Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Majitel pozemku přehradil mezinárodní cyklostezku u Jihlavy kameny

Problémy na cyklostezce z Jihlavy do rakouského Raabsu pokračují. Majitel úseku u Velkého Beranova tentokrát brání svůj pozemek kameny. Cestu už zablokoval několikrát v minulosti, zavalil ji kmeny nebo přes ni natáhl ocelové lano. Argumentuje bezpečností, protože v lese kácí stromy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D68a32v41i29d 34B43o37u27c11h18a65l 8849440849

Je dobré vidět, že někdo se nebojí úřednické zvůle a zejména cyklounské lobby, která by dnes pomalu chtěla řídit svět. Pane Prokeši, držte se... R^

+2/0
28.3.2015 11:57

J95á36n 79G86u51l59a 1289681287449

Pan Prokeš je v právu. Pozemek je jeho a stát mu tady vyvlastňuje jeho majetek jako komunisti při kolektivizaci.

+6/0
25.3.2015 14:30

R14o51s31t36i65s75l57a70v 96P88r16o20k65e18š 2300951347376

ono je to trošku jinak.před dvěma roky jsem podal žádost na obecní uřad ve Velkém beranově aby si sprujezdnily svojí obecní komunikaci a přesunuly na ní i cyklotrasu.a to kvuly chatařum a jejich přístupu k  chatám.mají to delší o 500 m.bez odezvy.Cyklisté by nejezdily pod skalou ale nahoře nad lesem.takže by viděly oni mně a naopak.dále jsem rok říkal aby si na obec zašly i oni.nebyl tam ani jeden.nejvíce se tet ozývají ti kteří jsou na jiném katastrálním uzemí.daně odvádí jinam a z mé louky si udělaly parkoviště.je to krásně vidět v kn .p.č 37-2 ku. bradlo.stačí si dát letecký snímek.za 24 let si nebyly schopni onen pozemek pronajmout ,ale na mostě mají cedulku soukromí majetek.pakliže je jiná alternativa tak nelze z lesní svážné cesty udělat učelovou komunikaci.těch cest je tam víc.viz třeba další 222-1 ku jeclov.opět jsem na ní poukazoval a dokonce jsem si podal žádost na odbor dopravy aby si posunuly značku o 200 m.u zmíněné cesty mám pozemky a nemám se k nim jak dostat.tato cesta je nejlacinější a nejrychlejší řešení situace.stačí tatra štěrku a je prujezdná.cyklotrasa je jiná kapitola.já ani moje rodina chybu neudělala.problém hledejte jinde a ně u mně.

+13/0
18.3.2015 12:39

R94o76b53e96r86t 63V64i34l43i21m24o39v52s26k71ý 1229605164988

Nerozumím článku. Někdo vlastní pozemek a jinej mu tam vyflákne cyklostezku a pak se diví, že jí tam nechce? V civilizované zemi používám to co e mé a nebo co mám pronajaté. Užívání cizího se nazývá krádeží.

+12/0
17.3.2015 15:18

J33a74n 78N80o10v18á86k 9235978474725

Ne.

Přes pozemek s lesem po okraji odnepaměti vedla veřejná cesta (říká se tomu účelová pozemní komunikace). Chodili po ní lidé, jezdily traktory, auta, cyklisté, byla tam i červená turistická stezka. Nedávno tam vyznačili i cyklotrasu.

V restituci to vrátili asi Prokešově matce, teď to asi připadlo jejímu synovi.

A ten asi po pár sporech s cyklisty se snaží cestu pro veřejnost zablokovat - zrušit asi ne, protože ji i sám používá.

+3/−2
17.3.2015 19:40

D76a85v51i97d 72B92o17u19c73h76a39l 8779220919

"Odnepaměti" asi myslíte, vzhledem k restituci, dobu, kdy to bylo komunisty ukradeno? Aha, tak to je argument. A i kdyby tam ještě předtím, byla nějaká cesta, kterou __MAJITEL__ dovolil uživat veřejnosti, bylo to jen a pouze jeho rozhodnutí, jeho dobrá vůle, kdykoli to mohl opět zrušit.

