Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlava chce dálnici kolem města bez poplatku, sloužila by jako obchvat

  14:49aktualizováno  14:49
Jihlavská radnice chce jednat s ministerstvem dopravy o tom, zda by vyjmulo úsek D1 mezi Pávovem a Velkým Beranovem ze zpoplatněných silnic. Slibuje si, že by sloužil jako severní obchvat města. Pomohlo by to zaměstnancům z průmyslové zóny a ulevilo dopravě v centru.

Ilustrační snímek | foto: archiv MAFRA

Každé ráno sedá do auta a vyráží do práce ve strojírenské společnosti Bosch Diesel v Jihlavě. Jelikož bydlí v jedné z obcí východně od krajského města, má hned několik možností, kudy do zaměstnání dojet.

„Do práce jezdím přes Henčov, tam ale dali zákaz průjezdu. Další možností je vyrazit přes Jihlavu. To ale kvůli věčně zacpaným Březinkám taky není zrovna nejlepší volba,“ tvrdí žena, která si nepřála zveřejnit své jméno, ale jejíž totožnost redakce MF DNES zná.

Pak je zde ještě třetí varianta - u Velkého Beranova najet na dálnici a po sedmi kilometrech z ní sjet na exitu v Jihlavě-Pávově. Ze všech tří možností je to ta zdaleka nejrychlejší, jenže není nejlevnější. Je totiž potřeba koupit si dálniční známku. Ta s roční platností vyjde na 1 500 korun.

„Sice si ji kupuji, ale kdyby byl úsek mezi Velkým Beranovem a Pávovem bez poplatku, bylo by to fajn, protože na druhém autě, které někdy musím použít, ji nemáme,“ říká řidička.

Magistrát nechce ucpanou Jihlavu. Nápad chválí i opozice

A do budoucna by skutečně nemusela být dálniční známka potřeba. Jihlavský magistrát se totiž chystá zahájit jednání s ministerstvem dopravy o tom, aby zmíněný sedmikilometrový úsek dostal výjimku ze zpoplatnění.

„Chceme, aby sloužil jako severní obchvat Jihlavy. V současné chvíli nám totiž pracovníci firem Bosch nebo Automotive Lighting, kteří bydlí třeba na Žďársku, při odjezdu z práce zahltí komunikace například u Helenína. Kdyby byl ten kousek dálnice bez poplatku, mohli by na ni v Pávově najet a jet k Velkému Beranovu, kde by opět sjeli. Nám by se pak neucpávalo město,“ předestřel svou vizi náměstek primátora zodpovědný za dopravu Vratislav Výborný z ČSSD.

Ministru dopravy Danu Ťokovi (nestraník za hnutí ANO) ji přednese při osobním jednání 10. října. Pokud by Jihlava se svým požadavkem uspěla, nebyla by jediným sídlem v republice, kde podobný systém funguje. Bez poplatků jsou dálniční úseky například kolem Brna nebo Prahy.

„Tato varianta se sama nabízí. Bylo by to velmi levné řešení a tento krok města chválím. Doufám, že budeme úspěšní a povolení od ministerstva dostaneme,“ okomentoval aktivitu vedení města opoziční zastupitel Jaroslav Vymazal z ODS, jenž se dříve o dopravu na magistrátu staral.

Ministerstvo osvobození od poplatku zatím neplánuje

Jihlavě by se hodilo, kdyby se jí podařilo ministerstvo přesvědčit ještě předtím, než ve městě příští rok začne plánovaná rekonstrukce Brněnského mostu. Magistrát už delší dobu hledá objízdné trasy, na něž by odklonil více než 14 tisíc aut denně, která po mostě přejedou. Nezpoplatněná dálnice by byla více než vítanou pomocí.

Jenže ke kýženému cíli vede ještě dlouhá cesta. Ministerstvo dopravy totiž zatím neplánuje, že by umožnilo jezdit po dálnici kolem Jihlavy zadarmo.

„Návrh vyhlášky připravený ministerstvem dopravy nepočítá s osvobozením od poplatku u tohoto úseku. Totéž platí i pro další úseky na D1 mezi Prahou a Brnem. Návrh je nyní v meziresortním připomínkovém řízení, kde se o něm ještě povede debata,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nejvíce pracovníků jezdí denně za prací do pávovské průmyslové zóny, kde sídlí největší zaměstnavatel v kraji - společnost Bosch Diesel. Ta odmítá komentovat, zda by pro ni nebo její zaměstnance mělo zrušení poplatku nějaký přínos.

„Rozhodnutí státních, případně samosprávních orgánů o zrušení poplatků za užívání dálnice D1 v okolí Jihlavy nemůžeme komentovat. Jedná se výlučně o rozhodnutí a kompetenci těchto orgánů,“ uvedl mluvčí firmy Mojmír Kolář.




Nejčtenější

Spory v jihlavské čtvrti mocných. Majitelka překopala polní cestu

Majitelka pozemků se s radnicí nedohodla na prodeji půdy, a tak přes cestu...

V jihlavské příměstské části Zborná, do které se stěhují i politici a šéfové místních velkých firem, se prohlubují...

Zákaznice odešla z nákupu s cizí peněženkou, bylo v ní 30 tisíc korun

Stačila chvilka nepozornosti a žena nakupující v jednom z jihlavských obchodů...

Stačila chvilka nepozornosti a žena nakupující v jednom z jihlavských obchodů přišla o peněženku s bezmála třiceti...



Sparta - Jihlava 1:0, rychlý gól, pak nuda. Vítězové dostihli Slavii

Sparťanští fotbalisté protestují proti rozhodnutí sudího.

Sparťanští fotbalisté se bodově dotáhli na třetí Slavii. V předehrávce 14. kola zdolali Jihlavu 1:0, když jediný gól...

Vodní mlýn býval ruinou, kovář Habermann z něj udělal chloubu Jeníkova

Rodině Habermannových se podařilo znovu zprovoznit mlýnské kolo. To momentálně...

O tom místě u Větrného Jeníkova na Jihlavsku ví málokdo. Je schované v údolí kilometr od městyse. Přesto patří samota k...

Na poutích se za socialismu sehnalo všechno, vzpomíná žena od kolotočů

Všichni její předci, které si Anna Hubená pamatuje, se věnovali stejné práci. I...

Sedmnáctý listopad v roce 1989 znamenal velkou změnu i pro světské, kteří vozí v sezoně každý týden kolotoče a atrakce...

Další z rubriky

Naše nejkrásnější náměstí. Sedm českých a moravských skvostů

Telč, náměstí Zachariáše z Hradce. Náměstí dnes vroubené skvostnými měšťanskými...

Určit nejkrásnější náměstí v českých a moravských městech je velmi ošemetná záležitost. Při oceňování hraje roli osobní...

Vodní mlýn býval ruinou, kovář Habermann z něj udělal chloubu Jeníkova

Rodině Habermannových se podařilo znovu zprovoznit mlýnské kolo. To momentálně...

O tom místě u Větrného Jeníkova na Jihlavsku ví málokdo. Je schované v údolí kilometr od městyse. Přesto patří samota k...

Hlavní je brát lidi jako lidi a ne jako kusy, říká sestra z hospice

Anna Řádová s diplomem za účast ve finále Národní ceny sociálních služeb....

Zdravotní sestra a pečovatelka Oblastní charity Pelhřimov Anna Řádová se probojovala do finále Národní ceny sociálních...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.