Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

  11:12aktualizováno  11:12
Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak náročném systému není možné uspokojit veškeré požadavky, ale náš cíl byl vyhovět většině potenciálních cestujících,“ říká krajský radní Jan Hyliš.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výhrady k chystanému dopravnímu systému zaznívají například z Přibyslavi. „Projekt nám byl představen tak, že jeho fungování v podstatné míře zajistí spolufinancování ze strany měst a obcí. O tom musí rozhodnout obecní zastupitelstva,“ uvedl starosta Martin Kamarád.

Jak ale dodal, on sám pro zapojení Přibyslavi hlasovat nebude. „Kraj nový dopravní systém prezentuje tak, že natolik zahustí dopravu, že se nevyplatí jezdit vlastními auty. Jenže lidé auty nejezdí proto, že by jim nejel autobus, ale proto, že něco nebo někoho potřebují odvézt, potřebují se dostat až přímo na místo, potřebují cestovat rychleji,“ vysvětluje starosta.

Například pro spojení Přibyslavi s Havlíčkovým Brodem podle něj kraj navrhuje intervalové spoje v rozmezí 20 až 30 minut. „Bude to drahé a kraj spoléhá na to, že obce toto navýšení spojů zaplatí. Autobusy ale budou jezdit prázdné,“ namítá Kamarád.

Tvrdí, že tento systém možná pomůže menším obcím, kam nyní zajíždějí třeba dva spoje denně. Naopak větší sídla, jež mají dopravu dostatečnou, na tom budou finančně tratit víc než dnes.

„Zatím nedošlo k definitivnímu rozhodnutí, zda bude kraj chtít po jednotlivých obcích příspěvek na veřejnou dopravu, nebo ji zaplatí sám. Je ale nutné si uvědomit, že se jedná o částku, která vznikla vyčíslením nákladů na dopravní obslužnost, kterou kraj v rámci objednávky veřejné služby přejímá od obcí, které ji nyní objednávají samostatně,“ komentuje Hyliš výtky.

Jihlava se bojí, že by krajský systém přebral cestující MHD

Ovšem ještě těžší hlavu než v Přibyslavi mají z nového krajského systému v Jihlavě. Tak, jak byl představený, by totiž obíral o cestující tamní městskou hromadnou dopravu.

„Určitě chceme do systému vstoupit, ale neradi bychom ublížili našemu dopravnímu podniku tím, že by některé linky převzaly linkové autobusy kraje,“ tvrdí náměstek primátora Vratislav Výborný.

Původní návrh, který město připomínkovalo, totiž počítal s tím, že by takzvaný modrý autobus, který by do Jihlavy přijel, neskončil na autobusovém nádraží, jako je tomu teď. Odtud měl totiž objíždět další stanice, jako je například Dům zdraví, nemocnice a další významné body ve městě.

Pro cestující to znamená pohodlí, protože by nemuseli přesedat. Jenže pro jihlavský dopravní podnik úbytek v tržbách. Řadu dojíždějících by to totiž nenutilo využívat linky MHD.

„Krajská linková doprava by nás vykrádala. Máme asi dva tisíce abonentů, kteří nemají bydliště v Jihlavě. Ti, kdyby věděli, že dojedou na nádraží, kde budou mít další autobus, který je dopraví za stejné jízdné do cíle, proč by si kupovali naši jízdenku?“ poukazuje ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Při přestupu by lidé díky QR kódu na jízdenkách už neplatili

Podle jeho názoru by „modré“ spoje měly zajíždět jen na autobusové nádraží, v budoucnu možná na terminál, kde by cestující přesedli do vozů dopravního podniku. Nemuseli by si však už kupovat novou jízdenku.

„Na jízdenkách bude QR kód, s nímž cestující přijde do trolejbusu, kde ho zařízení načte. U nás nebude muset platit, ale uděláme evidenci a budeme toto jízdné chtít po kraji,“ popsal Vilím návrh, který Jihlava poslala na hejtmanství.

