Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilot práškovacího čmeláku: Hrušinského „běž s tou chémií“ mě vždy zamrzí

Je to zvuk, který už se z vesnic téměř vytratil. Práškovací letadlo. Svého času to byl ale jeden ze symbolů venkova. Karel Picmaus z Třebíče o tom ví své. Je zřejmě českým rekordmanem v počtu startů na tomto oranžovém letounu. A že to byla i nebezpečná práce, naznačuje, když říká: „Měl jsem štěstí.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O61n55d80ř50e29j 53K41o20l47á30ř 1373635163501

S panem Picmausem jsem párkrát letěl v jeho andule.

0/0
7.8.2015 10:18

M17a11r50t95i45n 11Š78t67ě96p19á21n79e55k 3347483863981

Asi si prectu zase od zacatku Praskare. A jinak ten nadpis je taky naprd. Jde o umeleckou licenci. Me se take nelibi, ze jinak famozni film "Atentat" ma nektere vetsi historicke nepresnosti, napr. prubeh atentatu samotneho, ale byl to ucel a s tim nic.

Pro ty, kdo to neznaji, skvele cteni o zivote praskare:

http://www.planes.cz/cs/articles?page=5&category=3025

0/0
7.8.2015 8:43

J39a57n 14P20a66l58á69t 3475822198576

105000 startu? To znamena temer 8 startu kazdy den v kuse po celych 37 let! Je to vubec mozne?

0/0
7.8.2015 7:56

M62a85r50t43i83n 25Š73t75ě26p83á29n75e20k 3927573713391

Jestli to nebude tim, ze pri praskovani meli za den mnohem vic startu nez osm...

+1/0
7.8.2015 8:47

P48a96v17e71l 59N31o96v16á12k 9391495529806

Tady tomu rekordu moc nevěřím; pokud vezmeme v potaz jen pracovní dny tak za těch 37 let by musel denně vzlétnout 16x včetně podzimu a zimy, kdy se pokud si pamatuju nepráškuje. Pokud by jeden let trval jen 20 minut, tak by ve vzduchu strávil 35.000 hodin, tedy 4 roky života. Nevím jak to počítají, ale tady jim nevěřím.

0/−2
7.8.2015 9:47

O58n62d91ř30e14j 21K68o77l94á40ř 1593715703251

Těch 105 000 je reálných. 20minutový let je na čmeláka příliš dlouhý. To spíš 5 minut, někdy i méně. Navíc se zde píše, že běžně udělal za den 80 startů, což bylo povolené maximum, které se ale občas překračovalo až na 100 startů denně.

+5/0
7.8.2015 10:15

J20i81n92d26r18i85c40h 97K84o11l85a12r 7640520365813

Proc se bojej napsat ten vyrok pana hrusinskeho spravne? Ja tak nemam rad, kdyz nekdo neco cituje, snazi se byt vtipnej a pritom to cituje spatne ...

+1/0
7.8.2015 7:29

P85a33v33e44l 35N65o82v89á88k 9461135609526

Na vysoké škole nás učil nějaký podplukovník, který se s nikým nebavil a byl pořád zamračený. Jednou někdo zjistil, že původně dělal u protiletadlovců na hranici a při jedné hlídce mu hlásili "pozor, letí agresor", tak ho sejmul, pilot přežil. Jenže ono to rádio zkomolilo a původně mu hlásili "pozor, letí agrostroj". A už byl mimo bojovou službu... ;-D

+1/0
7.8.2015 7:28

S66e56i98d88l 16P85e34t18r 1221411655504

"Štítary a celý váš rajon je u hranic s Rakouskem. Jaká to mělo za socialismu pro vás specifika?

Létalo se tam úplně normálně, jako by hranice nebyla."

A teď tu o Rumcajsovi ... ;-D

Po 26 letech lze dnes tvrdit cokoli ale pravda to rozhodně není.

Rozhovor pěkný ale tento nesmysl si mohl pan Picmaus odpustit ...:-/

Jinak hezká, 41-ti dílná  serie článků na toto téma je na Planes.cz od pana Juráčka, viz:

http://www.planes.cz/cs/article/100581/pameti-stareho-praskare-aneb-od-blanika-pres-cmelaka-k-boeingu-1-dil

+2/−2
7.8.2015 6:35

O59n77d89ř44e12j 56K25o50l23á53ř 1363485353881

Čmelák pohybující se v hraničním pásmu musel mít konce ploch natřené na červeno, ale jinak se tam skutečně létalo.

