Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

  11:12aktualizováno  11:12
Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak náročném systému není možné uspokojit veškeré požadavky, ale náš cíl byl vyhovět většině potenciálních cestujících,“ říká krajský radní Jan Hyliš.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výhrady k chystanému dopravnímu systému zaznívají například z Přibyslavi. „Projekt nám byl představen tak, že jeho fungování v podstatné míře zajistí spolufinancování ze strany měst a obcí. O tom musí rozhodnout obecní zastupitelstva,“ uvedl starosta Martin Kamarád.

Jak ale dodal, on sám pro zapojení Přibyslavi hlasovat nebude. „Kraj nový dopravní systém prezentuje tak, že natolik zahustí dopravu, že se nevyplatí jezdit vlastními auty. Jenže lidé auty nejezdí proto, že by jim nejel autobus, ale proto, že něco nebo někoho potřebují odvézt, potřebují se dostat až přímo na místo, potřebují cestovat rychleji,“ vysvětluje starosta.

Například pro spojení Přibyslavi s Havlíčkovým Brodem podle něj kraj navrhuje intervalové spoje v rozmezí 20 až 30 minut. „Bude to drahé a kraj spoléhá na to, že obce toto navýšení spojů zaplatí. Autobusy ale budou jezdit prázdné,“ namítá Kamarád.

Tvrdí, že tento systém možná pomůže menším obcím, kam nyní zajíždějí třeba dva spoje denně. Naopak větší sídla, jež mají dopravu dostatečnou, na tom budou finančně tratit víc než dnes.

„Zatím nedošlo k definitivnímu rozhodnutí, zda bude kraj chtít po jednotlivých obcích příspěvek na veřejnou dopravu, nebo ji zaplatí sám. Je ale nutné si uvědomit, že se jedná o částku, která vznikla vyčíslením nákladů na dopravní obslužnost, kterou kraj v rámci objednávky veřejné služby přejímá od obcí, které ji nyní objednávají samostatně,“ komentuje Hyliš výtky.

Jihlava se bojí, že by krajský systém přebral cestující MHD

Ovšem ještě těžší hlavu než v Přibyslavi mají z nového krajského systému v Jihlavě. Tak, jak byl představený, by totiž obíral o cestující tamní městskou hromadnou dopravu.

„Určitě chceme do systému vstoupit, ale neradi bychom ublížili našemu dopravnímu podniku tím, že by některé linky převzaly linkové autobusy kraje,“ tvrdí náměstek primátora Vratislav Výborný.

Původní návrh, který město připomínkovalo, totiž počítal s tím, že by takzvaný modrý autobus, který by do Jihlavy přijel, neskončil na autobusovém nádraží, jako je tomu teď. Odtud měl totiž objíždět další stanice, jako je například Dům zdraví, nemocnice a další významné body ve městě.

Pro cestující to znamená pohodlí, protože by nemuseli přesedat. Jenže pro jihlavský dopravní podnik úbytek v tržbách. Řadu dojíždějících by to totiž nenutilo využívat linky MHD.

„Krajská linková doprava by nás vykrádala. Máme asi dva tisíce abonentů, kteří nemají bydliště v Jihlavě. Ti, kdyby věděli, že dojedou na nádraží, kde budou mít další autobus, který je dopraví za stejné jízdné do cíle, proč by si kupovali naši jízdenku?“ poukazuje ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Při přestupu by lidé díky QR kódu na jízdenkách už neplatili

Podle jeho názoru by „modré“ spoje měly zajíždět jen na autobusové nádraží, v budoucnu možná na terminál, kde by cestující přesedli do vozů dopravního podniku. Nemuseli by si však už kupovat novou jízdenku.

„Na jízdenkách bude QR kód, s nímž cestující přijde do trolejbusu, kde ho zařízení načte. U nás nebude muset platit, ale uděláme evidenci a budeme toto jízdné chtít po kraji,“ popsal Vilím návrh, který Jihlava poslala na hejtmanství.

Jaká bude odpověď, Vilím netuší. „Smyslem integrace je maximálně zjednodušit, zpřehlednit systém cestování. Doufáme, že se nám jednotlivé obavy podaří vysvětlit jednotlivým provozovatelům městské hromadné dopravy. Každopádně v Kraji Vysočina je hodně MHD, kterou jednotlivá města objednávají u soukromých dopravců, a tato města nás oslovují s prosbou, aby kraj vysoutěžil i dopravní obsluhu města a tím uspořil finanční prostředky měst a na základě jednotného přestupního tarifu umožnil cestovat v rámci zóny po území města,“ ohrazuje se radní Hyliš proti tomu, že nový krajský systém bude parazitovat na místní MHD.

Zastávku na náměstí Havlíčkův Brod kategoricky odmítá

To námitky Havlíčkova Brodu byly čistě technické. V návrhu provozu nového systému totiž kraj namaloval autobusové zastávky pro linkové spoje přímo na Havlíčkově náměstí. To vedení města kategoricky odmítlo.

„Přes náměstí projedou denně tisíce aut. Nejsou tu žádné zálivy pro autobusy. Jakékoliv jejich zastavení znamená vytvoření dlouhé kolony,“ obhajuje postoj města místostarosta Libor Honzárek.

Už teď přes náměstí jezdí a v jeho středu zastavují autobusy městské hromadné dopravy. Že by měly přibýt desítky dalších linkových spojů, si radnice nedokáže představit.

„Proto jsme navrhli vybudovat zastávku, která by byla nejblíže centru města, v Husově ulici,“ zmínil Honzárek. Husova ulice je od náměstí jen něco přes tři sta metrů. Kde přesně by měla nová zastávka být, ještě není rozhodnuto. „Někde mezi zdravotní školou a soudem,“ pousmál se brodský místostarosta.

Konečnou podobu integrovaného dopravního systému chce vedení kraje předložit ke schválení v průběhu letošní zimy.




Nejčtenější

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...

Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...



Kladnu uteklo vedení v baráži o 16 vteřin, Jihlava přetlačila Litvínov

Momentka z utkání Jihlava - Litvínov.

V baráži o hokejovou extraligu už zbývají odehrát tři zápasy. Karlovy Vary si čtvrtým vítězstvím v řadě pojistily...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Karlovy Vary uspěly po nájezdech, Litvínov se raduje na Kladně

Zleva Adam Kubík z Kladna a Peter Jánský z Litvínova.

Karlovy Vary zažily v osmém kole baráže o hokejovou extraligu drama. Ztratily slibné vedení 4:1 a zápas musely otáčet...

Další z rubriky

Starých okresních značek jsou na autech stále tisíce. A vznikají i nové

Škoda Felicia

Už to bude 17 let, co si motoristé z Třebíčska, Žďárska, Havlíčkobrodska i Pelhřimovska museli zvyknout, že místo svých...

Pavlovská stanice se stará o stále víc zvířat, mnohá nosí lidé zbytečně

Mláďata norka evropského v pavlovské stanici. Narodila se 20. května a byla...

Záchranná stanice zvířat v Pavlově u Ledče nad Sázavou loni přijala více než trojnásobně větší počet zraněných jedinců...

Jihlava přijala zvláštní vyhlášku proti jedinému pouličnímu hudebníkovi

Jiří Šperlík alias George Silverman je zpravidla jediný, kdo v jihlavských...

Jihlava se rozhodla vydat vyhlášku, která omezuje pouliční vystupování. Nařízení vzniklo prakticky kvůli jedinému...

Najdete na iDNES.cz