Kaverny vznikly pod některými panely asi na šesti stech metrech opravované dálnice mezi 97. až 104. kilometrem. Zasahují do jednoho metru pod jízdní pás směrem od středové části dálnice.
Smlouvu na jejich opravu uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 3. ledna. „Náklady na opravu kaveren budou asi devět milionů korun,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Společnost GKR Základní s. r. o., která zakázku na sanaci získala, začala s opravou na 104. kilometru dálnice, kde je přibližně čtyřicetimetrová dutina.
Díry pod dálnicí podle Rýdla vznikly chybou původního zhotovitele modernizace, se kterým ředitelství ukončilo loni v prosinci spolupráci. Na chyby podle Rýdla upozorňovali zhotovitele od loňského srpna.
„Chyba je na kanalizaci, která byla špatně zasypávána. Zůstala tam volná místa, která se teď musí vyplnit injektáží,“ uvedl technolog dodavatelské firmy Jaroslav Zdvořák.
Používá se bezvýkopová technologie. Do dutin se dělníci provrtají otvory a vyplní je cementovou zálivkou. Na základě dosavadních průzkumů, snímků a projektů by mělo být potřeba asi 770 tun cementu.
Firma má podle Zdvořáka na místě dvě vrtné soupravy. Na zaplnění dutin mají dělníci dvanáct pracovních dní. Zda bude kaverna úspěšně zalita, zjistí pomocí takzvaných pozorovacích vrtů.
„Finančně a technologicky je to v tomto období nejjednodušší způsob sanace,“ doplnil Zdvořák.
Stotřicítkou se v úseku bude podle ŘSD jezdit koncem února
Poté bude nutné opravit betonový povrch dálnice a odstranit dočasná svodidla. „Opravy bude nutné dělat za částečného omezení dopravy, proto budou naplánované na víkend, kdy je provoz menší,“ řekl Rýdl.
Ve třech pruzích a rychlostí až 130 kilometrů v hodině se podle Rýdla bude na dálnici jezdit v druhé polovině února.
Rekonstrukce dálnice v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem za 1,75 miliardy korun začala loni v březnu. Práce se nepodařilo dokončit před zimou. Ve čtrnáctikilometrovém zúženém úseku pak loni v prosinci při hustém sněžení kolabovala doprava.
ŘSD následně ukončilo spolupráci s původním dodavatelem a nechalo jinými firmami posunout nebo odstranit dočasná svodidla, aby byla dálnice přes zimu lépe průjezdná. Na jaře chce vybrat nového dodavatele, který by měl v opravách pokračovat v letních měsících.
Průjezd D1. Kolony se rozjíždí, kamiony stojí (13. 12. 2018)
13. prosince 2018 |