Dopravní podnik Jihlava řeší petici podniků, které chtějí, aby i k nim...

Dopravní podnik Jihlava řeší petici podniků, které chtějí, aby i k nim zajížděly autobusy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Cestující v Jihlavě rozvezou autobusy na plyn, nádrže mají na střeše

  • 0
Městská hromadná doprava v krajském městě Vysočiny přichází s ekologickou novinkou. Cestující zde totiž svezou čtyři autobusy na alternativní pohon, kterým je stlačený zemní plyn (CNG). Zároveň s novými autobusy byla v areálu Dopravního podniku města Jihlavy otevřena i stanice na CNG.

Dopravní podnik na pravidelné linky MHD ve městě nasadí postupně celkem deset ekologických autobusů. "Pořídíme deset autobusů na stlačený zemní plyn. K 1. červenci byly zakoupeny čtyři a příští rok v červenci koupíme dalších šest," uvedl Josef Vilíma, ředitel Dopravního podniku Jihlava.

Za vozidla dopravce zaplatí 51,4 milionu korun a městu na něj přispěje dotace Evropské unie 20,4 milionů korun. "Dodavatel autobusů Iveco získal zakázku ve veřejné soutěži. Autobusy s pohonem na CNG v porovnání s autobusy poháněné dieselovými motory zatěžují méně životní prostředí, ale mají také výrazně tišší chod motoru a menší vibrace," uvedl ředitel.

Zkušební provoz nových autobusů byl spuštěn 22. června. "Vyzkoušeli jsme, že zásoba plynu v tlakových lahvích, které jsou umístěny na střeše, stačí k ujetí více než 400 kilometrů v běžném provozu," popsal výhody nových vozů Vilím.

Autobusy budou jezdit denně včetně sobot a nedělí jen na linkách, kde denně ujedou přes 400 kilometrů. "Jedná se zejména o linky číslo 12 a 36," vysvětlil ředitel.

Stanice na zemní plyn

Pro provoz nových ekologických autobusů musel Dopravní podnik Jihlava zřídit také plnící stanici CNG. "Kompresorovou plnící stanici dodala firma Bonett Bohemia a.s. včetně výdejního stojanu a zásobníků na stlačený CNG," uvedl Vilím.

Zemní plyn

Stlačený zemní plyn prodává Dopravní podnik za 22,90 Kč/kg včetně DPH. Pro jednoduchost platí pro spotřeby ve vozidle srovnání, že kilogram plynu se rovná litru nafty a 1,4 litru benzinu. Vozidlo s pohonem na benzin při spotřebě 7l na 100 kilometrů spotřebuje 5 kg CNG/100km.

Autobus nese celkem osm tlakových nádrží, z nichž každá má 154 litrů. "Do těchto nádrží se celkem vejde přibližně 280 kg plynu. Plnící stanice je zatím vybavena jedním kompresorem. V roce 2012, kdy zakoupíme dalších 6 autobusů, bude nutné přidat další kompresor," popsal ředitel.

Plnící stanice CNG bude sloužit nejen potřebám Dopravního podniku, ale také veřejnosti, případně firmám, které začnou nakupovat osobní i nákladní vozidla s pohonem na CNG.

"Stanice bude otevřena 24 hodin denně a platit tam bude možné hotově, bankovní kartou, případně speciální bezkontaktní čipovou kartou, kterou jsme připraveni vydávat pro nové zákazníky. Tato čipová karta je funkční na většině plnících stanic v rámci České republiky," poznamenal Vilím.