Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mávání na zastávkách MHD v Jihlavě nikdo nezrušil, úsměvný zvyk trvá

Někteří cestující jihlavské hromadné dopravy přestali na zastávkách mávat na řidiče trolejbusů v domnění, že už to dělat nemusejí. A několikrát se jim to vymstilo. I vedení dopravního podniku cestujícím vzkázalo, že mají dávat na zastávkách znamení řidiči dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L46e80n63k37a 66F42o18l92t37ý93n23o15v56á 3277701407670

Úsměvný zvyk z Jihlavy? V Brně je mávání naprosto běžná věc a to nejen v zastávkách na znamení, ale i na těch, které jsou na znamení večer a v noci nebo o víkendech. A to ještě nedávno dopravní podnik dost přitvrdil, takže třeba o víkendu jsou na znamení i některé dopravní uzly, což je hodně nedomyšlené. Pokud jedete v jednom spoji, sledujete druhý, na který chcete přestoupit, zmáčknete tlačítko, vystoupíte a druhý spoj vám doslova o pár sekund ujede, protože v něm znamení zrovna nikdo nedal a vy jste nestihli být u něj a mávat...

Před pár dny jsem zapomněla a nezamávala, řidič sice zastavil, ale dal mi to sice z legrace, ale hlasitě "sežrat" přes celý bus a já se taky v legraci, ale kajícně omlouvala... :-)

+3/−1
24.4.2017 12:10
Foto

K65a44r63e75l 79J15a72n49á52k 4365696688

Nesmysl, v Brne neni povinost mavat. Staci aby clovek stal na zastavce a ridic je povinen zastavit.

+1/−3
24.4.2017 12:48

L39e11n62k35a 49F24o45l94t64ý78n31o77v55á 3927161687600

Tak to asi cestujete jen tam, kde nejsou zastávky na znamení. I hlášení v dopravním prostředku vždy upozorní: Prosím pozor, zastávka je na znamení. Doporučuji např. tento článek, je tam i pěkné foto: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/zastavek-na-znameni-je-o-padesat-vic-starsim-lidem-to-vadi-20170331.html

0/0
24.4.2017 14:11

L80e11n64k56a 84F78o41l73t91ý70n10o57v63á 3267881807320

Po pečlivém přečtení článku uznávám, že podle mluvčí dopr. podniku máte pravdu. Realita je ovšem jiná. Řidiči z větší části nezastaví. Cestuji brněnskou dopravou dost často, takže to vím. Co jsem nevěděla, že tím nezastavením vlastně porušují pravidla... Díky za upozornění.

+1/0
24.4.2017 14:17

R67o64m21a51n 31N77o56v93a72k 6109651422966

V novinách i myslím v časopisu šalina psali, že stačí, když člověk stojí na zastávce - řidič má povinnost zastavit. Mně zatím pokaždé zastavil - ikdyž se pro jistotu vždy dívám směrem, z kterého autobus/tramvaj přijíždí.

0/0
27.4.2017 17:28

P34e22t66r 80V91l54a68d13i81m26í83r 92Č74e31r73m93á17k 8243147875734

Není na tom nic úsměvného - je to spíš pakárna!

Úplně stejné se mi před časem stalo v okrajové části Liberce. Stál jsem sám na zastávce autobusu (MHD), kde jinak okolo nic není. Autobus nejdříve přibrzdil, takže jsem se domníval, že mi zastavuje a popošel jsem ke kraji chodníku. Pani za kniplem ovšem vzápětí přidal plyn a odjela.

Po zavolání na dispečink jsem se dozvěděl, že je to možná zastávka na znamení a já jsem nemával. Obhledal jsem důsledně zastávku a žádnou takovou informaci jsem tam nenalezl

Opět mě to utvrdilo v tom, že dál (přes remcání ekologů a manželky) jezdím autem.

+9/0
24.4.2017 12:02

M69a47r13t49i38n 79V86e98s89e15l40ý 1170598737756

Zajímavé je, že se nikdo nezabývá otázkou, zda jsou zastávky na znamení smysluplné. Podle snímku to totiž vypadá, že jde o zastávku prakticky v centru města. Situaci v MHD v Jihlavě posoudit nemohu, ale třeba vlakové zastávky jako ČB jižní zast. nebo Třeboň lázně (dopravce ČD) udělat na znamení je podle mě nesmysl. Také zmínku o tom, že vlak ujel kvůli nemávnutí, jsem zcela nepochopil.

