Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná

Ačkoli se Česko zavázalo Evropské unii, že do roku 2030 zprovozní první kilometry vysokorychlostní trati, nic zatím o jejím budování nesvědčí. Kudy povede přes Vysočinu, je stále ve hvězdách. Problémy nastávají hlavně od Jihlavy na západ. SŽDC navíc už potřetí zrušila soutěž na srovnávací studii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97a95n 92J23e26m96e49l75k67a 1205820

Myslím, že z Brna mnoho denně dojíždět do Prahy nebude. Protože to většina lidí neufinancuje. Stejně pak velká část lidí pojede raději levným busem.

2025 by měla stát Přerov Brno na 200. To je myslím super. Efektivní a užitečné.

Vrt Brno Praha se nikdo nedožije. Nejdřív 2040. Bude EU, která ten nesmysl má financovat? Takže zbytečné se těšit.

200 mld. 1 mld na km. Dále 100 mld za vrt na Dráždany. Kde je dnes jedna z nejlepších tratí v ČR, druhá na druhé straně řeky.

Tedy 300 mld.

Za ty peníze by se dala stávající infrastruktura značně pozlatit. Postavit nová trať na Boleslav a Turnov. Jednokolejné tratě mohly být elektrifikované, modernizované a hlavně zabezpečené.

Třeba Budějovice Jihlava by se nemusela podle mě jezdit 55-70 km/h.

Některé úseky Kolín, Havlíčkův Brod, Brno se stejně budou modernizovat.

Otázka, zda by se neměly přímo rovnat, než opravovat do původní stopy nebo nově postupně stavět na 200-250. Tím by ty úseky šlo hned používat.

Když chtějí VRT, nevím proč nezačnou do Berouna.

+1/−2
30.5.2016 22:49

M37a51t96ě60j 93V68o15n41d82ř60i67č18k69a 4864240348506

Ve Švýcarsku má vysokorychlostní železnice např. mezi Curychem a Bernem podíl 88% na veškeré osobní dopravě. Cca 100 km. Naopak ve Španělsku, kde jsou delší vzdálnosti, mají obvykle rychlovlaky podíl okolí 50-ti %. Plánovaná trať Brno-Přerov neni nic efektivního. Dnes jde o jednu z nejpřetíženějších tratí. Po pouhé modernizaci se bude stále míchat intenzivní dalkova doprava, regionální doprava a pokud se vůbec vejde, tak nákladní doprava. Trať bude za nemalých nákladů pomocí prelozek naprimena, vyhne se tak malým obcím, kterými dnes prochází. Stavba bude trvat dále, protože půjde o modernizaci tarte a provoz bude muset být zachován. A dost možná se nepodaří trať naprimit všude - často se mluví o 100 km/h ve Vyškově - a na trati tak budou na koridorech všudypřítomné tolik nepopulární rychlostní propady. A nejlepší trať do Drážďan? Obě tratě jsou velmi vytížené a navíc v preshranicnim úseku se tratě spojují a pro nákladní vlaky, kterych je do Německa opravdu mnoho, už kapacita opravdu nezbývá. Navíc s tou kvalitou to také není tak slavné, Praha-Kralupy a de facto celý úsek Lovosice-Drážďany jsou plné oblouku, rychlost jen kolem 100 km/h. A úsek Kralupy-Lovosice je sice poměrně rychly, ale s rychlostními propady až na 110 km/h a velkým zavlekem do Hnevic.

0/0
31.5.2016 12:18

J48a93n 67J97e25m76e29l95k25a 1485160

Curich Bern. Ano, ale to je hlavní trať a jde podél staré trati, která stále nejspíš slouží pro lokálnější dopravu. Rychlost je tuším do 250. Podmínky jsou lepší.

0/0
1.6.2016 15:47

M94a38t97ě45j 37V76o95n76d69ř46i36č63k86a 4864710558886

Stejně jako je hlavní trať Brno-Přerov a Praha-Drážďany. A je to podél staré trati, která slouží regionální a nákladní dopravě - tak, jak by to mělo být u z nás. A ano, rychlost je 250 km/h. Nechápu, jak vaše reakce vylučuje můj příspěvek. V čem jsou lepší podmínky?