Jaká bude odpověď, Vilím netuší. „Smyslem integrace je maximálně zjednodušit, zpřehlednit systém cestování. Doufáme, že se nám jednotlivé obavy podaří vysvětlit jednotlivým provozovatelům městské hromadné dopravy. Každopádně v Kraji Vysočina je hodně MHD, kterou jednotlivá města objednávají u soukromých dopravců, a tato města nás oslovují s prosbou, aby kraj vysoutěžil i dopravní obsluhu města a tím uspořil finanční prostředky měst a na základě jednotného přestupního tarifu umožnil cestovat v rámci zóny po území města,“ ohrazuje se radní Hyliš proti tomu, že nový krajský systém bude parazitovat na místní MHD.

Zastávku na náměstí Havlíčkův Brod kategoricky odmítá

To námitky Havlíčkova Brodu byly čistě technické. V návrhu provozu nového systému totiž kraj namaloval autobusové zastávky pro linkové spoje přímo na Havlíčkově náměstí. To vedení města kategoricky odmítlo.

„Přes náměstí projedou denně tisíce aut. Nejsou tu žádné zálivy pro autobusy. Jakékoliv jejich zastavení znamená vytvoření dlouhé kolony,“ obhajuje postoj města místostarosta Libor Honzárek.

Už teď přes náměstí jezdí a v jeho středu zastavují autobusy městské hromadné dopravy. Že by měly přibýt desítky dalších linkových spojů, si radnice nedokáže představit.

„Proto jsme navrhli vybudovat zastávku, která by byla nejblíže centru města, v Husově ulici,“ zmínil Honzárek. Husova ulice je od náměstí jen něco přes tři sta metrů. Kde přesně by měla nová zastávka být, ještě není rozhodnuto. „Někde mezi zdravotní školou a soudem,“ pousmál se brodský místostarosta.

Konečnou podobu integrovaného dopravního systému chce vedení kraje předložit ke schválení v průběhu letošní zimy.




Nejčtenější

Hromadné nehody uzavřely dálnici D1, na jihu Moravy vyhlásili kalamitní stav

Sníh komplikuje dopravu na dálnici D1, stalo se několik hromadných nehod. (16....

Doprava na dálnici D1 stále stojí, a to na 99. kilometru u Humpolce. Další problémová místa policie zprovoznila v...

Řidiči kamionů v koloně na D1 zahájili přestávku, rozjet se jim nechtělo

Sněžení způsobilo kalamitu na D1 (16. ledna 2018).

Desítky kilometrů dlouhá kolona, která se od úterý tvořila před nehodou na 99. kilometru dálnice D1, se ráno začala...



D1 u Humpolce, zastavenou nehodami, zprůjezdnili po 19 hodinách

Kolony na dálnici D1 (16. ledna 2018)

Okolo středeční 8. hodiny se povedlo na D1 na 99. kilometru ve směru na Prahu zprůjezdnit jeden jízdní pruh. Dálnice v...

Sníh a vítr komplikují dopravu, silnice mohou klouzat. D1 je průjezdná

Kolona aut a kamionů zablokovala dálniční přivaděč na D1 u Jihlavy. (17. ledna...

Situace na dálnici D1, kde v uplynulých dnech kvůli počasí kolabovala doprava, se zklidnila, podle vysočinské policejní...

Tolik kamionů naráz odtahovka ještě neměla, směna se na D1 nezastavila

Podle Petra Endrleho byla nehoda na 99. kilometru dálnice D1 atypická. Obvykle...

Kamion s rozbitou kabinou, vedle něj poškozený návěs a hned o kousek dál jiný tahač s poškozeným prostorem pro řidiče....

Další z rubriky

Řidiči kamionů v koloně na D1 zahájili přestávku, rozjet se jim nechtělo

Sněžení způsobilo kalamitu na D1 (16. ledna 2018).

Desítky kilometrů dlouhá kolona, která se od úterý tvořila před nehodou na 99. kilometru dálnice D1, se ráno začala...

Děti s autismem se uklidní v místnosti, kterou vnímají všemi smysly

Vedoucí denního stacionáře Lenka Breindlová se věnuje jedné z klientek.

V tom prostoru na vás padne klid, odplaví se úzkost i napětí. Také se tam můžete naučit něco nového. To je...

Tolik kamionů naráz odtahovka ještě neměla, směna se na D1 nezastavila

Podle Petra Endrleho byla nehoda na 99. kilometru dálnice D1 atypická. Obvykle...

Kamion s rozbitou kabinou, vedle něj poškozený návěs a hned o kousek dál jiný tahač s poškozeným prostorem pro řidiče....

Najdete na iDNES.cz