Dopravní omezení na dálnici D1 v opravovaném úseku mezi Velkým Meziříčím na...

Dopravní omezení na dálnici D1 v opravovaném úseku mezi Velkým Meziříčím na 146. kilometru a Lhotkou na 153. kilometru může kvůli zpoždění stavby trvat až do začátku února. Firmě Colas za to od Ředitelství silnic a dálnic hrozí penále kolem 60 milionů korun. | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Firmy nestihly opravit část D1 před zimou, hrozí dlouhé uzavírky

  • 262
Postupná rekonstrukce dálnice D1 mezi Prahou a Brnem se výrazně „zasekla“ v úseku mezi 146. a 153. kilometrem. Stavební firmy měly do konce listopadu tuto část plně zprovoznit na zimní sezonu, místo toho ale hrozí, že omezení potrvá do února. A že se bude muset kvůli zimní údržbě přerušovat provoz.

Opravy dálnice mezi Velkým Meziříčím-východ a Lhotkou začaly letos na jaře. Zakázku v hodnotě 698 milionů korun bez daně získaly firmy Colas CZ a Inženierske stavby.

Před zimou měly být podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla stavební práce dokončeny 18. listopadu, nebo nejpozději do konce jedenáctého měsíce. Teď už měla být celá dálnice volně průjezdná.

Přetrvávající zúžení působí problémy se zimní údržbou. Podle Rýdla hrozí to, že při velkém spadu sněhu bude muset být dálnice v tomto místě na několik hodin uzavírána.

Mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou auta jezdí ve zúžených pruzích jen po jedné polovině dálničního tělesa. Při velkém sněžení tam dopravu zablokují sněhové bariéry, které by musely odstranit frézy.

„Pokud by spad sněhu pokračoval v kalamitní míře, může dojít k uzavření dálnice v tomto úseku na čtyři až osm hodin,“ řekl Rýdl.

Zbývá dokončit dálniční mosty i nadjezd

Dopravní omezení na dálnici D1 v opravovaném úseku mezi Velkým Meziříčím na 146. kilometru a Lhotkou na 153. kilometru může kvůli zpoždění stavby trvat až do začátku února. Firmě Colas za to od ŘSD hrozí penále kolem 60 milionů korun.

„Nyní jsme v situaci, kdy stavebně na tomto úseku chybí dokončit čtyři dálniční mosty a jeden nadjezd, s tím, že jsou nějaké nedodělky přímo na trase,“ řekl mluvčí. Pro ŘSD je to podle něj nepřijatelný stav.

Firma Colas podle Rýdla nyní uvádí, že letošní práce dokončí v lednu nebo začátkem února. „Smluvní penále za každý den zpoždění činí 800 tisíc korun a k dnešnímu dni už částka narostla zhruba na 25 milionů,“ uvedl Rýdl.

Dodal, že ŘSD je připraveno dát dodavateli k úhradě také náklady vzniklé kvůli složitější zimní údržbě této části rozestavěné dálnice. Ředitelství podle jeho mluvčího žádalo firmu o zrychlení prací od srpna. „Byla tam stavební nečinnost v průběhu letních měsíců,“ uvedl.

Dělníci teď v uzavřeném dálničním pásu směrem na Brno dokončují rozestavěné mosty. Jeden zakrývá provizorní stan vytápěný horkým vzduchem, aby bylo možné pracovat i v nynějších mrazech. Jinak by podle Rýdla odmítlo ŘSD stavbu převzít.

„Protože by bylo jasné, že by se to nedodržení technologických podmínek nutně promítlo například do životnosti,“ řekl mluvčí. Ujistil, že ředitelství má na stavbě technický dozor. V úterý v jednom místě kvůli počasí nepovolil pokládat asfaltovou směs.

Opravovaný úsek D1 mezi 146. (červeně) a 153. (zeleně) kilometrem

Opravovaný úsek D1 mezi 146. (červeně) a 153. (zeleně) kilometrem

,