Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Demolici mostů na D1 přihlíželi pamětníci. Měly tady zůstat, soudí

  12:10aktualizováno  12:10
Demolici mostu nad dálnicí D1 na rozhraní Středočeského kraje a Vysočiny přihlíželi i pamětníci, kteří zažili jeho stavbu krátce po válce. Někteří jsou toho názoru, že mosty měly nad dálnicí zůstat.

Demolice mostu přes dálnici D1 u Lokte. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

František Dědič bydlí ve Lhotě Bubeneč. Nedaleko od této vesnice na hranici středních Čech a Vysočiny stál jeden z mostů, který musel v sobotu ustoupit rozšíření dálnice D1.

Fotogalerie

"Pamatuju si, když dálnice byla rozestavěná," říkal Dědič. Doplnil, že most u hájenky se dodělal kolem roku 1947.

Jenže v 50. letech plány na budování takzvané "Hitlerovy dálnice" zhasly a místo zarůstalo. A tak tomu bylo až do sedmdesátých let.

V červenci 1972 byla zahájena stavba úseku nové dálnice mezi Loktem a Hořicemi, na kterém most právě leží. A nadjezd na 69. kilometru se dal využít. Auta po dálnici mezi Loktem a Hořicemi jezdí od 8. července 1977.

O šestatřicet let později byla na jeden den situace jiná. Řev motorů aut vystřídal hluk bagrů a pneumatických kladiv.

U Lokte padly k zemi tři nadjezdy přes dálnici D1. A ten z doby války patřil mezi ně. "Opravoval se přitom nedávno. Tak před čtyřmi lety bych to odhadoval," uvedl František Dědič.

Lamely se vozily z Ruzyně

Václav Čapek, který žije na Humpolecku, se přijel podívat na sutiny mostu u Studeného na 71. kilometru. V minulosti pracoval na stavbě dálnice jako řidič.

"Tento most se napoprvé nepovedl. Zvedl se, byla tam jedna špatná lamela," vzpomínal Čapek a odmítl, že by chyba byla způsobená tím, že se na stavbě třeba pil alkohol. Lamely na most se vozily z Ruzyně, nejtěžší měla 25 tun. "Byla to ,pěkná‘ práce," pravil muž, který je nyní v důchodu.

Se známým, který v minulosti na dálnici také pracoval, se shodli, že stát měl raději než do rozšiřování "dé jedničky" investovat do vybudování dálnice z Hradce Králové na Mohelnici.

"Dálnici D1 by se tak ulevilo," říkali muži hledící na díru po mostě u Studeného. "Ušetřili by 63 přejezdů na dé jedničce," poznamenal Václav Čapek. Opravu mizerného povrchu dálnice nezpochybňuje, rozšiřování a demolice ale nepovažuje za smysluplný projekt.

K dálnici přišel také pan Ladislav z Lhoty Bubeneč. "Pamatuju most na 69. kilometru od doby, kdy jsem byl malý. Jako děti jsme si sem chodili hrát," řekl.

A dodal, že most bude chybět. Lidem i zvěři, která ho využívá k migraci.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milena Šatavová z Rokycan přesně ví, který den má které jméno svátek. Její...
VIDEO: Arnošt, Kvido, Hugo, Erika. Žena přesně ví, kdy kdo slaví svátek

Milena Šatavová z Rokycan má paměť jako slon. Dokáže přeříkat celý kalendář od ledna do prosince a přesně při tom ví, kdy které jméno slaví svátek. Své umění...  celý článek

Nehoda motocyklisty na babetě a cyklisty v Českém Brodě (21. března 2014)
Při práci zemědělského stroje na jihu Jihlavska zemřelo malé dítě

Poblíž osady Stranná na Jihlavsku zemřelo v pondělí večer v souvislosti s prací zemědělského stroje malé dítě. Co přesně se stalo, policie zveřejnit nechce....  celý článek

Dnešní podoba zimního stadionu v Třebíči je ze 70. let. Průměrně tu chodí na...
Zimní stadiony v Třebíči i v Brodě se připravují na velké rekonstrukce

Nejen jihlavský Horácký zimní stadion. Investovat je třeba i do dalších zimních stadionů na Vysočině. Příští rok v únoru oslaví hokejisté a fanoušci Horácké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.