Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Priority rychlovlaků: Přerov, Berlín, Vysočina. Zbývá najít vhodnou trasu

Bude to největší stavba na železnici v kraji pro příští desítky let. Trať pro vysokorychlostní i expresní vlaky z Prahy do Brna protne Vysočinu. A jednu stanici by měla mít buď přímo v Jihlavě, nebo někde za městem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D17a70v17i18d 54K56r60á51s73e29n38s45k48ý 7227130157

Je paradoxní, že nejvíc křičí proti VRT kraj Vysočina - kraj, který jejich stavbou získá nejvíc. Obrovité zkrácení dojezdových časů do Prahy, do Brna, změna z vnitřní periferie tohoto státu na pohodlně dostupný moderní region.

A pana Velebu s jeho skvostnou myšlenkou "faceliftu" stávajících tras ani nemá smysl komentovat.

+2/0
2.10.2016 19:36

P44a87v22e15l 64S54t88a16v47j27a96n89í74k 6838805197201

Ani se nedivím, že jsou komunisti opět proti. Oni byli vždycky vizionáři. Takže hned po válce zarazili výstavbu dálnic, protože socialistický člověk dálnice nepotřebuje...

+2/0
6.9.2016 22:05
Foto

M14i22r31o67s44l58a46v 42S60t45e66i85n31e13r 4180342440206

Chybí mi zde mezinárodní spoje probíhající jihem ČR, Z Brna do Jihlavy na Č.Budějovice , Písek, Pasov a Mnichov, bylo by to připojení na letiště v Erdingu. Ani silniční spojení jižními Čechami není příliš rozbudované- česká síť je příliš orientovaná na Prahu.

Nemusí to být zrovna vysokorychlostní spoj, stačí zadání na 120 km/h ale umožnilo by to, převést značnou část nákladní dopravy na železnici. Podpořilo by to investice do výroby podle trati. Na dlouhodobější výhled je železnice opět perspektivní.

0/−1
6.9.2016 8:16

R85a97d97e20k 62J81a10n70a37t58a 9695756884472

"česká síť je příliš orientovaná na Prahu."

že je česká síť orientovaná na Prahu je logické. Bydlí tam nejvíce lidí, i firem a průmyslu je tam nejvíc. Podél vaší trasy v podstatě nikdo nebydlí. Ostatně i proto tak nikoho nenapadlo postavit tam ani dálnici, to jsou stejné důvody.

+1/0
6.9.2016 10:52

R28a35d44e98k 81J47a98n38a75t71a 9145186314302

"Nemusí to být zrovna vysokorychlostní spoj, stačí zadání na 120 km/h"

Klasický laický názor, vyplývající z neznalosti cen staveb. Vězte, že postavit vaší trasou něco na 120 km/h, navíc pro nákladní dopravu, by stálo tolik co VRT. Možná i víc. Ovšem užitek menší.

Je třeba stavět nejprve to, kde je poměr užitek/cena nejvyšší. A to je v našich podmínkách VRT Praha-Brno (po etapách směrem od Prahy), VRT Praha-Dresden (po etapách směrem od Prahy), VRT Praha-Mnichov/Norimberk včetně nákladní dopravou použitelného propojení se SRN (je celkem jedno jestli Mnichov/Norimberk, Cheb/Domažlice, záleží na dohodě s Němci).

+2/−1
6.9.2016 10:58

J26a23n 88P65e40t73e94r20a 2211925592484

A kdo jako bude ro te Jihlavy jezdit ?

Tam nikdy nic stejne nebude zastavoavt, pokud to ma byt vysokorychlostni vlak.

Ale tak na predvolebni diskuzi vdecne tema ;-D

+3/−4
5.9.2016 18:49

A73l30e86š 72K83r55a29t66i94n67a 1196511960208

Tak ono to není jen o Jihlavě, že? Z Jihlavy se dá dostat na Znojmo a Třebíč. Tato spádová oblast má minimálně 200 tis. obyvatel. VRT vnímejte jako železniční dálnici se sjezdy a nájezdy. Současný železniční koridor Praha - Brno "dálnicí" není, to je jen taková lepší vyspravená silnice I. třídy, která vede navíc velkou oklikou, protože před 150 lety lokomotivy nezvládaly stoupání větší jak 12 promile...

