Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na přejezdu smetl vlak auto, dva lidé zemřeli. Strojvedoucí byl opilý

Na železničním přejezdu v Golčově Jeníkově na Havlíčkobrodsku se v pondělí ráno střetl nákladní vlak s osobním autem. Dva lidé při nehodě zemřeli. Strojvedoucí nákladního vlaku po nehodě nadýchal téměř dvě promile. Přes přejezd s vypnutým zabezpečením jel čtyřnásobnou rychlostí, než měl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A16r70n66o91š52t 32K36o55b77y71k23a 9879789118750

Pokud svítí bílé světlo, tak je řidič oprávněn vjet na přejezd, i když se blíží vlak. Par 29. odst 1. písm. d) druhá část věty zák. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:

(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd, ...

d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

čili prostě nesmí dojít ke stavu, kdy je signalizace na koleji vypnutá a je zde drážní provoz, s výjimkou, že na přejezdu stojí pracovníci dráhy, kteří přejezd řídí praporky.

0/−2
22.3.2016 10:12

I74v22a27n 47H89o65l94a37s 5677767938797

> čili prostě nesmí dojít ke stavu

A proč by nesmělo? Při vypnuté signalizaci se řidič podle zákona musí chovat, jako by žádná nebyla (což musí i tehdy, pokud sice je funkční, ale nenízrovna ve výstraze (a nebliká bílé světlo, které na řaděpřejezdů ani není), pracovníka dráhy s praporky dostatečněnahrazuje výrazně snížená rychlost vlaku a jeho houkání.

l

0/0
22.3.2016 12:34

P13a46v98e95l 60S54e37v21e81r61a 2621240817673

nehezké, neštěstí v neštěstí a tu káru už nedají dohromady ani v esa...

0/0
21.3.2016 21:25

R87i56c94h33a96r54d 84M39i62c20h43a27l11o61w21s42k98i 1241589515336

Do čtrnácti dnů z toho bude nejeté, garážované, zánovní auto. Nekup to, když má najeto jenom 30k km.

+3/0
21.3.2016 22:49

J18i78n74d62ř43i51š89k93a 22S58á13b65l31í77k47o42v44á 8793483939730

Jestli jezdil řidič tudy do práce, věděl, že je výluka a vlaky zde jezdí 10 km rychlostí. Vzhledem k tomu, že byl s autem skoro na druhé straně všech kolejí a kdyby jel vlak tou 10km, tak by řidič v pohodě přejel. Mě zaujala jiná věc - když jsem pracovala na dráze, co by výhybkářka, měl výpravčí i náčelník povinnost dávat namátkově dýchat všem účastníkům dráhy, nacházející se ve stanici. Posunovačům, strojvedoucím, vlakvedoucím, nám. Náčelník výpravčím. Vlakvedoucí v dopravní kanceláři musel převzít rozkaz k jízdě a dát ho strojvedoucímu. Pokud tam vlakvedoucí nebyl, někdo fírovi ten papír dát musel, a také musel zjistit, že je fíra namol. Může být, že se předpisy změnily ale nějak se ten fíra dozvědět musel, co má dělat a tady vidím zakopaného psa. Někdo ho kryl - to mohlo zachránit ty dva - upřímnou soustrast rodině.....;-(

+1/0
21.3.2016 20:20

E83d87a 62D42r52á74b98e48k 7629472643397

kolik měl času řidič na přejetí přejzdu se řešilo, ale to by mělo smysl řešit, pokud by před přejezdem zastavil.. ale podle toho svěděctví to vypadá že jen zpomalil, ne? takže spíš by stálo za zjišťení kolik měl řidič času vyhodnotit situaci, tedy poté co se rozhlédl informaci o vlaku zpracovat a zabrzdit jetě před přejezdem... kdyby nestihl zastavit před přejezdem tak na přejezdu už by naopak spíš šlápnul na plyn... toho času tam moc není, je tam barák který stojí těsně u trati, čili logika velí před takovým přejezdem v každém případě bez výjimky zastavit... pokud nezastavil, byla to asi ta chyba která v kombinaci s rychle jedoucím vlakem řízeným opilým strojvůdcem dokonala skázu

