Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilot práškovacího čmeláku: Hrušinského „běž s tou chémií“ mě vždy zamrzí

Je to zvuk, který už se z vesnic téměř vytratil. Práškovací letadlo. Svého času to byl ale jeden ze symbolů venkova. Karel Picmaus z Třebíče o tom ví své. Je zřejmě českým rekordmanem v počtu startů na tomto oranžovém letounu. A že to byla i nebezpečná práce, naznačuje, když říká: „Měl jsem štěstí.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O64n12d47ř81e40j 98K86o17l64á13ř 1773605803901

S panem Picmausem jsem párkrát letěl v jeho andule.

0/0
7.8.2015 10:18

M13a20r15t21i49n 35Š41t74ě15p87á75n39e85k 3177373833871

Asi si prectu zase od zacatku Praskare. A jinak ten nadpis je taky naprd. Jde o umeleckou licenci. Me se take nelibi, ze jinak famozni film "Atentat" ma nektere vetsi historicke nepresnosti, napr. prubeh atentatu samotneho, ale byl to ucel a s tim nic.

Pro ty, kdo to neznaji, skvele cteni o zivote praskare:

http://www.planes.cz/cs/articles?page=5&category=3025

0/0
7.8.2015 8:43

J58a88n 62P58a62l83á63t 3185642108816

105000 startu? To znamena temer 8 startu kazdy den v kuse po celych 37 let! Je to vubec mozne?

0/0
7.8.2015 7:56

M60a67r61t55i67n 19Š34t47ě47p85á37n16e48k 3587243703511

Jestli to nebude tim, ze pri praskovani meli za den mnohem vic startu nez osm...

+1/0
7.8.2015 8:47

P53a90v59e33l 76N54o88v97á32k 9381295569966

Tady tomu rekordu moc nevěřím; pokud vezmeme v potaz jen pracovní dny tak za těch 37 let by musel denně vzlétnout 16x včetně podzimu a zimy, kdy se pokud si pamatuju nepráškuje. Pokud by jeden let trval jen 20 minut, tak by ve vzduchu strávil 35.000 hodin, tedy 4 roky života. Nevím jak to počítají, ale tady jim nevěřím.

0/−2
7.8.2015 9:47

O56n49d53ř80e17j 53K42o18l30á61ř 1683885963601

Těch 105 000 je reálných. 20minutový let je na čmeláka příliš dlouhý. To spíš 5 minut, někdy i méně. Navíc se zde píše, že běžně udělal za den 80 startů, což bylo povolené maximum, které se ale občas překračovalo až na 100 startů denně.

+5/0
7.8.2015 10:15

J51i49n13d43r90i42c19h 26K15o76l15a15r 7770620335383

Proc se bojej napsat ten vyrok pana hrusinskeho spravne? Ja tak nemam rad, kdyz nekdo neco cituje, snazi se byt vtipnej a pritom to cituje spatne ...

+1/0
7.8.2015 7:29

P89a76v50e89l 46N83o35v41á15k 9811625319906

Na vysoké škole nás učil nějaký podplukovník, který se s nikým nebavil a byl pořád zamračený. Jednou někdo zjistil, že původně dělal u protiletadlovců na hranici a při jedné hlídce mu hlásili "pozor, letí agresor", tak ho sejmul, pilot přežil. Jenže ono to rádio zkomolilo a původně mu hlásili "pozor, letí agrostroj". A už byl mimo bojovou službu... ;-D

+1/0
7.8.2015 7:28

S31e69i35d26l 13P49e93t87r 1461861465794

"Štítary a celý váš rajon je u hranic s Rakouskem. Jaká to mělo za socialismu pro vás specifika?

Létalo se tam úplně normálně, jako by hranice nebyla."

A teď tu o Rumcajsovi ... ;-D

Po 26 letech lze dnes tvrdit cokoli ale pravda to rozhodně není.

Rozhovor pěkný ale tento nesmysl si mohl pan Picmaus odpustit ...:-/

Jinak hezká, 41-ti dílná  serie článků na toto téma je na Planes.cz od pana Juráčka, viz:

http://www.planes.cz/cs/article/100581/pameti-stareho-praskare-aneb-od-blanika-pres-cmelaka-k-boeingu-1-dil

+2/−2
7.8.2015 6:35

O51n72d47ř74e38j 89K19o78l39á84ř 1283975603761

Čmelák pohybující se v hraničním pásmu musel mít konce ploch natřené na červeno, ale jinak se tam skutečně létalo.

