Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidé si zvykli mít záchranku za levné taxi s péčí bez čekání, zlobí lékaře

Záchranáři v České republice každý den vyjíždějí až ke 300 případům zcela zbytečně. Lidé si sanitku volají při marginálních potížích, ale zneužívají ji i jako levné taxi. Dostanou se rychleji na příjem a nemusí čekat v přeplněných čekárnách. Nemocnice ani záchranná služba nevědí, jak tomu zamezit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L69u11k66á84š 60V48e12s31e36l93ý 7154103765693

To uz je extrem. Spis bych resil ty ambulantni "taxi". Zmalovanou babku z Hosteradek doprovazi skoleny sanitar k ambulantnimu vyretreni v nemocnici a gentlemansky ji s jeji kabelkou v ruce otevira samooteviraci dvere na fotobunku..

0/0
8.9.2016 21:38

J23i36ř86í 17Z56i71k97a 5428920838748

Pokud má urgentní příjem fungovat jako urgentní příjem, musí mít hned u vstupu recepci s kvalifikovaným zdravotníkem, který určuje pořadí pacientů ne podle toho, čím přijeli do nekocnice, ale podle obtíží a možné diagnozy. Na to jsou dávno vymyšlené tabulky symptomů a tzv. "třídící kriteria" která mají za cíl vytipovat ty, kteří by mohli být ohrožení na životě a ti pak jdou na řadu první. Alespoň na urgentu, kde pracuji, nemá pacient s průjmem nabo bolavými zády šanci, i kdyby přijel deseti záchrankami. Nastavit debilní pravidlo, že by pacient přijedší záchrankou měl přednost může jenom ten, kdo nemá o fungování urgentního příjmu minimální vědomosti. Chudáci nemocní např. s ledvinou kolikou, jak tady jeden pán psal, čekat tři hodiny na infusi, to bych tedy tomu zdravotníkovi, který tak rozhodl, fakt přál. Že se nechávají lidi "vyčůraně" vozit do nemocnice a za nimi hned ve sledu jede rodina vlastním autem je holt je i proto, že mnozí volají záchranku ve falšeném domnění, že přijede na místo domů lékař a ošetří je doma a zase odejde, jako to bylo za socialistické "pohotovosti". Vysvětlil snad někdo z populistických politiků, že lékař už jezdí jenom k vývzvám ohrožení života, ve většině přijede záchranář, který MUSÍ pacienta naložit a odvézt lékaži do nemocnice ? Ne, nikde nezůstal socialismus tak hluboce zakořeněn, jako ve zdravotnictví. Všechno vždy komukoliv zadarmo, žádná regulace, žádná odpovědnost.... Když na to máme?!!, proč ne? Jediný důsledek už brzy bude to, že nebude na těch urgentech ochoten nikdo pracovat za jakýkoliv peníz. To je hlavní problém, který nikdo nevidí, natož se jím zabývá. Konečně pak možná praktici začnou dělat svoji práci jinak.

+3/0
2.8.2016 11:06

P25a65v27e50l 78H66o65u59s96k71a 3391655750708

R^

0/0
2.8.2016 14:01

R22a64d98o74v38a51n 20D18l71u58g61o60s11z 3496141908376

ad 1) nejzkušenějším zdravotníkem pro triage pacientů je lékař. Obávám se, že žádný lékař nepůjde dělat triage na recepci. Z prostého důvodu. Pokud by byl k triage akutnosti oprávněn i jiný zdravotnický pracovník (sestra, záchranář), pozbyl by v tom případě platnost nynější stav, kdy záchranář musí odvážet pacienty do nemocnice, protože není schopen (dle mínění lékařů a politiků) adekvátně posoudit zdravotní stav. Pokud tedy na recepci oprávněna k triage i sestra, je nanevýš logické stejné pravomoci přenechat i záchranářům v terénu k určení, kterého pacienta vzít a kterého nevzít a dělat vůbec prvotní triage.

ad 2) dispečeři při volání na 155 pacienty předem upozorňují, že posílají sanitky bez lékaře. Údivy na místě, že nepřijel lékař jsou poté zcela hrané.

ad 3) nejen na urgentních příjmech nebude chtít nikdo pracovat, ale v menších nemocnicích na jakýchkoliv ambulancích - interna, chira, neurologie, protože nadužívání zdravotnictví se zcela podružnými, život neohrožujicímí a svépomoci řešitelnými banalitami je každodenní kolorit napříč republikou. V tomto ohledu s vítězi velká města, kde jsou obyvatelé zhýčkání a nejsou schopni do špitálu dojít po svých (i když jim v tom nic nebrání) ani 50,100, 500 metrů...

ad 4) špitály a záchranky trpí prokazatelně nedostatkem praktických lékařů, kteří po telefonů radí svým pacientům volat záchranku, takže se velkou měrou rovněž podílejí na tomto tristním stavu.

ad 5)

0/0
5.8.2016 17:21

R17a81d20o45v81a83n 80D56l36u48g49o78s96z 3836691208456

ad 5) nynější stav je záměrně vyvolán politiky. Nepodařilo se jím zavřít nemocnice politickou cestou (viz Julínek apod), tak to dělají okruhem a cestou legislativní. Už dnes se po republice uzavřelo mnoho oddělení a lidé musejí dojíždět do značně vzdálených nemocnic. Což opět souvisí s tím, že si raději zavolají záchranku k převozu, než aby zjišťovali dopravní spojení, také v dnešní době razantně okleštěné.