+1/0
7.8.2015 10:16

J54a97n 13B37u70r82i78a55n 2273549854230

Klobouk dolů před tímto pánem. Ale myslím, že éra čmeláků už je všeobecně pryč. Bylo to drahé, nebezpečné a nepřesné. Pamatuji, jak nám bubnoval prášek o střechu - víc jak 100 m od pole.

0/0
7.8.2015 6:22

O57n65d12ř73e72j 90K66o93l75á87ř 1923545853891

Tak nepřesné, aby to padalo 100 metrů od pole to nebylo, když to ten pilot vypnul včas. Jinak ve světě se na některých místech zemědělská letadla dosud používají ve velkém. V Maďarsku je pak proslulý zemědělský vrtulník Ka-26.

0/0
7.8.2015 10:18

L86u20d39ě22k 30N59o62v26á41k 4351144846709

No právě. Jenže někteří se s tím až tak nemazali.Taky si pamatuju, jak nás ve vsi zasypaly granule ze čmeldy letícího přímo přes domy 50-100m vysoko.

0/0
7.8.2015 11:05

J82i70ř13í 59N44e57u87m97e58i47s49t80e44r 2812415233661

Touto dobou se ve vsi vždycky objevil dráteník ze Slovenska. A dneska panečku .... Štefan!

+7/0
7.8.2015 0:05

P14e57t50r 79M95l68á25d14e34k 7357598411330

R^

0/0
6.8.2015 23:52
Foto

J75o68z87e30f 83B32e71r37n57a96t97a91k 6375718893419

Velmi pekny clanok.

+6/0
6.8.2015 23:34

A77n31n13a 74R31a56d43o89v85á 8124877547209

"...Štefan..."! ;-)

0/0
6.8.2015 23:26

M31i37c65h34a70l 80R92i24m97b18a50u39e55r 4609525863677

Respekt R^R^R^R^R^

+4/0
6.8.2015 22:37

M95a35r72i49a57n 38N37o58v54á21k 8534398962305

Běž s tou chémií někam !!!!

+3/−2
6.8.2015 21:07

J83i81ř46í 74M69a36c12e10k 3185475694791

Za bolševika mohli poblíž hranic létat jen dokonale prokádrovaní lidé. Zde bych tipnul, že ten člověk s nimi spolupracoval a teď mlží.

+10/−18
6.8.2015 21:04

J23a62n 45W74a94c90l12a28v 7154615817708

Zase se tu sešli lidé, kteří vědí ho*no, ale kecat jim jde. Samozřejmě, pilotní průkaz nedostal ten, kdo jen seděl v hospodě, pil pivo za 1,70 kčs jedno za druhým a nadával na režim. Ale neznamená to, že musel "spolupracovat". Copak by jim donášel? Informaci o tom, jestli ty babky na družstvě se před jeho odletem pokřižovaly ???

0/0
13.8.2015 10:53

J73i98ř37í 75B26r68o49ž 5839105862657

Děkuji za skvělý rozhovor i  panu Picmausovi za jeho práci. Letos u nás zorali letiště pro Čmeláka, jedna éra a generace odchází.... Škoda, rád jsem je vídal. R^V

+12/−1
6.8.2015 21:04
Foto

J56i18ř85í 81C60h64o94c26h35o78l76á24č 5744233780256

šťastnej člověk R^

+15/0
6.8.2015 21:00

R62o36m77a24n 31B98a75j10e70r 2974363839495

Že by příbuzný Klaudia Picmause?

+3/0
6.8.2015 20:48

P97a84v78e35l 95V87i65t19v18a51r 7632209456569

No ten popis u fotky je dost zavádějící. Člověk má naopak špatný výhled když není nakloněn do zatáčky, proto se musí hodně naklánět a nebo mít kabinu dost vysoko a dobře prosklenou.

+1/0
6.8.2015 20:41

O90n95d83ř61e62j 46K52o85l57á32ř 1723445563421

Jenže pilotní sedačka je poněkud předsazena před náběžnou hranu, takže to s tím výhledem vůbec není špatné.

0/0
7.8.2015 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.