+1/−1
21.3.2016 16:33

E44d79a 77D30r69á62b13e94k 7449492603397

přijde mi že dostatečný rozhled je tam až nejdřív tak 3m od první koleje, čili na rozhodnutí zastavit, pokud jel třeba 5km-h měl tak dvě vteřiny? Jako neni to vyloženě málo, ale pokud to rozhodování opravdu nechal až podle toho jestli jede nebo nejede vlak, a lidi spíš ještě řeší jestli to stihnou nebo nestihnout, tak na vyhodnocení jestli to stihne by musel znát rychlost vlaku a to podle mne za ty 2 vteřiny neměl šanci odhadnout správně, čili tady podle mne nerozhodnout se zastavit a nechat to až podle toho jestli uvidim neuvidim vlak je v podstatě první chyba

0/0
21.3.2016 16:41

K61a78r83e72l 10N63o44v20á56č59e33k 5891215299896

Pořád je hlavní vina na straně řidiče. Morálně bych nejvíc vinil správce přejezdu - nevím, jestli by mě na přejezdu se zvedlými závorami napadlo, že může jet vlak. Po téhle události, už to vědět budu.

Stejně si myslím, že za mnoho těchto nehod můžou nějaké chyby signalizací a závor, ale nedá se to dokázat. Nechce se mi věřit, že je tolik blbců, kteří vjíždí na koleje na červenou nebo okolo závor.

+3/−7
21.3.2016 15:58

P89e55t59r 20Ž47á35k 1867973698213

Dle dostupných informací udělal řidič všechno správně, bohužel v momentě, kdy vlak jel čtyřnásobnou rychlostí, než by měl, prostě i přesto zareagovat nestihl. Pokud by vás na přejezdu se zvednutými závorami bez rozblikané modré nenapadlo, že může jet vlak, hoďte řidičák do kanálu. Správce přejezdu bych rozhodně nevinil morálně ani jinak.

Pokud nevěříte, že je tolik blbců, co vjíždí na koleje přes červenou nebo i závory, najděte si na těch internetech nějaké to video z kamer...

+4/−3
21.3.2016 16:01

J38i44r37i 32R80u73s89n36o48k 4975132547823

Ctyrnasobnou rychlosti... Kdyz to reknete takhle, tak to zni strasne. Jenze ona to byla slaba ctyricitka. Ne stoctyricitka. Fira tomu pomohl, o tom zadna, ale ridic tomu taky sel naproti.

+2/−3
21.3.2016 16:47

I55v86a18n 49H72o36l14a88s 5887497918357

> Jenze ona to byla slaba ctyricitka. Ne stoctyricitka.

Řidičův čas k posouzení situace (a především k samotnému zaregistrování blížícího se vlaku) to tak jako tak zkrátilo čtyřnásobně.

+3/−1
21.3.2016 16:55

J91i85r13i 87R88u28s74n57o31k 4885622887483

Lide bezne prechazeji silnice, kde jezdi auta jeste rychleji. A taky to zvladaji. 40 neni zadna dabelska rychlost.

0/0
21.3.2016 18:10

I85v63a16n 60H17o92l51a12s 5517827138347

Taky jsem neměl úmysl to popřít, jen upozornit, že ta doba na rozhodnutí se prostě čtyřikrát zkrátila bez ohledu na to, jaké byly absolutní rychlosti (rozhodující je jejich poměr).

+1/0
21.3.2016 18:39

I52v18a93n 48H54o86l40a54s 5817147328597

> že za mnoho těchto nehod můžou nějaké chyby signalizací a závor

Není pravda.

> ale nedá se to dokázat

Právě že dá. Každý přejezd (resp.) PZZ má svoji "černou skříňku", porucha se navíc okamžitě zobrazí na pultě výpravčího(/dispečera, který je (krom jiních úkonů) povinen tuto poruchu zapsat (pokud se teak neděje automaticky).

> Nechce se mi věřit, že je tolik blbců

Není jich tolik - ve skutečnosti je jich ještě mnohem víc, většina má ale štěstí (ale pokud se ně spoléhají příliš často ... ).

