Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná

Ačkoli se Česko zavázalo Evropské unii, že do roku 2030 zprovozní první kilometry vysokorychlostní trati, nic zatím o jejím budování nesvědčí. Kudy povede přes Vysočinu, je stále ve hvězdách. Problémy nastávají hlavně od Jihlavy na západ. SŽDC navíc už potřetí zrušila soutěž na srovnávací studii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57a60n 63J24e19m32e14l11k76a 1705860

Myslím, že z Brna mnoho denně dojíždět do Prahy nebude. Protože to většina lidí neufinancuje. Stejně pak velká část lidí pojede raději levným busem.

2025 by měla stát Přerov Brno na 200. To je myslím super. Efektivní a užitečné.

Vrt Brno Praha se nikdo nedožije. Nejdřív 2040. Bude EU, která ten nesmysl má financovat? Takže zbytečné se těšit.

200 mld. 1 mld na km. Dále 100 mld za vrt na Dráždany. Kde je dnes jedna z nejlepších tratí v ČR, druhá na druhé straně řeky.

Tedy 300 mld.

Za ty peníze by se dala stávající infrastruktura značně pozlatit. Postavit nová trať na Boleslav a Turnov. Jednokolejné tratě mohly být elektrifikované, modernizované a hlavně zabezpečené.

Třeba Budějovice Jihlava by se nemusela podle mě jezdit 55-70 km/h.

Některé úseky Kolín, Havlíčkův Brod, Brno se stejně budou modernizovat.

Otázka, zda by se neměly přímo rovnat, než opravovat do původní stopy nebo nově postupně stavět na 200-250. Tím by ty úseky šlo hned používat.

Když chtějí VRT, nevím proč nezačnou do Berouna.

+1/−2
30.5.2016 22:49

M17a62t27ě58j 75V16o21n70d87ř66i88č41k66a 4854910568176

Ve Švýcarsku má vysokorychlostní železnice např. mezi Curychem a Bernem podíl 88% na veškeré osobní dopravě. Cca 100 km. Naopak ve Španělsku, kde jsou delší vzdálnosti, mají obvykle rychlovlaky podíl okolí 50-ti %. Plánovaná trať Brno-Přerov neni nic efektivního. Dnes jde o jednu z nejpřetíženějších tratí. Po pouhé modernizaci se bude stále míchat intenzivní dalkova doprava, regionální doprava a pokud se vůbec vejde, tak nákladní doprava. Trať bude za nemalých nákladů pomocí prelozek naprimena, vyhne se tak malým obcím, kterými dnes prochází. Stavba bude trvat dále, protože půjde o modernizaci tarte a provoz bude muset být zachován. A dost možná se nepodaří trať naprimit všude - často se mluví o 100 km/h ve Vyškově - a na trati tak budou na koridorech všudypřítomné tolik nepopulární rychlostní propady. A nejlepší trať do Drážďan? Obě tratě jsou velmi vytížené a navíc v preshranicnim úseku se tratě spojují a pro nákladní vlaky, kterych je do Německa opravdu mnoho, už kapacita opravdu nezbývá. Navíc s tou kvalitou to také není tak slavné, Praha-Kralupy a de facto celý úsek Lovosice-Drážďany jsou plné oblouku, rychlost jen kolem 100 km/h. A úsek Kralupy-Lovosice je sice poměrně rychly, ale s rychlostními propady až na 110 km/h a velkým zavlekem do Hnevic.

0/0
31.5.2016 12:18

J59a23n 56J48e66m77e19l73k85a 1465810

Curich Bern. Ano, ale to je hlavní trať a jde podél staré trati, která stále nejspíš slouží pro lokálnější dopravu. Rychlost je tuším do 250. Podmínky jsou lepší.

0/0
1.6.2016 15:47

M60a34t86ě91j 81V42o84n55d38ř88i77č24k62a 4624250888686

Stejně jako je hlavní trať Brno-Přerov a Praha-Drážďany. A je to podél staré trati, která slouží regionální a nákladní dopravě - tak, jak by to mělo být u z nás. A ano, rychlost je 250 km/h. Nechápu, jak vaše reakce vylučuje můj příspěvek. V čem jsou lepší podmínky?

