Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlava zažívá dobu bourací. Město postupně ztrácí tvář z 19. století

  11:04aktualizováno  11:04
Štefánikova kasárna ve Vrchlického ulici a budovu městského vlakového nádraží spojuje rok 1887. Tehdy byly tyto dvě výrazné jihlavské stavby uvedeny do provozu. A obě teď směřují k tomu, že zmizí z mapy města a nahradí je moderní architektura 21. století.

Transparent na budově kasáren ve Štefánikově ulici. Během dne ho nechala firma PSJ, které areál plánuje přeměnit, odstranit. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

U jedné stavby se o tom teď docela vážně jedná, u té druhé už je o demolici víceméně rozhodnuto. Přestože Štefánikova kasárna ještě stojí, nezbývá jim už moc času.

Fotogalerie

„Rozhodnutí o odstranění chátrajících a dlouhodobě nevyužívaných objektů bývalých kasáren již bylo vydáno. Demoliční práce však chceme zahájit až po získání příslušných povolení na novou výstavbu, abychom po odstranění budovy mohli plynule navázat stavební činností,“ uvedl Miroslav Fuks, mluvčí společnosti PSJ.

Podle něj se nic nemění na plánu firmy postavit v blízkosti centra Jihlavy elegantní bytový areál nazvaný Rezidence Vrchlického (o chystaném záměru se dočtete zde)..

Záměr na demolici výpravní budovy městského vlakového nádraží ještě není tak daleko. Místo ní má vyrůst modernější náhrada jako centrum budoucího velkoryse pojatého dopravního terminálu. Dnes o něm budou znovu jednat zástupci magistrátu, kraje a železničářů.

„Nenajde se projekt, který by počítal s budovou z 19. století?“

Když tento měsíc poprvé promluvil o demolici budovy nádraží skoro jako o hotové věci náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD) (více se dočtete zde), objevilo se několik nesouhlasných reakcí.

„To se v historickém městě Jihlavě nenajde projekt, který by počítal s budovou z 19. století? Vždyť to není pokrok, to je barbarství a přemazání kořenů jednoho místa,“ podivil se například Jan Holovský.

Třeba ale náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD) se ještě ohledně případného bourání staré budovy nádraží jednoznačně nevyjádřil.

„Je potřeba předložit varianty s dlouhodobou vizí. My se snažíme jako kraj pomoci s výstavbou a rekonstrukcí nádraží. Pod tímto pojmem mám na mysli celek - kolejiště, podchody, zastřešení nástupišť,“ uvedl Libor Joukl.

Na městské vlakové nádraží se nově přestěhuje i to autobusové, navíc se tam vybuduje záchytné parkoviště. A častěji tam budou zajíždět vozy městské hromadné dopravy.

Proti bourání opozice není. „Je neúčelné vše zachraňovat.“

Proti bourání budovy nádraží se výrazněji nestaví ani opozice na jihlavské radnici.

„Vyjádřím se hlavně jako projektant, chcete-li stavař. Z mého profesního pohledu se často jeví jako neúčelné a příliš nákladné zachraňovat každou stavbu jen proto, že je stará a kdysi bývala hezká. Mnohdy je vhodnější chátrající stavbu strhnout a na jejím místě postavit přesnou kopii. Nebo původní objekt nahradit stavbou neméně krásnou, ale vhodnější pro nový účel využití,“ uvedl zastupitel Radek Popelka (ANO).

A připomněl, že třeba i z Horáckého divadla zbyl kdysi jen štít, zbytek se dostavěl nově. A u budovy bývalé vojenské správy podle Popelky náklady na opravu vysoce převýší rozpočet na variantu případné demolice a novostavby. „Stejný osud pravděpodobně čeká ‚starou‘ budovu Domu dětí a mládeže,“ dodal Popelka.

Zastupitel Pavel Šlechtický (KSČM) ví, že budova městského nádraží i bývalá Štefánikova kasárna nejsou památkově chráněny. „A tak jejich další osud je v rukou vlastníků a příslušného stavebního úřadu,“ uvedl.

Přivítal by, kdyby oba objekty byly rekonstruovány bez demolice. „Výpravní budova městského nádraží z dob Rakouska-Uherska je jak vyšitá z filmu Ostře sledované vlaky,“ dodal. Uvědomuje si, že by pro dopravní terminál kapacitně nestačila, ale měla by se rozšiřovat citlivě.

Autor:


Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Lidé ve Světlé nad Sázavou si přáli Lidl, ale město je rádo i za Billu

Ilustrační snímek

Světlá nad Sázavou má téměř sedm tisíc obyvatel, přesto zde byl až dosud jen jeden větší supermarket. Do konce roku by...

Díky Hauptovi mají v Jihlavě havířský průvod. A vědí, že tu stála tabačka

Johann Haupt ve dveřích domu v Hluboké ulici, kde měl ateliér.

Před 90 lety zemřel jeden z velkých jihlavských patriotů. Johann Haupt patřil mezi zakladatele oblíbeného havířského...

Spojilo je divadlo. Kabaret Smějte se s námi hrál v terezínském ghettu

Fotografie je z obálky americké knihy o divadle v Terezíně. Tanečnice...

Před domem v Mahlerově ulici v Jihlavě stál hlouček postav. Všechny hleděly k zemi na chodník před schody u vchodu. Na...

Najdete na iDNES.cz