V těchto místech pod Sucheniovou ulicí vznikne tunel pro cyklisty. Dosud museli cyklisté vzít kolo na ramena a vystoupat po schodech, poté přejet čtyřproudou silnici. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Pod průtahem Třebíčí vznikne tunel pro cyklisty, stavba omezí dopravu

  • 6
Cyklostezka z Jihlavy do Rakouska bude mít novinku za patnáct milionů korun. Pod čtyřproudou silnicí v Třebíči nedaleko autobusového nádraží se už brzy začne bagrovat podjezd pro cyklisty. Řidiči na průtahu městem kvůli tomu budou muset přetrpět pětiměsíční dopravní omezení.

„Od 30. dubna do 23. září bude dopravní omezení v Sucheniově ulici. Práce budou probíhat v několika etapách. Silnice bude vždy průjezdná jízdním pruhem o minimální šířce 2,75 metru pro každý směr jízdy,“ upozornila Irini Martakidisová, mluvčí třebíčské radnice.

Zúžení kvůli hloubení tunelu se začne týkat úseku mezi autobusovým nádražím a křižovatkou, kde se odbočuje pod železniční most směrem na Stařeč.

Podjezd je vyprojektovaný tak, že by se v něm měli vedle sebe pohodlně vejít dva cyklisté. Spojí ulice Vítězslava Nezvala a Doktora Antonína Hobzy. Vybuduje se v místech, kde kdysi býval přechod pro chodce. Vše bude stát okolo patnácti milionů korun, z toho je dotace přes 12 milionů od Státního fondu dopravní infrastruktury.

Za rok po cyklostezce projelo 50 tisíc kol a prošlo 80 tisíc lidí

Tunel se nebude dělat způsobem, že by se razil pod silnicí. Vše je naplánováno tak, že se vytvoří po částech a postupně se odkryje kus silnice.

Zakázku dostala pardubická společnost M-Silnice. „Ten projekt už je relativně starý. Váže se ke vzniku mezinárodní cyklostezky Jihlava - Třebíč - Raabs. Poměrně dlouho se ale čekalo, než byla úspěšná žádost o přidělení dotace,“ popsal Aleš Kratina, vedoucí odboru dopravy třebíčské radnice.

V těchto místech pod Sucheniovou ulicí vznikne tunel pro cyklisty. Dosud museli...
V těchto místech pod Sucheniovou ulicí vznikne tunel pro cyklisty. Dosud museli...

Dotaci pomohly údaje o sčítání cyklistů v Třebíči. Kupříkladu Poušovem projelo mezi létem roku 2016 a loňským zářím více než 51 tisíc lidí na kolech. K tomu se ještě musí přičíst 79 tisíc chodců, kteří prošli měřeným úsekem.

„Sčítač se nachází na cyklostezce za Polankou směrem k Poušovu. Rozlišuje cyklisty a pěší a také směr jízdy či chůze,“ vysvětlila Lucie Floriánová z odboru rozvoje a územního plánování třebíčské radnice.

Dopravních omezení je letos až příliš, stěžují si obyvatelé města

Po vybudování podjezdu odpadne tisícům cyklistů komplikované přecházení široké Sucheniovy ulice. V Třebíči ani neuvažovali o tom, že by vše vyřešili jiným způsobem. „Jiné varianty ani nebyly možné,“ doplnil Kratina.

I když se bude překopávat státní silnice první třídy, která patří Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), budování podjezdu je čistě městská akce.

Cyklostezka za desítky milionů korun z Jihlavy do rakouského Raabsu slouží cyklistům již osm let. Vede do Třebíče kolem řeky Jihlavy. Pak uhne na jih přes Jaroměřice nad Rokytnou, Moravské Budějovice a Jemnici až za rakouské hranice.

Někteří obyvatelé Třebíče si ale stěžují, že dopravních staveb a tím pádem i omezení je letos ve městě až příliš. A budování podjezdu vše ještě zhorší.

„Myšlenka pěkná, to je bez debat. Ale zase jsme u toho, jak se v Třebíči (ne)plánuje. Jako kdyby nestačila současná dopravní omezení. Jsem opravdu zvědav, jak to bude na průtahu vypadat,“ uvedl jeden z diskutujících na sociální síti.

Na nádraží přibudou boxy na kola, ve Sportovní cyklopruh

Stavbu jiných cyklostezek letos v Třebíči neplánují. Chystají však instalaci boxů na bezpečné uložení kol v prostorách vlakového nádraží. V těchto boxech budou podle Aleše Kratiny i elektrické zásuvky. Cyklisté mají ve městě zázemí i přímo na Karlově náměstí v Národním domě. Je tam pro ně úschovna kol, toalety i sprcha.

Vedení radnice chce v budoucnu vylepšit podmínky pro cyklisty také ve Sportovní ulici, což je výpadovka na Brno. Tam se nyní opravuje most přes řeku Jihlavu. Při jeho rekonstrukci už se počítá s cyklisty.

„Chceme tam zřídit stezku pro chodce s povoleným vjezdem kol. Cyklisté tam zatím oficiálně nemohou, přesto to již hodně využívají. Chodník bychom chtěli oddělit betonovými svodidly,“ plánuje Kratina.