Nejostudnějším místem Jihlavy se stalo nádraží, kde se zastavil čas

  12:14aktualizováno  12:14
Budova městského vlakového nádraží je podle čtenářů portálu iDNES.cz nejošklivějším místem Jihlavy. Zvenčí jeho omšelou, špinavou a spreji počmáranou budovu znají cestující dobře. V běžně nepřístupných částech to nevypadá lépe. A vybavením stanice připomíná spíš muzeum

Stanice by mohla sloužit i jako železniční muzeum. Výpravčí zde obsluhuje stařičký elektromechanický dopravní pult. Pochází z období první republiky. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Mlha zahalovala městské nádraží v Jihlavě 3. listopadu 1887 při jeho slavnostním otevření. Před stanicí vlály čtyři prapory, na nástupišti zazněly rány hmoždířem a hudebníci zahráli Radeckého marš. A pak už tam mohly začít jezdit vlaky.

Fotogalerie

Dnes by se ke stanici, která krajskému městu dělá velkou ostudu, hodila hudba smuteční. Kvůli tomu, v jakém stavu nádraží je.

„Na tohle se podívejte,“ povídá reportérovi MF DNES jedna ze železničářek a ukazuje rukou na strop, kde je třímetrová skvrna s odlupující se omítkou od prosakující vlhkosti.

Mysleli byste si, že se stanice od svého otevření před téměř 131 lety radikálně proměnila. Kdepak, ona jen výrazně zastarala a zchátrala.

Dopravní pult pochází ještě z dob první republiky

Srdcem nádražní budovy je dopravní kancelář. Ta by sama o sobě mohla fungovat jako železniční muzeum. Zde výpravčí obsluhuje stařičký elektromechanický dopravní pult. „Pochází z období první republiky,“ říká železničářka.

Městské vlakové nádraží v Jihlavě

  • Bylo vybudováno v letech 1886 až 1887 jako součást českomoravské transversální dráhy.
  • Ve výpravní budově byla úřadovna c. k. pošty, lampárna i služební byty a jídelna pro zaměstnance.
  • Od roku 1890 na nádraží fungovalo plynové osvětlení, které bylo v roce 1916 nahrazeno elektrickým.
  • U nádraží byla síť skladišť, složiště na uhlí a stáčírny nafty, benzinu a olejů.
  • Stanice slouží dodnes na trati Jihlava - Veselí nad Lužnicí.

Dopravní pult je vybavený zvonky a barevnými kontrolními clonkami v okénkách. Tato zařízení jsou někde na nádražích v provozu i sto let.

V kanceláři stále mají poblíž dveří k nástupišti připravenou nejen elektrickou svítilnu, ale z nostalgie i petrolejovou lampu. Pro případ, že by selhaly jiné zdroje osvětlení.

Další běžně nepřístupnou místností je bývalá nádražní restaurace, uzavřená už řadu desetiletí. Tam je nyní provizorní sklad železničního materiálu, například značek. Na někdejší využití upomínají jen boxy na odložení šatstva, vyvýšené pódium, obložení stěn a litinová kamna.

Při slavnostním otevření stanice v roce 1887 se tam ale nejedlo. „Ve Veselí (nad Lužnicí, pozn. red.) budou hosté, v počtu 30, hodovat,“ napsaly podle informací serveru Stará Jihlava tehdejší noviny Mährischer Grenzbote.

V budově je i stařičká prádelna, kam se nosila voda ze studny

Dřív na nádraží také bydleli lidé. „V prvním patře je jedenáct bytů pro železničáře. Poslední obyvatelé je opustili teprve před čtyřmi lety,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Mareš Illiaš.

Anketa Největší ostudy města

Čtenáři iDNES.cz vybrali v anketě jako nejostudnější místo Jihlavy právě městské vlakové nádraží. Na otázku „Které z ostudných míst Jihlavy podle vás nejvíc potřebuje nápravu?“ odpovídalo celkem 882 lidí a pro nádraží hlasovalo bezmála 84 procent z nich.

