Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Priority rychlovlaků: Přerov, Berlín, Vysočina. Zbývá najít vhodnou trasu

Bude to největší stavba na železnici v kraji pro příští desítky let. Trať pro vysokorychlostní i expresní vlaky z Prahy do Brna protne Vysočinu. A jednu stanici by měla mít buď přímo v Jihlavě, nebo někde za městem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D12a23v51i68d 82K46r34á79s51e61n47s39k29ý 7727340817

Je paradoxní, že nejvíc křičí proti VRT kraj Vysočina - kraj, který jejich stavbou získá nejvíc. Obrovité zkrácení dojezdových časů do Prahy, do Brna, změna z vnitřní periferie tohoto státu na pohodlně dostupný moderní region.

A pana Velebu s jeho skvostnou myšlenkou "faceliftu" stávajících tras ani nemá smysl komentovat.

+2/0
2.10.2016 19:36

P97a20v63e18l 46S59t54a29v55j38a30n90í24k 6168485107721

Ani se nedivím, že jsou komunisti opět proti. Oni byli vždycky vizionáři. Takže hned po válce zarazili výstavbu dálnic, protože socialistický člověk dálnice nepotřebuje...

+2/0
6.9.2016 22:05
Foto

M69i49r36o10s77l89a67v 70S89t16e88i59n32e64r 6928884263885

Chybí mi zde mezinárodní spoje probíhající jihem ČR, Z Brna do Jihlavy na Č.Budějovice , Písek, Pasov a Mnichov, bylo by to připojení na letiště v Erdingu. Ani silniční spojení jižními Čechami není příliš rozbudované- česká síť je příliš orientovaná na Prahu.

Nemusí to být zrovna vysokorychlostní spoj, stačí zadání na 120 km/h ale umožnilo by to, převést značnou část nákladní dopravy na železnici. Podpořilo by to investice do výroby podle trati. Na dlouhodobější výhled je železnice opět perspektivní.

0/−1
6.9.2016 8:16

R45a11d36e72k 51J67a31n22a53t25a 9435646454222

"česká síť je příliš orientovaná na Prahu."

že je česká síť orientovaná na Prahu je logické. Bydlí tam nejvíce lidí, i firem a průmyslu je tam nejvíc. Podél vaší trasy v podstatě nikdo nebydlí. Ostatně i proto tak nikoho nenapadlo postavit tam ani dálnici, to jsou stejné důvody.

+1/0
6.9.2016 10:52

R46a66d59e33k 97J81a30n29a94t46a 9555536644692

"Nemusí to být zrovna vysokorychlostní spoj, stačí zadání na 120 km/h"

Klasický laický názor, vyplývající z neznalosti cen staveb. Vězte, že postavit vaší trasou něco na 120 km/h, navíc pro nákladní dopravu, by stálo tolik co VRT. Možná i víc. Ovšem užitek menší.

Je třeba stavět nejprve to, kde je poměr užitek/cena nejvyšší. A to je v našich podmínkách VRT Praha-Brno (po etapách směrem od Prahy), VRT Praha-Dresden (po etapách směrem od Prahy), VRT Praha-Mnichov/Norimberk včetně nákladní dopravou použitelného propojení se SRN (je celkem jedno jestli Mnichov/Norimberk, Cheb/Domažlice, záleží na dohodě s Němci).

+2/−1
6.9.2016 10:58

J32a73n 37P11e97t27e13r97a 2461955962674

A kdo jako bude ro te Jihlavy jezdit ?

Tam nikdy nic stejne nebude zastavoavt, pokud to ma byt vysokorychlostni vlak.

Ale tak na predvolebni diskuzi vdecne tema ;-D

+3/−4
5.9.2016 18:49

A77l64e46š 52K37r34a70t75i23n65a 1146681900438

Tak ono to není jen o Jihlavě, že? Z Jihlavy se dá dostat na Znojmo a Třebíč. Tato spádová oblast má minimálně 200 tis. obyvatel. VRT vnímejte jako železniční dálnici se sjezdy a nájezdy. Současný železniční koridor Praha - Brno "dálnicí" není, to je jen taková lepší vyspravená silnice I. třídy, která vede navíc velkou oklikou, protože před 150 lety lokomotivy nezvládaly stoupání větší jak 12 promile...