Takže právo je čistě na straně majitele, sami ocyklenci se mohou postarat o jiná řešení, jenže to by museli svou mozkovou buňku napřít pro jednou i na složitější věci, než je šlapání na bicyklu.

+2/0
28.3.2015 12:02

I46v63a76n90a 79N22o90v58á 2822732309948

podle zákona o místních komunikacích je cesta po soukromém pozemku místní komunikací pouze za předpokladu, že majitel nepožádal o omezení užívání svého pozemku jako cestu. tady majitel evidentně požádal, navíc tvrdí, že existují alternativní cesty. Není tedy co řešit, majitel je v právu.

+5/0
29.3.2015 19:40

P52a77v27e15l 62M56a46r29e22š 2763668751401

Ta cesta nikdy nebyla ani oficiální cestou, natož veřejnou.Ta cesta vznikla prohrnutím buldozerem někdy v šedesátých letech, když se bylo třeba dostat k trafostanici.

když budete místnímu farmáři deset let chodit přes pole až si tam vyšlapete pěšinku, taky to snad nebudete pokládat za veřejnou cestu...

+3/0
14.4.2015 10:55

J30a24n 86N23o91v24á10k 9125508314955

Nerozumíte.

Veřejná cesta tam byla odjakživa, jezdí po ní i p. Prokeš - cyklostezku nikdo nepostavil, jen je tam značená pěší turistická trasa a odnedávna i cyklotrasa.

+1/−3
17.3.2015 19:45

P94a76v44l69a 81K96u72č59e48r89o28v85á 5237311973

je celkem jedno,že jste tam byli zvyklí chodit či jezdit - pozemek není veřejný, ale soukromý a na něm si majitel může cestu přehradit

+5/0
18.3.2015 2:37

P22a71v58e45l 98O43b63d24r23ž46á60l38e67k 6856174138382

podle zákona ne

0/0
13.4.2015 9:55

D76a24v63i41d 59B51o51u77c16h83a77l 8669690759

Ale samozřejmě, že ano. To, že si někdo zvykne někudy chodit neznamená, že tím pro něj vzniká právo tak činit proti vůli majitele pozemku.

0/0
3.5.2015 22:56

I96v93a15n10a 78N14o38v58á 2462582779108

měl byste si nastudovat zákon....

0/0
29.3.2015 19:41
Foto

F15r66a83n36t98i20š31e42k 77K19š91í30r 2969186275

Buď se s majitelem dohodnou, nebo se tam nebude jezdit.  Co je na tom složitého.  Nakonec ty kameny se dají obejít, takže cyklistům to v ničem nebrání.

+3/0
16.3.2015 16:20

J84a56n 91N85o18v38á67k 9925678914875

Otázka je, kdo přesně se s ním má dohodnout, pokud jde o veřejnou cestu, kterou smí použít kdokoliv.

0/−2
17.3.2015 19:42

P23a96v37e97l 20M35a81r23e91š 2733768101271

Nic takového jako veřejná cesta tam neexistuje. Stačí se podívat do katastru. Že tam lidé desítky let chodili a jezdili, neznamená, že se jedná o veřejnou cestu.

Pokud by ta cesta patřila městu/kraji/ nenabízeli by p. Prokešovi odkup.

+3/0
23.3.2015 8:52

P93a40v70e64l 75O61b37d90r86ž82á41l50e29k 6736304188292

Nikoliv ... veřejná komunikace vznikne tím, že se po ní začne jezdit a dostatečně dlouho (co je "dostatečně" musí rozhodnout soud) to majiteli pozemku nevadí. Když se pak majitel změní, má už pozemek s veřejnou komunikací.

Jeslti je zakreslená v katastru nebo ne, to je zajímavé jen kvůli daním.

0/0
13.4.2015 9:57

P58a54v67e15l 51M39a53r64e22š 2633328851811

přečtěte si NOZ v části týkající se nemovitostí.

Od ledna platí, že směrodatný je  stav ZAPSANÝ V KATASTRU a zakreslený na pozemkových mapách.

Opravdu nelze někomu z pozemku udělat cestu tím, že tam desetiletí chodíte ( to je akorát dobrá vůle majitele, že to toleruje).