+3/0
24.4.2017 12:00

K45a96t44e96ř36i63n64a 81V93a67š37á12k34o29v78á 5921512379185

V Jihlave je na znameni drtiva vetsina, ja spis nechapu tu poznamku o namesti, tam je podle me stala

A jelikoz na Hlavnim nadrazi konci 3 z 5 hlavnich linek, chapu to spojeni s ujetym vlakem ��

0/0
24.4.2017 16:48

M60a51r28i76e 52K26o88v26á82ř36o77v62á 9660719104282

Ta zastávka je velmi frekventovaná, staví na ní většina linek MHD a kromě toho, že je přestupní, je hned vedle Billy. Ve špičce tam čeká na svůj spoj tolik lidí, že se málem nedá po hodně širokém chodníku projít. Vlak mohl kvůli nemávnutí ujet, protože trolejbus nezastavil a dotyčná osoba musela čekat na další, kterým to už včas na nádraží nestihla.

0/0
25.4.2017 12:18

D70a26v68i90d 47V15i82t31á54s69e51k 3832740696364

v Jihlavě to asi vzali tak, že to není MHD, ale závody..co nejdříve do cíle, nezastavujeme, skoro nikde... všude jinde jsou prostě jízdní řády, v tolik a tolik tam, vše naprosto jasné..jak pak má člověk vědět, jestli autobus bude na zastávce 10:32, nebo 10:34?

0/−1
24.4.2017 12:00

V47l65a31d64i25m92í77r 66W54r19h74e47l 6988672898749

No Já nevím ve kterém městě se pohybujete vy, ale řekl bych že města, která jsem navštívil já, tak jízdní řád byl vždy spíše orientační. Ano linky až na výjimky nejezdili o moc dříve, ale později všude a běžně. Ono totiž naplánovat linku skrze část města na minutu přesně moc nejde. Teda pokud nechcete aby za plynulého provozu a menšího počtu lidí autobus stál 10 minut na každé zastávce.. pro jistotu.

+2/0
24.4.2017 12:06

D45a62v29i59d 31V35i67t26á22s45e45k 3552970556464

přijet později, protože byla červená "delší" apod, chápu, ale naopak, že přijedu o 2 minuty dřív (a odjedu o 2 minuty dřív), protože jsem nezastavoval na 3 zastávkách, to už nechápu. v Olomouci autobusy dřív neodjíždí nikdy a naplánované je to tak, aby to stíhali (za normálních běžných okolností)

0/0
24.4.2017 12:08

V41l18a65d50i24m11í49r 44W13r77h47e11l 6468372408449

Když jede dříve, běžně na zastávce potom stojí a čeká na "odjezd dle platného jízdního řádu" bo jak se to hlásí. Ale to se v Brně zas tak často nestává. Zastávky na znamení jim právě dávají možnost zrychlit když jedou později.

+2/0
24.4.2017 12:12

D32a85v79i76d 48V21i50t76á25s39e63k 3482120566414

takže defacto když projede první dvě zastávky bez zastavení, tak pak na třetí stejně čeká na jízdní řád? tak potom to nemá žádný smysl.. neušetří vůbec nic ..a pokud už projede první zastávu bez zastavením tak musí čekat už na té druhé, protože za normálních okolností jízdní řád musí počítat se zastavením i na té první..no velmi podivné, ale asi je to jen o zvyku..

0/0
24.4.2017 12:14

V21l56a63d37i16m90í12r 48W59r44h23e83l 6568532868659

Nebo prostě pojede pomaleji, obezřetněji, bez stresu, že už jede pozdě. Nebude nervózní, že ta babička nastupuje už jednu minutu a spousta podobných...

Tohle bych přenechal tvůrcům jízdních řádů. tak nějak tuším že to je víc alchymie a kouzlení aby všechno pěkně fungovalo.

0/0
24.4.2017 12:26

D79a84v15i11d 32V21i74t69á92s95e24k 3732980706854

asi ano, pro mě je to prostě nezvyklé..člověk by si to asi musel zkusit, aby viděl jak to funguje, co to přináší za plusy a mínusy apod R^

+1/0
24.4.2017 12:28

V95l10a30d15i89m89í72r 12W38r41h82e40l 6268132978669

MI neříkejte že v Olomouci zastávky na znamení nemáte...

0/0
24.4.2017 12:35

D29a70v51i96d 67V27i51t40á87s44e87k 3672220936874

ale ano, ale spíš mimo město a pár ..tam už se opravdu moc lidí s tou zastávkou nepotká

0/0
24.4.2017 12:51

J74a59n 72V36a86l55o33u81c75h 6892217128710

V Olomouci je to naplánované tak, že jízdní doby busů v sobotu odpoledne i v neděli dopoledne jsou stejné jako v pracovní den (u tramvají jsou zhruba o 10% kratší), takže bus se courá stěží 30, za ním kolona aut. Či čeká na každé zastávce na čas odjezdu (data jsou automaticky odesílaána na dispečink, každý odjezd dřív je zaznamenán). Prostě pro spěchajícího nic příjemného (byť spoj jede podle JŘ), naopak to vyvolává pocit, že MHD je pomalá a když jsou prázdné silnice, má smysl je autem.

