Ocenění EDEN (European, Destination of Excellence) si převzali v Bruselu zástupci regionu.
"Ceny si velmi vážíme, protože se Bystřicko stalo evropskou destinací a porazili jsme takové konkurenty jako je Baťův kanál, Křivoklátsko a Rakovnicko, Posázaví či Střední Čechy – Polabí," nadšeně vyprávěl starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.
tuzemští zástupci v edenuLetos se o titul ucházelo celkem dvanáct českých destinací včetně Bystřicka. To patří mezi dvaadvacet nejlepších destinací z celé Evropy. |
Voda – turistický cíl
Letos měla soutěž téma: Voda – turistický cíl. Turistická nabídka kandidátů proto musela být založena na vodních zdrojích. Destinaci mohla přihlásit jakákoli organizace, která se podílí na jejím rozvoji.
"Zhruba před osmi lety jsme začali s dílčími projekty, pro děti byla určena výherní a turistická akce S Vodomilem Zubří zemí či vznik Svratecké vodohospodářské naučné stezky. Když jsme se přihlásili do soutěže, dali jsme tyto projekty dohromady a přidali ještě další, ekologickou složku. Ta zahrnovala třeba kompostárny, revitalizace vodních ploch či sběrné dvory," vyjmenovával Pačiska.
Podle odborné poroty splnilo právě Bystřicko nejlépe podmínky soutěže EDEN.
"Jde omalou neobjevenou lokalitu, jejíž návštěvnost je pod celorepublikovým průměrem. Destinace respektuje trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu. Představitelé Bystřicka se snaží zachovat současnou podobu přírody v co nejlepším stavu, zajímají se o ekologii, zapojují místní obyvatele do rozvoje oblasti. Navíc tu dobře funguje partnerství mezi zástupci města, podnikateli i vodohospodáři a ochránci přírody," vysvětlila Alice Dvořáková z mediálního centra Czech Tourism.
Konkurence prohru těžce nesla
Porazit konkurenci nebylo podle Pačisky vůbec jednoduché. Ta navíc výhru méně známého regionu velmi těžce nesla.
Za vítězství v Česku získal region od ministerstva pro místní rozvoj 400 tisíc korun na libovolné marketingové aktivity. Evropská komise natočí o vítězné destinaci reklamní spot, který může region využít ke své propagaci. Teď se Bystřicko chce dostat do širšího povědomí turistů.
"Vystavujeme třeba v Informačním centru v Brně, plánujeme také další aktivity, abychom byli turisticky známější. Nemyslíme si, že nás teď zahltí turisté, ale ve světě existuje mnoho lidí, kteří cestují právě po regionech, které obdržely cenu EDEN. Titul nám navíc zůstane a vyrábíme si i svou vlastní značku," doplnil Pačiska.
Bystřicko se podle poroty svou drsnou krásou a vodními toky vyrovná maďarskému jezeru Tisza, polskému údolí Biebrza či destinaci Isla na Maltě.