Dálnici se silničářům a policistům podařio zprůjezdnit s půlhodinovým zpožděním oproti původnímu plánu. V obou směrech se jezdilo chvíli jedním jízdním pruhem, před desátou hodinou mohli řidiči jezdit již obousměrně v obou jízdních pruzích.
„Dálnice je stále uzavřena, zpozdilo se to trošku. V noci nebyly žádné komplikace, provoz na objízdných trasách byl plynulý, bez nehod,“ řekla iDNES.cz krajská mluvčí policie Dana Čírtková po deváté ráno.
Dálnice byla v 19 hodin obousměrně uzavřena mezi 75. a 90. kilometrem. Na objízdných trasách a u exitů stály policejní hlídky, které regulovaly dopravu. Menší zdržení bylo jenom zpočátku, později už byl průjezd bezproblémový.
U tělesa mostu pracovalo z obou stran několik strojů z hydraulickými kleštěmi, které postupně uštipovaly betonovou mostní konstrukci. Ta se ve 20.30 hodin položila k zemi. Na bourání se přišly podívat také desítky lidí z Humpolce a okolí. Akce se účastnil premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).
Babiš na místě uvedl, že tento rok je kritický, protože se bude opravovat sedm úseků, tedy 71 kilometrů, a že se lidem omlouvá za problémy s rekonstrukcí spojené. Stát do oprav letos investuje 109 milionů korun.
„Přišli jsme se osobně přesvědčit že slib, který jsme dali o tom, že celá D1 bude rekonstruovaná nejpozději v roce 2021, splníme,“ řekl Babiš a dodal, že se dopředu omlouvá, protože dálnice měla být už dávno zrekonstruovaná. „Můžeme slíbit, že od srpna bude počet uzávěrek menší a příští rok se budou opravovat už jenom tři úseky v délce 34 kilometrů. Pak už budeme mít 160 kilometrů nové dálnice mezi Prahou a Brnem,“ ujistil.
Podle Babiše je důležité, že na veškeré investice do dálnic má stát peníze. „Rozpočet tento rok bude rekordní. Dostaneme se na 109 miliard korun. V pátek budeme mít speciální sezení na Ředitelství silnic a dálnic, kde probereme veškerý stav investic,“ popsal.
„Posledních 14 dní se podařilo zvednout rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury o 20 miliard. Daří se nám stavět nové úseky dálnic za poměrně rozumné ceny. Pohybujeme se kolem 200 milionů korun na jeden kilometr. Ještě v roce 2010 to bylo 370 milionů korun na jeden kilometr. Pro mě osobně i celý resort dopravy je D1 jasnou prioritou. Počítáme s tím, že v roce 2021 vše hotové,“ uvedl Havlíček.
„Děláme vše pro informovanost řidičů, například prostřednictvím médií nebo sociálních sítí. Odtahovky musí přijet do 30 minut. Na každé uzavírce bude stát jeden odtahový vůz, kdyby se cokoli mimořádného stalo,“ popsal Havlíček, který je podle svých slov ve spojení se šéfy všech stavebních společností a také se šéfem dopravní policie i policejním prezidentem kvůli bezpečnosti.
Přestavba nadjezdů je součástí oprav dálnice spojených s rozšířením vozovky o 75 centimetrů na obou stranách. Silničáři budou bourat najednou dva nadjezdy na 83. a 88. kilometru D1, uvedlo Ředitelství silnic a dálnic a policie.
Na daném úseku je již od pátku sveden provoz do jednoho pruhu každým směrem, protože probíhají přípravné práce na samotné bourání.
„Most, který tu u Humpolce bouráme, pochází z roku 1972. Bourá se z toho důvodu, že poměrově vadí budoucímu rozšíření dálnice. Je to pátá nebo šestá demolice, která naše společnost na dálnici dělá,“ uvedl generální ředitel společnosti EUROVIA CS Martin Borovka.
Opravy úseku D1 Koberovice – Humpolec za více než miliardu korun provádí pro Ředitelství silnic a dálnic od loňského podzimu firma Eurovia CS. Práce potrvají do listopadu 2021.