+1/0
7.8.2015 10:16

J25a17n 97B61u38r21i28a93n 2443509884120

Klobouk dolů před tímto pánem. Ale myslím, že éra čmeláků už je všeobecně pryč. Bylo to drahé, nebezpečné a nepřesné. Pamatuji, jak nám bubnoval prášek o střechu - víc jak 100 m od pole.

0/0
7.8.2015 6:22

O38n67d44ř91e13j 39K70o48l72á45ř 1603135243711

Tak nepřesné, aby to padalo 100 metrů od pole to nebylo, když to ten pilot vypnul včas. Jinak ve světě se na některých místech zemědělská letadla dosud používají ve velkém. V Maďarsku je pak proslulý zemědělský vrtulník Ka-26.

0/0
7.8.2015 10:18

L82u90d16ě13k 70N74o48v86á41k 4951354176759

No právě. Jenže někteří se s tím až tak nemazali.Taky si pamatuju, jak nás ve vsi zasypaly granule ze čmeldy letícího přímo přes domy 50-100m vysoko.

0/0
7.8.2015 11:05

J28i85ř16í 32N58e71u98m32e73i86s36t54e56r 2592865403641

Touto dobou se ve vsi vždycky objevil dráteník ze Slovenska. A dneska panečku .... Štefan!

+7/0
7.8.2015 0:05

P13e82t89r 55M29l22á89d73e74k 7497258951700

R^

0/0
6.8.2015 23:52
Foto

J19o83z37e20f 84B41e50r85n88a14t91a97k 6955638603569

Velmi pekny clanok.

+6/0
6.8.2015 23:34

A20n87n18a 32R38a23d44o61v55á 8164947427579

"...Štefan..."! ;-)

0/0
6.8.2015 23:26

M19i56c12h60a63l 12R98i43m71b28a46u54e75r 4989905903597

Respekt R^R^R^R^R^

+4/0
6.8.2015 22:37

M65a60r43i62a86n 41N92o67v57á73k 8324808142885

Běž s tou chémií někam !!!!

+3/−2
6.8.2015 21:07

J97i91ř76í 42M11a40c43e93k 3645265834901

Za bolševika mohli poblíž hranic létat jen dokonale prokádrovaní lidé. Zde bych tipnul, že ten člověk s nimi spolupracoval a teď mlží.

+10/−18
6.8.2015 21:04

J50a62n 56W39a31c52l12a89v 7554605787708

Zase se tu sešli lidé, kteří vědí ho*no, ale kecat jim jde. Samozřejmě, pilotní průkaz nedostal ten, kdo jen seděl v hospodě, pil pivo za 1,70 kčs jedno za druhým a nadával na režim. Ale neznamená to, že musel "spolupracovat". Copak by jim donášel? Informaci o tom, jestli ty babky na družstvě se před jeho odletem pokřižovaly ???

0/0
13.8.2015 10:53

J76i62ř44í 12B88r78o27ž 5399825292537

Děkuji za skvělý rozhovor i  panu Picmausovi za jeho práci. Letos u nás zorali letiště pro Čmeláka, jedna éra a generace odchází.... Škoda, rád jsem je vídal. R^V

+12/−1
6.8.2015 21:04
Foto

J76i43ř96í 59C57h65o10c43h59o71l45á77č 5464373350306

šťastnej člověk R^

+15/0
6.8.2015 21:00

R30o90m58a37n 29B31a98j78e65r 2384533249465

Že by příbuzný Klaudia Picmause?

+3/0
6.8.2015 20:48

P86a10v70e96l 85V22i41t71v94a46r 7882219116179

No ten popis u fotky je dost zavádějící. Člověk má naopak špatný výhled když není nakloněn do zatáčky, proto se musí hodně naklánět a nebo mít kabinu dost vysoko a dobře prosklenou.

+1/0
6.8.2015 20:41

O35n98d26ř16e75j 67K58o35l80á54ř 1103315763631

Jenže pilotní sedačka je poněkud předsazena před náběžnou hranu, takže to s tím výhledem vůbec není špatné.

0/0
7.8.2015 10:20







Najdete na iDNES.cz