Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

  11:12aktualizováno  11:12
Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak náročném systému není možné uspokojit veškeré požadavky, ale náš cíl byl vyhovět většině potenciálních cestujících,“ říká krajský radní Jan Hyliš.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výhrady k chystanému dopravnímu systému zaznívají například z Přibyslavi. „Projekt nám byl představen tak, že jeho fungování v podstatné míře zajistí spolufinancování ze strany měst a obcí. O tom musí rozhodnout obecní zastupitelstva,“ uvedl starosta Martin Kamarád.

Jak ale dodal, on sám pro zapojení Přibyslavi hlasovat nebude. „Kraj nový dopravní systém prezentuje tak, že natolik zahustí dopravu, že se nevyplatí jezdit vlastními auty. Jenže lidé auty nejezdí proto, že by jim nejel autobus, ale proto, že něco nebo někoho potřebují odvézt, potřebují se dostat až přímo na místo, potřebují cestovat rychleji,“ vysvětluje starosta.

Například pro spojení Přibyslavi s Havlíčkovým Brodem podle něj kraj navrhuje intervalové spoje v rozmezí 20 až 30 minut. „Bude to drahé a kraj spoléhá na to, že obce toto navýšení spojů zaplatí. Autobusy ale budou jezdit prázdné,“ namítá Kamarád.

Tvrdí, že tento systém možná pomůže menším obcím, kam nyní zajíždějí třeba dva spoje denně. Naopak větší sídla, jež mají dopravu dostatečnou, na tom budou finančně tratit víc než dnes.

„Zatím nedošlo k definitivnímu rozhodnutí, zda bude kraj chtít po jednotlivých obcích příspěvek na veřejnou dopravu, nebo ji zaplatí sám. Je ale nutné si uvědomit, že se jedná o částku, která vznikla vyčíslením nákladů na dopravní obslužnost, kterou kraj v rámci objednávky veřejné služby přejímá od obcí, které ji nyní objednávají samostatně,“ komentuje Hyliš výtky.

Jihlava se bojí, že by krajský systém přebral cestující MHD

Ovšem ještě těžší hlavu než v Přibyslavi mají z nového krajského systému v Jihlavě. Tak, jak byl představený, by totiž obíral o cestující tamní městskou hromadnou dopravu.

„Určitě chceme do systému vstoupit, ale neradi bychom ublížili našemu dopravnímu podniku tím, že by některé linky převzaly linkové autobusy kraje,“ tvrdí náměstek primátora Vratislav Výborný.

Původní návrh, který město připomínkovalo, totiž počítal s tím, že by takzvaný modrý autobus, který by do Jihlavy přijel, neskončil na autobusovém nádraží, jako je tomu teď. Odtud měl totiž objíždět další stanice, jako je například Dům zdraví, nemocnice a další významné body ve městě.

Pro cestující to znamená pohodlí, protože by nemuseli přesedat. Jenže pro jihlavský dopravní podnik úbytek v tržbách. Řadu dojíždějících by to totiž nenutilo využívat linky MHD.

„Krajská linková doprava by nás vykrádala. Máme asi dva tisíce abonentů, kteří nemají bydliště v Jihlavě. Ti, kdyby věděli, že dojedou na nádraží, kde budou mít další autobus, který je dopraví za stejné jízdné do cíle, proč by si kupovali naši jízdenku?“ poukazuje ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Při přestupu by lidé díky QR kódu na jízdenkách už neplatili

Podle jeho názoru by „modré“ spoje měly zajíždět jen na autobusové nádraží, v budoucnu možná na terminál, kde by cestující přesedli do vozů dopravního podniku. Nemuseli by si však už kupovat novou jízdenku.

„Na jízdenkách bude QR kód, s nímž cestující přijde do trolejbusu, kde ho zařízení načte. U nás nebude muset platit, ale uděláme evidenci a budeme toto jízdné chtít po kraji,“ popsal Vilím návrh, který Jihlava poslala na hejtmanství.

Jaká bude odpověď, Vilím netuší. „Smyslem integrace je maximálně zjednodušit, zpřehlednit systém cestování. Doufáme, že se nám jednotlivé obavy podaří vysvětlit jednotlivým provozovatelům městské hromadné dopravy. Každopádně v Kraji Vysočina je hodně MHD, kterou jednotlivá města objednávají u soukromých dopravců, a tato města nás oslovují s prosbou, aby kraj vysoutěžil i dopravní obsluhu města a tím uspořil finanční prostředky měst a na základě jednotného přestupního tarifu umožnil cestovat v rámci zóny po území města,“ ohrazuje se radní Hyliš proti tomu, že nový krajský systém bude parazitovat na místní MHD.

Zastávku na náměstí Havlíčkův Brod kategoricky odmítá

To námitky Havlíčkova Brodu byly čistě technické. V návrhu provozu nového systému totiž kraj namaloval autobusové zastávky pro linkové spoje přímo na Havlíčkově náměstí. To vedení města kategoricky odmítlo.

„Přes náměstí projedou denně tisíce aut. Nejsou tu žádné zálivy pro autobusy. Jakékoliv jejich zastavení znamená vytvoření dlouhé kolony,“ obhajuje postoj města místostarosta Libor Honzárek.

Už teď přes náměstí jezdí a v jeho středu zastavují autobusy městské hromadné dopravy. Že by měly přibýt desítky dalších linkových spojů, si radnice nedokáže představit.

„Proto jsme navrhli vybudovat zastávku, která by byla nejblíže centru města, v Husově ulici,“ zmínil Honzárek. Husova ulice je od náměstí jen něco přes tři sta metrů. Kde přesně by měla nová zastávka být, ještě není rozhodnuto. „Někde mezi zdravotní školou a soudem,“ pousmál se brodský místostarosta.

Konečnou podobu integrovaného dopravního systému chce vedení kraje předložit ke schválení v průběhu letošní zimy.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Voda pro Jihlavu už se čerpá i z řeky, před úpravou ji filtrují rybníky

Na Vysočině jsou tisíce vodních ploch. Tato je u Valdíkova nedaleko Třebíče. A...

I když je Jihlavsko pokryté sněhem, odborníci stále řeší problém s nedostatkem vody. Vedení radnice děkuje předkům, že...

Opilý muž v noci na ulici přestal dýchat. Zachránili ho policisté

Policisté Milan Kebrle (vpravo) a Radek Pytlík si všimli na noční zastávce...

Milan Kebrle a Radek Pytlík jsou mladí policisté a u sboru v Jihlavě neslouží příliš dlouho. Přesto si už vysloužili...

Pelhřimovskem procházely svaté Lucie. Hlídaly, aby ženy neuklízely

Na snímku z Černova u Nové Bukové působí Lucie strašidelně, ale ve skutečnosti...

Na Pelhřimovsku drží velice vzácnou adventní tradici - předvánoční obchůzky svatých Lucií. Průvod, který míval až...

Najdete na iDNES.cz