0/0
1.6.2016 18:09

M36i16c97h91a55l 10G80r98e22g67o60r 8316104440552

V článku chybí zásadní informace. Co na to okolní státy? Mají ony zájem se na tuto trať napojit? Dokázaly by dopravci tuto trať využít? (Berlín - Vídeň - Bratislava - Budapešť. Případně Istanbul)

0/0
30.5.2016 18:06
Foto

B61r19o13n84i24s40l40a72v 20G53a86b23r84y16š 2792359681

To je pravda, mělo by jít o celoevropský projekt.

0/0
30.5.2016 18:08

J86a92n 89L26u55k59á94š 7567973333692

V Evrope uz to bezne existuje, jen my jsme pozadu. Napr. z Parize jezdi ruzne druhy rychlovlaku (Eurostar, TGV, Thalys, ICE) do hlavnich mest snad vsech sousednich statu vcetne Londyna, z Prahy ani jeden.

+2/0
30.5.2016 22:33
Foto

B26r74o75n35i90s74l53a83v 12G56a25b58r62y95š 2532149411

Jo, na to jsem se už taky díval, podle té mapy, na kterou jsem sem dával odkaz. Jen tak jsem si našel něco z Madridu do Paříže... :-) Vypadalo to lákavě.

0/0
30.5.2016 22:39

J25a73n 28L85u97k72á38š 7207273983112

V okolnich statech uz existuji, ICE jezdi do Drazdan, Vidne, Mnichova, Saske Kamenice, Regensburgu atp., jen v tom zakouslem cipu vychodni Evropy porad nic.

+2/0
30.5.2016 19:21

R24a55d85e89k 69J23a97n44a28t95a 9485406324772

Samozřejmě. Ostatně po trase, o které píšete (Berlín-Praha-Bratislava-Budapešť), vlaky jezdí i dnes, když jsou "pomalé".

Co se týká Berlín-Praha-Vídeň, přímý denní vlak byl zrušen před dvěma roky. A hádejte proč. Protože přes Německo, tj. delší trasou, je to už rychlejší. A jsme zpět u tématu článku.

+4/0
30.5.2016 19:46

M78a53t38ě39j 93V72o51n27d78ř82i78č47k71a 4534450648176

I kdyby se okolni staty nenapojily, neni to zasadni problem - rychlovlak muze např. v Břeclavi sjet z VRT jako z dálnice a pokračovat po běžné trati rychlosti do 160 km/h.

0/0
1.6.2016 18:11

M91i72c39h37a25l 65G55r45e64g60o35r 8186924830502

No co čekobananistán, umíme chovat akorát tupé stádo ovcí.

0/0
30.5.2016 18:03

S50a16m54u43e97l 25R54o56b82e44r72t17s52o97n 4688613782

K čemu je Česku vlak co jede 300km/h. Stejně pojede o dvě hodiny později:), takže bude lepší jet autem, autobusem, na motorce, kole nebo koloběžce. Ve všech případech to bude lepší než vlak, už jen proto, že jízdenka v režii ČD bude dražší než bussines letenka u Emirates.

+1/−5
30.5.2016 17:00
Foto

B20r13o75n11i94s61l22a97v 92G73a42b47r42y34š 2932419381

Samotnému Česku není možná k ničemu, ale z celoevropského měřítka jde o významný projekt. Nebo je snad Česko pustým ostrovem? Proč nedokážete vidět dál než za státní hranice? Když i dálnice jsou spojnicemi se zahraničím, může to být i VRT.

+1/−1
30.5.2016 18:10

M40i26l20o46š 49Ř62e44h88á93k 8636188237565

Česku skutečně není k ničemu, když už tak ČR. Dráhy tohoto typu mají na našem území smysl, pokud budou součástí trasy Berlín - Atheny (Bagdad). Ostatní směry budou provozovány po rovinách (Polsko). Je otázka, zda nakonec i tato trasa nepovede přes Polsko a Rumunsko?.

