Škoda Superb s benzinovým motorem o obsahu 3,6 litru a s pohonem všech čtyř kol už není žádný mladík. Jihlavský magistrát vůz pořizoval v roce 2008. Po osmi letech provozu patří k vozům, které ročně stojí městskou pokladnu největší balík peněz.
V přepočtu na ujeté kilometry pak nemá na Vysočině konkurenci. V roce 2015 - za tento rok poskytl magistrát MF DNES údaje - superb ujel celkem 16 121 kilometrů. Za pohonné hmoty, pojištění, opravy, pravidelný servis i třeba mytí vozu úřad utratil v součtu přes 166 tisíc korun.
„Auto už není nejnovější. V roce 2015 jsme na něm museli nechat udělat větší opravy,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Radek Tulis.
Superb slouží výhradně pro primátora města. Řídit ho může sám, případně může využít služeb řidiče, jehož má k dispozici. Jen výjimečně mohou vozidlo využít i další členové vedení města, pouze však jako cestující.
„Vysokých nákladů na provoz vozu jsme si vědomi. Proto už hledáme za primátorův automobil náhradu,“ podotkl Tulis.
Osm let starý vůz by úřad chtěl v brzké době vyměnit za nový automobil. S poptávkou už oslovuje autosalony. „Mělo by se jednat o manažerský automobil s vyšším stupněm výbavy. Na nákup vozu se vztahují jasná pravidla,“ dodal Radek Tulis.
Bez výběrového řízení
Jenže právě pravidla magistrát před osmi lety při koupi superbu výrazně porušil. Tvrdí to opoziční zastupitel a předseda kontrolního výboru Pavel Šlechtický (KSČM).
„Vůz byl zakoupen bez výběrového řízení. Rada města nikdy nikoho nezmocnila k tomu, aby automobil koupil z volné ruky,“ uvedl. Úřad vůz kupoval pro tehdejšího primátora Jaroslava Vymazala (ODS).
„Kontrolní výbor našel v celém nákupu velice závažná pochybení. Výsledky šetření jsme předložili zastupitelům. Ti to vyslechli, proběhla diskuse, ale závěry z toho nebyly žádné,“ dodává Šlechtický.
Jak z údajů, jež jednotlivé radnice poskytly, vyplývá, doprava zaměstnanců a představitelů se prodražuje hlavně jihlavskému magistrátu. Celkem provozuje osmnáct referenčních vozů. Za rok 2015 v průměru ujely něco přes šestnáct tisíc kilometrů. Jejich provoz stál městskou kasu více než 1,3 milionu korun. Na jeden vůz vychází průměrné roční provozní náklady 72 tisíc korun.
Čísla zvedá i čtyři roky starý Seat Alhambra. Za loňský rok ujel více než 35 tisíc kilometrů, z dostupných údajů nejvíc z městských vozů určených pro úředníky v celém kraji. Jeho provoz stál přibližně o dva tisíce korun méně než primátorův superb.
„Je to hodně využívaný vůz. Používáme ho při cestách úředníků na různá školení či zkoušky, jezdíme s ním na veletrhy i na některé zahraniční cesty. Je velkoprostorový, vejde se do něho více pasažérů i více nákladu,“ vysvětlil mluvčí jihlavského magistrátu.
Vysoké náklady za provoz flotily městských vozů Pavel Šlechtický kritizuje. „Téměř jeden a půl milionu korun za provoz aut je příliš velkorysá suma. Řekl bych dokonce, že je to pro město typu Jihlavy velmi přehnaný luxus,“ konstatoval.
Domnívá se, že je to i daň za podle něho nešťastný zvyk, který už na magistrátu několik let funguje. Totiž že primátor a náměstci mohou do určitého limitu využívat městské vozy i pro své soukromé účely. „To se mi zdá vrcholně nemravné. Nabízí se otázka, kolik proplacených cest bylo skutečně pracovních,“ podotýká Šlechtický.
V Humpolci jezdí na elektroskútruŠkoda Superb. Manažerské a reprezentativní vozidlo, ale také největší „žrout“ městských peněz určených na provoz vozového parku. Nejen Jihlavu jeho provoz trápí. Své o tom vědí i v Třebíči. Zdejší radnice má ve své flotile rovněž model z roku 2008. |