Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Chotěboř přesouvá úsekové měření do města. K rozšíření ale nemá souhlas

  • 4
Radary pro úsekové měření rychlosti projíždějících vozidel se nově objevily v chotěbořské Hermannově ulici. Nejedná se však o nově pořízený systém, i když radnice s plánem rozšířit úsekové měření stále počítá. Radary sem nechala přesunout z místní části Dobkov, kde sloužily do června.

„V Dobkově se dopravní situace razantně zlepšila. Řidiči si tu zvykli jezdit pomaleji. Radary tam tedy už nejsou tolik potřeba. Mohli jsme je použít jinde,“ vysvětluje chotěbořský starosta Jan Škaryd.

Hermannova ulice je mezi vytipovanými místy, kde radnice s úsekovým měřením rychlosti počítá už delší dobu. Je to příjezdová ulice od Ždírce nad Doubravou, velice frekventovaná. Vede skrz průmyslovou zónu i kolem nádraží. Často ji tu přecházejí turisté mířící do údolí Doubravy.

„Chtěli bychom tu měření rychlosti mít umístěné trvale. Je to rovný a široký úsek, kde se rychlost ne vždy dodržuje. O instalování radarů právě sem nás dlouhodobě žádali obyvatelé, kteří v ulici bydlí a na časté přestupky upozorňují,“ říká Škaryd.

Chotěboř je jediným městem na Vysočině, které úsekové měření rychlosti provádí. Jeden úsek se nachází v místní části Bílek na téže silnici, jako je druhý úsek v Hermannově ulici. Donedávna se takto měřilo i v Dobkově směrem na Českou Bělou.

O pokuty se město dělí s majitelem radarů. Ten získá 45 procent

Úsekové měření pro Chotěboř zajišťuje soukromá společnost Dosip. Město si její zařízení pronajalo a na nájmu firmě platí 45 procent z vybraných pokut. Zbytek zůstává v městském rozpočtu. Vyplývá to ze smluv, jež lze dohledat na městských webových stránkách. A plyne z nich i to, že policie s úsekovým měřením souhlasila.

V praxi systém funguje tak, že kamery zaznamenají auto na začátku a na konci úseku a počítač vypočte jeho rychlost. Pokud je vyšší než povolená, automaticky odešle záznam o přestupku na městský úřad. Z toho pak vlastníkovi vozidla odejde výzva k zaplacení pokuty, která se podle sazebníku pohybuje v rozmezí 600 až 2000 korun.

Cílem vedení města je tento systém podstatně rozšířit i na další frekventované ulice ve městě. Před časem starosta hovořil o ulicích Krále Jana nebo Havlíčkova. Ta je podobná Hermannově ulici - také je rovnou příjezdovou cestou, tentokrát od Havlíčkova Brodu.

Každý den radary zaznamenají od dvaceti do padesáti přestupků

O umístění dalších radarů město jedná s policií. A zatím nedošlo k oboustranné dohodě. „Obecně se dá říct, že každé opatření, které povede ke zvýšení bezpečnosti provozu v dané lokalitě, policie vítá,“ odpovídala už v minulosti na dotazy ohledně úsekového měření rychlosti krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Policie však má určitá pravidla, podle nichž povolení může vydat. A ta jsou v některých ohledech rozdílná od představ města. „Chtěli bychom radary instalovat na dobu neurčitou, zatímco policie nám jejich provoz chce povolit jen na rok. Zároveň budeme muset nejspíš vyhlásit výběrové řízení na provozovatele většího systému,“ nastínil Tomáš Škaryd, o čem město s policií nyní nejvíce jedná.

Úsekové měření rychlosti považuje Chotěboř za velice efektivní způsob, jak zajistit bezpečnější ulice bez silničních pirátů. V provozu je na dvou místech od loňského léta. „Každý den, podle roční doby, zaznamená zhruba od dvaceti do padesáti případů překročení rychlosti,“ vypočítává starosta města.