Výsledky ankety:

  1. Městské nádraží - 739 hlasů
  2. Zahrádkářská kolonie mezi Zátopkovou a Vrchlického ulicí - 71
  3. Kasárna na Pístově - 26
  4. Reindlerův dvůr - 26
  5. Kosovský domek - 20

Po straně stanice Jihlava-město se dodnes dochovalo archaické zázemí pro obyvatele těchto bytů - stařičká prádelna.

„Je zde z doby ještě před nástupem domácích praček a zavedením vodovodu. Voda se sem nosívala ze studny,“ připomněl staré časy správce budovy. V prádelně nechybí pec a litinový kotel na vodu, pod nímž se topilo.

Na opačném konci nádražní budovy je prázdný bufet, uzavřený před patnácti lety. Za ním je uzamčená místnost, kde jsou relé sdělovací techniky. Před nádražím byla již ubourána elektrodílna i sklad olejů. Ve svahu u překladišť stála garáž pro kolejová vozidla, vlečku k ní zrušili už dávno.

Až někdy na městské nádraží dorazí rychlovlak...

Takto by měl vypadat nový centrální dopravní terminál v Jihlavě. Opomíjená...
Takto by měl vypadat nový centrální dopravní terminál v Jihlavě. Opomíjená...
Takto by měl vypadat nový centrální dopravní terminál v Jihlavě. Opomíjená...

S areálem městského vlakového nádraží má jihlavský magistrát, Kraj Vysočina i Správa železniční dopravní cesty velké plány. Z opomíjené lokality by se měl stát klíčový dopravní uzel. Vyjde to na stovky milionů korun.

V plánu je totiž vybudovat na tomto místě centrální dopravní terminál. Ten by propojil autobusovou linkovou, městskou hromadnou i drážní dopravu. Modernizace se bude týkat také celé železniční stanice, tedy i kolejiště a zabezpečovacího zařízení. Vzniknout má rovněž úplně nová odbavovací hala.

„Dohodli jsme se na podpisu memoranda o výstavbě,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Vítěznou studii návrhu, která už počítá se zastávkou vysokorychlostní trati, představil jihlavský magistrát loni na podzim.

Podle ní se celý areál změní k nepoznání. Vzniknou i nové silnice včetně nové okružní křižovatky před budovou terminálu. Stávající nádražní budova se zbourá a vystaví se nová hala.

„Architektonická hodnota toho domu je téměř nulová. Také stavebně je ve velmi špatném stavu. Horní patra jsou kompletně plesnivá,“ zdůvodnil potřebu bourání architekt Tomáš Rusín.

V nové nádražní budově by měla fungovat samoobsluha, bufet, toalety, ale třeba i půjčovna kol a prodej jízdenek. Zázemí by zde měli najít řidiči, správa budovy a vedení nádraží. Z budovy povedou podzemní podchody na jednotlivá vlaková nástupiště a bezbariérová cesta k přiléhajícímu autobusovému nádraží a zastávkám MHD.

Celý projekt je rozčleněn na etapy. Jako první by měla stát nádražní budova. „Realizaci předpokládáme po roce 2020,“ konstatoval Illiaš.

Tak by mohl centrální dopravní terminál v Jihlavě vypadat:

Ostudná místa Ostravy: módní dům, čtvrť plná odpadků nebo zastávka hrůzy

V tak zuboženém stavu bylo Přednádraží v Ostravě-Přívozu loni v červnu, od té...

VIDEO Seriál Silnice, které k dokončení chybí „pouhých“ čtyři sta metrů, nebo polorozpadlá někdejší...

Ostudná místa Pardubic: v Tesle lze točit horor, podchod zmizí i s nádražím

Továrna  bývalé Tesly v Pardubicích (květen 2011)

VIDEO Seriál Cestu kolem některých míst v Pardubicích lidé raději zrychlí krok. Patří mezi ně například podchod...