0/0
5.8.2016 17:25

L44o16r98d 66V64o41l63d16e93m68o87r27t 8656256556

Ale vy taky lékař nejste, tak prosím nehodnoťně co ví lékaři ORL nebo Ortopedie. Namachrované ego některých zdravotníckých záchranářů je občas síla, když se plácají po zádech vše neumějí ve srovnání s lékaři. Chápu že po absolvování defacto střední školy (VOŠ) nebo nepatrně rozšířené středoškolské výuky těžko mohou mít představu. Bc. Obory ZZS jsou ještě horší než zaběhlé VOŠ. Osobní zkušenost jako vyučující mám obojího. Na to by musel na tyto obory chodit, úplně jiný profil studentů aby mohli mít reálnou samostatnost.

0/0
1.8.2016 21:47

M16i44l32a83n 64J34a39n79d28e27r11a 9128697392738

Poplatky asi nepomůžou. Co já vím, nejvíce je zneužívají tzv.sociálně vyloučené etnika. A ti žádné poplatky neplatí, mají na to všelék "hmotná nouze"

+2/−1
1.8.2016 19:33

M74a91r49t64i15n 96N91o69v51o50t55n39ý 8879254917384

Vraťte poplatky, za výjezd sanitky 500, to nikoho nezrujnuje a komu je fakt špatně rád to dá.

+1/−3
1.8.2016 18:29

J70i33ř93í 71V62a60n85č55u21r14a 7365792494628

Bohužel obvodní lékař má stále méně pravomocí.Změří vám TK,předepíše léky,které předepsal odborný lékař,vyčistí zalehlé uši a někdy dá injekci proti bolesti.Dejme jim větší pravomoce a bude na urgencích méně pacientů.Dříve to tak bylo.Vždyť študovali všeobecné lékařství a o svém pacientovi ví více,než ten odborný.Jestli jsem na omylu,tak mně, prosím, opravte.

0/0
1.8.2016 17:57

L38u93k75á29š 93V95e76s10e19l57ý 7244733795423

Obvodni lekar=dispecer taxisluzby

0/0
8.9.2016 21:41

M18a94r50c64e36l 87H40r78o74c66h 9219239152

Sice bych to neudělal, ale naprosto ty lidi chápu! Když mě chytly ledvinové kameny, já se doplazil do nemocnice na pohotovost a čekal tam tři hodiny, tak to bych si nerad zopakoval. No a druhou libůstkou jsou ordinace, kde pobudete hodiny v čekárně, vevnitř veselo, kafíčka, návštěvičky a s ordinační dobou uvedenou do dvou sestra v půl dvanácté vyštěkne, že končí, přijďte si zítra. :-PR^

0/0
1.8.2016 17:45

R93a53d11o70v22a30n 87D21l61u62g68o30s95z 3616691248466

Jelikož zdravotnictví znám, dovolím si uvést pár věci na rovinu.

Aby mohl být pacient "odbaven", je zapotřebí provést mnoho úkonů, které samotný pacient před přijetím nevidí a vůbec netuší, že existují. Nevidím důvod, proč by měli být zdravotníci při činnosti pro pacienty zticha a neměli by se bavit.

Evokuje to ve kverulanty diskusních for, když si stěžují, jak sestřičky při jejich návštěvě u příbuzného jen sedí a pijí kávičku. Soudit dle 20-30 minut celý pracovní den, který dotyčný kverulant nevidí, je sprosté. Nehledě na fakt, že většinou návštěvy zdravotníky zdržují od jejich práce, kterou po jejích odchodu dohánějí, ale to už dotyční nevidí. Stejně tak nevidí práci před jejích příchodem.

+3/−1
1.8.2016 18:02

M57a87r80c52e46l 25H62r71o53c60h 9329599282

Dobré, já zdravotnictví také trochu znám, moje máma v něm dělala celý život. ;-) Také jsem nemyslel návštěvy pacientů, ale návštěvy lékařových známých, bývalí kolegové apod. A snad každý pochopil, že jsem to nepsal o všech ordinacích, ono je také čekání a čekání. Třeba ta skvělá kožní Na pankráci, tam člověk ztráví půl dne, ale taky proto, že ta paní je třída a chodí k ní kdo může. Protiklad poliklinika v Ukrajinské (btw píši o Praze), to je přímo k blití.

