Kamenný most v havlíčkobrodské Dolní ulici. Cyklostezka by měla vést z tohoto pohledu pod pravým obloukem po jakési lávce nad hladinou řeky. Právě to promenádu nejvíce prodraží.

Kamenný most v havlíčkobrodské Dolní ulici. Cyklostezka by měla vést z tohoto pohledu pod pravým obloukem po jakési lávce nad hladinou řeky. Právě to promenádu nejvíce prodraží. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Vysněnou stezku prodraží most pod mostem, tři sta metrů za 17 milionů

  • 15
Cyklisté, milovníci in-line bruslení i maminky s kočárky by se mohli dočkat nové cyklostezky vedoucí podél řeky Sázavy v Havlíčkově Brodě. Radnice plánuje asfaltový povrch položit v úseku dlouhém asi 300 metrů podél hotelu Slunce. Odhadované náklady jsou však vysoké, zhruba sedmnáct milionů korun.

Trasu směřující od silničního mostu v Masarykově ulici po levém břehu Sázavy ke kostelu svaté Kateřiny město chystá už několik let. Je to poslední úsek podél řeky v centru města, na němž stezka pro chodce, cyklisty nebo bruslaře chybí.

Po jeho dokončení by se po obou březích Sázavy cyklisté i chodci bezpečně dostali prakticky z jednoho konce města na druhý.

Město by tím vyšlo vstříc širokému spektru lidí. Třeba i běžcům a pořadatelům Havlíčkobrodského půlmaratonu, který by značně zatraktivnil trasu.

Položení nového asfaltového chodníku až dosud bránily dvě podstatné překážky. Zaprvé nebyly dořešené majetkové vztahy k potřebným pozemkům.

A tím druhým problémem byly vysoké náklady. Původní hrubé odhady začínaly na dvaceti milionech korun. Taková investice za úsek dlouhý zhruba 300 metrů byla nepředstavitelná.

Otázka první: Jak se vejít nad řeku pod kamenným mostem?

„Problémem totiž je hlavně vedení cyklostezky pod kamenným mostem u svaté Kateřiny v Dolní ulici,“ vysvětlil místostarosta Libor Honzárek.

Kritika stezek pro cyklisty v Brodě

V Havlíčkově Brodě to cyklisté nemají vůbec jednoduché. Jakmile pro ně radnice vymyslí nějaký nový úsek, ozve se vůči investici vlna odporu. U občanů nenašla pochopení stezka podél Lidické ulice, podle nich vede odnikud nikam. Odpor vzbudil nápad na zřízení cyklopruhu podél Masarykovy ulice. A nepochopené jsou zatím nové pruhy pro cyklisty v Beckovského ulici.

„Na levé straně řeky není žádný břeh, koryto začíná hned u pilíře. Bude tak třeba najít způsob, jak tudy stezku vést, aniž by narušila průtočný profil řeky a aniž by ji poškodila případná velká voda,“ konstatoval.

V minulosti se uvažovalo o jakési betonové konzoli či lávce nad vodou pod silničním mostem. Na to existovaly už i návrhy, jenže ty právě případnou stavbu neúměrně prodražovaly. A příliš se nelíbily ani správcům řeky.

Nyní se však objevila nová varianta. Brodští radní se jí zabývali a doporučili ke schválení. Vyhovovat by měla rovněž Povodí Vltavy.

I tento způsob vede cyklostezku kolem kostela a pod první oblouk mostu z levé strany. Pod ním pak projde po lávce široké tři a čtvrt metru. Asfaltový povrch stezky by zde měl být asi 2,5 metru pod klenbou kamenného mostu. Konstrukci by měly nést piloty zaražené pod konzolí do země mimo osu lávky tak, aby nebránily průtoku vody.

„Tato konstrukce je mnohem lehčí, subtilnější a tím i levnější než původně plánovaná,“ řekl Honzárek.

Otázka druhá: Vyplatí se za poslední úsek takové náklady?

I tak ale půjde o velmi vysoké náklady. Odhady začínají na sumě 16,7 milionu korun za celý třísetmetrový úsek stezky. Kromě samotného asfaltového chodníku její cenu zvyšuje i nutné přemostění potoka Žabinec ústícího u mostu pod Billou do Sázavy.

„Určitě by to bylo perfektní. Stezka kolem hotelu Slunce vyloženě chybí. Ale budovat těch pár set metrů za 17 milionů? I když kolo miluju a jsem rád za každých pár metrů nové stezky, tohle se mi zdá trochu přehnané,“ podivoval se výši předpokládané investice třeba brodský cyklista Pavel Coufal.

A není sám. Rozporuplné reakce budí odhadované náklady i u jiných občanů, tím spíš u těch, kteří zrovna na kole příliš nejezdí.

Radnice si toho je vědoma. Proto nejspíš nezbytnou podmínkou realizace stavby bude získání dotací. Z vlastního rozpočtu by takovou investici hradit nechtěla.

„Máme poměrně vysoké šance na podporu dosáhnout. Argumentujeme zvýšením bezpečnosti pro chodce a cyklisty při křížení frekventované komunikace, v tomto případě Dolní ulice,“ nastínil Honzárek.

O státní či evropské peníze by se Brod rád ucházel v následujících letech. V roce příštím by chtěl investici dotáhnout po administrativní stránce, dokončit projekt a získat územní rozhodnutí. V ideálním případě by se mohlo začít stavět v roce 2018. Samotná výstavba by pak zabrala jen několik měsíců.