Když projel rychlík, ozval se pískot. Rozhněvaní cestující demonstrovali

  • 47
Přibližně čtyři stovky cestujících se v úterý odpoledne sešly na vlakovém nádraží v Křižanově na Žďársku. Protestovaly proti zrušení zastavování rychlíků ve stanici. Zájemci zde zároveň podepisovali petici. Nádražní halou se strhl největší povyk, když po kolejích prosvištěl rychlík.

Cestující z Křižanova a okolí o rychlíky přišli od 11. prosince, kdy začal platit nový jízdní řád. Od té doby rychlíky stanicí projíždějí, staví v ní jen osobní vlaky. Těmi je cestování do Brna na jednu stranu i do Žďáru nad Sázavou na stranu druhou delší.

„Významně se zhoršila dopravní dostupnost obcí v našem regionu. Rychlíkem jsme jezdili z Křižanova do Brna 48 minut, osobním vlakem cesta trvá 71 minut. Na trati ze Žďáru do Brna je první stanicí, v níž rychlíky staví, až Tišnov po 56 kilometrech,“ upozornil jeden z iniciátorů protestu Antonín Nedoma.

Tuto vzdálenost porovnal například s tratí z Jihlavy do Jindřichova Hradce. Na prvních třiceti kilometrech tam rychlíky staví hned čtyřikrát.

Kvůli silnému větru a občasnému sněžení se protestující v úterý odpoledne nesešli na nástupišti, ale přímo v odbavovací hale. Tu téměř zaplnili. Mnozí si s sebou přinesli i transparenty s nápisy. Demonstrace trvala necelou hodinu.

Nejhlasitější pískot a skandování se ozvalo ve chvíli, kdy ve tři čtvrtě na tři po koleji před halou projel rychlík Lipnice do Brna. Ten v Křižanově ještě na počátku prosince nabíral cestující. Teď projel bez zastavení.

Z kraje ani z ministerstva nikdo nedorazil

Místní samosprávy zachování rychlíkové zastávky v Křižanově podporují. Před nespokojenými cestujícími to potvrdila jak starostka městyse Marie Smejkalová, tak i starosta nedalekého Velkého Meziříčí, odkud cestující využívali přípoj na rychlíky, Radovan Necid.

Železniční stanice Křižanov, jak iniciátoři protestu upozornili, slouží pro spádovou oblast více než osmi tisíc obyvatel.

Na demonstraci aktivisté zvali i představitele Kraje Vysočina a ministerstva dopravy. Hejtman Jiří Běhounek už dopředu avizoval, že případné pozvání nepřijme. „Pan ministr čerpá dovolenou,“ omluvil neúčast ministra dopravy Dana Ťoka mluvčí resortu Zdeněk Neusar. Krajský radní pro oblast dopravy Jan Hyliš se omluvil kvůli nemoci.

Právě kraj a ministerstvo dopravy, které rychlíkové spoje u Českých drah objednává, se nedokážou shodnout na tom, kdo vlastně za zrušení zastavování rychlíků v Křižanově může. Vinu házejí jeden na druhého.

„Zrušení zastavování vlaků linky R9 v Křižanově inicioval už v loňském roce samotný kraj, a to v souvislosti se změnou regionální dopravy v úseku Křižanov - Velké Meziříčí a jejím provázáním na osobní vlaky Žďár nad Sázavou - Brno,“ uvedl už dříve mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

„To zásadně odmítám. My rychlíky neobjednáváme a ani neurčujeme, na kterých zastávkách mají zastavovat,“ brání se nařčení, že by byl problém na straně kraje, hejtman Jiří Běhounek.

Rekonstrukce stanice její rychlíkové parametry zachová

Zda úterní demonstrace může něco změnit, její svolavatelé přímo neřekli. Hlavně chtějí být slyšet a chtějí, aby se o problému mluvilo.

Hmatatelným výstupem shromáždění cestujících je petice, kterou její iniciátoři v nejbližší době pošlou hejtmanu Běhounkovi i ministru Ťokovi. Už teď na ní jsou stovky podpisů.

Železniční trať číslo 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem, na níž leží i Křižanov, postupně prochází celkovou rekonstrukcí. Ta zahrne v letech 2019 až 2020 i stanici v Křižanově.

„Projekt počítá s délkou nástupišť 250 metrů, což odpovídá délce průměrné dálkové vlakové soupravy,“ přislíbila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. Pokud k tomu bude vůle, bude stanice na rychlíky tedy připravena i nadále.

,