+2/0
1.8.2016 18:16

R18a18d79o89v82a56n 17D85l12u53g90o31s56z 3426811438396

Vycházím ze znalosti zdravotnictví a musím říct, že je s podivem, že stále funguje jak funguje i přes značný nedostatek lidských sil v něm obsažených, přes značnou byrokratickou zátěž a jiné, pro pacienty neviditelné aspekty. Samozřejmě jsou i obory se sporadickou návštěvnosti.

0/0
1.8.2016 18:36

P36e69t63r 38N19o32v42á62k 1575387472985

Zdravotnictví je díky mizernému ohodnocení kvalitních lékařů a zdravotnického personálu nicméně přístup k pacientům je v častých případech arogantní.

+2/0
1.8.2016 22:03

P67e69t65r 60N42o54v59á50k 1155777232165

..personálu v krizi.

0/0
2.8.2016 18:10

R59a55d44o88v31a88n 82D80l38u23g33o61s95z 3886981858476

Zdravotníci jsou milí k milým lidem. Povinnost být milý k arognatním pacientům naneštěstí není ukotvena v zákoně.

0/0
5.8.2016 17:47

M37a35r27t69i86n 43R82a35m 9691234871322

Zkuste zákonem zpoplatnit alespoň transport, když už nelze nechat pacienta zaplatit neurgentní výjezd! Kdyby jel autem či MHD, také by musel platit!

0/−4
1.8.2016 17:13

R92a34d58o56v56a78n 63D87l52u40g67o55s65z 3706541458136

Never ending story. Víte, koho se tyto poplatky dotknou nejvíce? Slušných lidí. Zneužívači jsou ve valné většině nemajetní, na sociálních dávkách, tedy v hmotné nouzí a s kouzelným papírkem o zproštění jakýchkoliv poplatků.

Tudy cesta nevede.

+6/−1
1.8.2016 17:21

R64a53d54o73v12a77n 52D94l46u71g21o60s63z 3606741948586

Jak tomu zabránit? Existuje poměrně nový zákon o záchranné službě, kde je přesně definováno, co je indikací k výjezdu záchranné služby.

Pokud bude vedení záchranek stát za svými pracovníky, kteří se rozhodnou neindikovaného pacienta ponechat doma, zneužívání ubude. A to i v případě soudního sporu.

Jiná cesta není.

+1/−1
1.8.2016 16:28

M44i87r74o15s48l19a45v 96V93l95a66s71á13k 4268870473312

Vedení záchranky může stát za svými lidmi a dělá to, ale to Vám u soudu nestačí, zejména v současné sudičské době, kde se hledá viník i při úmrtí 100-leté stařenky.

+3/0
1.8.2016 17:36

R15a69d42o57v89a56n 15D60l20u17g51o37s88z 3786921598176

Nesouhlasím z jednoho prostého důvodu. Za své zaměstnance dle české legislativy odpovídá zaměstnavatel (na zákonné výjimky). Při vině tedy není de facto viníkem fyzická osoba ale právě organizace. Vydání vnitřního předpisů v zákonných intencích k oprávněnosti některých úkonů považuji ze svého pohledu za chránění (mimo jiné). Dále je zde možnost tlaku na legislativce jednotnou měrou všech zástupců krajských záchranek.

+1/−1
1.8.2016 18:08

P35e65t69r 97N26o43v19á75k 1175807852325

Při neposkytnutí lékařské pomoci je sice občanskoprávně zodpovědná organizace, ale trestní zodpovědnost je na lékaři.

+1/0
1.8.2016 22:09

V42á54c33l22a41v 55J14ů62z10a 6541417696

Problém je v tom, že u nás jiná než urgentní pěče (dostatečně) nefunguje.

Jak zde bylo zmíněno, pokud se dopravíte do nemocnice sami, často i na pohotovosti čekáte hodiny. O tom, že v případě dlouhodobých problémů jsou objednací lhůty lékařů v řádu mnoha měsíců, kdy se zdravotní stav může zhoršit, ani nemluvě.

No a pak samotná doprava - ne každý má auto, a kdo má, tak když je mu hodně blbě, řídit stejně nemůže. Veřejnou dopravou to leckde trvá půl dne a ještě vám ostatní budou nadávat, že je nakazíte (a budou mít pravdu).

Na taxi také všichni nemají, nehledě na to, že pokud budete třeba krvácet nebo zvracet, nemusí vás vzít.

+6/−1
1.8.2016 16:27

L54u37k12á92š 69V15o26b73o22ř95i90l 3328761331870

co to je za keci? ste nemocnej? potrebujete vysetrit? tak co sem motate nejaky cas. ano tak budete cekat par hodin na ty pohotovosti nebo na ambulanci kde nejste objednanej.. no a co? zaplatil jste si soukromeho lekare aby vas osetril hned? nezaplatil. tak cekejte. a to ostatni ani nezminuju... asi zijete nekde na konci sveta a zivite se jen vajickama co prodate ne?

0/−10
1.8.2016 16:30

V36á32c81l82a74v 29J37ů77z61a 6281247566

1. Kecy se píšou s tvrdým y.

2. Ty mnohaměsíční čekací doby se tím mnohahodinovým čekáním na ambulanci "vyřešit" daj, ale to nic nemění na tom, že tak dlouhé objednací doby jsou chyba systému.

