Podle člena představenstva Českých drah Františka Bureše je cílem, aby se doba...

Podle člena představenstva Českých drah Františka Bureše je cílem, aby se doba cestování po železnici mezi krajskými městy výrazně zkrátila. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

České dráhy nabízejí pozemky u nádraží a věří ve vysokorychlostní trať

  • 5
Plánovaná vysokorychlostní železniční trať, absence integrovaného dopravního systému, prodej pozemků u vlakových nádraží, zaměstnanost na Vysočině či konkurenceschopnost regionu. To byla témata akce s názvem Kraj Vysočina - Místo k žití, místo k podnikání.

Setkání uspořádalo v jihlavském EA Business hotelu vydavatelství MAFRA, pod jehož hlavičkou vycházejí deníky MF DNES a Lidové noviny.

Na začátku představil region Vysočiny ředitel krajského úřadu Zdeněk Kadlec. „Náš kraj patří k těm nejbezpečnějším v rámci České republiky. To je podstatná výhoda, která určuje kvalitu života,“ uvedl. Zároveň ale připomněl, že se Vysočina řadí ke krajům, kde je nejnižší průměrná mzda.

Ředitel Kadlec rovněž popsal, jak je to s přípravou integrovaného dopravního systému. Podle něj se ho vedení kraje snaží vybudovat s vědomím, že nebude mít takovou míru integrace jako v blízkém Jihomoravském kraji či ve vzdálenějším plzeňském regionu.

„To jsou kraje, které mají významné centrum. Na Vysočině je to složitější,“ upozornil Kadlec. Třeba spádovost Brna v sousedním kraji ovlivňuje východ Vysočiny, což spíše nahrává integrovanému dopravnímu systému na jižní Moravě. Vysočina má totiž více center, kam směřuje doprava. Není to jen krajské město Jihlava, kde žije padesát tisíc obyvatel.

Zástupce ředitele krajského úřadu Miroslav Březina následně popsal přípravy vedoucí k vybudování vysokorychlostní železniční trati.

„Je to významná záležitost, která ovlivňuje území kraje,“ zdůraznil. Podle něj nyní existuje třináct variant, kudy trasa nově vybudované tratě povede.

Výstavba dopravního terminálu

Na debatu o vysokorychlostní trati navázal František Bureš, člen představenstva Českých drah. Podle něj je plánem, aby se doba cestování po železnici mezi krajskými městy výrazně zkrátila.

František Bureš také připomněl, že České dráhy mají v okolí řady nádraží pozemky. A ty teď nabízejí k prodeji krajům, městům i menším obcím. Mohly by si tam vytvořit dopravní terminály spojující autobusovou a železniční dopravu v kombinaci s parkovišti pro auta. České dráhy jsou ochotné i pomoci s tím, jak získat na tyto projekty dotace.

„Chceme toho využít, abychom dostali více lidí na železnici,‘ vysvětlil František Bureš. A připomněl, že některé dopravní terminály už na Vysočině fungují kupříkladu v Telči a Třebíči. Tam je však nyní v plném proudu rekonstrukce kolejiště a budování podchodu.

Bureš také považuje jako zásadní chystané vybudování dopravního terminálu v prostoru městského nádraží v Jihlavě. „Bude to znamenat zásadní posun v kvalitě služeb pro cestující,“ ujistil člen představenstva Českých drah.

Do diskuze se zapojili náměstek primátora Jihlavy Jaromír Kalina, ředitel krajské hospodářské komory Tomáš Prchal, Libor Joukl z Krajské správy a údržby silnic či Jozef Zetěk z obecně prospěšné společnosti Chaloupky.

Akci zakončil Martin Klusáček, personální ředitel firmy Fraenkische CZ, která sídlí v Okříškách. „Jsme dynamicky se rozrůstající firma,“ řekl. Ve svém příspěvku se zamyslel nad tím, jak se na Vysočině podniká a žije. A to z pohledu zaměstnavatelů i zájemců o práci.