Nicméně systém zastávek na znamení (pokud je jich více než zhruba pětina) je trochu na hlavu - buď jízdní řád stavíte na jejich projíždění, a tedy pokud jsou cestující, nestíháte, anebo na zastavení v nich, čili při průjezdu pak někde musíte čekat. Dá se to ještě skousnout u busů, kde každý rozjezd je nafta navíc, ale většina tramvají a t-busů (v Jihlavě všechny) umějí rekuperovat, tedy při brždění vracet elektřinu do troleje (pravda, poblíž musí být vozidlo, které ji odebere, což asi v Jihlavě při intenzitě provozu platí jen v bezprostředním okolí náměstí) či má (tedy v JI zatím ne) možnost ji uložit pro další rozjezd (baterie, superkondenzátory).

0/0
25.4.2017 5:11

Z90d37e43n52ě88k 97S56ý53k38o28r88a 1376824778748

I u trolejbusu každý rozjezd něco stojí a trolejbus jede výběhem stejně, jako když vyřadíte, takže dokáže jet dlouho, aniž by ho přibrzďoval motor, jak u spalovacího. Drážďany mají například úplně VŠECHNY zastávky na znamení, aby se to nepletlo a nemuselo pořád hlásit. Jihlavský jízdní řád je stanoven tak, aby měl trolejbus tak minutku zpoždění, aby nikomu neujel a nebyl nucen někde dorovnávat. A o rekuperaci píšete teorii, praxe v Jihlavě ukazuje, že každé mě je jiné a záleží na provedení napájení. Široko, daleko není jiný trolejbus a i přesto dokáže rekuperovat i na vzdálenost kolem 2 km...

0/0
6.5.2017 0:30

O11n54d84r44a 25Z46d94r65a66h40a70l 4785730465691

Třeba v Londýně je u autobusových linek jenom "každých 8-15 minut" (např.). To by vám asi pukla hlava :D

0/0
24.4.2017 12:35

D30a77v15i49d 67V96i17t53á25s33e95k 3402310316544

Boha jeho, zastávka = zastavit.. proč bych měl u toho ještě mávat jak na prvním máji 8-o

+4/−10
24.4.2017 11:54

V47l58a71d55i17m74í44r 35W67r56h54e42l 6778852588369

Třeba proto že to je "zastávka na znamení" a ne jen "zastávka".

+4/−1
24.4.2017 11:57

D77a78v90i57d 68V59i76t37á16s14e47k 3402280916504

když bude jedna z mnoha, prosím, ale co jsem pochopil, tak tady je to u většiny? naprostá blbost dle mého

+2/−2
24.4.2017 11:57

V63l44a44d84i33m29í12r 90W62r54h42e78l 6818212528749

To už je dost na analýze co se pro plynulost linky vyplatí více. Pokud na všech těch zastávkách aspoň z třetiny nikdo nenastupuje a nevystupuje... Proč ne.

V podstatě by mohla mít smysl i linka, která by měla všechny zastávky na znamení(krom první a poslední).

+1/0
24.4.2017 12:00

M75a39r73t69i62n 51V40e95s78e98l93ý 1270108707966

Stejně tak by ale mohlo mít smysl diskutované opatření, že pokud tam řidič někoho vidí stát, měl by zastavit i bez znamení. Zmáčknout pak je třeba jen pro výstup.

+1/0
24.4.2017 12:03

V94l48a63d13i77m43í50r 72W12r57h76e98l 6938232268969

To nerozporuju.

Je to jenom o nastavení hranice. Pak by si lidi stěžovali že sice nestáli, nemávli, ale už se k zastávce blížili, proč nezastavil apod.

Ta pracka fakt většinou nikoho nezabije a většina řidičů zastaví i bez mávnutí, když má podezření, že dotyčný čeká na něj. Pak se můžeme bavit, že blbce najdeme všude, ale s tím již nic neuděláme. Bohužel.

+1/0
24.4.2017 12:46

P55a93v60e72l 64N88o27v80á10k 7911136889543

Tak pokud je to zažitej zvyk a dokonce v přepravník podmínkách mají napsaný, že se mávat má tak o čem je tu vlastně řeč?

+3/0
24.4.2017 12:00

D30a17v72i62d 83V45i83t43á57s48e95k 3412870116664

domácí se to asi už naučili, ale přespolní mohou mít problém :-)

+2/0
24.4.2017 12:02

V15l74a40d11i64m81í95r 71W16r19h33e40l 6588452328769

Tak nevím.. V brně zastávky na znamení jsou. V mé rodné vesnici jsou taky... V Praze jsou taky, když na ně dpp upozorňuje na stránkách... Já bych řekl že zastávky na znamení není nic výjimečného.

+3/0
24.4.2017 12:08

R51o47m83a56n 36N68o36v41a39k 6809231212466

jak říká paní z článku: při mávnutí rukou mi ruka neupadne...

+1/0
27.4.2017 17:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.