+3/0
5.9.2016 20:43

M57i32l36a16n 53K59o79i53š 4237692141450

Zmínil jste navazující tratě na Třebíč, Znojmo atd. Jenže tyto tratě jsou žalostně pomalé. Vím, dělá se revitalizace, ale i ta je nedostatečná, některé úseky se nezrychlí vůbec. A ve směru z Třebíče na Jihlavu se nemění nic, nadále zůstává rychlost do Okříšek 60 a z Okříšek do Jihlavy 70 někde i 80 km/h. To je dost málo, aby to mělo smysl musely by vlaky jezdit aspoň kolem Vmax 100 km/h.

A Okříšky-Znojmo, zde je osobní přeprava přímo zoufalá, jezdi velmi málo vlaků a ještě jsou poloprázdné. Zde by pomohlo napojení tratě od Znojma přímo do Třebíče, ale i to je hodně vzdálená budoucnost.

A bez tohoto postrádá zastávka VRT v Jihlavě zcela smysl. Lidí při cestě do Jihlavy raději zvolí auto a pak povalí raději na dálnici do Prahy, než aby použili VRT.

+1/0
5.9.2016 23:39

R25a52d18e24k 51J48a43n79a34t17a 9885986304612

Důležitá je celková průměrná cestovních rychlost. Navazující trať nemusí být až tak rychlá, stačí když bude modernizována jen mírně a především kompatibilní - aby spoj mohl jet bez přestupu. Pak si to cestující najde.

Například ve Francii takto zajíždějí TGV do francouzských Alp. První část cesty z Paříže jedou po VRT a posledních 150 km se motají horama i po tratích s maximálkou 80-100 km/h. Cílová stanice je Bourg-St.Maurice.

+3/0
5.9.2016 23:47

M12i62l30a55n 78K24o43i62š 4467872831860

Jenže u nás se s bídou vyšplháme na těch 80 a to ještě jen někde. Autem jsem v Jihlavě za 25 minut, vlakem za 45 minut a to je jen 30 km daleko. Na tak krátkou vzdálenost příliš velký časový rozdíl, to hodně lidí odradí.

+1/−1
6.9.2016 0:25

R16a88d86e29k 17J26a67n48a40t75a 9585806264692

V Jihlavě bude jen zastávka na trati mnohem většího významu. Samozřejmě tam nebude zsstavovat každý vlak.

Předpokládaný interval vlaků na VRT u Lihlavy bude nějakých 3-4 spojů do hodiny, jeden z nich by jistě stavěl. Tj. hodinový interval rychlývh vlakůl na Prahu i na Brno.

+2/0
5.9.2016 23:32

A18l26e85š 49K42r36a85t91i57n27a 1336671890898

Provozní koncept rychlých expresů a zastávkových expresů je v návrhu RS1 reálný. Pokud máme budovat trať na Vmax 300-400 km/h nemůže kopírovat dálnici. Modernizovat koridory znamená oprášit myšlenku z 90. let, která téměř nikam nevedla, tzn. pouze se "vyžehlil" stávající stav, ale kapacita přepravy nevzrostla, ani se výrazně nezměnila dojížďková doba do velkých center. Navíc kamióny zůstali na dálnici, protože na koridorech už není pro náklady místo. Pokud bude jízdní doba Jihlava - centrum Prahy 40 minut, dálnice D1 se hezky vyčistí. Tedy VRT měla být už dávno!!!

+7/−1
5.9.2016 13:58

P76a95v54e57l 11Ř24a40p68e95k 7492356779465

VRT podél dálnice, zastávkové rychlíky na VRT ;-D

To je tak, když místo odborníků vezmou věci do rukou hloupí politici.

+4/−2
5.9.2016 12:55

R38a51d61e37k 63J33a80n49a69t94a 9145696314232

VRT může klidně vést podél dálnice. Například trať Frankfurt-Köln podél dálnice vede. München-Nürnberg taky. Záleží na místních podmínkách. VRT zvládá i sklony 40‰.

A zastávkové rychlíky? Proč ne. V Německu to tak je. Záleží na poptávce ana rozdílu cestovních rychlostí. Například v úseku Nürnberg-Ingolstadt využívají VRT RegionalExpresy, což koncepčně našim "rychlíkům" odpovídá. U nás by byla VRT Praha-Brno zcela jistě využívána pro rychlou příměstkou vrtsvu mezi Benešovem a Prahou.

+3/0
5.9.2016 23:36

R83i37c80h83a84r84d 18P73ů80ž62a 9280229330188

ono budovat zastávky po pár kilometrech tak nějak popírá rychlostní železnici. Než se vlak rozjede, už musí zase brzdit protože další zastávka...tím pádem by víc stál než jel...

