Bosch vytvoří v Jihlavě dalších 250 míst, slibuje jeden ze šéfů firmy

  13:32aktualizováno  13:32
Stefan Hamelmann je jedním z šéfů v jihlavské firmě Bosch Diesel. Vánoce stráví s rodinou v Horních Francích. A co řeší ve firmě? Například rozšíření výroby v Humpolecké ulici nebo problematickou dopravní situaci v průmyslové zóně na Pávově.

Stefan Hamelmann je jedním z šéfů v jihlavské firmě Bosch Diesel. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Cukroví je samozřejmost, ale kapra nemáme, říká třiapadesátiletý technický ředitel jihlavské firmy Bosch Diesel Stefan Hamelmann. Vánoce stráví doma s rodinou v malebném městečku Bamberk.

Pročpak není u Hamelmannových na vánočním stole kapr?
K tomu jsme přistoupili už dříve. Když byly děti malé, bylo to s nimi na Štědrý den složitější, byly netrpělivé, a proto jsme jídlo začali dělat co nejjednodušší. A o prvním svátku vánočním pak bývá většinou nějaká pečeně.

Pomáháte péct cukroví?
Rodina peče většinou beze mě, protože doma bývám jen o víkendech. Takže se tomu věnuje manželka s dětmi.

Doma jste v Bamberku. Myslím, že to je město s pěkným vánočním trhem. Nebo ne?
Vánoční trh se tam postupně rozvíjí a je velmi pěkný. On vůbec i Bamberk je město s hezkým historickým centrem, s mnoha starobylými domy. A tam vánoční trh opravdu pěkně pasuje.

Kdysi jsem tam byl. Spojil jsem návštěvy Bamberku a Norimberku, který je poblíž...
Vánoční trh v Norimberku, ten je jeden z největších vůbec. Ale otevřeně řečeno, na mě už je skoro až moc velký.

Hodně lidí i stánků?
Ano.

Stefan Hamelmann (53)

  • Technickým ředitelem v jihlavské společnosti Bosch Diesel se stal v březnu 2015.
  • Předtím dvacet let pracoval na různých pozicích v mezinárodním koncernu Bosch – například byl šéfem závodu v nizozemském Tilburgu. Manažerský post měl také ve francouzském Venissieux či v německých závodech v Bamberku a Gerlingenu.
  • Má doktorát z Univerzity v Hannoveru.
  • Je ženatý, má tři děti. Volný čas rád tráví se svou rodinou, rekreačně se věnuje sportu.

Známé vánoční trhy v Německu jsou třeba také v Drážďanech nebo Mnichově.
V Mnichově máte těchto trhů víc a jsou rozdílné. Samozřejmě ten největší se nachází na Mariánském náměstí, ale pak ve městě najdete i některé menší hezké. Mimochodem, ani ve Stuttgartu (kde sídlí koncern Bosch – pozn. redakce) není vánoční trh špatný.

Vy jste ze severu Německa. Tam kapr není tradicí, protože tamní lidé byli evangelíci...
Mezi jednotlivými oblastmi Německa jsou rozdíly. Například Bamberk je v regionu, kde se kapr chová. V Horních Francích (Oberfranken) se tato ryba jí hodně. Já odtud nepocházím, proto tuto tradici nedržíme, ale mnozí přátelé kapra s nadšením jedí. A nejen o Vánocích.

Když zavzpomínáte na vaše dětství, jak jste to měl s dárky? Z čeho jste se nejvíce radoval?
Vždy jsem měl radost, že jsem nějaké dárky dostal.

A co pro vás bylo tím největším dárkem v dětství?
Když mi bylo tak dvanáct, dostal jsem autodráhu. To byl skvělý dárek.

Pokud jde o Mikuláše, je mezi Vysočinou a Horními Franky také rozdíl? U nás s ním chodí čert, je to tak i v Bamberku?
Tam nechodí čert, ale pacholek Ruprecht. Nevím, jaký úkol má v Česku čert, ale Ruprecht trestá děti, které nebyly tak hodné.

Tak to je podobná role, jakou má čert u nás.
A co je ještě zajímavé, tak jsem asi tři roky žil v Nizozemí a oni tam Mikuláše slaví mnohem víc než Němci a zřejmě i Češi. Mikuláš tam připlouvá po moři. Vysílají to i v televizi, je to velká akce. Dělají se tam také mikulášské oslavy pro děti. Na jedné jsme tam tehdy byli. I tady v Jihlavě v Boschi ale děláme hezkou mikulášskou oslavu, letos na ní bylo okolo osmi set dětí.

Říkáte, že vánoční dovolenou strávíte hlavně v Bamberku. A máte už v hlavě nějaké zajímavé cíle, kam se vydáte na dovolenou v příštím roce?
V plánu máme větší cestu do Vietnamu. Pracovně jsem tam už párkrát v rámci firmy Bosch byl a vždy se mi to líbilo. Povídal jsem o tom rodině a rozhodli jsme se, že se tam pravděpodobně již příští rok podíváme.

