionů, Žďár ji protáhne pod hlavní silnicí

  • 1
Už letos by se měla začít budovat cyklostezka, která spojí Žďár nad Sázavou s jeho místní částí Stržanovem. Město už získalo dotaci, která pomůže postavit i podjezd pod frekventovanou silnicí I/37, a umožní tak bezpečnější pohyb pěších i cyklistů.

„Náklady na tuto cyklostezku budou zhruba 12,5 milionu korun bez daně. Už jsme získali dotaci ve výši 85 procent ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI),“ informoval žďárský starosta Zdeněk Navrátil.

Cyklostezka povede bývalou úvozovou cestou od firmy Tokoz a Pilské nádrže, u odpočívadla a vyhlídky pod Stržanovem povede pod silnicí a dál do vesnice.

„Jsme rádi, že jsme se s Ředitelstvím silnic a dálnic domluvili a pustí nás pod silnici I/37. Křížení se silnicí tak bude mimoúrovňové, bezpečné, lidé ze Stržanova projedou nebo projdou tento úsek bezpečně,“ zdůraznil starosta Navrátil.

Stezka bude mít šířku tři metry a délku 964 metrů. Na konci cyklostezky u autobusové zastávky u Pilské nádrže, kde před čtyřmi roky vznikl hojně navštěvovaný volnočasový areál, bude umístěno celkem 16 stojanů na kola.

„U Pilské nádrže mohou lidé využít městskou hromadnou dopravu nebo pokračovat po stávající stezce,“ říká starosta.

Ve hře je i dalších 25 milionů z dotačních peněz na lávky

Městská páteřní cyklostezka vede převážně kolem řeky Sázavy až do sousedních Hamrů, její nejstarší úseky už postupně prochází rekonstrukcí. I když na nový úsek do Stržanova získalo město dotaci z SFDI, není vyloučeno, že většinu investice nakonec pokryje jiná dotace. Radnice totiž požádala na podporu cyklodopravy i integrovaný regionální operační program.

„Pokud bychom uspěli, přijali bychom tuto dotaci, která by nám umožnila uskutečnit vedle Stržanova i další akce včetně lávek na Farských humnech a na Klafar. Jde o celkovou částku 25 milionů korun, mohli bychom udělat dvakrát více,“ uvedl minulý týden Zdeněk Navrátil.

Součástí žádosti je i úsek spojující ulici I. máje pod mostem u Jermářova jezu směrem k Žižkově ulici a plánované lávce na Farská humna nebo piktogramové koridory z ulice I. máje přes Husovu a Nádražní až po vlakové a autobusové nádraží.

„Naše žádost skončila podle oficiálních informací první pod čarou, a jsme tedy první náhradníci,“ informoval ve čtvrtek mluvčí radnice Jakub Axman.

V tom případě radnice s největší pravděpodobností využije dotaci ze SFDI a zbylé úseky bude financovat z městské kasy, případně dalších dotačních titulů.