České dráhy nabízejí pozemky u nádraží a věří ve vysokorychlostní trať

  8:43aktualizováno  8:43
Plánovaná vysokorychlostní železniční trať, absence integrovaného dopravního systému, prodej pozemků u vlakových nádraží, zaměstnanost na Vysočině či konkurenceschopnost regionu. To byla témata akce s názvem Kraj Vysočina - Místo k žití, místo k podnikání.

Podle člena představenstva Českých drah Františka Bureše je cílem, aby se doba cestování po železnici mezi krajskými městy výrazně zkrátila. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Setkání uspořádalo v jihlavském EA Business hotelu vydavatelství MAFRA, pod jehož hlavičkou vycházejí deníky MF DNES a Lidové noviny.

Na začátku představil region Vysočiny ředitel krajského úřadu Zdeněk Kadlec. „Náš kraj patří k těm nejbezpečnějším v rámci České republiky. To je podstatná výhoda, která určuje kvalitu života,“ uvedl. Zároveň ale připomněl, že se Vysočina řadí ke krajům, kde je nejnižší průměrná mzda.

Fotogalerie

Ředitel Kadlec rovněž popsal, jak je to s přípravou integrovaného dopravního systému. Podle něj se ho vedení kraje snaží vybudovat s vědomím, že nebude mít takovou míru integrace jako v blízkém Jihomoravském kraji či ve vzdálenějším plzeňském regionu.

„To jsou kraje, které mají významné centrum. Na Vysočině je to složitější,“ upozornil Kadlec. Třeba spádovost Brna v sousedním kraji ovlivňuje východ Vysočiny, což spíše nahrává integrovanému dopravnímu systému na jižní Moravě. Vysočina má totiž více center, kam směřuje doprava. Není to jen krajské město Jihlava, kde žije padesát tisíc obyvatel.

Zástupce ředitele krajského úřadu Miroslav Březina následně popsal přípravy vedoucí k vybudování vysokorychlostní železniční trati.

„Je to významná záležitost, která ovlivňuje území kraje,“ zdůraznil. Podle něj nyní existuje třináct variant, kudy trasa nově vybudované tratě povede.

Výstavba dopravního terminálu

Na debatu o vysokorychlostní trati navázal František Bureš, člen představenstva Českých drah. Podle něj je plánem, aby se doba cestování po železnici mezi krajskými městy výrazně zkrátila.

František Bureš také připomněl, že České dráhy mají v okolí řady nádraží pozemky. A ty teď nabízejí k prodeji krajům, městům i menším obcím. Mohly by si tam vytvořit dopravní terminály spojující autobusovou a železniční dopravu v kombinaci s parkovišti pro auta. České dráhy jsou ochotné i pomoci s tím, jak získat na tyto projekty dotace.

„Chceme toho využít, abychom dostali více lidí na železnici,‘ vysvětlil František Bureš. A připomněl, že některé dopravní terminály už na Vysočině fungují kupříkladu v Telči a Třebíči. Tam je však nyní v plném proudu rekonstrukce kolejiště a budování podchodu.

Bureš také považuje jako zásadní chystané vybudování dopravního terminálu v prostoru městského nádraží v Jihlavě. „Bude to znamenat zásadní posun v kvalitě služeb pro cestující,“ ujistil člen představenstva Českých drah.

Do diskuze se zapojili náměstek primátora Jihlavy Jaromír Kalina, ředitel krajské hospodářské komory Tomáš Prchal, Libor Joukl z Krajské správy a údržby silnic či Jozef Zetěk z obecně prospěšné společnosti Chaloupky.

Akci zakončil Martin Klusáček, personální ředitel firmy Fraenkische CZ, která sídlí v Okříškách. „Jsme dynamicky se rozrůstající firma,“ řekl. Ve svém příspěvku se zamyslel nad tím, jak se na Vysočině podniká a žije. A to z pohledu zaměstnavatelů i zájemců o práci.

Autor:


Nejčtenější

Komunisty dráždil jako konzul australského knížectví. I tak musel utéct

Sedmdesátiletý Vladimír Kříž si za komunismu prožil drsné chvíle. Vyhodili ho z...

Před 70 lety se narodil. Před půlstoletím zažil okupaci Československa jako voják v Havlíčkově Brodě. Pak byl konzulem...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...



Hokejisté Budějovic přehráli Jihlavu, Poruba si poradila s Kladnem

Situace před prvním gólem Českých Budějovic.

Hokejisté Českých Budějovic zdolali v 17. kole první ligy Jihlavu 4:1 a vedou tabulku už o šest bodů. Na druhé místo se...

Když koně táhnou dřevo z lesů, chvěje se půda pod nohama, líčí kočí

Kůň za šestihodinovou směnu přiblíží kolem 25 kubíků dřeva. Na snímku kočí Jan...

Tradičními pomocníky při likvidování kalamitního dřeva jsou v lesích na Žďársku i koně. Díky nim se dostává pokácená a...

Nemocnice na Vysočině hlásí případy tuberkulózy, přinesli ji cizinci

Tuberkulóza, zejména multirezistentní, se vlády nad pacientovým tělem nevzdává...

Na Vysočině se v uplynulých dnech objevily hned dva případy vysoce nebezpečné otevřené tuberkulózy. Do Jihlavy a do...

Další z rubriky

Ulička upadla v zapomnění, nyní ji Třebíč obnoví i s obřím vinným sklepem

I když tyto schody vedou z třebíčského Karlova náměstí, šel po nich zatím jen...

Třebíčské Karlovo náměstí spojí s nedalekým kostelem svatého Martina dlouho zavřená a částečně krytá ulička pro pěší....

Žďár po 90 letech zopakoval slavnou scénu z poštovní známky s Masarykem

Pojedeš se mnou do Prahy? ptal se Masaryk (hrál jej historik Stanislav Mikule)...

Hurá! Sláva! Těmito výkřiky vítalo shromáždění prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka na žďárském náměstí 17. června 1928....

Někdejší stavební gigant PSJ je v problémech, čeká se na verdikt soudu

Šéf PSJ František Vaculík na páteční tiskové konferenci týkající se kauz, které...

Jihlavská stavební firma PSJ se potýká s insolvencí. Roste počet věřitelů, kteří požadují splacení dluhů. Počet...

Najdete na iDNES.cz