Mlha zahalovala městské nádraží v Jihlavě 3. listopadu 1887 při jeho slavnostním otevření. Před stanicí vlály čtyři prapory, na nástupišti zazněly rány hmoždířem a hudebníci zahráli Radeckého marš. A pak už tam mohly začít jezdit vlaky.
Dnes by se ke stanici, která krajskému městu dělá velkou ostudu, hodila hudba smuteční. Kvůli tomu, v jakém stavu nádraží je.
„Na tohle se podívejte,“ povídá reportérovi MF DNES jedna ze železničářek a ukazuje rukou na strop, kde je třímetrová skvrna s odlupující se omítkou od prosakující vlhkosti.
Mysleli byste si, že se stanice od svého otevření před téměř 131 lety radikálně proměnila. Kdepak, ona jen výrazně zastarala a zchátrala.
Dopravní pult pochází ještě z dob první republiky
Srdcem nádražní budovy je dopravní kancelář. Ta by sama o sobě mohla fungovat jako železniční muzeum. Zde výpravčí obsluhuje stařičký elektromechanický dopravní pult. „Pochází z období první republiky,“ říká železničářka.
Městské vlakové nádraží v Jihlavě
|
Dopravní pult je vybavený zvonky a barevnými kontrolními clonkami v okénkách. Tato zařízení jsou někde na nádražích v provozu i sto let.
V kanceláři stále mají poblíž dveří k nástupišti připravenou nejen elektrickou svítilnu, ale z nostalgie i petrolejovou lampu. Pro případ, že by selhaly jiné zdroje osvětlení.
Další běžně nepřístupnou místností je bývalá nádražní restaurace, uzavřená už řadu desetiletí. Tam je nyní provizorní sklad železničního materiálu, například značek. Na někdejší využití upomínají jen boxy na odložení šatstva, vyvýšené pódium, obložení stěn a litinová kamna.
Při slavnostním otevření stanice v roce 1887 se tam ale nejedlo. „Ve Veselí (nad Lužnicí, pozn. red.) budou hosté, v počtu 30, hodovat,“ napsaly podle informací serveru Stará Jihlava tehdejší noviny Mährischer Grenzbote.
V budově je i stařičká prádelna, kam se nosila voda ze studny
Dřív na nádraží také bydleli lidé. „V prvním patře je jedenáct bytů pro železničáře. Poslední obyvatelé je opustili teprve před čtyřmi lety,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Mareš Illiaš.
Anketa Největší ostudy městaČtenáři iDNES.cz vybrali v anketě jako nejostudnější místo Jihlavy právě městské vlakové nádraží. Na otázku „Které z ostudných míst Jihlavy podle vás nejvíc potřebuje nápravu?“ odpovídalo celkem 882 lidí a pro nádraží hlasovalo bezmála 84 procent z nich. Výsledky ankety:
|
Po straně stanice Jihlava-město se dodnes dochovalo archaické zázemí pro obyvatele těchto bytů - stařičká prádelna.
„Je zde z doby ještě před nástupem domácích praček a zavedením vodovodu. Voda se sem nosívala ze studny,“ připomněl staré časy správce budovy. V prádelně nechybí pec a litinový kotel na vodu, pod nímž se topilo.
Na opačném konci nádražní budovy je prázdný bufet, uzavřený před patnácti lety. Za ním je uzamčená místnost, kde jsou relé sdělovací techniky. Před nádražím byla již ubourána elektrodílna i sklad olejů. Ve svahu u překladišť stála garáž pro kolejová vozidla, vlečku k ní zrušili už dávno.
Až někdy na městské nádraží dorazí rychlovlak...S areálem městského vlakového nádraží má jihlavský magistrát, Kraj Vysočina i Správa železniční dopravní cesty velké plány. Z opomíjené lokality by se měl stát klíčový dopravní uzel. Vyjde to na stovky milionů korun. V plánu je totiž vybudovat na tomto místě centrální dopravní terminál. Ten by propojil autobusovou linkovou, městskou hromadnou i drážní dopravu. Modernizace se bude týkat také celé železniční stanice, tedy i kolejiště a zabezpečovacího zařízení. Vzniknout má rovněž úplně nová odbavovací hala. „Dohodli jsme se na podpisu memoranda o výstavbě,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Vítěznou studii návrhu, která už počítá se zastávkou vysokorychlostní trati, představil jihlavský magistrát loni na podzim. Podle ní se celý areál změní k nepoznání. Vzniknou i nové silnice včetně nové okružní křižovatky před budovou terminálu. Stávající nádražní budova se zbourá a vystaví se nová hala. „Architektonická hodnota toho domu je téměř nulová. Také stavebně je ve velmi špatném stavu. Horní patra jsou kompletně plesnivá,“ zdůvodnil potřebu bourání architekt Tomáš Rusín. V nové nádražní budově by měla fungovat samoobsluha, bufet, toalety, ale třeba i půjčovna kol a prodej jízdenek. Zázemí by zde měli najít řidiči, správa budovy a vedení nádraží. Z budovy povedou podzemní podchody na jednotlivá vlaková nástupiště a bezbariérová cesta k přiléhajícímu autobusovému nádraží a zastávkám MHD. Celý projekt je rozčleněn na etapy. Jako první by měla stát nádražní budova. „Realizaci předpokládáme po roce 2020,“ konstatoval Illiaš. |
Tak by mohl centrální dopravní terminál v Jihlavě vypadat: