V zámeckém muzeu, kde mají model nejvyššího mostu na D1, stojí před oknem i...

V zámeckém muzeu, kde mají model nejvyššího mostu na D1, stojí před oknem i dalekohled. S ním mohou návštěvníci detailně pozorovat provoz na obří stavbě a zároveň ji porovnávat s vystaveným modelem. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Dálniční muzeum připomíná stavbu D1. Je na dohled od nejvyššího mostu

  • 0
I když má nejslavnější dobu z osmdesátých let za sebou, stále láká návštěvníky. Dálniční muzeum na zámku ve Velkém Meziříčí jistě bude přitahovat pozornost i v době obří opravy D1. Vystavuje též početné modely mostů.

Počátkem osmdesátých let to bylo jediné dálniční muzeum ve střední Evropě. Zabíralo téměř celé jedno patro zámku ve Velkém Meziříčí. A ročně tam chodilo až dvacet tisíc návštěvníků.

Část původní expozice v zámeckých prostorách je k vidění i v letošní sezoně, kdy začíná velká oprava dálnice D1. Muzeum je unikátní v tom, jak je propojeno s realitou. Zámek totiž leží na dohled z dálničního mostu v Meziříčí, který je nejvyšší na D1.

A v zámeckém muzeu, kde mají model tohoto mostu, stojí před oknem i dalekohled. S ním mohou návštěvníci detailně pozorovat provoz na obří betonové stavbě a zároveň ji porovnávat s vystaveným modelem.

V místnosti jsou i fotografie rozestavěného mostu a podrobné informace o tom, jaké zátěžové zkoušky musela stavba absolvovat před otevřením.

Stavba mostu trvala většinu sedmdesátých let a stala se i důvodem pro vznik muzea. "Dálniční most vlastně přepůlil zámecký park, vede nad ním," uvedla Marie Ripperová, historička Muzea Velké Meziříčí.

Stavební ruch v sousedství zámku trval od jara roku 1972. Původně měl být most dokončen na Silvestra 1976, ale dodávka ocelové konstrukce byla o rok zpožděna, proto se dokončení posunulo. Železobetonový kolos následně zprovoznili u příležitosti výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Zcela dokončen byl až v roce 1979.

Vystaveny jsou i modely historických mostů

Na jedné straně zámku je teď provoz dálnice hodně slyšet, což může potvrdit i hrabě Jan Podstatzký, jehož rodina vlastní tuto významnou památku ve Velkém Meziříčí.

Dálniční muzeum bylo před více než třiceti lety opravdu ojedinělé. Až později přibyly další podobné expozice v Německu, Maďarsku či na Slovensku. "Jezdily sem třeba studenti středních i vysokých škol. Také lidé ze stavebních firem," připomněla Marie Ripperová.

Návštěvníci muzea si mohou v současnosti připomenout dopravní vývoj od středověkých zemských stezek přes tereziánské císařské silnice až po současné dálnice a rychlostní komunikace. Vystaveno je na zámku několik desítek modelů mostů.

Pro děti je připravena skládačka, kde si mohou sestavit most.

Muzeum disponuje sbírkami historickými i přírodovědnými, navíc je tam také zámecká expozice. Část týkající se silnic a dálnic tvoří něco přes dvacet procent celkové nabídky muzea.

Ze začátku na dálnici platila neomezená rychlost

Řidiči poprvé projeli po prvním dokončeném úseku dálnice D1 před dvaačtyřiceti lety. Tehdy platila neomezená rychlost, chyběla středová svodidla a vodorovné značení mělo žlutou barvu.

Přestože byla část z Prahy do Mirošovic otevřena v roce 1971, historie dálnice sahá až do třicátých let. Stavba autostrády začala už na jaře 1939 a pokračovala další tři léta, než ji zastavili nacisté. Dělníci se na ni vrátili na další tři roky hned po druhé světové válce.

Pak ovšem komunisté znárodnili stavební firmy a projekt takzvané Národní silnice ustoupil výstavbě socialismu. Zelenou dostal až v roce 1967.

Po otevření v sedmdesátých letech jezdili řidiči ve všední dny téměř po prázdné dálnici. Kapacita byla mnohonásobně větší než tehdejší provoz. První kolony se tvořily o víkendech, protože směrem od Mirošovic chyběly sjezdy. V poslední době projede po nejstarším úseku D1 každý den až sedmdesát tisíc aut. V začátcích dálnice to bylo deset až patnáct tisíc.

Zámecké muzeum v Meziříčí má v květnu otevřeno o víkendech a svátcích. Od června přivítá návštěvníky kromě pondělí po celý týden.