3. Řekl bych, že většina spornejch případů (nezapomínejte že pacient nemůže vědět, jak přesně je to urgentní) sice nepotřebuje drahou sanitku se vším vybavením, ale pacientovi často žádné levnější dostupné řešení nezbývá. Kdyby měl dispečnink možnost zavolat taxík, u kterého by zaručil, že pacienta vezme, a pacient by (jen za dopravu do zdravotnického zařízení) platil "regulační paušál", třeba 200Kč za cestu, zbytek pojišťovna, problém by to do značné míry řešilo.

4. Pokud ty, co jsou odkázání jen na systém veřejného pojištění, necháme radši umřít, nemusíme ten systém vůbec mít a aspoň ušetříme. Mimoto, když už chcete, abych si platil (mě ty vajícka vynášej docela dost, ale všem ne), tak dopravu si seženu, ale s tou dostupností soukromejch lékařů napříč obory to taky není nějaká sláva.

+7/0
1.8.2016 17:14

R33a87d96o16v80a33n 10D53l87u41g25o15s12z 3646211208466

Ad 3. Licitace o spornosti urgentnosti případu je alibismus sloužící pro omluvení volání záchranky - velice zjednodušeně člověk který dýchá, není promodralý, je při vědomí, nekolabuje, nemá masivní krvácení, nemá polámané obě nohy či jiné traumata, apod. není primárně určen pro záchrannou službu. Stále se zapomíná na pojítko mezi pacientem a záchrankou v jiných případech, než jsou akutní. A to je praktický lékař.

Právě ve vašem smyšlení vidím zásadní problém. Záchranná služba zde není jako alternativa k co nejlevnější dopravě do zdravotnického zařízení, ale pro poskytnutí zdravotní péče pacientovi v akutní fázi přímo na místě výskytu potíží. Celá vaše konstrukce ohledně levějšího dostupného řešení jde mimo záchrannou službu. Již pouhé spojení dvou nesourodých věcí naznačuje, jak uvažuji i jiní obyvatelé ČR.

Nejvíce mne udivuje fakt, že neakutní pacienti o své akutnosti dovedou sálodlouze debatovat, tak opravdu akutní pacienti si mnohdy ze studu záchrannou službu nezavolají a dojedou po svých. Paradox. Ale takový je dnešní svět.

+2/−1
1.8.2016 17:32

V63á10c44l18a67v 77J39ů28z70a 6661497266

A co třeba ta perforace tlustého střeva? Akutní meningitida? - Tam by to podle vás na RZS nebylo?

Ne všechny stavy, kdy pacient ještě dýchá a nekolabuje, jsou tak málo akutní na to, aby člověk v sobotu čekal, až se jeho praktický lékař v pondělí vrátí z víkendu. A když tady pro tyto případy systém nefunguje, nelze se divit lidem, že zneužívají RZS. Vzhledem k množství špatně vyhodnocených případů je vidět, že to tak nesourodé věci nejsou. Kdyby v případě, který dispečnik nevyhodnotí jako dost urgentní, ale mýlí se, dispeřink RZS místo odmítnutí povolal "dotovaný garantovaný taxík", tak by se následky špatného vyhodnocení situace často zmírnily.

Jinak je hezké, že vy, zřejmě jako člověk ve zdravotnictví se pohybující, máte jasno v tom, pro které situace je RZS určena, ale to smýšlení, třeba moje, by se mohlo zlepšit jen lepší informovaností, nejen o tom, kdy RZS ne, ale hlavně, jaké jsou alternativy když RZS ne.

A jak třeba má pacient u toho krvácení vědet, jestli je dost masivní na RZS? A když jen o málo né, tak má krvácející čekat do pondělí na praktického lékaře?

Ale abych Vaši připomínku vzal konstruktivně, tak se vás pro zlepšení mého smýšlení zeptám na konkrétní rady, co dělat:

a) podezření na slepák (aspoň mě na základní škole říkali, že v takovém případě sanitku volat). Samozřejmě v sobotu

b) Mám infekční onemocnění, několikrát jsem omdlel, zvracím a antibiotika nezabrala. Je sobota 02:00 v noci, nemocnice 80km daleko.

0/0
1.8.2016 18:05

R58a49d74o55v57a92n 85D24l88u20g97o76s78z 3986931168756

Pokud byste si prostudoval zákon o záchranné službě, našel byste dosti odpovědí na své otázky. Pak byste věděl, co je zneužití ZZS.

Dodatek k praktickému lékaři. Pokud se nemýlím, je povinnosti provádět po zavolání návštěvy u svých pacientů. Obdobně je povinnosti provádět ohledání svých zemřelých pacientů, což také suplují záchranné služby. Pokud by došlo k nějakému čekání, má se hněv snášet tímto směrem, nikoliv k záchranné službě.