0/0
1.6.2016 18:09

O29d96s37t26r75a96n50ě63n24ý 48U50ž83i18v84a88t69e39l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
30.5.2016 18:06
Foto

B20r63o79n95i58s33l11a46v 27G28a80b98r92y84š 2502889491

To je pravda, mělo by jít o celoevropský projekt.

0/0
30.5.2016 18:08

J54a88n 18L64u84k36á46š 7377673933442

V Evrope uz to bezne existuje, jen my jsme pozadu. Napr. z Parize jezdi ruzne druhy rychlovlaku (Eurostar, TGV, Thalys, ICE) do hlavnich mest snad vsech sousednich statu vcetne Londyna, z Prahy ani jeden.

+2/0
30.5.2016 22:33
Foto

B70r30o13n87i53s33l52a61v 19G71a69b72r36y79š 2572779681

Jo, na to jsem se už taky díval, podle té mapy, na kterou jsem sem dával odkaz. Jen tak jsem si našel něco z Madridu do Paříže... :-) Vypadalo to lákavě.

0/0
30.5.2016 22:39

J64a30n 62L98u94k67á39š 7987603733352

V okolnich statech uz existuji, ICE jezdi do Drazdan, Vidne, Mnichova, Saske Kamenice, Regensburgu atp., jen v tom zakouslem cipu vychodni Evropy porad nic.

+2/0
30.5.2016 19:21

R36a43d68e89k 39J65a74n96a24t92a 9545696424872

Samozřejmě. Ostatně po trase, o které píšete (Berlín-Praha-Bratislava-Budapešť), vlaky jezdí i dnes, když jsou "pomalé".

Co se týká Berlín-Praha-Vídeň, přímý denní vlak byl zrušen před dvěma roky. A hádejte proč. Protože přes Německo, tj. delší trasou, je to už rychlejší. A jsme zpět u tématu článku.

+4/0
30.5.2016 19:46

M79a77t84ě26j 80V83o36n57d76ř71i47č41k44a 4754620738876

I kdyby se okolni staty nenapojily, neni to zasadni problem - rychlovlak muze např. v Břeclavi sjet z VRT jako z dálnice a pokračovat po běžné trati rychlosti do 160 km/h.

0/0
1.6.2016 18:11

O91d58s27t35r75a13n78ě42n70ý 15U60ž63i75v20a60t29e21l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
30.5.2016 18:03

S24a88m54u82e79l 89R97o77b65e95r52t97s30o97n 4438493142

K čemu je Česku vlak co jede 300km/h. Stejně pojede o dvě hodiny později:), takže bude lepší jet autem, autobusem, na motorce, kole nebo koloběžce. Ve všech případech to bude lepší než vlak, už jen proto, že jízdenka v režii ČD bude dražší než bussines letenka u Emirates.

+1/−5
30.5.2016 17:00
Foto

B61r20o25n62i14s74l15a83v 20G77a74b93r11y61š 2862219331

Samotnému Česku není možná k ničemu, ale z celoevropského měřítka jde o významný projekt. Nebo je snad Česko pustým ostrovem? Proč nedokážete vidět dál než za státní hranice? Když i dálnice jsou spojnicemi se zahraničím, může to být i VRT.

+1/−1
30.5.2016 18:10

M60i72l29o15š 22Ř68e28h56á19k 8166368437495

Česku skutečně není k ničemu, když už tak ČR. Dráhy tohoto typu mají na našem území smysl, pokud budou součástí trasy Berlín - Atheny (Bagdad). Ostatní směry budou provozovány po rovinách (Polsko). Je otázka, zda nakonec i tato trasa nepovede přes Polsko a Rumunsko?.

0/0
1.6.2016 18:05
Foto

B17r26o23n71i57s49l14a57v 20G23a49b97r68y21š 2322839641

To jste Vy, co píše česky, nežije v Česku a není Čech? ;-D Speciálně pro Vás něco mám. Na křižovatce Koliště x Milady Horákové stojí bilboard, kde je napsáno, že AZTower je největší budovou v Česku. Jsem zvědavý na Váš názor. ;-) Pište mi raději do e-mailu, tady už jsme mimo téma.

