Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda schválila dokument, díky němuž možná do Jemnice zase pojede vlak

  7:58aktualizováno  7:58
Velký boj obyvatel Jemnice za záchranu vlakové tratě 243, která město před časem spojovala s Moravskými Budějovicemi, bude s velkou pravděpodobností nakonec úspěšný. Vláda totiž schválila klíčový materiál, který dává jasná pravidla pro převod nevyužívaných lokálních tratí na jiné subjekty.

V lednu se lidé z Jemnice přišli rozloučit s poslední lokálkou. Teď jim svitla naděje na obnovení provozu. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Když to zestručním, vláda v zásadě schválila třístupňový způsob převodu," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Jeho rezort návrh připravoval.

Podle Nováka nelze obejít evropská pravidla, proto budou tratě v prvním kole k mání za nabídkovou cenu. Pokud se v rámci výběrového řízení nenajde žádný zájemce, nabídka bezúplatného převodu zamíří na ministerstvo obrany. A pokud ani vojáci neprojeví zájem, dostanou šanci na bezúplatný převod obce či kraje.

"Pro nás je to průlomové rozhodnutí, od kterého povede ještě velmi dlouhá cesta, než doopravdy začnou opět pendlovat vlaky mezi Jemnicí a Budějovicemi. Na letošek to určitě nevidím. Ale zaplať pánbůh za toto průlomové rozhodnutí," konstatoval jemnický starosta Miloslav Nevěčný.

Obce na trati sestaví podmínky fungování

V podmínkách výběrového řízení bude uvedeno, že nový vlastník bude mít možnost čerpat finanční prostředky na údržbu, opravy nebo investice ze Státního fondu dopravní infrastruktury pouze tehdy, když na trati zajistí dopravní obslužnost, a to po celé délce dráhy v minimálním rozsahu nejméně dvou párů vlaků denně, případně v odpovídajícím počtu vlaků za rok.

Nevěčný se domnívá, že jakmile se podaří trať převést na svazek obcí a ve výběrovém řízení sehnat provozovatele trati i firmu, která bude udržovat traťový svršek, bude nutné taky začít jednat s Krajem Vysočina, aby objednal veřejnou dopravu na trati.

Nebo alespoň po dobu, na kterou má kraj nasmlouvané autobusy místo vlaků mezi Budějovicemi a Jemnicí, s krajem dohodnout, aby si jednotlivé spoje nekonkurovaly, ale doplňovaly se. Osobní vlaky tu přestaly jezdit na Silvestra v roce 2010.

"Budeme teď jednat na zastupitelstvu i s ostatními obcemi na trase trati 243, abychom dali dohromady podmínky a model, jak by to celé mohlo společnými silami fungovat. A trpělivě sledovat vývoj převodu, čeká nás složitý proces," podotkl Nevěčný. Zatím po trati jezdí nákladní vlaky ČD Cargo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jakmile zazní poplach, musí se v šatně hasiči ustrojit do zásahového obleku. V...
Poplach! A stanice se vylidní. Strávili jsme den s brodskými hasiči

Je půl deváté, když se rozezní gong a z reproduktoru se ozve ženský hlas. Oznamuje, že je třeba technická pomoc v Šachotíně. I když nejde o život, je to...  celý článek

Na humpolecké autobusové nádraží budou lidé ještě nějaký čas chodit. Výstavba...
Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak...  celý článek

Svůj hlas odevzdala ve Žďáru nad Sázavou také poslankyně za ODS Miroslava...
Nebyla lídrem, přesto Němcová uspěla už ve svých šestých volbách

V poslanecké sněmovně zasedá nepřetržitě od roku 1998. Příští rok už v ní oslaví kulatých 20 let. Miroslava Němcová z ODS je politickým nestorem, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.