+3/0
21.3.2016 16:05

J84a79n 35S62o66u33k29u11p 1564494506825

Není jich ve skutečnosti ještě mnohem víc. Ve skutečnosti je jich podstatně ještě mnohem mnohem víc, včera na přejezdu u obce Bystřička střelec projel pět metrů před mašinou. Ten vlak tam těch 10km/h jel (podobná situace, je tam přejezd, ale skrz rekonstrukci je vypnutý), takže on před ten vlak regulérně vjel, když ho viděl na dvacet metrů. Tož tak už to chodí.

+3/0
21.3.2016 16:15

E38d42a 98D82r88á44b29e84k 7649742653627

asi tak, podobně asi došlo k této nehodě, prostě nereagoval, vjel tam a kdyby vlak nejel násobně rychleji než smí tak by to i stihl

0/−2
21.3.2016 16:27

P81e43t74r 57Ž92á44k 1817403558503

Vy jste to viděl?

+1/0
21.3.2016 16:30

E31d22a 26D48r83á58b82e32k 7959682533657

říkám že asi podle dostupných informací, a dostupné informace jsou, že tma je dostatečný výhled z místa před kolejí, že jel řidič pomalu... pak víme že nereagoval na přítomnost vlaku a i přes jeho přítomnost vjel na koleje... takže buď ho neviděl, nebo viděl a myslel že to stihne, nebo chtěl úmyslně spáchat sebevraždu, je nějaká další možnost?

0/0
21.3.2016 16:43

J25i54ř40í 70V91a68c12e74k 9548208246715

Bohužel i kdyby blikalo bílé světlo, tak jste stejně povinen se rozhlédnout, jestli nejede vlak. To ale jistě víte už z autoškoly. Takže vina je jednoznačně především na straně řidiče auta.

+2/−3
21.3.2016 16:19

I80v32a57n 70H17o22l67a19s 5367867208857

Po stopadesáté- kde je psáno, že se řidič nerozhlédl? A vina je (při čtyřnásobném překročení maximální povolené rychlosti, a především strojvedoucím zcela nezpůsobilým k výkonu službu) především na straně dráhy. Ono to rozhlížení (a další povinnosti ze strany řidiče) jsou funkční především tehdy, když i na druhé straně jsou dodržována stanovená pravidla (viz už zmiňované případy ze silničního provozu, kdy řidič na vedlejší nedal přednost prostě proto, že mu k tomu řidič na hlavní nedal možnost).

+2/−2
21.3.2016 16:23

J66i49ř59í 70V12a41c77e96k 9198268286305

Bohužel neznám tenhle přejezd, takže nevím jak daleko je na něm vidět, takže nemohu situaci objektivně posoudit. Z praxe mohu jen konstatovat, že 90% řidičů se nerozhlédne ani na nezabezpečeném přejezdu. Zeptejte se ve svém okolí a uvidíte kolik řidičů Vám řekne, že na přejezdu bez signalizace vlaky přece nejezdí. Kdyby tam jezdily tak by tam přeci musely být závory....

0/−2
21.3.2016 16:28

P26e31t51r 22Ž37á80k 1957213978543

Dopouštíte se logického faulu v podobě unáhleného zobecnění.

+1/0
21.3.2016 16:30

E67d61a 10D21r25á83b10e43k 7399382433547

prý je to tento

https://www.google.cz/maps/@49.8217353,15.4741181,3a,75y,335.16h,69.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1se0bwmlNwL5iq5S4Pjc-qHg!2e0!7i13312!8i6656

0/0
21.3.2016 16:44

I51v19a41n 72H23o41l27a62s 5647147378547

> uvidíte kolik řidičů Vám řekne, že na přejezdu bez signalizace vlaky přece nejezdí

Tak nevím, jaké "okolí" máte vy, ale v mém okolí jsem nikdy nic podobného neslyšel. Holt, asi jinej oddíl :-).

+2/0
21.3.2016 17:24

J85i69r55i 81R54u90s97n87o22k 4815972707893

Ctyrnasobna rychlost zni hrozive. Ale uvedomte si, ze jde jen o ctyricitku. To neni zadna dabelska rychlost, aby se na to nedalo zareagovat. Lidi prechazeji silnice, kde auta jezdi rychleji...