Stará poučka praví. Pacient, který nejvíce povídá bývá nejméně akutní. Akutní pacienti nemají na filozofování čas.

Je s podivem, že dřívější generace věděly kdy volat a kdy ne, ale moderní společnost se snaží filozofovat i nad tím, co je a co není masivní krvácení. Pokud dospělý člověk neví takto triviální okruhy zdravovědy, není dále co řešit.

Dále je zcela symptomatické volání po větší informovanosti. Když zde byla a přecházelo se do nového režimu, vše s tímto bývalým bylo zrušeno jako přežitek. A nyní by lidé opět chtěli být informování. Zvláštní. Ale jelikož jsme v moderní době, dle tézí pana Václava Klause je každý jedinec zodpovědný sám za sebe, musíte si najít alternativy sám. Poradím, že existují a je jich mnoho.

Abych potěšil vaše libido, odpovím i na vámi položené otázky (dle mého postavené záměrně do nejextremnějších rovin, což mají v oblibě především lékaři - čemuž napovídá i jimi užívaná zkratka RZS). Ad perforované slepé střevo - nevzniká ze dne na den (berme standardní většinový průběh), je tedy v počátečních stádiích bolesti břicha na místě navštívit nemocnici - takto to lidé dělají v naprosté většině a ZZS se s nimi nepotkává. Ad akutní meningitída - druhý extrém, jehož četnost výskytu je sporadická. Pokud se nemýlím, při ak. meningitidě dochází mimo jiné ke změně vědomí, výsevem skvrn na těle a teplotami - jen úplný ignorant by v tomto případě nevolal sanitku a jen úplný ignorant by toto považoval za zneužití.

Také je důležité postavit vůči sobě četnost zneužití vs. četnost špatně vyhodnocených případů.

+1/−1
1.8.2016 18:30

R80a19d17o26v41a97n 27D78l47u64g19o67s87z 3196661598366

Dodatek: Špatné vyhodnocení úzce souvisí s až zarážející neznalosti základních věcí u volajících. Jak se říká, kde nic není, tam ani smrt nebere. A jelikož dipečeři ZZS nejsou vědmy, čerpají informace z vytěžených informací.

+1/0
1.8.2016 18:33

V39á90c50l59a53v 71J35ů95z56a 6531127676

Děkuji za odpovědi.

Znamená to, že praktický lékař má dát své mobilní číslo všem pacientům, nesmí se o víkendu více vzdálit od místa působiště, nesmí na dovolenou, a během ordinační doby má na číkoli zavolání nechat plnou čekárnu a jet za pacientem?

Já teď sice povídám, ale netvrdím, že jsem zrovna teď pacient.

Pokud bych jel v počátečních fázích bolení břicha vždy do nemocnice, tak bych byl už asi 100 krát zatěžoval nemocniční pohotovost kvůli zaraženým prdům nebo průjmu.

A ta perforace tlustýho střeva? Co si pamatuju z médií, tak třeba když to chytlo Havla v Rakousku, tak to šlo hodně rychle. Kdyby byl tehdy u nás a neměl prezidentský servis, tak by jim umřel v čekárně.

A třeba krvácení z tepny na zápěstí je masivní, nebo ne?

Já teda těch alternativ mezi praktickým lékařem a RZS v mnohých případech nevidím.

"Také je důležité postavit vůči sobě četnost zneužití vs. četnost špatně vyhodnocených případů"

Hlavně versus celkový počet hodnocených případů. A taky bude záležet na důsledcích toho špatného vyhodnocení. Jestli se neudělá nic, nebo se jen pošle něco levnějšího, než RZS.

+1/0
1.8.2016 18:59

R38a67d83o33v52a89n 57D41l98u27g51o57s76z 3196371768566

Nešlo by to bez těch krajně extrémních, téměř se nevyskytujících situací? Stejnou logikou bychom mohli postavit záchranáře a sanitku ke každé kaluži, protože i v kaluži se kdysi několik lidí utopilo. Prosím trochu smysluplnější a reálnější případy a data.

PL má v době nepřítomnosti svůj oficiální zástup, je tak? Pokud je vše co píšete pro PL takovou překážkou, proč právě na tyto účely pobírají kapitační platby? Nebo snad myslíte, že přijímat peníze za pacienty ano, ale ošetření přenecháme na záchrannou službu?

Pokud byste jel již xkrát s bolestmi zbytečně do špitálu, proč byste měl xkrát zbytečně volat záchrannou službu? Každý člověk zná své tělo nejlépe a ví, jak je vážný stav. Přece kvůli tomu v ČR již neexistuje paternalistický přístup, ale existuje rovnocenný vztah zdravotník x pacient. Chcete tím tedy naznačit, že pacienti jsou partnery, ale neznají základní funkce svého těla a přesto mohou zasahovat do léčby? Není to nebezpečné?

Jak jsem psal, zkuste brát případy nejčetnější tak jak leží a běží. Extrémní případy ala p. Havel a pod. existují, ale pokud se je mi známo, bolesti u perforace jsou setsakrametnský nesnesitelné a ty nikdo z lucidních zdravotníků nebude brát jako zneužití.