Pokud pánovi přes pozemek vede jediná přístupová cesta k chatám, je to problém těch chatařů. Je to pouze technická lesní komunikace, co jí prohrnul před lety buldozer, kvůli přístupu k trafostanici. To z ní nedělá veřejnou cestu.S lufťtáky majitel evidentně v minulosti problém neměl, on je rozdíl tři auta dvakrát týdně a desítky cyklistů na nelegálně postavené cyklostezce, co si myslí, že nemusí respektovat ani vyhlášku, ani soukromé vlastnictví.

+1/0
13.4.2015 10:48

M44a71r64t27i19n 18B20r72e62j96c36h22a 3604690462201

Tak to by mohl vyřešit náš nový ministr spravedlnosti cyklista Pelikán.;-D

+1/0
16.3.2015 16:16

T37o92m41á93š 28K53o67t80í68k 9486713653226

Snažil jsem se zjistit přesný stav věcí, tedy která parcela konkrétně způsobuje jaký problém, a článek a ani ostatní komentáře mi v tom moc nepomohly. To je takový problém napsat jedno číslo, aby ten kdo chce získat přesnější informace, než v omezeném čase sesmolí novinář, si je mohl dohledat sám? V článku je kromě toho zřejmě smícháno několik různých věcí, které spolu souvisejí jen osobou pana Prokeše, bez bližšího vysvětlení. Nejprve se píše o mezinárodní cyklostezce, pak je oslí můstek na jakousi přehrazenou cestu, kterou musejí chataři objíždět přes Jeclov. Pohledem do mapy zjistíme, že ať cyklostezku přehradíme v kterémkoli bodě, nutnost objížďky přes Jeclov nevznikne, neboť vzniklé úseky budou stále přístupné jedním koncem přes Bradlo a druhým přes Luka na Jihlavou. Jedná se tedy zřejmě o úplně jinou cestu, vedoucí k nějakým chatám. Pravděpodobně v HORNÍ části parcely 37/1 a na parcele 42/1. Což jsou lesní pozemky. Budiž, ale když se podíváme do fotomapy, uvidíme na cestě do Jeclova údajně jen pro traktory rodinný automobil chatařů. Ani když se podívám na celý list vlastnictví pana Prokeše, tak tam žádnou komunikaci nevidím. Jsou tam nějaké pozemky přímo pod chatami, pak nějaké louky přes které se nejezdí, a lesní pozemky. A to je právě kámen úrazu. V lese platí lesní zákon, který mimo jiné zakazuje vjezd motorových vozidel za jiným účelem, než je hospodaření v lese. Nechci hájit pana Prokeše, ale svým jednáním vlastně vynucuje dodržování tohoto zákona, když stát toho není schopen. Lze namítnout, že jsou tam cesty, po kterých se jezdí stovky let a tudíž pozemky spadají pod extenzivní výklad silničního zákona. Ano, ale jak je tedy možné, že katastr vedený státem v tomto místě eviduje les, a je zde tedy konflikt dvou různých zákonů? Pokud dojde k narušení tzv. pokojného stavu, kterým přehrazení cesty nepochybně je, má být podána žaloba k soudu, který následně vydá předběžné opatření, kterým pokojný stav obnoví do vyřešení sporu. V tomto případě pravděpodobně ces

+6/0
16.3.2015 16:07

T45o18m72á78š 32K60o55t67í83k 9126653903196

...tou jednoduché pozemkové úpravy nebo jiným rozdělením věci. Proč stát a samospráva nekoná? Toto upozorňování, že někdo přehradil něco mezinárodního a není s ním rozumná řeč, mi přijde jen jako alibismus a vyhýbání se plnění svých povinností. Na straně obce, soudů, policie, katastru... na co je všechny platíme. Ať stát plní svoje funkce a nemusíme v médiích svolávat lynč na vlastníka pozemku jako to dělají možná někde v Afghánistánu.

