Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlava pořídí radary na úsekové měření na D1, chce plynulý provoz

  11:21aktualizováno  11:21
Na dálnici D1 se vrací radary s kamerami. Ohlídají, zda řidiči v modernizovaných úsecích, kde je rychlost snížená na 80 kilometrů v hodině, nejezdí příliš rychle. Systém by měl být na třech místech zapojený v první polovině dubna. Jihlava si ho do úseku k Velkému Beranovu pořídí sama a později.

Zakoupení soupravy na měření rychlosti v rekonstruovaném úseku dálnice D1 by se Jihlavě mělo vyplatit i ekonomicky. Po skončení oprav může radar využít jinde ve městě nebo ho pronajímat. Navíc jí zůstanou peníze vybrané na případných pokutách. | foto: ČTK

Kamerový systém s radary na úsekové měření rychlosti už jihlavská radnice objednala. Ačkoliv teprve v polovině dubna zastupitelé rozhodnou, zda si soupravu za zhruba dva miliony korun zakoupí, nebo jen pronajmou.

Úsekové měření rychlosti na dálnici D1

  • V opravovaných úsecích dálnice je rychlost snížená na 80 kilometrů v hodině.
  • Detekční kamery umějí po projetí auta měřeným úsekem automaticky vypočítat jeho průměrnou rychlost a informace předat policii.
  • „S daty nikterak nepracujeme, jen jim přidáme jednací číslo a postupně je ve vlnách odesíláme na městský úřad. Protože řidič nebyl policejní hlídkou přistižen na místě, jde vše rovnou správnímu orgánu,“ vysvětlila postup vysočinská policejní mluvčí Dana Čírtková.
  • Městský úřad pošle majiteli vozidla oznámení o přestupku a výzvu k zaplacení pokuty.
  • Pokud tak vlastník neučiní, pozve si ho úřad ke správnímu projednání přestupku.
  • Obvyklá výše pokuty v první výzvě se pohybuje v závislosti na naměřené rychlosti kolem tisíce korun. Ve správním řízení narůstá.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chtělo systém pořídit. Jenže soutěže na jeho dodání byly opakovaně zrušeny. Proto jsme se nabídli, že systém pořídíme sami,“ informoval mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

„Pokud se něco stane na dálnici mezi exity 112 a 119, všechna doprava proudí přes Jihlavu. Ve městě je pak dopravní situace dramatická. Letos je to navíc znásobeno uzavírkou Brněnského mostu. I naším záměrem je tedy udržet dálnici plynule průjezdnou,“ vysvětloval Tulis.

S návrhem Jihlavy už souhlasilo ministerstvo dopravy i ŘSD. „Společným cílem ministerstva dopravy, ŘSD, dopravní policie i jednotlivých obcí je zklidnit v modernizovaných úsecích dopravu tak, aby nedocházelo k nehodám a tvorbám kolon. Tento efekt úseková měření rychlosti mají,“ podotkl mluvčí ministerstva Jakub Stadler.

Pořízení radarového systému se městu vyplatí i na pár dnů

O přesné formě využití nových jihlavských radarů a kamer na dálnici spolu obě strany nyní vyjednávají. Přesné detaily smlouvy ladí právníci. „Předpokládáme, že bychom měření mohli zahájit v květnu či červnu,“ konstatoval mluvčí magistrátu.

Jihlavu bude v případě koupě celého systému pořízení stát kolem dvou milionů korun. Podle všeho se jí ale takový nákup vyplatí. A to i přesto, že má oprava úseku mezi Jihlavou a Beranovem skončit už v červenci. „Z pohledu bezpečnosti to smysl má, i kdyby tam kamery s radary byly jen jediný den,“ prohlásil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou byly radary poprvé spuštěny v říjnu

Důvody pro koupi systému však převažují i z ekonomického pohledu. Zařízení totiž bude moci Jihlava po skončení opravy dálnice využít jinde ve městě nebo ho může dále pronajímat. Městu rovněž zůstanou peníze vybrané na případných pokutách. Podle zkušeností z Velkého Meziříčí, kde byl stejný systém v chodu od podzimu po tři měsíce, se koupě vyplatí.