0/0
1.6.2016 18:05
Foto

B13r81o24n14i27s82l55a87v 93G56a50b33r81y17š 2232589491

To jste Vy, co píše česky, nežije v Česku a není Čech? ;-D Speciálně pro Vás něco mám. Na křižovatce Koliště x Milady Horákové stojí bilboard, kde je napsáno, že AZTower je největší budovou v Česku. Jsem zvědavý na Váš názor. ;-) Pište mi raději do e-mailu, tady už jsme mimo téma.

Jak jsem již napsal, Česku samotnému VRT možná není k ničemu, ale z celoevropského měřítka bude mít určitě význam. Ale třeba to bude jinak a bude mít vliv i na vnitrostátní přepravu. Každopádně to bude taková centrální osa naší republiky.

0/0
1.6.2016 18:24

M41i78l21o80š 58Ř24e38h56á68k 8856168407535

Pane Gabryěi, vzhledem k tomu, že nemám Váš e-mail, volím tuto diskusi. Německy nebo anglicky může psát i Rakušan nebo Australan.

Reklama je reklama. Někomu se také nelíbí ruský názor, že Krym už je trvale ruský. Známý je i slogan "Prag, die schoenste Stadt Deutschlads", resp. jeho modernější tvar: "Praga, samyj krasivyj gorod Rossii" (papír snese všechno, i AZ Tower).

Máte pravdu v tom: čím větší rychlost, tím větší (zastávkové) vzdálenosti. Pravděpodobně nikdo nepoužije pro dopravu mezi moravskými městy Brnem a Jihlavou nadzvukové letadlo. Podobně tomu je i u rychlovlaků. Zatímco Španělsko, Francie a Německo jsou státy složené z mnoha zemí (ve Francii tzv. Régions), ČR sestává jen ze 3 navíc poměrně malých zemí. AVE z Madridu do Andalusie nezastavuje v zemi Castilia-La Mancha. Zastávková vzdálenost bývá i přes 400 km. U nás si lidé nedovedou představit, že ne všechny kursy budou zastavovat v ČR. Pravděpodobné zastávky budou Berlin, Wien, Beograd, Athinai, možná také Praha. Podobné poměry panují i u Shinkansenu, jímž jsem několikrát cestoval.

Za pozornost stojí koncepce čs.dálniční sítě v knize J.A.Bati Budujeme stát pro 40 milionů, kdy dálnice míjí všechna města, včetně Prahy, což považuji nejen za velkorysé, ale především funkční. Realita je, že centrem Prahy projíždí dálnice a mnohé brněnské architekty svrbí dálniční průtah Brnem (z Komárova přes Traubovu do Řečkovic), k čemuž naštěstí nedošlo.

0/0
1.6.2016 20:50

R97a50d26e70k 59J32a38n17a21t84a 9495466694682

a) přesnost vlaků není u nás o mnoho horší, než na Západě (cca 92% oproti 95%).

b) ČD nabízejí v Evropě celkem unikátní poměr cena/výkon. Kde jinde se svezete jedním z nejmodernějších evropských vlaků, Railjetem, 250 km za dvě stovky? Jen u nás na trase Praha-Brno.

+2/0
30.5.2016 19:49

J22i66n55d30r40i53c32h 39M12o75l27l87i52n 5669454407755

hm. to mi řekněte, kam chcete vysokorychlostní trať postavit, když co pár kilometrů narazíte na dědinu. Ve vyšším zájmu chcete zavazející lidi vystěhovat, jejich domky zbourat a přes dědiny natáhnout koridor pro rychlost 300? No to je ale nápad opravdu za všechny prachy. Ještě horší, než ten Zemanův kanál. Rv

+1/−7
30.5.2016 15:20

R25a44d95e15k 33J61a31n83a84t50a 9385556384732

Jak to sakra ti Němci dělají, když Německo má hustotu obyvatel 1,7x vyšší než ČR? Že by nehledali výmluvy, proč neco nejde?

+1/0
30.5.2016 19:51

J21i88n11d71r11i47c55h 61M17o23l94l74i98n 5829174657915

tohle ale není odpověď. Takže se bude bourat a stěhovat a ti, kterých se věc bezprostředně dotkne, ti do toho nemají co mluvit?

+1/0
31.5.2016 8:01

R76a44d69e14k 50J63a45n59a44t71a 9455886254762

Spíš do toho tam v Německu nemluví neinformovaní, protože je tam všeobecně známo, co to je vlak.

Uvědomte si, že ti protestující na Vysočině (údajně jich zase tam moc není, akorát se o nich píše), rychlý vlak nikdy ani neviděli, natož aby jím jeli (maximum jejich cestování je chorvatsko oktávkou po dálnici). Ale chytří jsou převelice.

0/−1
31.5.2016 9:12

P10a37v63e37l 85M80o65r97a84v24e17c 3302109402338

Ti kterých se to bude týkat do toho mají co luvbit. Ale argument NIMBY nesnáším.

Např. já budu negativně ovlivněn stavbou R43 přes Brno-Bystrc, ale protože mi to přijde jako nejlepší varianta, osobně tuto variantu prosazuji.

0/0
31.5.2016 12:19

J78a24n 27F92r73o93l84í34k 6336560535504

No ve výstavbě vedení elektřiny od větrníků do Porůří mají těžké problémy právě s pozemky.

0/0
31.5.2016 11:23

R36a38d11e65k 46R40a23i66d20a 5717952359

Smutné je, že tahle neschopnost něco budovat se s námi táhne už od 1.republiky. Stačí si vzpomenout jak dlouho se u nás čekalo na první dálnice a rychlé železnice. Zatímco ve vyspělé evropě se stavělo ve velkém u nás se o tom jen mluvilo.

+5/0
30.5.2016 12:58
Foto

B10r92o90n30i62s82l49a32v 21G80a29b53r52y25š 2312909751

Přesně. Nastíní se nějaký záměr a v diskuzi se dočtu, že je to zbytečné, proč by to nešlo, proč to nebude fungovat, že to bude tunel.

Všechno je o lidech, jejich mentalitě a schopnosti se rozumně dohodnout. Copak takhle se můžeme někam posunout?

0/0
30.5.2016 13:13
Foto

P14e17t82r 44J53a36n95o29v76s76k17ý 1428300612818

jenze je otazka, jestli je opravdu potřeba neco takového budovat.. kolik lidi to vyuzije a zda se to zaplatí, je to dalsi zasah do krajiny

+2/−2
30.5.2016 14:06
Foto

B88r27o98n81i72s32l50a83v 33G42a69b17r84y58š 2492259481

Ano, je potřeba něco takového budovat. Prohledejte internet anebo navštivte nějakou konferenci zaměřenou na toto téma a dozvíte se víc.

+4/−1
30.5.2016 14:23
Foto

P47e62t13r 87J61a81n73o96v71s52k84ý 1758160122588

no jen proto abychom byli svetový? no to taky byste mohl chtít metro v Budějovicích... Rychlovlak, který bude mít 2 - stanice nic nereší a co jich bude mít 15 není rychlovlak, nalijte si čistého vína, proste to chce EU, aby meli trasy , ale pro normalniho cloveka to mít vyznam nebude.

+3/−4
30.5.2016 16:29

T97o40m36a53s 42N57o68v35o30t82n50y 1741464506465

Ono tak nějak lidi jezdí i mimo ČR. Normální člověk je kdo?

+2/−1
30.5.2016 16:40

S78a61m38u69e79l 26R73o30b16e53r11t20s30o46n 4738763302

Normální člověk je ten co žije a pracuje v jed om státě, a nepotřebuje být každý týden v jinem městě. Stačí?

+1/−3
30.5.2016 16:54
Foto

B15r16o66n78i21s42l29a46v 85G45a32b59r92y89š 2562169361

Ne. Nestačí.

Protože tady žije 10 000 000 lidí. A kolik lidí, tolik chutí. Když se podíváte na dálnici, každý někam jede. To by musel být každý na té dálnici nenormální. Dálnici do zahraničí využívají mraky lidí a totéž platí i pro železniční spojení. Schválně se podívejte, kolikrát často se jezdí do okolních států.

Chtělo by to, aby se Váš duševní obzor rozšířil i za okna Vašeho domu.

+4/0
30.5.2016 18:14
Foto

B85r83o77n34i82s51l32a36v 32G60a52b61r66y14š 2692919411

Aha, další člověk s krátkozrakostí. Jaké dvě stanice?!

0/−1
30.5.2016 16:41

R71a93d58e57k 46J96a37n43a70t30a 9515266394882

Proč by měl mít jen dvě stanice? Právě jste ukázal, že o tématu nevíte nic.

+1/−1
30.5.2016 19:52

K97r57i88s87t56ý43n62a 61F10o16j96t42l92o13v26á 4678217284251

ANO, budeme sto let za zbytkem sveta, no trzby agrofertu to nijak neovlivni, tak proc spechat..

+2/−1
30.5.2016 12:54
Foto

B76r87o64n12i96s57l38a57v 61G95a88b32r95y43š 2902199591

Nejste trochu paranoidní? O Babišovi nebo o Agrofertu tady není ani slovo.

0/0
30.5.2016 15:31

D55a51g57m88a23r 62U77r42b23a66n85o50v21á 3691569243503

Všechno souvisí se vším!

0/0
30.5.2016 15:44
Foto

B42r40o95n60i41s59l98a81v 66G71a76b19r62y51š 2832529701

Ještě jste zapomněla na Obamu, boha a imigranty...

Škoda, že tady není smajlík, který si ťuká na čelo.

0/0
30.5.2016 16:03

J25i62ř39í 12S24c20h31m87i39d70t 5870453904495

Proč se to uměle prodlužuje? Buď se ještě aktéři nedomluvili na dělbě koláče, nebo dobře "pracuje" naftovo automobilová lobby.:-/

Když někdo 3x odvolá výběrové řízení, tak to důvěru v čistotu procesu rozhodně nebudíRv

To, že by se postavilo něco ve prospěch lidí je, jako vždy, až na posledním místě:-(

+5/0
30.5.2016 12:37

P74a81v62e13l 93O57b27d95r51ž75á31l50e85k 6676794708822

Výběrové řízení musíte ze zákona zrušit, pokud se nepřihlásí alespoň 2 zájemci. To je nejčastější důvod jejich rušení.

0/0
30.5.2016 12:56

P42a79v94e17l 26M22o36r31a19v17e30c 3702709622908

Ale houby, to už neplatí.

Navíc tady je výběrko zrušeno protože policie zabavila dokumenty kvůli razii a zadavatel, světe div se, nemá kopie..

0/0
30.5.2016 13:21

L26u96k94á55š 59Š56l35e35h73o73f86e17r 1603379525519

I kdyby měl... Pokračovat ve výběrovém řízení, které je předmětem šetření policie? Dobrý vtip ;-)

+1/0
30.5.2016 14:03

M27a56r38t18i50n 83K32l62u55v41á93n86e37k 9562358883843

Mne by stačil rýchlostný koridor Třebíč- Horní Lideč..

:)

+1/0
30.5.2016 12:27

J14a53r89o21s30l23a56v 17K15a31d29l19e60c 5971789662891

Otázkou je, jak dlouho bude potřeba železnice.

0/−10
30.5.2016 12:14
Foto

B72r41o61n22i16s93l43a49v 24G64a69b96r77y47š 2832119121

Dlouho. :-)

+11/0
30.5.2016 12:28

P16a46v41e31l 13M10o30r12a28v63e23c 3112569612368

Až železnice nebude potřeba, toho se vy, Kadleci, nedožijete..

0/0
30.5.2016 13:22

J95a63n 24F72r75o77l20í20k 6506950645534

Já ji nepotřebuji celý život.

0/0
31.5.2016 11:25

P58a39v66e46l 27M16o54r60a47v45e86c 3722219582928

Já zase celý život nepotřebuji dámské vložky, no a?

Mám proto chtít jejich konec?

0/0
31.5.2016 12:16
Foto

T52o80m42a91s 61C38a72b43a62k 8735185334919

:( skoda ze se toho nedoziju (a to mi je 47)

Tak třeba moje decka... snad..

+5/−1
30.5.2016 12:13

L95u95k44á65š 59K50u90b44í81č45e16k 3569941247

No po tom všem co se dělo ohledně Blanky si nedovedu představit jak se u nás staví 26 a 17km dlouhý tunel... Jinak souhlasím s názory, že u VRT by zastávky neměly smysl... Praha, Brno, Ostrava a ve ale jinak by to bylo neefektivní...

+1/−3
30.5.2016 12:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.