Ostudná místa Karlových Varů: zchátralý bazén i nedostavěné monstrum

Bazén karlovarského hotelu Thermal.

VIDEO Seriál Jsou místa, jimiž se kolemjdoucí rád pokochá. Jsou ale i lokality, kolem kterých projde se...

Ostudná místa Brna: nábřeží přitahuje prostitutky, poštu léta neopravili

S opravou zašlé funkcionalistické pošty na hlavním nádraží se v nejbližších...

VIDEO Seriál Neopravené slavné funkcionalistické domy nebo obchodní středisko postavené za socialismu, které...

Ostudná místa Prahy: nevlídná nádraží a park s injekčními stříkačkami

Autobusový terminál a stanice metra Černý Most (3.5.2018)

VIDEO Seriál Zarostlý park plný injekčních stříkaček v centru nebo zrezivělé autobusové nádraží na okraji....

Ostudná místa Ústí: rozpadající se domy, torzo hotelu a smrdutý podchod

Žalostný stav Oulického domů v Ústí nad Labem.

VIDEO Seriál V Ústí nad Labem se rozpadají domy v Revoluční ulici a přilehlém okolí, které dnes připomínají...

Ostudná místa Zlína: na nádražích se vrátíte v čase, podchod se nepovedl

Autobusové nádraží ve Zlíně.

VIDEO Seriál Dávno přežitá nádraží, zdevastovaný areál Družby nebo podchod, jehož oprava za desítky milionů...

Nejčtenější

Příslušník StB se marně snažil překazit natáčení filmu Císařův pekař

Cisařův pekař

V zájmu dělnické třídy není vhodné, aby film Císařův pekař - Pekařův císař s Janem Werichem vznikl. Jeho ideová hodnota...

Dodnes mě děsí vzpomínka na provaz z šibenice, vypráví politický vězeň

Zemědělec, politický vězeň, traktorista a spisovatel Miloslav Růžička

Řadový dům z opuky stojí na náměstí ve Vilémově už tři sta let. Sedmdesáticentimetrové zdi v létě chladí a v zimě drží...

Jihlava vyhrála posedmé v řadě a na vedoucí Budějovice ztrácí jediný bod

Momentka z prvoligového duelu Jihlava vs. Kladno (modrobílá)

Jihlavští hokejisté si ve 24. kole první ligy poradili s Litoměřicemi 5:2 a díky sedmé výhře v řadě ztrácejí na vedoucí...

Lidé si koupili nové byty, stavba ale kvůli insolvenci firmy PSJ stojí

Toto je pohled na budoucí Rezidenci Vrchlického, jež má sousedit s krajským...

Na místě bývalých Štefánikových kasáren v Jihlavě má vyrůst 63 bytů. I když už je většina z nich prodaných, práce ve...

Za zaměstnání Vesecké navrhl žalobce pro Vitáskovou tři a půl roku vězení

Alena Vitásková vypovídala u Okresního soudu v Jihlavě.

Tři a půl roku ve věznici s ostrahou navrhl jihlavský státní zástupce Kamil Špelda jako trest bývalé předsedkyni...

Další z rubriky

Rodičky po císařském řezu zbaví lékaři bolesti zablokováním nervů

Nemocnice Havlíčkův Brod (5.3.2014)

Ženám po císařském řezu uleví v havlíčkobrodské nemocnici od bolesti novou technikou anestezie. Spočívá v zablokování...

VIDEO: K dívce si přisedl zloděj a sebral jí mobil, muže hledá policie

Zloděj obral dívku o mobil

Chvilička nepozornosti stačila k tomu, aby dívka v hale na autobusovém nádraží v Jihlavě přišla o svůj mobilní telefon....

Zámek v Třešti se na několik let uzavřel, Akademie věd ho nechá opravit

Na třešťském zámku se v jeho dlouhé historii vystřídala řada šlechtických rodů....

Liblice na Mělnicku a Třešť na Jihlavsku. To jsou dva zámky, které v Česku vlastní Akademie věd. Ten první před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz