Česká Bělá na Havlíčkobrodsku má po čtyřiceti letech obchvat. Jeho stavba vyšla na 500 milionů korun.

Česká Bělá na Havlíčkobrodsku má po čtyřiceti letech obchvat. Jeho stavba vyšla na 500 milionů korun. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Česká Bělá má po čtyřiceti letech konečně obchvat

  • 3
Přes Českou Bělou na Havlíčkobrodsku přestaly konečně jezdit kamiony. Po čtyřiceti letech marných snah má městys nový obchvat. Podstatnou část stavby, která vyšla na půl miliardy korun, tvoří 276 metrů dlouhý most. Nad říčkou Bělou se klene ve výšce 27 metrů a je tak nejvyšším mostem na silnicích první třídy v kraji.

"Je to okamžik, který se zapíše do historie obce," chvílemi marně hledal slova dojatý starosta České Bělé na Havlíčkobrodsku Václav Jaroš.

"Pamatuji si, jak jsme v roce 2002 stáli v České Bělé u hřbitova a ukazovali do dáli na okolní pole. Říkali jsme si, tady povede obchvat. Pan starosta tomu nevěřil," zavzpomínala ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

Česká Bělá na Havlíčkobrodsku má po čtyřiceti letech obchvat. Jeho stavba vyšla na 500 milionů korun.Česká Bělá na Havlíčkobrodsku má po čtyřiceti letech obchvat. Jeho stavba vyšla na 500 milionů korun (na snímku starosta městysu Václav Jaroš).

Nový obchvat vyvedl veškerou dopravu z České Bělé. Toto místo bylo řidiči doslova proklínáno. Hlavně v zimě, kdy kopce a zatáčky mnohokrát zablokovaly kolony kamionů. "Podmínky pro zimní údržbu byly velice náročné. Deseti až dvanáctiprocentní stoupání znamenalo i při trošce sněhu zablokovanou celou Bělou," potvrdila Tesařová.

Součástí obchvatu 27 metrů vysoký most nad říčkou Bělou

Automobilů přes Bělou jezdily denně tisíce. Městys leží na jedné z nejfrekventovanějších silnic v kraji. Prochází jím silnice I/34 z Havlíčkova Brodu na Svitavy a Pardubice. Silnice vedla přímo přes náves, klikatila se mezi domy, na obou koncích Bělé se zvedala prudká stoupání.

Součástí obchvatu České Bělé je i 276 metrů dlouhý a 26 metrů vysoký most na říčkou Bělou

Součástí obchvatu České Bělé je i 276 metrů dlouhý a 26 metrů vysoký most na říčkou Bělou

Po východní straně České Bělé se už dnes jezdí po zcela nové silnici. "Je to stavba hodná silnice první třídy té nejvyšší kategorie," uvedla Marie Tesařová. Řidiči městys obkrouží, domy zahlédnou jen v dáli. Nebo z mostu, který tvoří podstatnou část obchvatu.

A svým způsobem je bělský most unikátním dílem. Je 276 metrů dlouhý, složený ze sedmi polí. Nad říčkou Bělou se klene ve výšce 27 metrů. "Je to nejvyšší most na silnicích první třídy na Vysočině," poznamenala Tesařová. Tvorbu námrazy na mostě budou hlídat automatické meteostanice.

Stavba tříkilometrového obchvatu vyšla na 500 milonů

Nový obchvat je dlouhý zhruba tři a čtvrt kilometru. Začíná mezi Českou Bělou a Krátkou Vsí, na původní trasu se nová silnice vrací za městysem ve směru na Ždírec. K České Bělé je připojen třemi křižovatkami, z toho jednou mimoúrovňovou.

Součástí obchvatu České Bělé je i 276 metrů dlouhý a 26 metrů vysoký most na říčkou BělouČeská Bělá na Havlíčkobrodsku má po čtyřiceti letech obchvat. Jeho stavba vyšla na 500 milionů korun.

Vybudování obchvatu přišlo na půl miliardy. Přibližně dvě třetiny získalo Ředitelství silnic a dálnic z evropských dotačních programů. "Na obchvat se dostalo doslova za pět minut dvanáct. Stihli jsme využít dotací z Regionálního operačního programu a zároveň nemusela být stavba kvůli úsporám zdržena nebo pozastavena," prohlásila Marie Tesařová.

Obchvat České Bělé v číslech

Délka - 3 235 metrů
Šířka vozovky - 11,5 metru
Cena - 500 milionů korun
Délka mostu - 276 metrů
Výška mostu - 27 metrů
Křižovatky - 3
Zahájení stavby - 16. 4. 2008

Automobily na novou silnici vyjely chvíli po slavnostním otevření. Oproti původnímu plánu s více než měsíčním předstihem. Obchvat měl být otevřen až na konci října, do konce roku měly být hotové i dokončovací práce.

"Veškeré práce skončí během následujících týdnů. Počítali jsme s tím, že by na konci roku mohl být sníh a nebylo by možné dodělat vše," konstatovala Tesařová.

Na státní silnici I/34 to není první přestavba. Obchvaty a nové přeložky se budují mezi Pelhřimovem a Jindřichovým Hradcem. Už tři roky se například jezdí po obchvatu Božejova, pracuje se na dalších stavbách směrem k Pelhřimovu. Na Havlíčkobrodsku, kousek před Českou Bělou, se plánuje oprava a přesun křižovatky na Pohled.