Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Byla v tom lumpárna, říká muž, který kvůli sypačům podal oznámení

  9:22aktualizováno  9:22
Nákup osmadvaceti nových sypačů Iveco pro silničáře, kvůli kterým teď policie vyšetřuje náměstka vysočinského hejtmana Libora Joukla, od počátku kritizoval Vladimír Prokeš z Havlíčkova Brodu. Podal kvůli tomu i trestní oznámení. U silničářů pracoval desítky let, v době nákupu aut před pěti lety odcházel do penze.

Sypače Iveco. Ilustrační foto. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Do té doby byl vedoucím dopravy a mechanizace a měl tudíž na starosti technické vybavení správy silnic v Brodě.

"Byla v tom nějaká lumpárna. Až tolik do toho nevidím, nemám pro to důkazy, ale čisté to podle mě nebylo," říká dnes o tehdejší zakázce.

Kauza sypače. Postupný vývoj

  • Silničáři v roce 2009 zakoupili za 156 milionů 28 sypačů Iveco. Po pompézním představení nových strojů na jihlavském Masarykově náměstí však nové stroje začaly hned první zimu odcházet.
  • A hned po první zimě na Vysočině musely být nové vozy reklamovány. "Nárokovali jsme reklamace přímo u dodavatele, vozy se odvezly přímo do jejich opravárenských prostor, kde byly sejmuty veškeré nástavby, vozy byly opískovány, opatřeny znovu základními nátěry i dalšími dvěma nátěry a navíc i voskovou vrstvou, která byla jako bonus. Od té doby se problémy nevyskytují. Zatím jsme nezaregistrovali žádný podobný problém, že by kvůli poruše strojů Iveco byla zanedbaná údržba," uvedl pak v lednu roku 2012 šéf krajských silničářů Jan Míka. 
  • Míku od úterý vyslýchala policie. Od té doby se ho nepodařilo zkontaktovat.

Před dvěma lety kvůli tomu podal na Krajskou správu a údržbu silnic na Vysočině trestní oznámení pro pletichy při výběrovém řízení. "Nevím, jestli to, co se děje tento týden, je na můj popud," pokrčil rameny. O průběhu vyšetřování zprávy nemá.

Prokeš byl velmi hlasitým kritikem nákupu od samého počátku. "Iveca svou kvalitou neodpovídaly našim Tatrám. Byly oproti Tatrám předraženy o víc než milion na jednom autě. Tolik aut jeden rok nebylo zapotřebí kupovat, protože z toho jdou odpisy. Stačilo by každý rok koupit pět aut a podělit správy v kraji, bylo by to účelnější," jmenuje to, co bez rozpaků pět let kritizuje.

Stále se domnívá, že celá zakázka byla ušitá na míru konkrétním firmám. Jedna na autech pro vysočinské silničáře vydělala miliony. "Soutěž vyhrála firma, která auta nevyrábí, ani je neprodává," upozorňuje. Druhá si naúčtovala předražené nástavby na inertní materiál, na štěrk. Iveca totiž od dodavatele měla jen nástavbu na chemické posypové materiály. A ty pro štěrk nešly použít. Kraj je proto musel objednat znovu u jiné firmy. Ta je běžně prodávala za 600 tisíc, správě silnic byly ale fakturovány za milion," poznamenal Vladimír Prokeš.

On sám je, stejně jako většina letitých cestářů, velkým příznivcem kopřivnické Tatry. Na tyto vozy nedá dopustit. Jiné prakticky v minulých letech u silničářů nesloužily. Nedovedl si představit, že by kraj mohl nakoupit jiné.

"Ale i s kolegy na podobných postech v kraji jsme, když se o nákupu nových aut začalo mluvit, propočítávali, které vozy by byly pro Vysočinu nejlepší, které by měly nejlevnější provoz. Jednoznačně nám vyšla Tatra," odmítá zaujatost jednou značkou.

A pak najednou bác

A v Havlíčkově Brodě a v Třebíči tomu šli nejvíce naproti. Na Tatry nakoupili do svých okresů diagnostická zařízení, aby si mohli pozáruční servis obstarávat sami. Dokonce technici stihli absolvovat v kopřivnické Tatře školení, aby zvládli i náročnější údržbu nových vozů.

"A pak najednou bác. Ještě nebylo vypsané výběrové řízení a už bylo jasné, že nové silničářské sypače budou Iveca. Tam jsou navíc rodinně spřízněné firmy," vypráví Prokeš.

Více než podezřelý se mu při tomto tendru zdál postup krajského náměstka pro dopravu Libora Joukla. "Odjakživa jsme podmínky výběrového řízení dělali my jako technici cestářů. Když jsme se ale nepodvolili Jouklovu diktátu, sebral nám to. Pořád křičel, že je to diskriminující, že je to šitý na Tatru, a nechal výběrové řízení vypracovat soukromou firmou. Kraj to stálo milion," popisuje Vladimír Prokeš.

Firma, která nakonec podmínky výběrového řízení sestavila, podle něj jen opsala informace z letáku výrobce nákladních vozů Iveco a firmy, odkud byla nástavba na chemický posyp. A právě tyto firmy mohly, jak tvrdí, jako jediné podmínky tendru splnit.

"Byl tam stanoven přesný typ chlazení, výkyvné polonápravy, mezirám i typ motoru. Výběrové řízení ještě nebylo ani vypsané a já už věděl, že novými auty budou Iveca. Ty podmínky pro ně byly jasné," pravil Prokeš.

"A dnes je vidět, jak to dopadlo. Provoz vozů Iveco je drahý a jsou s nimi věčně problémy. Je to obraz bídy a utrpení. Dvakrát starší Tatra je v lepším stavu než Iveco," říká.

A jak dodává, po čase by si o tom znovu chtěl promluvit s hejtmanem Běhounkem. "Ten se pana Joukla neustále zastává. Chtěl bych mu konečně vysvětlit, že dělá chybu. Asi to ještě nepochopil."



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Atomy potřebuje vidět jen vědec, ne člověk ve fabrice, tvrdí Romanovský

„Pokud bychom za jádro atomu považovali třeba tuto desku, označující střed...

Jihlavský rodák Vladimír Romanovský instaluje a opravuje mikroskopy za miliony korun. Už jedenáct let pracuje pro...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Spojilo je divadlo. Kabaret Smějte se s námi hrál v terezínském ghettu

Fotografie je z obálky americké knihy o divadle v Terezíně. Tanečnice...

Před domem v Mahlerově ulici v Jihlavě stál hlouček postav. Všechny hleděly k zemi na chodník před schody u vchodu. Na...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz