"Je to okamžik, který se zapíše do historie obce," chvílemi marně hledal slova dojatý starosta České Bělé na Havlíčkobrodsku Václav Jaroš.
"Pamatuji si, jak jsme v roce 2002 stáli v České Bělé u hřbitova a ukazovali do dáli na okolní pole. Říkali jsme si, tady povede obchvat. Pan starosta tomu nevěřil," zavzpomínala ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.
Nový obchvat vyvedl veškerou dopravu z České Bělé. Toto místo bylo řidiči doslova proklínáno. Hlavně v zimě, kdy kopce a zatáčky mnohokrát zablokovaly kolony kamionů. "Podmínky pro zimní údržbu byly velice náročné. Deseti až dvanáctiprocentní stoupání znamenalo i při trošce sněhu zablokovanou celou Bělou," potvrdila Tesařová.
Součástí obchvatu 27 metrů vysoký most nad říčkou Bělou
Automobilů přes Bělou jezdily denně tisíce. Městys leží na jedné z nejfrekventovanějších silnic v kraji. Prochází jím silnice I/34 z Havlíčkova Brodu na Svitavy a Pardubice. Silnice vedla přímo přes náves, klikatila se mezi domy, na obou koncích Bělé se zvedala prudká stoupání.
Po východní straně České Bělé se už dnes jezdí po zcela nové silnici. "Je to stavba hodná silnice první třídy té nejvyšší kategorie," uvedla Marie Tesařová. Řidiči městys obkrouží, domy zahlédnou jen v dáli. Nebo z mostu, který tvoří podstatnou část obchvatu.
A svým způsobem je bělský most unikátním dílem. Je 276 metrů dlouhý, složený ze sedmi polí. Nad říčkou Bělou se klene ve výšce 27 metrů. "Je to nejvyšší most na silnicích první třídy na Vysočině," poznamenala Tesařová. Tvorbu námrazy na mostě budou hlídat automatické meteostanice.
Stavba tříkilometrového obchvatu vyšla na 500 milonů
Nový obchvat je dlouhý zhruba tři a čtvrt kilometru. Začíná mezi Českou Bělou a Krátkou Vsí, na původní trasu se nová silnice vrací za městysem ve směru na Ždírec. K České Bělé je připojen třemi křižovatkami, z toho jednou mimoúrovňovou.
Vybudování obchvatu přišlo na půl miliardy. Přibližně dvě třetiny získalo Ředitelství silnic a dálnic z evropských dotačních programů. "Na obchvat se dostalo doslova za pět minut dvanáct. Stihli jsme využít dotací z Regionálního operačního programu a zároveň nemusela být stavba kvůli úsporám zdržena nebo pozastavena," prohlásila Marie Tesařová.
Obchvat České Bělé v číslechDélka - 3 235 metrů |
Automobily na novou silnici vyjely chvíli po slavnostním otevření. Oproti původnímu plánu s více než měsíčním předstihem. Obchvat měl být otevřen až na konci října, do konce roku měly být hotové i dokončovací práce.
"Veškeré práce skončí během následujících týdnů. Počítali jsme s tím, že by na konci roku mohl být sníh a nebylo by možné dodělat vše," konstatovala Tesařová.
Na státní silnici I/34 to není první přestavba. Obchvaty a nové přeložky se budují mezi Pelhřimovem a Jindřichovým Hradcem. Už tři roky se například jezdí po obchvatu Božejova, pracuje se na dalších stavbách směrem k Pelhřimovu. Na Havlíčkobrodsku, kousek před Českou Bělou, se plánuje oprava a přesun křižovatky na Pohled.