„Po dobu měření jsme registrovali zhruba 23 tisíc přestupků,“ přiblížil tajemník městského úřadu Marek Švaříček. Řidičům byla obvykle vyměřena pokuta tisíc korun. „Zatím jsme zpracovali zhruba polovinu přestupků,“ dodal tajemník.

ŘSD repasuje své starší radary a přesune je na dálnici

Jihlavský magistrát kvůli očekávanému přílivu přestupků přijme čtyři nové úředníky, kteří se touto agendou budou zabývat.

„Zároveň pro ně hledáme vhodné umístění. Prostory magistrátu jsou totiž beznadějně plné. V krajním případě je možné, že si kanceláře pronajmeme,“ doplnil Tulis.

Radary u Velkého Meziříčí

Že by tímto způsobem některé město či obec pomohly ŘSD s kontrolou rychlosti na komunikaci, která mu nepatří, se organizace ani ministerstvo dosud nesetkaly. „Podobné řešení, s jakým přišla Jihlava, zatím jiná obec s rozšířenou působností nevyužila,“ potvrdil Stadler.

Letos se na D1 mezi Prahou a Brnem modernizuje pět úseků. Práce se nejdříve rozjely mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a mezi Jihlavou a Velkým Beranovem, minulý týden se pak po zimní pauze přidaly úseky Ostředek - Šternov, Velké Meziříčí - Lhotka a Hořice - Koberovice.

„Úsekové měření rychlosti bude instalováno ve čtyřech z nich. Protože se nám nepodařilo vysoutěžit nové kamerové systémy, repasovali jsme své tři systémy dosud používané na jiných místech a během dubna je na dálnici nainstalujeme, zkalibrujeme a spustíme,“ prozradil Rýdl. Osazeny jimi budou úseky u Velkého Meziříčí, Humpolce a Šternova.

Ukázněných řidičů je drtivá většina, ukázala analýza

Podle ŘSD, ministerstva i dopravních policistů úsekové měření rychlosti na dálnici velice pomáhá bezpečnosti a plynulosti provozu. Analýza loňského měření u Soutic ukázala, že rychlost překročil pouze nicotný zlomek řidičů.

„Od 1. dubna do 31. července spáchalo přestupek celkem 48 380 řidičů, což odpovídá 1,2 procenta automobilů projíždějících modernizovaným úsekem,“ vyčíslil mluvčí ministerstva dopravy.

„Děkuji řidičům, že většina z nich respektuje sníženou rychlost a v modernizovaném úseku jezdí slušně. Cílem měření není vybírat pokuty, ale zvýšit plynulost a bezpečnost dopravy na D1. Proto také na měření upozorňujeme a jsme rádi, že řidiči jsou v dopravních omezeních na D1 trpěliví,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok.




Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...



Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...

D1 na Prahu za Měřínem šest hodin stála kvůli vážné nehodě tří kamionů

Nehoda tří kamionů, která v pondělí uzavřela na 121. kilometru dálnici D1 ve...

Nehoda tří kamionů ráno uzavřela na 121. kilometru D1 na Prahu. Jednoho z řidičů museli hasiči z kabiny vyprostit,...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Další z rubriky

Se sekerou na uzené. Kadeřnice popsala svérázný život bohéma Kuděje

Zdeněk Matěj Kuděj na snímku z roku 1941. Zlom v jeho životě nastal, když v...

Jak štípal ve světnici dříví a noha mu projela stropem. Nebo jak koupil dětem na pouti celý stánek s cukrovinkami. I...

Sestup? Je to jen sport, hájí jihlavskou Duklu vedení města

Jihlavští Josef Kořenář (vpravoú a Tomáš Čachotský se loučí s extraligou.

Po pouhém roce působení v extralize spadli jihlavští hokejisté zpět do druhé nejvyšší soutěže. Majitel klubu, kterým je...

Žáci se stali pouze zbožím, říká ředitelka školy s osmi desítkami dětí

Učitelky si vyučování v méně početných třídách pochvalují. Umožňuje lepší...

Základní škola ve Strážku na Žďársku funguje na výjimku, chodí do ní jen 82 dětí. Na každého mají učitelé mnohem více...

Najdete na iDNES.cz