Jak jsem již napsal, Česku samotnému VRT možná není k ničemu, ale z celoevropského měřítka bude mít určitě význam. Ale třeba to bude jinak a bude mít vliv i na vnitrostátní přepravu. Každopádně to bude taková centrální osa naší republiky.

0/0
1.6.2016 18:24

M44i65l86o96š 46Ř69e30h97á49k 8516958167945

Pane Gabryěi, vzhledem k tomu, že nemám Váš e-mail, volím tuto diskusi. Německy nebo anglicky může psát i Rakušan nebo Australan.

Reklama je reklama. Někomu se také nelíbí ruský názor, že Krym už je trvale ruský. Známý je i slogan "Prag, die schoenste Stadt Deutschlads", resp. jeho modernější tvar: "Praga, samyj krasivyj gorod Rossii" (papír snese všechno, i AZ Tower).

Máte pravdu v tom: čím větší rychlost, tím větší (zastávkové) vzdálenosti. Pravděpodobně nikdo nepoužije pro dopravu mezi moravskými městy Brnem a Jihlavou nadzvukové letadlo. Podobně tomu je i u rychlovlaků. Zatímco Španělsko, Francie a Německo jsou státy složené z mnoha zemí (ve Francii tzv. Régions), ČR sestává jen ze 3 navíc poměrně malých zemí. AVE z Madridu do Andalusie nezastavuje v zemi Castilia-La Mancha. Zastávková vzdálenost bývá i přes 400 km. U nás si lidé nedovedou představit, že ne všechny kursy budou zastavovat v ČR. Pravděpodobné zastávky budou Berlin, Wien, Beograd, Athinai, možná také Praha. Podobné poměry panují i u Shinkansenu, jímž jsem několikrát cestoval.

Za pozornost stojí koncepce čs.dálniční sítě v knize J.A.Bati Budujeme stát pro 40 milionů, kdy dálnice míjí všechna města, včetně Prahy, což považuji nejen za velkorysé, ale především funkční. Realita je, že centrem Prahy projíždí dálnice a mnohé brněnské architekty svrbí dálniční průtah Brnem (z Komárova přes Traubovu do Řečkovic), k čemuž naštěstí nedošlo.

0/0
1.6.2016 20:50

R67a77d49e69k 70J58a79n39a13t47a 9175746504582

a) přesnost vlaků není u nás o mnoho horší, než na Západě (cca 92% oproti 95%).

b) ČD nabízejí v Evropě celkem unikátní poměr cena/výkon. Kde jinde se svezete jedním z nejmodernějších evropských vlaků, Railjetem, 250 km za dvě stovky? Jen u nás na trase Praha-Brno.

+2/0
30.5.2016 19:49

J79i17n52d56r94i71c53h 71M69o56l52l69i55n 5929724187965

hm. to mi řekněte, kam chcete vysokorychlostní trať postavit, když co pár kilometrů narazíte na dědinu. Ve vyšším zájmu chcete zavazející lidi vystěhovat, jejich domky zbourat a přes dědiny natáhnout koridor pro rychlost 300? No to je ale nápad opravdu za všechny prachy. Ještě horší, než ten Zemanův kanál. Rv

+1/−7
30.5.2016 15:20

R17a51d25e54k 70J58a98n49a73t14a 9355416284782

Jak to sakra ti Němci dělají, když Německo má hustotu obyvatel 1,7x vyšší než ČR? Že by nehledali výmluvy, proč neco nejde?

+1/0
30.5.2016 19:51

J31i95n20d50r90i95c94h 10M43o50l95l18i92n 5279114127865

tohle ale není odpověď. Takže se bude bourat a stěhovat a ti, kterých se věc bezprostředně dotkne, ti do toho nemají co mluvit?

+1/0
31.5.2016 8:01

R65a93d49e10k 33J35a13n19a58t53a 9165316674282

Spíš do toho tam v Německu nemluví neinformovaní, protože je tam všeobecně známo, co to je vlak.