Máte i nějaké cíle na výlety v okolí Bamberku nebo Horních Francích?
Bamberk sám o sobě je hezké místo. Dá se vzít jako východisko a odtud vyrážet do okolí. Pokud byste chtěli do velkého města, tak se nabízí Norimberk. Jinak za výlet stojí také Francké Švýcarsko (Fränkische Schweiz) – údolí s řekou, kterou můžete sjet, nebo okolo ní můžete dobře vandrovat a výborně se i najíst. Vaří se tam podobně jako v Česku – také třeba knedlíky, pečeně a pivo. Dá se toho tam dělat hodně a turistů přibývá.

Mezi vaše hobby se řadí sport. Příští rok bude zimní olympiáda, chystáte se v televizi sledovat některé přenosy nebo disciplíny?
Já hlavně dělám sport, abych zůstal fit.

Měl jsem na mysli, jestli se třeba nebudete dívat na biatlon, který je jak v Německu, tak i v České republice hodně populární…
Tak já bych si zalyžoval, ale zbraň bych odložil. Co spíš uděláme s rodinou, že si na týden vyrazíme zalyžovat do Rakouska. To děláme pravidelně.

A co kolo? Zúčastníte se příští rok akce „Do práce na kole“, do které se mohou zapojit lidé po celé republice a zaměstnanci Bosche patří k nejpilnějším?
Můžu o tom přemýšlet. Bydlím poblíž centra Jihlavy a až bude hotová cyklostezka do průmyslové zóny, tak bych pak i mohl do práce na kole přijet.

Ano, cyklostezka by měla být v příštím roce velkou investicí města s přispěním evropských fondů. Podle současných informací by měla být hotová v září 2018.
Myslím, že jsou to dobře investované peníze. Přes léto pozoruju, jak ráno i o střídání směn přijíždí hodně zaměstnanců Bosche na kolech a ve sportovním oblečení. Je to tedy nejen v době akce „Do práce na kole“.

Když už mluvíme o investicích města, tak se dlouho hovoří o výstavbě mateřské školy, kam by chodily i děti zaměstnanců Bosche. Stavět by se měla v lokalitě Na Dolech, ale zatím se do země nekoplo...
Čekáme na tuto školku a věříme, že k výstavbě dojde. Původně se měla otevírat v září 2018, máme však signály, že se projekt o rok posune. Ale oficiálně to nezaznělo. Je z pohledu zaměstnanců, kteří nemají kam dávat své děti, škoda, že se ještě nestaví.

Jaký byl rok 2017 pro firmu Bosch Diesel v Jihlavě?
Dobrý a také náročný, turbulentní. Pozorujeme, že poptávka po našich produktech má výkyvy, že dochází k posunům dodávek, a to i krátkodobě. Trh s produkty pro osobní auta trochu oslabuje, nikoli však dramaticky. U nákladních aut naopak zase poptávka skokově vzrostla a to nás v uplynulých měsících velmi zaměstnávalo. Především je to vyvolané velkým zájmem z Číny. Výkyvy na trzích jsme velmi dobře zvládli, byla to zátěž i pro zaměstnance, kteří odpracovali hodně směn, měli přesčasy, museli pracovat třeba i v jiných odděleních, takže to byl pro všechny náročný rok.

A co rok 2018? Bude něčím výjimečný?
Ano, s našimi zaměstnanci budeme slavit významné jubileum – 25 let od založení a trvání firmy Bosch v Jihlavě a na Vysočině. Myslím, že za tu dobu Bosch prokázal, že je odpovědnou firmou, pevně zakořeněnou ve zdejším regionu. Těch 25 let je příkladem úspěchu bezprostředně spojeného s moderní automobilovou technologií, potažmo i úspěchu českého průmyslu.

Kolik nyní máte zaměstnanců?
K 1. prosinci jich bylo kolem pěti tisíc, což je výrazně víc než na začátku roku. Počet zaměstnanců stoupl o 650, což rovněž ukazuje na to, že máme za sebou dobrý rok.

Budou vznikat další nová pracovní místa?
V závodě I v Humpolecké ulici jsme v posledních dvou letech hodně investovali do budovy a nových linek. Právě tam by v příštím roce mělo vzniknout dalších zhruba 250 pracovních míst. Jde o pozice ve výrobě zpětného vedení paliva pro dieselové motory (FRL – fuel return line). Letos jsme vyrobili již jeden milion kusů, v příštím roce počítáme s množstvím 6,5 milionu kusů.

