Kraj plánuje postavit obchvat šesti obcí na trase z Třebíče do Jihlavy na silnici II/405 (na snímku), který obsahuje taky odbočku do průmyslové zóny mezi Okříškami a­ Petrovicemi.

Kraj plánuje postavit obchvat šesti obcí na trase z Třebíče do Jihlavy na silnici II/405 (na snímku), který obsahuje taky odbočku do průmyslové zóny mezi Okříškami a­ Petrovicemi. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Stavbu nové spojky k továrnám na Třebíčsku blokují aktivisté

  • 71
Nová silnice do průmyslové zóny Nová Ves - Přibyslavice na Třebíčsku je ohrožena. Ekologická organizace Děti Země navrhuje jinou trasu. Jedna z nejdůležitějších dopravních staveb v Kraji Vysočina nemusí včas začít a evropské peníze na její vybudování se mohou přesunout jinam. Hrozí tak, že velké firmy odstěhují část výroby a region přijde o pracovní místa.

Děti Země se i na popud některých lidí z­ Petrovic, které jsou ve sporu se sousedními Okříškami a hejtmanstvím, angažují v plánování trasy nové silnice do průmyslové zóny, kde sídlí například výrobce vzduchových filtrů Mann+Hummel či firma Huhtamaki produkující obaly.

Aktivisté už několik měsíců napadají celé řízení, které hejtmanství „tlačí“ legislativně zjednodušenou a rychlejší cestou, aby silnice stála co nejdřív, dokud jsou zdroje velkých peněz. Ekologové hledají u ­plánování odbočky chyby a také je nacházejí. Teď se jim například daří prosadit posouzení vlivu na životní prostředí formou takzvané velké EIA.

Budou v něm zakomponované i ­jejich připomínky. Například požadují hlukovou studii, studii o vlivech na podzemní vody a na krajinný ráz, zásahy do půdy a do biotopů zvláště chráněných druhů organismů. Žádají popsat zdroje potřebných surovin. Velká EIA je balík vyjádření, jehož vznik spolkne nějaký čas.

„Asi se nová silnice kolem Okříšek za veřejné peníze má stát trumfem sociální demokracie v příštích krajských volbách,“ glosuje situaci Miroslav Patrik z Dětí Země. „Nejsme žádní hochštapleři ani ignoranti. Má-li být velká EIA, bude. Zatím jsme se vždy s občanskými aktivisty a ekology domluvili. Uvidíme, jak ochotní k nějakému konsenzu jsou Děti Země,“ odpovídá hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl.

„Do bran našich podniků se kamiony musejí ploužit po klikatých, rozbitých okreskách, přitom zde tisíce lidí nacházejí práci a do státního rozpočtu plynou stamiliony z­ daní, které platíme. Je to nedůstojné,“ upozorňují už několik let manažeři firem.

Kraj proto navrhl velkorysý obchvat šesti obcí na trase z Třebíče do Jihlavy na krajské silnici II/405, který obsahuje taky odbočku do průmyslové zóny mezi Okříškami a­ Petrovicemi.

Peníze mohou jít na obchvat Jihlavy či Velkého Beranova

Děti Země navrhují trasovat odbočku do průmyslové zóny Nová Ves až nad Okříškami směrem na Zašovice. Okříšský starosta Zdeněk Ryšavý se takové verzi usmívá.

„To dřív navrhovaly sousední Petrovice a dnes už je to passé. Když nic jiného, neumím si představit, jak by se tam řešilo velké převýšení terénu. Z toho je vidět, že Děti Země na místě ani nebyly. Navíc pro stovky Třebíčáků, co tam jezdí za prací, je to zajížďka sedm kilometrů, protože je to dál od Třebíče,“ uvedl.

Podle Ryšavého jsou na stole i ­jiné varianty. Nejschůdnější se jeví posunout přeložku z druhé strany Petrovic směrem ke Krahulovu a blíž Třebíči. Teď se jí zabývá i projekční firma, která k tomu v lednu vydá vyjádření. Rovněž starosta Petrovic Zdeněk Jeřábek mluví o této variantě jako o ­jedné z možných. „Uvidíme 16. ledna, kdy má být schůzka. Pak budeme moudřejší,“ podotkl.

Náměstek Joukl říká, že pokud by hrozilo, že se nestihnou včas proinvestovat evropské stamiliony, které jsou v záloze na stavbu silnice v tomto plánovacím období, přesunou se na jednu ze dvou dalších stejně důležitých krajských dopravních staveb. „Ve hře je obchvat Jihlavy a obchvat Velkého Beranova bez určení pořadí,“ uvedl.

Dětem Země se už v minulosti podařilo díky podrobné znalosti legislativy a chybám úředníků blokovat dostavbu důležité dálnice D8 na severu Čech nebo rekonstrukci nejvytíženější tepny v republice, dálnice D1.