Superb slouží výhradně pro primátora Jihlavy. Řídit ho může Rudolf Chloupek sám, případně může využít služeb řidiče, jehož má k dispozici.

Superb slouží výhradně pro primátora Jihlavy. Řídit ho může Rudolf Chloupek sám, případně může využít služeb řidiče, jehož má k dispozici. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Primátorské auto v Jihlavě stojí deset korun na kilometr, nejvíc v kraji

  • 7
Magistrát města Jihlavy se může „pochlubit“ provozně nejdražším autem využívaným pro představitele samosprávy na Vysočině. Vyplývá to z údajů, které města poskytla. Každý kilometr ujetý superbem sloužícím primátorovi stál v roce 2015 městskou kasu více než 10 korun.

Škoda Superb s benzinovým motorem o obsahu 3,6 litru a s pohonem všech čtyř kol už není žádný mladík. Jihlavský magistrát vůz pořizoval v roce 2008. Po osmi letech provozu patří k vozům, které ročně stojí městskou pokladnu největší balík peněz.

V přepočtu na ujeté kilometry pak nemá na Vysočině konkurenci. V roce 2015 - za tento rok poskytl magistrát MF DNES údaje - superb ujel celkem 16 121 kilometrů. Za pohonné hmoty, pojištění, opravy, pravidelný servis i třeba mytí vozu úřad utratil v součtu přes 166 tisíc korun.

„Auto už není nejnovější. V roce 2015 jsme na něm museli nechat udělat větší opravy,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Superb slouží výhradně pro primátora města. Řídit ho může sám, případně může využít služeb řidiče, jehož má k dispozici. Jen výjimečně mohou vozidlo využít i další členové vedení města, pouze však jako cestující.

„Vysokých nákladů na provoz vozu jsme si vědomi. Proto už hledáme za primátorův automobil náhradu,“ podotkl Tulis.

Osm let starý vůz by úřad chtěl v brzké době vyměnit za nový automobil. S poptávkou už oslovuje autosalony. „Mělo by se jednat o manažerský automobil s vyšším stupněm výbavy. Na nákup vozu se vztahují jasná pravidla,“ dodal Radek Tulis.

Bez výběrového řízení

Jenže právě pravidla magistrát před osmi lety při koupi superbu výrazně porušil. Tvrdí to opoziční zastupitel a předseda kontrolního výboru Pavel Šlechtický (KSČM).

„Vůz byl zakoupen bez výběrového řízení. Rada města nikdy nikoho nezmocnila k tomu, aby automobil koupil z volné ruky,“ uvedl. Úřad vůz kupoval pro tehdejšího primátora Jaroslava Vymazala (ODS).

„Kontrolní výbor našel v celém nákupu velice závažná pochybení. Výsledky šetření jsme předložili zastupitelům. Ti to vyslechli, proběhla diskuse, ale závěry z toho nebyly žádné,“ dodává Šlechtický.

Jak z údajů, jež jednotlivé radnice poskytly, vyplývá, doprava zaměstnanců a představitelů se prodražuje hlavně jihlavskému magistrátu. Celkem provozuje osmnáct referenčních vozů. Za rok 2015 v průměru ujely něco přes šestnáct tisíc kilometrů. Jejich provoz stál městskou kasu více než 1,3 milionu korun. Na jeden vůz vychází průměrné roční provozní náklady 72 tisíc korun.

Čísla zvedá i čtyři roky starý Seat Alhambra. Za loňský rok ujel více než 35 tisíc kilometrů, z dostupných údajů nejvíc z městských vozů určených pro úředníky v celém kraji. Jeho provoz stál přibližně o dva tisíce korun méně než primátorův superb.

„Je to hodně využívaný vůz. Používáme ho při cestách úředníků na různá školení či zkoušky, jezdíme s ním na veletrhy i na některé zahraniční cesty. Je velkoprostorový, vejde se do něho více pasažérů i více nákladu,“ vysvětlil mluvčí jihlavského magistrátu.

Vysoké náklady za provoz flotily městských vozů Pavel Šlechtický kritizuje. „Téměř jeden a půl milionu korun za provoz aut je příliš velkorysá suma. Řekl bych dokonce, že je to pro město typu Jihlavy velmi přehnaný luxus,“ konstatoval.

Domnívá se, že je to i daň za podle něho nešťastný zvyk, který už na magistrátu několik let funguje. Totiž že primátor a náměstci mohou do určitého limitu využívat městské vozy i pro své soukromé účely. „To se mi zdá vrcholně nemravné. Nabízí se otázka, kolik proplacených cest bylo skutečně pracovních,“ podotýká Šlechtický.

V Humpolci jezdí na elektroskútru

Škoda Superb. Manažerské a reprezentativní vozidlo, ale také největší „žrout“ městských peněz určených na provoz vozového parku. Nejen Jihlavu jeho provoz trápí. Své o tom vědí i v Třebíči. Zdejší radnice má ve své flotile rovněž model z roku 2008.
A v Třebíči je provoz superbu rovněž s velkým přehledem nejdražší. A to dokonce tak výrazně, že náklady na pohonné hmoty, pojištění, servis a údržbu vozu má zhruba osmkrát vyšší, než činí průměr u ­ostatních vozů.
Třebíčský superb vozí členy vedení města. „Je na správci vozového parku, kdo ho zrovna může využít. Máme k dispozici i dva řidiče,“ prozradila mluvčí úřadu Irini Martakidisová. V roce 2015 vůz ujel 29 tisíc kilometrů. Město to přišlo na 165 tisíc korun. Tedy téměř tolik, co superb jihlavský, ale s téměř dvojnásobným nájezdem.
Jiná města se ve využívání vozů chovají o něco hospodárněji. Například Pelhřimov používá pro městský úřad osm automobilů. V roce 2015 při celkovém nájezdu okolo 90 tisíc kilometrů stály radnici zhruba 300 tisíc korun.
Zhruba 840 tisíc korun stál provoz šestnácti vozidel radnici ve Žďáře nad Sázavou. Loni ujela dohromady 187 tisíc kilometrů. „Čísla zahrnují i vozy městské policie a technické správy budov, jsou tedy včetně dodávky a traktoru,“ upozornila mluvčí úřadu Nikola Adlerová.
Originálním způsobem se snaží náklady na provoz vozového parku snižovat Humpolec. Vedle pěti klasických automobilů pro potřeby městského úřadu používá i jeden elektroskútr.
„Slouží pro zajištění operativní dopravy ve městě a místních částech. Používá ho především pan starosta, ale v případě potřeby i ­ostatní zaměstnanci úřadu,“ uvedl tajemník humpolecké radnice Jiří Fiala.
Humpolecký elektroskútr ale má do tisícových nájezdů hodně daleko. Za celý rok 2015 ujel pouhých 300 kilometrů. Jeho používání je hodně ovlivněné počasím. V zimě nebo třeba za deště s ním nikdo nejezdí. „Náklady na provoz jsou však minimální,“ podotkl Fiala.
Menší města jednají ještě úsporněji. Z dodaných údajů vyplývá, že například Polná společně s Jemnicí daly loni za provoz všech svých referenčních vozů dohromady méně peněz, než stál jeden třebíčský nebo jihlavský superb.