Máte pravdu, i celkový počet hodnocených případů, ale relevantnější je hodnocení kolik bylo zneužití vůči špatně vyhodnoceným případům a toto porovnat s celkem.

Psal jste výše o následcích špatně vyhodnocené situace. Můžete trochu rozvést. Spekulovat v abstraktní rovině k ničemu nevede. Jak jsem psal někde výše, pracovník dispečinku ZZS vyhodnocuje pouze to, co je schopen z volajícího vydolovat (a že to někdy dá pořádnou práci). Pokud tedy primárně jsou volajícím poskytnuty chybné informace (dost často také záměrně) nemůžete se divit následně "špatnému" vyhodnocení situace - inu, po bitvě každý generál.

0/−1
1.8.2016 19:26

P10e11t41r 26N52o69v12á65k 1255367472815

Bohužel před perforací střeva nemusí být průvodním jevem bolesti, stejně jako infarkt může být provázen pouze tlakem na prsou bez dalších závažných komplikací. Nastupující medingitida může být provázena pouze horečkou (při nástupu skvrn je již často pozdě a dochází k nevratnému poškození orgánů). Stejně i mozková příhoda je často provázena i pouhou závratí....

+1/0
1.8.2016 22:30

V30á83c54l24a20v 19J96ů34z43a 6451287186

Ad PL: Dobře, kolik lidí (nepracujících ve zdravotnictví) ve vašem okolí má mobil na PL a ví co dělat (v těch akutních případech co nejsou na RZS), pokud se mu nedovolají, nebo jsou sami daleko od svého PL. Pokud je správný postup to, co říkáte, pak by se dispečink RZS mohl volajícího zeptat na jméno lékaře (nebo jeho zástupu) a pomoci pacientovi ho kontaktovat, popř. zajistit výjezd zástupu (posílení dispečinku v tomto smyslu by snad možné bylo). Ale stejně nevím, může-li to fungovat, PL je jen jeden a nemůže nahradit na směny pracující tým. A ve většině takových případů PL stejně nemůže dělat nic jiného, než že pacienta pošle na specializované zařízení (akorát než toto uplyne, stav se ještě zhorší).

Myslím, že většina zneužití není proto, že by dotyčný byl líný, ale protože ho třeba hodně bolí břicho (jako ještě nikdy), a neví, jestli to není třeba ta perforace nebo slepák v pozdějším stadiu. A třeba to 10x nebude nic vážného, ale v tom jedenáctém případě to ta perforace skutečně bude. Ano, budete mít ve statistice 10 zneužití, což bude víc než 1 mrtvej.

A chcete po lidech mimo obor, aby přesně věděli, kdy volat RZS a jaké jsou jiné možnosti, ale proč když zasahují profesionálové u nehod nebo rvaček, tak jsou účastnící "preventivně" posílání RZS do nemocnice, kde jsou lehčí případy po propuštění ošetřeni. Má se jim naúčtovat 50km krát 100 Kč i když je tam poslaly "složky"?

0/0
1.8.2016 22:39

R27a36d21o49v91a82n 44D43l57u49g55o52s70z 3506851968806

Telefonní čísla jsou volně k dispozici na internetu / sdělí je v případě potřeby i dispečink záchranky nebo existují i placené služby ke zjištění čísel. Mít číslo na svého PL nicméně považují za základ.

Není možné stále operovat časovou dostupnosti PL vs. záchranka. Pokud totiž volá člověk s neakutním stavem, čeká na záchranku mnohdy déle, než by čekal na svého PL. A opakuji. PL jsou za návštěvy svých pacientů placení a jde o jednu z povinnosti vůči svým pacientům. Mimo to znají zdravotní stav svého pacienta mnohonásobně lépe, než lékař či záchranář ze záchranky a můžou zvolit nejvhodnější postup další terapie s následným odborným vyšetření.

Asi vás zklamu, ale většina zneužití je zcela vědomých - 1. jsou poučení dispečinkem o neakutnosti stavu s nabídnutím alternativ. Na to konto si proto ti zkušenější své symptomy přikrášli (zveličí), aby je ten hnusný dispečer neprudil s odmítáním. Čili, dnes jsou pacienti velice orientovaní v tom, co nahlásit, aby sanitka přijela. Lhaní pacientů (zneužívačů) nepozná nikdo, ani dispečerka, ale až posádka na místě. Ta už ale (v případě bez lékaře) nemá právní moc nechat dotyčného doma. To co uvádíte jsou případy v setinách promilí. Daleko častěji si občané i s krutými bolestmi břicha přijedou po svých. Lékaři a sestry na ambulancích by o disproporcích mezi akutními stavy přichozívšími po svých a neakutními přivezenými záchrankou mohli vyprávět.