Uvědomte si, že ti protestující na Vysočině (údajně jich zase tam moc není, akorát se o nich píše), rychlý vlak nikdy ani neviděli, natož aby jím jeli (maximum jejich cestování je chorvatsko oktávkou po dálnici). Ale chytří jsou převelice.

0/−1
31.5.2016 9:12

P40a51v77e30l 73M44o52r80a22v11e16c 3172749582618

Ti kterých se to bude týkat do toho mají co luvbit. Ale argument NIMBY nesnáším.

Např. já budu negativně ovlivněn stavbou R43 přes Brno-Bystrc, ale protože mi to přijde jako nejlepší varianta, osobně tuto variantu prosazuji.

0/0
31.5.2016 12:19

J64a80n 48F71r26o68l46í77k 6786970705164

No ve výstavbě vedení elektřiny od větrníků do Porůří mají těžké problémy právě s pozemky.

0/0
31.5.2016 11:23

R40a42d51e87k 78R75a32i65d65a 5247952379

Smutné je, že tahle neschopnost něco budovat se s námi táhne už od 1.republiky. Stačí si vzpomenout jak dlouho se u nás čekalo na první dálnice a rychlé železnice. Zatímco ve vyspělé evropě se stavělo ve velkém u nás se o tom jen mluvilo.

+5/0
30.5.2016 12:58
Foto

B66r44o83n81i48s92l26a59v 54G56a92b72r67y59š 2502589921

Přesně. Nastíní se nějaký záměr a v diskuzi se dočtu, že je to zbytečné, proč by to nešlo, proč to nebude fungovat, že to bude tunel.

Všechno je o lidech, jejich mentalitě a schopnosti se rozumně dohodnout. Copak takhle se můžeme někam posunout?

0/0
30.5.2016 13:13
Foto

P73e97t32r 12J38a21n48o69v23s37k40ý 1518910952508

jenze je otazka, jestli je opravdu potřeba neco takového budovat.. kolik lidi to vyuzije a zda se to zaplatí, je to dalsi zasah do krajiny

+2/−2
30.5.2016 14:06
Foto

B83r21o15n81i84s63l39a84v 80G20a61b83r49y78š 2302299351

Ano, je potřeba něco takového budovat. Prohledejte internet anebo navštivte nějakou konferenci zaměřenou na toto téma a dozvíte se víc.

+4/−1
30.5.2016 14:23
Foto

P72e71t91r 26J73a34n38o33v45s22k35ý 1658840182628

no jen proto abychom byli svetový? no to taky byste mohl chtít metro v Budějovicích... Rychlovlak, který bude mít 2 - stanice nic nereší a co jich bude mít 15 není rychlovlak, nalijte si čistého vína, proste to chce EU, aby meli trasy , ale pro normalniho cloveka to mít vyznam nebude.

+3/−4
30.5.2016 16:29

T60o52m87a56s 54N67o73v39o43t23n50y 1911754366975

Ono tak nějak lidi jezdí i mimo ČR. Normální člověk je kdo?

+2/−1
30.5.2016 16:40

S89a92m18u14e78l 29R13o33b19e86r75t58s48o51n 4148293952

Normální člověk je ten co žije a pracuje v jed om státě, a nepotřebuje být každý týden v jinem městě. Stačí?

+1/−3
30.5.2016 16:54
Foto

B12r97o33n96i89s72l74a67v 98G42a57b12r32y41š 2612959471

Ne. Nestačí.

Protože tady žije 10 000 000 lidí. A kolik lidí, tolik chutí. Když se podíváte na dálnici, každý někam jede. To by musel být každý na té dálnici nenormální. Dálnici do zahraničí využívají mraky lidí a totéž platí i pro železniční spojení. Schválně se podívejte, kolikrát často se jezdí do okolních států.

Chtělo by to, aby se Váš duševní obzor rozšířil i za okna Vašeho domu.

+4/0
30.5.2016 18:14
Foto

B32r41o57n79i38s42l56a28v 77G69a77b18r34y86š 2392939541

Aha, další člověk s krátkozrakostí. Jaké dvě stanice?!

0/−1
30.5.2016 16:41

R89a76d13e11k 98J29a43n46a78t86a 9555306864542

Proč by měl mít jen dvě stanice? Právě jste ukázal, že o tématu nevíte nic.