+1/0
21.3.2016 16:49

K26a93r95e75l 85V88e86č71e27ř98a 8123956187826

Na straně dopravce Lokotrans.Nezobecňujte prosím.

0/0
21.3.2016 17:30

E79d79a 90D13r56á72b66e38k 7239532613837

tak vina z pohledu zákona je u strojvedoucího, lidská chyba je u řidiče, zřejmě se rohlédl, ale bohužel z výsledků svého vizuálního šetření nevyvodil potřebný důsledek (dupnutí na brzdu aby dostál dikci zákona a ujištění se druhým pohledem, jakou rychlostí ten vlak vlastně jede), zřejmě se choval podle situace "obvyklé", kdy by na přejetí byl čas, protože vlak by jel mnohem pomaleji

+1/−2
21.3.2016 16:30

P47e44t65r 91Ž69á20k 1697813968473

Ještě, že je vám to všechno tak zřejmé.

0/0
21.3.2016 16:30

E30d86a 77D24r49á81b67e69k 7529842463177

máte pravdu, není to zřejmé, takže to není správné slovo, jen to tvrdí ten bagrista a kdo ví kam koukal :) měl jsem napsal spíš "asi, možná" to by bylo přesnější

0/0
21.3.2016 16:47

E28d18a 30D77r51á97b33e86k 7799522233127

na druhou stranu, v autě jsem toho už najezdil dost a vím, jak se lidi za volantem chovají a co je a co není obvyklé chování... a bohužel zrovna rozhodování "nebudu zastavovat, pokud něco nepojede... něco jede, nebudu zastavovoat, pokud to ještě stihnu projet... hm nestihl jem to" není tak neobvyklé, jak bychom si přáli

0/0
21.3.2016 16:49

I51v51a16n 34H39o91l35a35s 5857427598147

> zřejmě se choval podle situace "obvyklé", kdy by na přejetí byl čas

Za situace "obvyklé" tam ty vlaky jezdí spíš mnohem rychleji (výluka ana tomto místě myslím zase není tak dlouho, aby si řidiči zvykli na vlak jedoucí dvojnásobkem chůze).

0/0
21.3.2016 16:58

E35d42a 32D83r69á53b10e75k 7469392253577

situace obvyklá je že jsou buď dole závory nebo jede vlak krokem, že se vlak vřítí na přejezd rychlostí takovou že v momentě srážky je 40kmh je situace neobvyklá

+2/0
21.3.2016 19:00

D71a90n 68S71v58o19b66o77d72a 9740710965746

Problem je jasny, ridic videl CHRANENY prejezd , kde svetla nesvitila a zavory byli nahore , tudiz automaticky ocekaval ze zadne nebezpeci nehrozi.

Podle me by chraneny prejezd, u ktereho je docasne vyrazena signalizace , mel byt oznacen

+1/−2
21.3.2016 15:56

P43e40t60r 59Ž21á31k 1857573258523

Problém není ani náhodou jasný, dle dostupných informací to přesně takhle nebylo, řidič k přejezdu správně přistupoval jakožto k nechráněnému, bohužel ožralý strojvůdce nikoli a řidič tudíž přesto nedokázal včas zareagovat. V případě, že na přejezdu nebliká modrá, musí k němu řidič přistupovat jakožto k nechráněnému a rozhodně nesmí nic automaticky očekávat. Ono se ta signalizace totiž taky může porouchat a může chvíli trvat, než to někdo zjistí a stihne s tím něco udělat...

+3/0
21.3.2016 15:59

J18i74r48i 26R36u51s46n64o22k 4355582627473

No sam sobe odporujete. Vjel na chraneny prwjezd, kdyz svetla nesvitila. Kdyz svetla nesviti, tak to zadny chraneny prejezd neni.

0/0
21.3.2016 16:50

J32a62n 76J75e74m81e41l59k69a 1345190

Toto sice není ten případ, ale těmto situacím taky moc nepřidá, že nově, vedle signalizace přejezdu se staví žlutá budka, která často není zrovna výhledově friendly.