+3/0
5.9.2016 20:43

M68i26l15a88n 27K97o13i61š 4887792871410

Zmínil jste navazující tratě na Třebíč, Znojmo atd. Jenže tyto tratě jsou žalostně pomalé. Vím, dělá se revitalizace, ale i ta je nedostatečná, některé úseky se nezrychlí vůbec. A ve směru z Třebíče na Jihlavu se nemění nic, nadále zůstává rychlost do Okříšek 60 a z Okříšek do Jihlavy 70 někde i 80 km/h. To je dost málo, aby to mělo smysl musely by vlaky jezdit aspoň kolem Vmax 100 km/h.

A Okříšky-Znojmo, zde je osobní přeprava přímo zoufalá, jezdi velmi málo vlaků a ještě jsou poloprázdné. Zde by pomohlo napojení tratě od Znojma přímo do Třebíče, ale i to je hodně vzdálená budoucnost.

A bez tohoto postrádá zastávka VRT v Jihlavě zcela smysl. Lidí při cestě do Jihlavy raději zvolí auto a pak povalí raději na dálnici do Prahy, než aby použili VRT.

+1/0
5.9.2016 23:39

R66a28d19e47k 29J62a36n40a13t65a 9825526194302

Důležitá je celková průměrná cestovních rychlost. Navazující trať nemusí být až tak rychlá, stačí když bude modernizována jen mírně a především kompatibilní - aby spoj mohl jet bez přestupu. Pak si to cestující najde.

Například ve Francii takto zajíždějí TGV do francouzských Alp. První část cesty z Paříže jedou po VRT a posledních 150 km se motají horama i po tratích s maximálkou 80-100 km/h. Cílová stanice je Bourg-St.Maurice.

+3/0
5.9.2016 23:47

M81i87l56a66n 68K67o20i63š 4577852911560

Jenže u nás se s bídou vyšplháme na těch 80 a to ještě jen někde. Autem jsem v Jihlavě za 25 minut, vlakem za 45 minut a to je jen 30 km daleko. Na tak krátkou vzdálenost příliš velký časový rozdíl, to hodně lidí odradí.

+1/−1
6.9.2016 0:25

R78a97d64e25k 74J65a63n95a67t51a 9655746454512

V Jihlavě bude jen zastávka na trati mnohem většího významu. Samozřejmě tam nebude zsstavovat každý vlak.

Předpokládaný interval vlaků na VRT u Lihlavy bude nějakých 3-4 spojů do hodiny, jeden z nich by jistě stavěl. Tj. hodinový interval rychlývh vlakůl na Prahu i na Brno.

+2/0
5.9.2016 23:32

A42l60e39š 13K42r62a79t95i26n24a 1156321200308

Provozní koncept rychlých expresů a zastávkových expresů je v návrhu RS1 reálný. Pokud máme budovat trať na Vmax 300-400 km/h nemůže kopírovat dálnici. Modernizovat koridory znamená oprášit myšlenku z 90. let, která téměř nikam nevedla, tzn. pouze se "vyžehlil" stávající stav, ale kapacita přepravy nevzrostla, ani se výrazně nezměnila dojížďková doba do velkých center. Navíc kamióny zůstali na dálnici, protože na koridorech už není pro náklady místo. Pokud bude jízdní doba Jihlava - centrum Prahy 40 minut, dálnice D1 se hezky vyčistí. Tedy VRT měla být už dávno!!!

+7/−1
5.9.2016 13:58

P30a13v69e32l 54Ř72a83p38e74k 7872896269875

VRT podél dálnice, zastávkové rychlíky na VRT ;-D

To je tak, když místo odborníků vezmou věci do rukou hloupí politici.

+4/−2
5.9.2016 12:55

R23a62d39e32k 80J31a27n34a59t33a 9545536394762

VRT může klidně vést podél dálnice. Například trať Frankfurt-Köln podél dálnice vede. München-Nürnberg taky. Záleží na místních podmínkách. VRT zvládá i sklony 40‰.

A zastávkové rychlíky? Proč ne. V Německu to tak je. Záleží na poptávce ana rozdílu cestovních rychlostí. Například v úseku Nürnberg-Ingolstadt využívají VRT RegionalExpresy, což koncepčně našim "rychlíkům" odpovídá. U nás by byla VRT Praha-Brno zcela jistě využívána pro rychlou příměstkou vrtsvu mezi Benešovem a Prahou.

+3/0
5.9.2016 23:36

R82i81c50h20a51r54d 43P74ů64ž81a 9420299710668

ono budovat zastávky po pár kilometrech tak nějak popírá rychlostní železnici. Než se vlak rozjede, už musí zase brzdit protože další zastávka...tím pádem by víc stál než jel...