0/0
5.8.2016 17:46

R67a36d63o19v59a78n 42D96l43u65g10o39s51z 3226641818326

Po laicích se nechtějí hluboké znalosti medicinské, ale základy, kterými prošli na základních a středních školách. Znát okruh pro volání záchranky není nic složitého a zákon tento okruh zcela jasně definuje. A proč se odváží účastnící rvaček "preventivně" do špitálu? Protože ZZS přivolají povětšinou policisté na místě, protože mají svá nařízení, nejsou profesionální zdravotníci a nemohou rozhodovat o akutnosti stavu a taky nechtějí absolvovat soudní tahanice kvůli některých naším spoluobčanům. Zcela logicky se na místo následně posílá posádka bez lékaře (RZP), která MUSÍ pacienta do nemocnice vzít, i kdyby na něm nic nebylo (a že těchto výjezdu je také dost).

Pokud bych měl celou anabázi shrnout, jde o systémový problém, praktickými lékaři počínaje, přes kompetence zdravotníku z záchranných služeb, přes socio-ekonomickou oblast (stagnace platů, zvyšování cen komodit, zavírání blízkých nemocnic, nedostatek veřejné dopravy k dopravě do vzdálené nemocnice atd. atd.) nutící mimo jiné občany ke zneužívání záchranky k činnostem, pro které nebyla a není určená.

0/0
5.8.2016 17:48

D98a25n57i62e72l 42Ř90e13h34á79č37e12k 5527693321107

Pane Vobořile, Vy jste asi dlouho čekal na psychiatrii na vyšetření, že Vám z toho tak hrabe.

0/−1
1.8.2016 17:20

M53a75r18e64k 97V67e57s77e52l58ý 1267448130164

Samozrejme zneuzivani zachranky neschvaluji, ale chyba neni jen na strane pacientu. Treba ten modelovy priklad s bolesti zad ... jak treba muze dopadnout. Jdu k obvodakovi s bolesti zad, ten na nic neprijde, da mne prasky proti bolesti a posle mne za neurologem. Tam volam a chci se objednat a ten mne rekne, ze volny termin ma az za 4 mesice. Co v tu chvili delat? Zit jak troska na praskach?

0/−1
1.8.2016 16:08

L37u90k69á47š 51V70o48b28o93ř92i71l 3158351971150

objednat se ke kteremukoliv jinemu neurologovi v teto republice a v pripade ze zadny nebude mit vam vyhovujici termin tak zvednout zadek a prijit na neurologickou ambulanci v nemocnici nasledujici pracovni den pres 8 rano a vystat si par hodin frontu jako neobjednany ale urgentni pacient a mit to vysetreni za sebeou bez toho abyste otravoval a zatezoval cely system urgentni pece ktery pro vas neni urceni. prave lidi jako vas je treba z urgentu vyhodit a nechat je proplatit komplet celou peci ktera se jim tam dostala ;-O;-O

+4/0
1.8.2016 16:28

K93a89r95e76l 39D96r45d55a 6273335407669

Minule jsem chtěl záchranáře upozornit, co pacient nesmí. Pacient v bezvědomí, tak s ním byla špatná domluva a já jako statný ošetřovatel jsem byl pro ně jen mluvka z davu čumilů. 4 pánové mě odstrkovali od zásahu, že oni vědí lépe a víc. Z toho nejspíš ani jeden nebyl lékař. Mám pocit, že po Praze jezdí záchranky bez lékaře a SUV s lékařem. Ten jenom přijel překontrolovat zásah posádky a dal pod něj podpis.

Samozřejmě to bylo špatně a pacienta málem zabili.

Ale jako blikající žlutý taxík je to dobrá služba. Taková rychlá. ;-D

(Umím si živě představit napadení i zneužití. Ta služba je takto postavena. Vyvolat konflikt s přítomnými na místě zásahu, ublížit pacientovi a mít fyzickou převahu nad příbuznými, co zachraňují rodinného příslušníka.) ;-D

+2/0
1.8.2016 15:44
Foto

E78l19e24n25a 56V10o27j52a46n41o14v27á 4616601353808

Pražská záchranka funguje na tzv. potkávacím principu. Tzn. že s dodávkou (sanitkou) jezdí pouze ošetřovatel (saniťák) a doktor jezdí s tím SUV. Na lince 155 pak vyhodnotí, zda postačí pouze sanitka, nebo je nutný i doktor. Ten se pak případně se sanitkou potká na místě u pacienta

+4/−1
1.8.2016 15:50

K25a91r92e42l 58D72r57d67a 6303665727189

Šlo o bodnutí zklidňovací injekce. Což bylo špatně. Myslím, že lékař poslouchal po příjezdu rady od pánů z posádek, co si na situaci už udělali obrázek, a celý tento kolektiv se špatně rozhodl. Injekci snad dával lékař a ne řidič. ;-D

Pak nastala zástava dýchání pacienta a do nemocnice dorazil v horším stavu, než proč vlastně záchranka vyrazila. Dopadlo to nakonec dobře. Uff. ;-D

0/0
1.8.2016 15:57

R90a44d52o24v21a13n 68D18l79u76g24o15s17z 3556681628846

Z Vašeho komenáře pozoruji značnou nelibost vůči pracovníkům ZZS za předpokladu, že dotyční nejsou lékaři.

