Transparent na budově kasáren ve Štefánikově ulici. Během dne ho nechala firma...

Transparent na budově kasáren ve Štefánikově ulici. Během dne ho nechala firma PSJ, které areál plánuje přeměnit, odstranit. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Jihlava zažívá dobu bourací. Město postupně ztrácí tvář z 19. století

  • 0
Štefánikova kasárna ve Vrchlického ulici a budovu městského vlakového nádraží spojuje rok 1887. Tehdy byly tyto dvě výrazné jihlavské stavby uvedeny do provozu. A obě teď směřují k tomu, že zmizí z mapy města a nahradí je moderní architektura 21. století.

U jedné stavby se o tom teď docela vážně jedná, u té druhé už je o demolici víceméně rozhodnuto. Přestože Štefánikova kasárna ještě stojí, nezbývá jim už moc času.

„Rozhodnutí o odstranění chátrajících a dlouhodobě nevyužívaných objektů bývalých kasáren již bylo vydáno. Demoliční práce však chceme zahájit až po získání příslušných povolení na novou výstavbu, abychom po odstranění budovy mohli plynule navázat stavební činností,“ uvedl Miroslav Fuks, mluvčí společnosti PSJ.

Podle něj se nic nemění na plánu firmy postavit v blízkosti centra Jihlavy elegantní bytový areál nazvaný Rezidence Vrchlického (o chystaném záměru se dočtete zde)..

Záměr na demolici výpravní budovy městského vlakového nádraží ještě není tak daleko. Místo ní má vyrůst modernější náhrada jako centrum budoucího velkoryse pojatého dopravního terminálu. Dnes o něm budou znovu jednat zástupci magistrátu, kraje a železničářů.

„Nenajde se projekt, který by počítal s budovou z 19. století?“

Když tento měsíc poprvé promluvil o demolici budovy nádraží skoro jako o hotové věci náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD) (více se dočtete zde), objevilo se několik nesouhlasných reakcí.

„To se v historickém městě Jihlavě nenajde projekt, který by počítal s budovou z 19. století? Vždyť to není pokrok, to je barbarství a přemazání kořenů jednoho místa,“ podivil se například Jan Holovský.

Třeba ale náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD) se ještě ohledně případného bourání staré budovy nádraží jednoznačně nevyjádřil.

„Je potřeba předložit varianty s dlouhodobou vizí. My se snažíme jako kraj pomoci s výstavbou a rekonstrukcí nádraží. Pod tímto pojmem mám na mysli celek - kolejiště, podchody, zastřešení nástupišť,“ uvedl Libor Joukl.

Na městské vlakové nádraží se nově přestěhuje i to autobusové, navíc se tam vybuduje záchytné parkoviště. A častěji tam budou zajíždět vozy městské hromadné dopravy.

Proti bourání opozice není. „Je neúčelné vše zachraňovat.“

Proti bourání budovy nádraží se výrazněji nestaví ani opozice na jihlavské radnici.

„Vyjádřím se hlavně jako projektant, chcete-li stavař. Z mého profesního pohledu se často jeví jako neúčelné a příliš nákladné zachraňovat každou stavbu jen proto, že je stará a kdysi bývala hezká. Mnohdy je vhodnější chátrající stavbu strhnout a na jejím místě postavit přesnou kopii. Nebo původní objekt nahradit stavbou neméně krásnou, ale vhodnější pro nový účel využití,“ uvedl zastupitel Radek Popelka (ANO).

A připomněl, že třeba i z Horáckého divadla zbyl kdysi jen štít, zbytek se dostavěl nově. A u budovy bývalé vojenské správy podle Popelky náklady na opravu vysoce převýší rozpočet na variantu případné demolice a novostavby. „Stejný osud pravděpodobně čeká ‚starou‘ budovu Domu dětí a mládeže,“ dodal Popelka.

Zastupitel Pavel Šlechtický (KSČM) ví, že budova městského nádraží i bývalá Štefánikova kasárna nejsou památkově chráněny. „A tak jejich další osud je v rukou vlastníků a příslušného stavebního úřadu,“ uvedl.

Přivítal by, kdyby oba objekty byly rekonstruovány bez demolice. „Výpravní budova městského nádraží z dob Rakouska-Uherska je jak vyšitá z filmu Ostře sledované vlaky,“ dodal. Uvědomuje si, že by pro dopravní terminál kapacitně nestačila, ale měla by se rozšiřovat citlivě.