+2/−2
5.9.2016 12:19

R14a84d51e22k 25J73a65n42a85t91a 9335106924942

Nepopírá. Některé vlaky zastaví, některé (plnou rychlostí) zastávku projedou. VRT zastávka nemá perony u průjezdních kolejí.

Běžná praxe v západní Evropě, tak se tu prosím neztrapňujte.

+2/−1
5.9.2016 23:38

M70i78r24o78s24l95a11v 55J34e76ž47e70k 8541486972578

Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš. Mají dálnici, já jako obyvatel Vysočiny bych byl pro jižnější trasu se zastávkami Pelhřimov, Jihlava, Třebíč :-)

+1/0
5.9.2016 12:07

R88o61m58a59n 30N74o80v42a38k 6659201492956

ja bych zvolil následující zastávky pro Vrtku z Prahy do Brna: Benešov, Vlašim, Pelhřimov, Jihlava, Puklice (u Jihlavy), Červená Lhota, Náměšť nad Oslavou a Rosice ;-D

+1/0
6.9.2016 0:42

M58i86c50h61a47l 13P84a66l63e14č75e65k 2571598742734

V ČR má smysl pouze VRT s napojením na nějakou fungující VRT. Takže Praha-Německo. Nabízí se Drážďany. Z Prahy na východ nebo jih prozatím nemá smysl. Dalo by se do budoucna uvažovat max o Vídni.

+1/−2
5.9.2016 12:04

R53a28d27e44k 37J13a71n51a43t74a 9955976814502

Stávající trať přes Českou Třebovou praská ve švech. Jak jinak byste to řešil vy?

+2/0
5.9.2016 23:39
Foto

D58a84v60i59d 75K88r96á19s16e44n23s90k34ý 7567810927

Význam páteřní vnitrostání VRT v trase Praha - Brno - Ostrava s propojením tří největších aglomerací státu je naprosto mimo diskusi.

0/0
2.10.2016 19:56

J71i24ř16í 68P83r46ů92š14a 7675552255989

Politi stále jaksi nechápu k čemu má VRT sloužit, opravdu není její účelem vymetat horní dolní, naopak musí vést co nejefektivnějším směrem mezi velkými sídly. Představa jakési regionální dopravy je jaksi mimo s ohledem že všechny vlaky na VRT musí splnit dost přísné předpisy pro vysokorychlostní vlaky ikdyž jejich rychlost nedosáhnu. další věcí je že i při dvouhodinovém intervalu dálkové dopravy nezbude moc místa na regionálku, protože pomalemu vlaku nestačí uhnout těsně před rychlý při 300km/hod musí mít před sebou volno cca 10 - 20 kilometrů.

+4/−1
5.9.2016 11:58

R27a72d17e86k 84J23a55n90a14t96a 9825846764442

Stačí se vyhnout. Jak připomínám výše, rychlá regionálka se s ICE v Německu vystřídat sithne. Stačí si uvědomit, že rychlá regionálka, to je na Západě souprava s Vmax 200 km/h.

+2/0
5.9.2016 23:40

T22o81m31á46š 77D24o69b49r12ý 3802916230661

Neskutečné, jaké blbosti lezou z politiků.

+7/−1
5.9.2016 11:55

J21a90r55o90s30l73a96v 90S42z36p36a16k 6212103898880

No, Přerov, Berlín, Vysočina. To se bude hledat těžko trasa .Z Přerova na Vysočinu přes Berlín;-)

+2/0
5.9.2016 11:48

M73a40r30e90k 49D34e20m82č31á76k 9105394776705

Vždyť je to tak naplánované už dávno. Berlín - Drážďany - Praha - Jihlava - Brno - (Přerov - Ostrava - Polsko) / Vídeň

0/0
2.10.2016 11:28

J35a93n 70Č56e43k10a57l 7169625214784

To je legrace, jak se k tomu vyjadřují politici, kteří nemají ani tušení, jak taková VRT vypadá... Pak z nich padají taková moudra jako "rychlíky z Paříže k Černému moři", nebo dokonce "modernizovat to, co máme"... ;-D;-D;-D

+16/0
5.9.2016 11:42

R52a78d55e94k 40J66a23n78a60t37a 9505706314262

Vlak z Paříže k Černému moři možná jednou pojede, pokud se Balkán vzchopí a nějaké rychlé tratě postaví. Je to 2000 km po souši a už dnes tu máme rychlovlak, co jede z Londýna ke Středozemnímu moři (1000 km a musí jet tunelem pod mořem).

Ale určitě takový vlak nepojede přes ČR. Objede nás tudy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Main_line_for_Europe

0/0
6.9.2016 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.