+6/0
16.3.2015 16:07

B50o44ř93i51v54o13j 40R13e51k27t21o58ř88í13k 7761457728509

S tou přístupností se pletete - něco jiného je vidět to na mapě a něco jiného je skutečnost. Pokud p. Prokeš cestu přehradí, tak se chataři NEMAJÍ jak dostat ke svým chatám. Z Luk nad Jihlavou ani omylem - to by museli jezdit po cyklostezce, což zakazuje zákon (tuším s vyjimkou povolení dopravní obslužnosti) Pochybuji, že by jim někdo takovou povolenku vydal. Od Jeclova se tam taky nikdo nedostane v momentě kdy naprší. To se totiž z té cesty stane bahnisko. Bez ohledu, jestli jste na té cestě viděl auto nebo ne, tak říkám, že ta cesta je téměř nesjízdná. A ty další dvě možnosti, které uvádím taky nepřicházejí v úvahu - pro auta jsou naprosto nesjízdné.

+1/−1
16.3.2015 17:21

T36o51m33á89š 40K23o75t52í95k 9676873753476

Děkuji, díky vašemu komentáři mám zase o něco více indicií, kde se ony kameny úrazu nacházejí. Nicméně stále nevím přesně a nemůžu si tudíž udělat vlastní úsudek. Tato informace aale hlavně měla být v článku, nejlépe i s mapkou. Toť můj názor...

+1/0
16.3.2015 17:39

P25a87v76e70l 28M14a77r23e66š 2423768691361

Což je ovšem problém těch chatařů.

Mimochodem, pokud jediná oficiální přístupová cesta k nemovitosti je po cyklostezce, neměl by být problém povolenku dostat, on majitel jaksi spadá do dopravní obsluhy. Ona tam ta cesta obvykle byla už dávno před tím, než z toho někdo udělal cyklostezku

0/0
13.4.2015 10:55

B50o40ř67i29v83o73j 65R33e28k22t27o55ř43í75k 7361417828379

To se ale pletete. Ta cesta tam nebyla - konkretně mluvím o úseku od Petrovického mlýna do Luk nad Jihlavou. V tomto úseku nebyla ani pěšina - a cyklistická stezka se zde musela vybudovat jako úplně nová cesta. Tímto pak došlo k propojení stávajícího přístupu a nové cesty do cyklistické trasy. Na tu novou cestu vám nikdo povolení ke vjezdu nedá s argumentem, že chatová osada je přístupná po staré cestě.

0/0
14.4.2015 9:11

P50a93v39e90l 68M58a11r14e22š 2173618531521

Vycházel jsem se zkušenosti od nás z Brna, kde k chatám podél Svitavy je z Obřan jediný přístup po cyklostezce - ta cesta byť jen prašná , tam byla už předtím, město ji akorát nechalo pro cyklisty  vyasfaltovat.

 Ono obecně platí, že každá nemovitost musí být přístupná po oficiální cestě - ty chataři si měli po revoluci onu lesní svážnou cestu buď zlegalizovat ( nechat zaměřit a zanést do katastrálních map) a nebo si nechat vybudovat cestu svoji pro přístup k svým nemovitostem.

ostatně mně plyne z článku, že majitel pozemku nemá problém s chataři a léta jejich ježdění přes svůj pozemek toleroval . Pánovi jde zjevně o to, že mu úřad nezákonně přes jeho pozemek zřídil cyklostezku

+1/0
14.4.2015 10:20

M22i20l80a55n 25K24o37i48š 4667982431940

Jen pár poznámek:

- komunikace nevede napříč jeho lesem, ale pouze při jeho okraji

- p. Prokeš vlastní pouze část pozemku, kde vede cyklostezka, nikoliv celý pozemek

- zbývající část této cyklostezky vede po pozemcích jiných vlastníků a ti by mohli právem namítnout, že jim p. Prokeš svým jednostranným krokem znemožnil přístup k vlastním pozemkům a nemovitostem

- dohodnout se na nějakém kompromisu pán rozhodně nechce

- za vším hledejme peníze

0/0
16.3.2015 15:56

V56l67a51d48i95m42í30r 82F28i27b49i54g10e46r 5374381251254

1,3 hektaru lesa a těží tam už minimálně 3 roky nebo kolik to je dost dlouho na tak malý kus lesa.