+1/−1
30.5.2016 19:52

K24r62i11s29t71ý70n25a 72F65o76j78t22l13o95v58á 4748557274181

ANO, budeme sto let za zbytkem sveta, no trzby agrofertu to nijak neovlivni, tak proc spechat..

+2/−1
30.5.2016 12:54
Foto

B50r83o92n45i32s22l24a42v 59G55a10b96r90y24š 2622559331

Nejste trochu paranoidní? O Babišovi nebo o Agrofertu tady není ani slovo.

0/0
30.5.2016 15:31

D67a67g32m39a27r 21U35r31b86a25n46o87v14á 3401379213183

Všechno souvisí se vším!

0/0
30.5.2016 15:44
Foto

B13r39o68n64i95s58l56a81v 22G20a75b81r30y87š 2422129501

Ještě jste zapomněla na Obamu, boha a imigranty...

Škoda, že tady není smajlík, který si ťuká na čelo.

0/0
30.5.2016 16:03

J86i59ř85í 47S33c72h66m24i45d95t 5770543554245

Proč se to uměle prodlužuje? Buď se ještě aktéři nedomluvili na dělbě koláče, nebo dobře "pracuje" naftovo automobilová lobby.:-/

Když někdo 3x odvolá výběrové řízení, tak to důvěru v čistotu procesu rozhodně nebudíRv

To, že by se postavilo něco ve prospěch lidí je, jako vždy, až na posledním místě:-(

+5/0
30.5.2016 12:37

P72a84v81e20l 33O86b67d71r18ž74á56l14e10k 6596494668362

Výběrové řízení musíte ze zákona zrušit, pokud se nepřihlásí alespoň 2 zájemci. To je nejčastější důvod jejich rušení.

0/0
30.5.2016 12:56

P13a85v62e53l 77M35o69r79a66v11e50c 3602619782378

Ale houby, to už neplatí.

Navíc tady je výběrko zrušeno protože policie zabavila dokumenty kvůli razii a zadavatel, světe div se, nemá kopie..

0/0
30.5.2016 13:21

L66u94k13á95š 47Š77l19e25h81o25f50e20r 1903299715179

I kdyby měl... Pokračovat ve výběrovém řízení, které je předmětem šetření policie? Dobrý vtip ;-)

+1/0
30.5.2016 14:03

M73a78r69t73i67n 92K69l93u59v21á40n65e84k 9272218563953

Mne by stačil rýchlostný koridor Třebíč- Horní Lideč..

:)

+1/0
30.5.2016 12:27

J29a47r15o56s52l28a58v 93K70a79d38l36e24c 5781599932931

Otázkou je, jak dlouho bude potřeba železnice.

0/−10
30.5.2016 12:14
Foto

B75r80o91n14i68s73l35a18v 46G35a46b52r39y64š 2142939241

Dlouho. :-)

+11/0
30.5.2016 12:28

P70a80v66e60l 30M59o20r79a96v22e41c 3662449412798

Až železnice nebude potřeba, toho se vy, Kadleci, nedožijete..

0/0
30.5.2016 13:22

J70a90n 50F39r63o90l60í73k 6786470165914

Já ji nepotřebuji celý život.

0/0
31.5.2016 11:25

P22a50v40e25l 34M42o98r18a78v37e42c 3552309812348

Já zase celý život nepotřebuji dámské vložky, no a?

Mám proto chtít jejich konec?

0/0
31.5.2016 12:16
Foto

T70o60m92a50s 11C92a65b80a48k 8235735394329

:( skoda ze se toho nedoziju (a to mi je 47)

Tak třeba moje decka... snad..

+5/−1
30.5.2016 12:13

L19u17k86á22š 24K67u96b38í66č95e17k 3349441337

No po tom všem co se dělo ohledně Blanky si nedovedu představit jak se u nás staví 26 a 17km dlouhý tunel... Jinak souhlasím s názory, že u VRT by zastávky neměly smysl... Praha, Brno, Ostrava a ve ale jinak by to bylo neefektivní...

+1/−3
30.5.2016 12:09







Najdete na iDNES.cz