Diskuse k článku

Napětí historiků před demolicí sílí. Kasárna mohla ukrývat náhrobky

Demolice Štefánikových kasáren v Jihlavě bude ostřeji sledovaná, než se původně plánovalo. Lidé z magistrátu i muzea získali informaci, že při stavbě budovy byly zřejmě použity náhrobní desky ze zrušeného hřbitova v dnešních Smetanových sadech. Na místě kasáren má vyrůst bytový komplex.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M35i97r62o36s69l32a83v 72F22u41k93s 5528408461489

Dovolím si prezentovat několik faktů, které by měli případní odpůrci demolice chátrajících kasáren vědět. Děkuji za pozornost.

Jednotlivé částiŠtefánikových kasáren byly ze zákona Armádou ČR nejprve nabídnuty k převodustátním institucím, Kraji Vysočina a městu Jihlava. A byť mělo jak městoJihlava tak Kraj Vysočina nedostatek prostor, žádná z těchto samosprávneprojevila zájem o bývalou hlavní budovu, protože je jen obtížně využitelná.Akciová společnost PSJ provedla důkladnou analýzu možného využití části areálu,která zahrnovala i variantu rekonstrukce chátrajících objektů. Nicméně důvodů,proč se aktuálně s rekonstrukcí nepočítá je hned několik. Předně se objektnachází v dezolátním stavu. Objekt byl od počátku budován jako kasárna,jakákoli změna dispozic by byla velmi složitá a rozhodně by bylo potřeba mnohakompromisů i pro jiné účely využití, než je zamýšlené bydlení. Výška stropů atloušťka stěn, které by bylo složité dodatečně zateplit, by výrazně přispívalyk neekonomickému a tím pádem i neekologickému provozu. Naprostá většinaoslovených architektů nepovažovala zachování a rekonstrukci objektů bývalýchkasáren za vhodnou a smysluplnou. Je nutno uvést, že objekty nejsou památkověchráněny a nenachází se ani v památkově chráněném území - z 19. století pocházíjen malá část celého areálu bývalých kasáren a větší část zástavby tohotoměstského bloku je poplatná socialistické armádní výstavbě.

Pochopitelně má každá změna isvoje odpůrce, bylo by však dobré spolu s protestem prezentovat i scénářmožného dalšího vývoje, popř. představit i alternativní životaschopný projekt.Město Jihlava například vlastní budovubývalé Okresní vojenské správy v ulici U Mincovny, kterou koupilo za 14 milionůkorun – samospráva a nakonec i občané jistě uvítají, pokud pro ni odpůrci nezbytné demolice kasáren pomohou nalézt smysluplné využití a nebude nutné ji prodat shlubokou ztrátou.

+3/0
9.12.2014 19:47

A31n89t75o43n37i80n 24K16a48d44l48c11e70k 9702329731306

Ne vse co je legalni je vzdy spravne nebo moralni.

0/−2
10.12.2014 0:37

V84l95a48d55i70s91l33a13v 75D57u78b51a 3620228268358

Člověku je z toho do breku.

Ale je fakt že prachy jsou prachy. A tihle lidi by za prachy prodali vlastní matku, natož nějakej barák.

Jihlava je už tak hnusný město, tak co. Ať si tady stavěj klidně z vepřovic.

Můžou se přestat uklízet ulice, opravovat silnice a vyvážet odpadky...

Kamarád měl rčení, h..no nevyleštíš. A proto nemá cenu se v Jihlavě o něco snažit.

0/−4
9.12.2014 18:28

A29n63t13o51n75i39n 55K57a86d23l69c55e37k 9802959351166

Pritom to bylo v dobe stavby techto kasaren respektabilni mesto. Co se od te doby zmenilo?

0/0
9.12.2014 19:51

M45i92c78h59a97l 75Š29t83e20i33n14d66l37e95r 9804352848457

Jihlava že je ošklivé město? Jak jste na to přišel?

+3/0
9.12.2014 22:07

V50l68a69d77i19s65l92a96v 83D77u63b57a 3480758818268

Protože se nan í denně dívám ... Jsou místa hezká, ale v globálu...

Je jasný že třeba Kladno je jiná kategorie hnusu.

0/−1
10.12.2014 7:58

A56n75t32o55n69i64n 37K32a90d29l31c53e30k 9852729731126

Opravdu se musi tato historicka budova bourat? Likvidovani pamatek bez rozumu a respektu k historii me pripada zlocinne. Existuji hezke projekty, kde se byty krasne zaclenily dovnitr techto starych budov, tak roc ne tady?

+3/−2
9.12.2014 16:36

M95i59l83o47š 75K25u68s93ý 3152774457

...vzdy mne prekvapi u mest s tolika prolukami, ze zvoli cestu dalsich demolic. u domu s vic jak 100 letou historii pak o to vic.

+5/−2
9.12.2014 12:54



Najdete na iDNES.cz