Pokud se s ním nejsou schopni dohodnout na odkupu nebo pronájmu že mu budou jezdit po lesní cestě tak je něco špatně, buď jsou ti co to vyjednávají neschopní se dohodnout, nebo je majitel lesní cesty potížista který se v tom vyžívá. A nešlo by třeba ten jeho les směnit za jiný, kde není cyklostezka a rozdíl mu doplatit nebo něco. To nevěděli že to povede přes pozemek a nezařídili to nějak aby na cestě bylo věcné břemeno nebo něco místo tohohle?

0/0
16.3.2015 15:48

J63i28ř16í 15V65o12t89o63u26p60a37l 6217369655894

Tedy majitel pozemku vedeného jako ostatní plocha si na něm uložil kameny a ostatní se diví? Proc?

0/0
16.3.2015 14:54

P34a68v24e16l 57O53b65d22r56ž20á91l36e61k 6376754698372

Způsob užití, uvedený v katastru, má vliv jen na určení daní. Jeslti je to cesta, a jestli je veřejná - to se z katastru nezjistí.

+2/0
16.3.2015 14:56

J12i38ř70í 27V78o91t49o44u43p40a40l 6397299125664

Cesty i silnice jsou v katastru uvedené. Podívejte se na katastrální mapy.

+1/0
16.3.2015 14:59

P21a42v72e79l 46O13b55d10r56ž70á61l49e52k 6556794718882

Některé ano, některé ne. Ale zákres v katastru není podmínkou toho, aby se jednalo o pozemní komunikaci. Samozřejmě je to pak jednodušší, ale zákon o pozemních komunikacích se vztahuje i na cesty v katastru nezakreslené, stačí že v terénu existují.

+4/0
16.3.2015 15:02

J97i98ř44í 65V38o87t94o97u96p36a64l 6147309785264

Zakono pozemních komunikacích se nevztahuje na soukromé pozemky na nichž neni rozhodnutím zřízena veřejná cesta, parkoviště a pod. Proto PČR nemůže požadovat aby např. řidič traktoru jezdícího na poli měl platné řidičské oprávnění.

+2/−2
16.3.2015 15:09

P78a61v17e59l 70O64b36d63r31ž91á66l70e78k 6456784818922

Možná si to pletete se zákonem o provozu na pozemních komunikacích?

0/−1
16.3.2015 15:13

B86o84h58u57s22l67a21v 97K17r51á58l18í57k 2131290159576

Ten také plně platí i na neveřejných účelových komunikacích. Jediné, co na nich neplatí, je právo obecného užívání.

0/0
16.3.2015 15:16

J29i73ř38í 10V19o81t48o38u79p39a73l 6657139405354

Zákon o pozemních komunikacích hovoří jasně. Pozemní komunikace jsou, dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace. Zde se patrně bude jednat o účelovou komunikaci. Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato účelová komunikace není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu.

+1/0
16.3.2015 15:21

B20o27h92u90s13l79a98v 63K22r27á12l52í45k 2171580429616

No vidíte. Takže jste pochopil, že v tomto případě jde o veřejně přístupnou účelovou komunikaci? To, že les (není-li oborou, vojenským prostorem atd.) nemůže být uzavřeným prostorem, je zase dáno lesním zákonem. Ovšem tato cesta podle všeho není ani součástí lesa, ani součástí uzavřeného prostoru nebo objektu.

0/0
16.3.2015 15:23

J15i42ř34í 54V74o83t80o96u35p14a35l 6847219315274

Ne, tato komunikace vede po jeho pozemku. V úseku, který vede k jeho pozemku je veřejná. Na jeho pozemku je jeho. Příklad. Dúm má dvůr z néjž vede vjezd na ulici A i ulici B.  Jen majitel dvora určuje kdo smí projizdét z ulice A do ulice B.

+4/−1
16.3.2015 15:28

B18o48h17u30s94l57a59v 87K75r57á40l92í87k 2521730459406

Každá komunikace vede po něčím pozemku. Účelová komunikace zpravidla po soukromém pozemku. což ovšem neznamená, že na ní neplatí zákony. Zkuste si nastudovat rozdíl mezi veřejně přístupnou a neveřejnou účelovou komunikací, způsob rozhodování o místní úpravě provozu na účelových komunikacích a způsob rozhodování o omezení jejich veřejné přístupnosti. Dozvíte se spoustu věcí.

