Jihlavský primátor Rudolf Chloupek má pro služební cesty k dispozici Škodu Superb za necelý milion korun a platební kartu, z níž může bezhotovostně platit až 200 tisíc korun denně.

Jihlavský primátor Rudolf Chloupek má pro služební cesty k dispozici Škodu Superb za necelý milion korun a platební kartu, z níž může bezhotovostně platit až 200 tisíc korun denně. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Superb a 200 tisíc na den, ale i vlastní vozy. Tak cestují šéfové měst

  • 6
V posledních komunálních volbách dostali velkou důvěru voličů. Exkurze MF DNES po zákulisích radnic ukazuje to, o čem starostové sami od sebe moc nemluví. Jakými auty jezdí a jaké benefity mají na služebních cestách k dispozici. Štědrý je magistrát k jihlavskému primátorovi, ten toho však nevyužívá.

V Novém Městě na Moravě dlouho používali starostové škodovku, tak jako na většině radnic v kraji. Až současný první muž města Michal Šmarda (ČSSD) skončil se značkou z Mladé Boleslavi. Svoji pozornost obrátil k Francii. Jezdí Renaultem Fluence za 380 tisíc. „My jsme ho vysoutěžili v elektronické aukci,“ popisuje starosta.

Vozy primátora a starostů v kraji

Rudolf Chloupek, Jihlava - Škoda Superb (pořizovací cena 880 tisíc Kč)

Pavel Janata, Třebíč - Škoda Superb (881 tisíc Kč)

Jan Tecl, Havlíčkův Brod - Škoda Octavia (284 tisíc Kč)

Zdeněk Navrátil, Žďár n. S. -  Škoda Rapid (277 tisíc Kč)

František Kučera, Pelhřimov - při výkonu funkce střídá několik radničních vozů, například Dacii Duster (413 tisíc Kč)

Radovan Necid, Velké Meziříčí - Škoda Octavia (394 tisíc Kč)

Michal Šmarda, Nové Město n. M. - Renault Fluence (380 tisíc)

Jan Tourek, Světlá n. S. - Škoda Octavia (295 tisíc Kč)

Lukáš Vlček, Pacov - Škoda Octavia (315 tisíc Kč)

Vlastimil Bařinka, M. Budějovice - používá vůz své rodinné firmy

Vladislav Hynk, Třešť - používá vlastní vůz

V požadavcích soutěže si prý zadali parametry, které měla jejich stará Škoda Octavia. „A ukázalo se, že renault má auto, které vypadá jako oktávka, akorát stojí o 200 tisíc méně,“ doplnil Šmarda. Vůz využívá i k soukromým účelům na základě dohody s radnicí. Platí si benzin a ještě připlácí daň.

„My jsme si spočítali, že vůbec nejdražší řešení pro úřad je, když starosta používá svoje vlastní auto a nechá si proplácet cesťák. Starostové toho totiž najezdí dost,“ doplnil Šmarda.

Tuto variantu praktikují na radnici v Třešti. Starosta Vladislav Hynk (KDU-ČSL) používá ke služebním cestám svůj vůz. Následně mívá proplacené „cesťáky“ z rozpočtu města.

Pro radnice slouží vozy rodinných firem

Celkem levní v oblasti aut jsou pro svoje města šéfové radnic Moravských Budějovic a Ledče nad Sázavou.

„Služební auto nemám. Využívám auto firmy, jíž jsem spolumajitel. Pohonné hmoty na úřadu nevyžaduji, hradím si je sám. Takže z hlediska auta nestojím úřad vůbec nic. Ani jiné benefity od úřadu nemám,“ shrnul ledečský starosta Zdeněk Tůma (nezávislý).

Podobně to praktikuje budějovický starosta Vlastimil Bařinka (nezávislý). Jeho rodina má firmu a on jezdí jejím autem, platí si i pohonné hmoty. Služební Škodu Octavia za 400 tisíc používá jen výjimečně v zimě za špatného počasí.

„Jinak pan starosta Bařinka používá služební mobil s neomezeným tarifem. Dostává stravenky a využívá sociální fond za stejných podmínek jako všichni zaměstnanci,“ uvedla Jana Špačková, tajemnice budějovické radnice.

Na cesty s platební kartou s limitem 200 tisíc na den

Jihlavský primátor Rudolf Chloupek (ČSSD) jezdí sedmiletou Škodou Superb, která stála 880 tisíc. Může ji využívat i pro soukromé účely. Má k dispozici i reprezentační fond.

Starosta Nového Města na Moravě Michal Šmarda z ČSSD jezdí Renaultem Fluence za 380 tisíc.

„Ke služebním účelům má platební kartu. Hotovostní limit je 30 tisíc na den, bezhotovostní 200 tisíc na den,“ popsal mluvčí radnice Radek Tulis. Může ji využívat na pracovních cestách, což schválilo zastupitelstvo.

„Nejvyšší letošní výběr z karty, kterou má k dispozici primátor, byla částka 1 690 korun za ubytování na služební cestě,“ doplnil Tulis. Mimochodem primátorův plat je 68 tisíc měsíčně, jeho náměstci mají 60 tisíc.

V Pelhřimově nemá starosta František Kučera (ČSSD) vyčleněné jedno konkrétní auto. Může využívat podle potřeby volný vůz z radniční „flotily“, kde mají třeba Dacii Duster za 413 tisíc nebo Škodu Octavia za více než půl milionu.

Když potřebuje auto někdo jiný, starosta mu ho půjčí

Velkomeziříčský starosta Radovan Necid (ODS) jezdí služební „oktávkou“, kterou loni radnice koupila za 394 tisíc. „Vůz může využívat i k soukromým účelům,“ potvrdil Marek Švaříček, tajemník radnice ve Velkém Meziříčí. Starosta v takovém případě platí pohonné hmoty.

„Služební vozidlo je sice poskytnuto starostovi města, pokud však není na úřadě k dispozici jiné a některý z pracovníků úřadu nutně potřebuje někam odjet z pracovních důvodů, starosta mu vozidlo zapůjčí,“ doplnil tajemník. Radovan Necid má pro služební účely k dispozici kartu CCS, která je bez limitu.

„Může také dostávat příspěvek na penzijní připojištění, což však nečerpá,“ dodal tajemník.

Služební Škodu Rapid za 277 tisíc může využívat pro soukromé potřeby i starosta Žďáru nad Sázavou Zdeněk Navrátil (nezávislý). A to podle smlouvy, kterou schválili jeho kolegové radní.