Po zimě byly opět zahájeny práce na dálnici D1. Jako první přichází na řadu...

Po zimě byly opět zahájeny práce na dálnici D1. Jako první přichází na řadu úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Exit 153 ve směru na Tasov je zde uzavřen. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na dálnici znovu začali pracovat dělníci, řidiči budou muset zpomalit

  • 0
Na nejstarší české dálnici D1 se po zimní přestávce rozběhnou modernizační práce. Řidiči tak budou muset znovu počítat s řadou omezení. První drobná změna už nastala u Lhotky nedaleko Velké Bíteše.

„Vzhledem k dobrému počasí můžeme zahájit přípravné práce mezi Lhotkou a Velkou Bíteší již nyní začátkem března. Naším cílem je zahájit modernizaci levého jízdního pásu na přelomu března a dubna,“ konstatoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

Od minulého čtvrtka je uzavřena polovina mimoúrovňové křižovatky na exitu 153. Ve směru na Brno zde auta z dálnice nesjedou ani na ni nenajedou. Toto omezení bude trvat do čtvrtka příštího týdne.

Ve stejné dny, ale mimo dobu dopravní špičky, je omezen provoz i v pravých pruzích u tohoto exitu i u sjezdu dalšího - na Velkou Bíteš na kilometru 162. „Každý čtvrtek a pátek od 15 do 20 hodin a v době přerušení prací musí být omezení odstraněno,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Tím ale práce na dálnici teprve začínají. Podle ŘSD jde o přípravu na podstatně citelnější omezení. Na taková, na jaká byli řidiči zvyklí loni. „Vůbec z toho nemám radost. Ale je fakt, že dálnice totální opravu potřebuje,“ konstatoval řidič Pavel Smetana. Několikrát týdně jezdí po dálnici od Jihlavy do Brna.

Na Vysočině budou pokračovat práce v úsecích Loket - Hořice, Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš. Na prvním půjde jen o nedodělky, u zbylých se bude modernizovat celý jízdní pás na Prahu.

Jezdit se bude maximálně osmdesátkou

Mezi Lhotkou a Bíteší se naplno začne pracovat nejpozději na konci března, u Jihlavy na přelomu března a dubna. „V průběhu modernizace levých jízdních pásů budou na řidiče čekat dopravní omezení, která již znají z loňského roku. Provoz bude veden v režimu 2+2 jízdní pruhy v pásu směrem na Brno, rychlost bude omezena na 80 kilometrů v hodině,“ popsal Jan Studecký.

V letošním roce má jedno omezení na Vysočině přibýt, opravovat by se měl začít úsek mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. U tohoto úseku ale ještě není znám dodavatel ani termín omezení.

V tomto úseku dálnice D1 v 80. letech sloužila jako záložní armádní letiště. I když už se k těmto účelům nepoužívá, byl jí tento status ponechán. A možné využití k přistávání a vzletu vojenských letadel zůstane i při rekonstrukci zachováno.

„Jde zejména o zachování dvouprocentního příčného sklonu, zpevněn bude střední dělicí pás, oba směry oddělí betonová svodidla. Nutný je i širší dálniční most, zachování nezpevněného manipulačního prostoru a vedení kanalizace a kabelů po stranách dálnice,“ popsal už dříve Studecký. Dálnici v úseku podél Stránecké Zhoře však nebude třeba rozšiřovat.