Dle čeho usuzujete, že se kolektiv špatně rozhodl? Máte vzdělání v oboru urgentní medicína?

Možná vám to nikdo neřekl, ale každý lék, stejně tak každé vyšetření a každý zákrok má v medicíně nežádoucí účinky, vedlejší reakce a někdy s nejfatalnějšími důsledky. Ze všeho nejhorší je, že na každého působí léky rozdílně. Proto se u někoho může objevit i vámi popsaný případ. Ale dávat to automatický na vrub posádce. Jde z vaší strany o značně zkratkovité a impulsivní domyšlení.

Co si máme jako diskutující představit pod tím, že dorazil do nemocnice v horším stavu, než proč vlastně záchranka vyrazila? Víte vůbec o tom, že se stav člověka v určitých případech mění z minuty na minutu?

Pokud dokázali zdravotníci v sanitce pacienta zachránit, udělali své maximum. Od toho v sanitce jsou. Jen proto jimi opovrhovat není moc rozumné.

0/0
1.8.2016 16:53

K77r25i78s71t63ý40n34a 40B96e18n16e61š55o94v89á 5364186606113

V sanitce jezdi vystudovany zdravotnicky zachranar a ridic-zachranar blize zde http://www.zzshmp.cz/?page_id=473 . Neni tedy pravdou, ze v sanitce jezdi "pouze osetrovatel" . Mimochodem znala jsem par kluku z jedne mimoprazske zachranky, kteri si i k funkci ridice s kurzy dodelavali zdravotnicky obor.

+2/0
1.8.2016 16:09

R88a89d16o58v90a27n 11D47l76u86g35o12s14z 3946821528516

Ošetřovatel? Saniťák? Slečno, evidentně zcela rozumíte systému Záchranné služby.

K onomu saniťákovi asi toliko. Saniťák je ve skutečnosti zdravotnický záchranář, který má odborné praktické i teoretické zkušenosti pro první NEODKLADNOU pomoc mnohdy ve větším rozsahu, nežli externí lékaři (např. ORL, ortopedie apod.). Tím nechci nikterak lékaře znevažovat. Pouze konstatuji, že každý obor má své odborníky a nelze je hodnotit dle písmen před jménem.

Vězte, že je mnohdy lepší být ošetřen záchranářem, než lékařem. Nevědomost je však někdy lepší a také věř a víra tvá uzdraví tě.

+2/0
1.8.2016 16:35

R93a46d37o14v27a82n 23D93l62u56g34o81s34z 3786971948666

Pane Drda, pokud byl dotyčný pacient v bezvědomí, je prioritou zajištění základních životních funkční a jejich stabilizování. V tomto období není prostor pro rozhovory s přítomnými. Avšak na místě jsem nebyl a nedokážu posoudit relevantnost postupů záchranářů na místě.

Ještě dotaz. Tvrdíte, že to samozřejmě bylo špatně a pacienta málem zabili. Zkuste být trochu konkrétní. Co bylo špatně, čím pacienta málem zabili.

Jsem pro korektní diskusi. Domněnky a subjektivní pocity stranou.

0/0
1.8.2016 16:39

V73e93r71o65n86i53k62a 91E56x53n71e15r11o66v71á 2526481417719

Vše co je zadarmo je zneužíváno, plýtvá se s tím a snižuje průměrnou životní úroveň. To je cena za sociální stát

+1/0
1.8.2016 15:40

I32v96a70n 16G91a63l38a70m75b65i52c18a 4361171472310

Fascinuje mě, kolik lidí tady v diskusi píše, že zdravotnictví je zdarma. Hrome, lidi, co je to Vámi ? Copak už tedy v té zemi nikdo z vás neplatí zdravotní pojištění? To už jsem fakt jediný blbec, co to platí? A jestli nejsem, jak to, že si někdo myslí, že je to zadarmo? Za ty peníze, které každý měsíc odevzdám (chtíc nechtíc), bych klidně mohl sanitku i používat jak taxík ( jako že to nedělám) a každý by musel být zticha...zadarmo není nic... Platíme to všichni...i já

+3/−1
1.8.2016 15:38

L87u79k84á16š 92V73o21b69o39ř51i87l 3608891611390

za tu vasi smesnou sumicku co tam kazdy mesic posilate vam to nevytaci ani na osetreni az ho budete nekdy potrebovat... natoz abyste mel predplacenej nejakej taxik s houkackou... tak budte rad ze jste rad protoze to tady mate opravdu zadarmo!!!!

0/−1
1.8.2016 16:17

M85a46r36e71k 68H12r87u78b12y 6587822851358

ta sumicka rozhodne neni smesna, rocne je to cca 300 miliard. Tzn. kazdy z vydelecne cinnych nasype jenom do zdravotnictvi neco pres 8 tisic mesicne.

+2/0
1.8.2016 16:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.