0/0
21.3.2016 15:14

E36d22a 48D26r35á17b39e98k 7559472593967

jo to jo, slušně to kontrastuje s tím, že se jinde staví autobusový terminál bez střech, aby krz ně viděli policajti kamerama na ochmelky a u přejezdu pak postaví takovouhle boudu...

0/0
21.3.2016 15:49

S19t92a40n35i35s20l59a70v 26S79r91b38a 4955434558214

Chráněný přejezd s vypnutým zabezpečovacím zařízením, který při průjezdu vlaku nebliká červeně a nemá stažené závory. To je nějaký nový pojem do silničního zákonu, ne? Ti lidé nezemželi, ti byli zavražděni tím, kdo rozhodl o tom, že na tom přejezdu nebude obsluha.

+1/−7
21.3.2016 15:13

J83a92n 48S49o39u88k23u12p 1304384156955

A obsluha by tam měla být proč? Nefungovala signalizace, takže to byl nechráněný železniční přejezd.

+8/−1
21.3.2016 15:22

S59t16a98n71i65s66l81a43v 55S15r49b20a 4625914568304

proč obsluha? aby lidé neumírali. to, co tu píšete je teorie. jestli tam ten vlak jede takto jednou za týden, nikomu nic neudělá se na 5 minut postavit na přejezd.

0/−2
21.3.2016 16:31

J20a30n 91S60o27u32k71u54p 1214564786145

To co píšu je teorie a obsluhu u nechráněného přejezdu jsem v životě neviděl ani jednou. Ok. ;-D

+1/0
21.3.2016 16:34

J27a32k15u80b 54Š74a66f72a91n66d40a 7765737761301

Říká vám něco blikající bílé světlo?

0/0
21.3.2016 15:38

I77v53a38n 86H46o42l91a91s 5987467538787

které na většině přejezdů stejně není?

+1/0
21.3.2016 15:44

P36e43t54r 60Ž18á86k 1777263338103

Pak je ale potřeba k přejezdu přistupovat tak, jako kdyby tam zabezpečovačka nebyla vůbec. A bohužel doufat, že za předpokladu, že zabezpečovačka nefunguje, k tomu bude stejně přistupovat i strojvůdce a pojede pomalu a bude houkat, aby člověk stihl zareagovat...

+1/0
21.3.2016 15:49

E67d65a 87D35r82á37b53e88k 7249862503127

a o to víc by měli být řidiči zvyklí považovat přejezd za nechráněný

+2/0
21.3.2016 15:50

P97e21t59r 64S48l20a31b65y37h33o49u54d 1772485540177

To právě že ne. Tím, že většinou ono bílé světlo nefunguje, si člověk zvykne, že je to normální a nic o nefunkčnosti zařízení to nevypovídá.

0/0
21.3.2016 15:52

P91e92t93r 32Ž64á91k 1947533898473

Pokud na přejezdu bílé světlo je, tak většinou funguje. Spíš jde o to, že na spoustě přejezdů prostě není, ale pokud k takovému přejezdu řidič nepřistupuje tak, jak by měl, je to jeho blbost.

+3/0
21.3.2016 16:03

E66d35a 91D89r15á26b24e19k 7709302213687

ano mezi tím co by řidič měl předpokládat a tím co předpokládá je rozpor často

+2/0
21.3.2016 16:04

I94v22a44n 67H15o88l92a37s 5827437878677

Proč by nefungovalo??? Tam kde je, funguje, ale na řadě přejezdů (z různých důvodů - především dvou už zmíněných) tam není vůbec, pak logicky "nemůže fungovat".

+1/0
21.3.2016 16:46

J13i82r62i 17R16u26s16n74o11k 4525942737473

S vami bych jezdit nechtel. Neblikajoci bile svetlo znamena, jako by tam nebylo a podle toho k prejezdu pristupuju. Pokud se chovate tak, ze si myalite, ze je rozbite, tak jednou skoncite stejne jako ten v clanku.

+1/0
21.3.2016 16:52







Najdete na iDNES.cz