0/0
16.3.2015 15:33

J81a29n 67N49o97v68á76k 9925488264285

Ale ona ta cesta vede samozřejmě po břehu řeky za jeho pozemkem k nemovitostem dalších majitelů, nekončí u něj.

Navíc je jako veřejná provozována už desítky let a takovou věc nemůže nový majitel změnit svým jednostranným rozhodnutím - poruší tím zákon.

0/0
16.3.2015 15:34

B97o11h38u17s90l27a40v 23K89r50á93l54í83k 2461750939866

Zákon o pozemních komunikacích se plně vztahuje i na neveřejné účelové komunikace. Pole není účelovou komunikací, "jediná přístupová cesta do lesa" ovšem účelovou komunikací samozřejmě je - v tomto případě navíc veřejně přístupnou účelovou komunikací.

0/0
16.3.2015 15:15

J18i33ř66í 41V26o82t21o74u90p44a87l 6807679325354

Pokud je na jeho pozemku, pak je on tím, kdo rozhoduje kdo na ni smí a kdo nesmí, za jakým účelem a kdy.  Podobné jako obchodní dům smí uzavřít parkovišté v době, kdy ma zavřeno, připadné vybírat poplatky za parkování.

0/−1
16.3.2015 15:24

B79o66h48u59s38l41a90v 58K44r81á28l98í67k 2391260549536

I na soukromém pozemku platí zákony. Režim na veřejně přístupných účelových komunikacích je ze zákona jiný než na neveřejných účelových komunikacích. Zkuste si přečíst aspoň ten úryvek zákona, který jste sem překopíroval.

0/0
16.3.2015 15:30

J83a40n 27N53o39v20á74k 9445958904185

Nemáte pravdu.

O přístupu na už existující veřejnou cestu nerozhoduje majitel pozemku pod ní.

Majitel pozemku může pouze zabránit, aby taková veřejná cesta na jeho pozemku vznikla - ale to není tenhle případ on pozemek s tou veřejnou cestou už získal.

0/0
16.3.2015 15:31

J15i65ř32í 54V61o23t85o61u21p94a37l 6477579935354

Jinak způsob užití v KN je zásadní. Nelze z orné půdy udělat les, z lesa nelze udélat pole, z louky nelze udělat stavební parcelu bez řádné provedené zmény.  Jak je vidét jedná se o černou stavbu a jako taková by měla byt odstraněna.

+1/0
16.3.2015 15:06

B50o66h47u38s56l90a76v 58K63r22á77l50í49k 2481940309276

Pozemní komunikace může vznikat i jinak než stavbou.

0/0
16.3.2015 15:08

J65i56ř62í 53V73o22t43o45u83p64a41l 6667329285324

Jinak nemůže vzniknout. Lze jenom vydržet právo užívání chůze, nebo jízdy po pozemku.

+1/0
16.3.2015 15:11

P26a90v61e80l 19O55b33d69r76ž18á41l77e12k 6596734838692

nemáte pravdu

0/0
16.3.2015 15:14

B54o87h51u37s76l68a92v 14K93r64á43l56í40k 2741970809206

Máte pravdu, že tzv. "právo cesty" není zcela ekvivalentní pojmu "pozemní komunikace", tj. "právo cesty" se může vztahovat i k pozemku, který pozemní komunikací není. Ovšem definice pozemní komunikace je čistě funkční a nezahrnuje podmínku, že by pozemní komunikace musela být stavbou. A nezpevněné cesty obvykle ani nevznikají stavbou a nejsou stavbou, ale integrální součástí pozemku.

0/0
16.3.2015 15:19

B28o31h26u78s38l64a84v 46K17r30á13l45í35k 2141160619806

Protože po tom pozemku vede účelová pozemní komunikace. Jak ostatně sám potvrdil svým tvrzením, že je to jediná přístupová cesta do jeho lesa.

+1/0
16.3.2015 14:56







Najdete na iDNES.cz