+2/−2
5.9.2016 12:19

R60a45d62e43k 52J64a74n96a77t80a 9515926944562

Nepopírá. Některé vlaky zastaví, některé (plnou rychlostí) zastávku projedou. VRT zastávka nemá perony u průjezdních kolejí.

Běžná praxe v západní Evropě, tak se tu prosím neztrapňujte.

+2/−1
5.9.2016 23:38

M83i61r95o53s19l55a21v 21J54e92ž61e91k 8611646692978

Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš. Mají dálnici, já jako obyvatel Vysočiny bych byl pro jižnější trasu se zastávkami Pelhřimov, Jihlava, Třebíč :-)

+1/0
5.9.2016 12:07

R19o50m98a72n 87N34o42v69a26k 6669471862596

ja bych zvolil následující zastávky pro Vrtku z Prahy do Brna: Benešov, Vlašim, Pelhřimov, Jihlava, Puklice (u Jihlavy), Červená Lhota, Náměšť nad Oslavou a Rosice ;-D

+1/0
6.9.2016 0:42

M10i41c91h89a61l 88P29a65l73e13č76e95k 2491908682814

V ČR má smysl pouze VRT s napojením na nějakou fungující VRT. Takže Praha-Německo. Nabízí se Drážďany. Z Prahy na východ nebo jih prozatím nemá smysl. Dalo by se do budoucna uvažovat max o Vídni.

+1/−2
5.9.2016 12:04

R60a12d19e36k 78J71a11n92a32t67a 9595296354362

Stávající trať přes Českou Třebovou praská ve švech. Jak jinak byste to řešil vy?

+2/0
5.9.2016 23:39
Foto

D51a18v34i60d 53K61r69á12s10e74n50s41k44ý 7467320757

Význam páteřní vnitrostání VRT v trase Praha - Brno - Ostrava s propojením tří největších aglomerací státu je naprosto mimo diskusi.

0/0
2.10.2016 19:56

J48i42ř72í 87P65r64ů37š60a 7805382405979

Politi stále jaksi nechápu k čemu má VRT sloužit, opravdu není její účelem vymetat horní dolní, naopak musí vést co nejefektivnějším směrem mezi velkými sídly. Představa jakési regionální dopravy je jaksi mimo s ohledem že všechny vlaky na VRT musí splnit dost přísné předpisy pro vysokorychlostní vlaky ikdyž jejich rychlost nedosáhnu. další věcí je že i při dvouhodinovém intervalu dálkové dopravy nezbude moc místa na regionálku, protože pomalemu vlaku nestačí uhnout těsně před rychlý při 300km/hod musí mít před sebou volno cca 10 - 20 kilometrů.

+4/−1
5.9.2016 11:58

R66a92d39e98k 39J47a61n68a70t87a 9465176214582

Stačí se vyhnout. Jak připomínám výše, rychlá regionálka se s ICE v Německu vystřídat sithne. Stačí si uvědomit, že rychlá regionálka, to je na Západě souprava s Vmax 200 km/h.

+2/0
5.9.2016 23:40

T11o44m84á46š 36D63o70b56r28ý 3272556470701

Neskutečné, jaké blbosti lezou z politiků.

+7/−1
5.9.2016 11:55

J86a79r73o79s25l30a70v 45S16z45p51a12k 6962843628140

No, Přerov, Berlín, Vysočina. To se bude hledat těžko trasa .Z Přerova na Vysočinu přes Berlín;-)

+2/0
5.9.2016 11:48

M60a94r65e75k 17D62e92m74č43á11k 9765374206735

Vždyť je to tak naplánované už dávno. Berlín - Drážďany - Praha - Jihlava - Brno - (Přerov - Ostrava - Polsko) / Vídeň

0/0
2.10.2016 11:28

J21a52n 91Č75e73k88a96l 7179315864504

To je legrace, jak se k tomu vyjadřují politici, kteří nemají ani tušení, jak taková VRT vypadá... Pak z nich padají taková moudra jako "rychlíky z Paříže k Černému moři", nebo dokonce "modernizovat to, co máme"... ;-D;-D;-D

+16/0
5.9.2016 11:42

R23a93d98e43k 44J39a78n17a51t67a 9315896704632

Vlak z Paříže k Černému moři možná jednou pojede, pokud se Balkán vzchopí a nějaké rychlé tratě postaví. Je to 2000 km po souši a už dnes tu máme rychlovlak, co jede z Londýna ke Středozemnímu moři (1000 km a musí jet tunelem pod mořem).

Ale určitě takový vlak nepojede přes ČR. Objede nás tudy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Main_line_for_Europe

0/0
6.9.2016 11:07







Najdete na iDNES.cz