Budete teď od ledna zvyšovat platy zaměstnancům?
Máme s odboráři uzavřenou kolektivní smlouvu na dva roky (2017 a 2018) a pro příští rok je počítáno s celkovým nárůstem o 3,8 procenta včetně navýšení příspěvků zaměstnavatele na penzijní připojištění. V letošním roce jsme vyplatili každému zaměstnanci ještě jednorázové prémie 20 tisíc korun hrubého – jako uznání za výborné výsledky, jichž jsme dosáhli.

Jaký je průměrný plat?
U Bosche v rámci celé ČR je to bez zahrnutí managementu 38 700 korun. Tato mzda leží nad průměrem na Vysočině i v celé republice.

Při posledním rozhovoru jsme se bavili také o zahraničních zaměstnancích, kteří přišli z Bulharska. S ohledem na situaci na trhu práce to byla nutnost nejen pro Bosch, ale i jiné firmy v tuzemsku. Přibylo jich od té doby? A jak se zapracovali?
Ve výrobě máme okolo 60 bulharských zaměstnanců. Měli jsme jich až okolo 90, někteří z firmy odešli. Ti, co zde zůstávají, se dobře zapracovali. Už nepotřebují ani překladatele, protože v každé směně mají mezi sebou někoho, kdo češtinu už dostatečně ovládá a může převzít tlumočení. Jsme s těmito zaměstnanci spokojeni.

Jakou sumu Bosch v Jihlavě letos poslal na investice?
Celkem 30 milionů eur a v příštím roce plánujeme investovat přes 50 milionů – hlavně do strojů.

Jednu velkou investici zvažuje v souvislosti s průmyslovou zónou v Pávovské ulici také město Jihlava. Bude se rozhodovat, zda vést novou trolejbusovou linku směrem od města na Bedřichov, a třeba až sem do průmyslové zóny. Jaký je váš názor na tuto záležitost?
Pro mě osobně je to nová informace. Zajímají nás ale všechna možná dopravní spojení sem k Boschi i nápady, jak je zlepšit. Zde v průmyslové zóně v Pávovské ulici je problém s nedostatkem parkovacích ploch. A také jsou problémy s kolonami, když se střídají směny.

Na kruhovém objezdu v Pávovské ulici jsou semafory. Ty nepomáhají?
Přispěly ke zlepšení, to byl dobrý krok – správným směrem.

Pávovskou ulici chce město opravovat. Co to pak bude znamenat pro Bosch a vůbec zdejší průmyslovou zónu?
Nedokážu si představit, že by při těchto opravách alespoň dočasně nebyl otevřen bývalý nájezd na přivaděč v Pávově. Jinak to nepůjde.

Nejčtenější

Lidé zámek nechtěli, obec ale odolala milionům z prodeje a vítá turisty

Obyvatelé Police zámek nejdříve v majetku obce nechtěli. Památka se však...

Referendum v polovině 90. let dopadlo v Polici na Třebíčsku jasně. Více než osmdesát procent obyvatel obce rozhodlo,...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Farmář, který blokuje brodský obchvat, může zarazit lyžování na Vysoké

Správce sjezdovky na Vysoké Zdeněk Novotný může, pokud tomu počasí dovolí,...

Jako na veletoči je lyžařský areál Vysoká u Havlíčkova Brodu. Před pár lety byly myšlenky na obří modernizaci areálu,...

Plekanec rozjásal Kladno. Výhru nad Litoměřicemi podpořil gólem

Tomáš Plekanec slaví svou první trefu v kladenských barvách po návratu ze...

Hokejový stadion v Kladně zažil velkou slávu. V duelu 30. kola první ligy totiž poprvé od konce kariéry v NHL nastoupil...

KVÍZ: Iglau, Gablonz, Dux... Znáte německé názvy českých měst?

Na historické pohlednici je morový sloup na jihlavském Masarykově náměstí ještě...

Je tu další vlastivědný kvíz Regionů iDNES.cz. Od středověku Němci postupně osidlovali pohraničí českých zemí a...

Další z rubriky

Požár v jihlavském Enviropolu způsobil akumulátor ukrytý v elektroodpadu

Jihlavští hasiči likvidují požár haly s elektroodpadem (3. prosince 2018)

Příčinou pondělního požáru v hale s elektroodpadem v jihlavské provozovně společnosti Enviropol byl akumulátor ukrytý v...

Horácké divadlo uvede Školu základ života. Hru, na niž studenti nesměli

Kdo by neznal záškoláka Ádu Čuřila, septimána a buřiče Jindru Benetku,...

Herci Horáckého divadla v Jihlavě se vrátí do školních lavic. V sobotu bude mít na velké scéně premiéru komedie Škola...

Jeden z posledních starousedlíků chce zbavit třebíčské „Židy“ aut

Josefa Hrubeše těší, že se židovskou čtvrť podařilo zachránit, ale mrzí jej, že...

Dnes se Třebíč svou bývalou židovskou čtvrtí chlubí. Tato část města je zapsaná na seznamu UNESCO. Často tradované...

Najdete na iDNES.cz