Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letiště v Brodě už je pilotům malé, aeroklub zvažuje zpevněnou ranvej

  12:07aktualizováno  12:07
Letiště v Havlíčkově Brodě začíná být malé. Jeho správci přemýšlí o jeho rozšíření a vybudování zpevněné přistávací dráhy. Je to jeden z cílů připravované koncepce rozvoje letiště v příštích deseti až patnácti letech. Asfaltová ranvej, která na Vysočině stále chybí, by měla přibýt k současné travnaté.

Letiště v Havlíčkově Brodě je travnaté. Kvůli čím dál většímu vytížení plochy uvažuje aeroklub do budoucna se stavbou zpevněné ranveje. | foto: Archiv havlíčkobrodského aeroklubu

„Zatímco před patnácti lety jsme tu měli kolem tří tisíc přistání a vzletů ročně, v loňském roce už to bylo 22 tisíc,“ spočítal Milan Janeček, předseda havlíčkobrodského aeroklubu, jež se o chod letiště stará a který si předloni připomněl 80 let svého trvání (dočtete se zde).

O létání v Brodě je čím dál větší zájem. Oblíbilo si ho mnoho pilotů, konají se tu plachtařské závody, hangár si tu postavil aeroklub z pražských Letňan (více čtěte zde).

Areálu před sedmi lety výrazně pomohlo udělení statusu mezinárodního letiště, odkud lze létat i mimo schengenský prostor. Tím je na celé Vysočině výjimečné, jiné takové v kraji není. Ročně toho využijí desítky pilotů.

„Jen o posledním víkendu jsme tu měli dvě švédská letadla. Další majitelé letadel nás přes léto hodně využívají k přeletům do Chorvatska,“ vyjmenovává Janeček.

Už dříve v Brodě třeba při cestě na koncert v Maďarsku přistálo kvůli dotankování i větší soukromé letadlo s americkou rockovou kapelou.

Snad si stát uvědomí význam letišť a dá dotace, doufá radnice

Rozšíření letiště je proto čím dál viditelnější snahou aeroklubu. A jedním z hlavních záměrů je vybudování paralelní přistávací dráhy k současné travnaté. Měla by být zpevněná, povrch by měl být asfaltový.

„Provoz letiště s ní bude tišší, protože na zpevněné dráze stačí na vzlet a přistání kratší vzdálenost. Umožní navíc i pohyb větších letadel,“ vysvětluje Janeček.

On sám tento plán ale považuje za hudbu až velmi vzdálené budoucnosti, opravdu až těch hraničních deseti až patnácti let. „To už tady možná ani nebudeme,“ směje se.

Naopak havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek je přesvědčený, že by to ani tak dlouho trvat nemuselo.

„K budování zpevněné přistávací dráhy určitě dříve či později dojde. Letiště je zázemí pro dopravu budoucnosti. Nebylo by špatné, kdyby si strategický význam podobných menších letišť uvědomil i stát a na jejich rozvoj začal v dohledné době poskytovat dotační programy,“ konstatoval Honzárek.

Nešlo by ochranná pásma zmenšit? ptají se podnikatelé

Při plánování rozvoje letiště ale aeroklub začíná pomalu narážet. Na větší expanzi už není v Brodě prostor. Letiště začíná být obestavěno ze všech stran, až těsně ke svým ochranným pásmům. A nebýt jich, kdo ví, jak by na tom bylo.

„Chodí za námi nejrůznější podnikatelé a investoři s dotazy, zda by šlo do ochranných pásem aspoň trochu zasáhnout. To ale nemáme vůbec v úmyslu,“ dodává rozhodně Honzárek.

Město má regulativy vztahující se k letišti zanesené do územního plánu a v tomto ohledu na něm nechce nic měnit.

Ochranných pásem je hned několik a vyznat se v nich není pro laika zrovna snadné. Ve zkratce jde o to, že v kruzích širokých od několika set metrů až po několik kilometrů kolem letiště se třeba nesmí chovat holubi, mohou se stavět jen budovy do určité výšky, nesmí se používat vytipované druhy osvětlení a zakázáno je létání dronů. Platí i mnoho dalších omezení.

„Třeba právě se světly z rozvíjející se průmyslové zóny v areálu bývalých kasáren začínáme mít problémy. Několik oznámení jsme podávali i kvůli nepovoleným přeletům dronů,“ zmínil předseda aeroklubu Janeček.

V Jihlavě záměr naráží na laxnost radnice i nesouhlas místních

Pro letecké nadšence je právě město partnerem pro jednání. I když se v brodském zastupitelstvu názory různí, v posledních letech je partnerem poměrně vstřícným.

„Provoz letiště musíme pomoci udržet na co nejvyšší úrovni. Možná bychom si ho měli vážit ještě víc,“ vyzval Libor Honzárek.

O vybudování zpevněné ranveje se už roky mluví i v Jihlavě-Henčově. Myšlenka města se opírá o zájem zdejších podnikatelů. Jenže vedení magistrátu se dosud nerozhodlo, zda stavbu za desítky milionů korun vůbec zahájí. Přitom Kraj Vysočina už schválil městu podporu ve výši 30 milionů. Držet ji bude nejdéle do konce roku 2019 (podrobnosti se dočtete zde).

Proti modernizaci letiště se postavili i mnozí obyvatelé okolních obcí. Petici, v níž vyjádřili nesouhlas se záměrem, podepsalo přes pět stovek lidí.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí Kraje Vysočina dle okresů:

Volby do Senátu

Senátní volby pro Kraj Vysočina proběhnou v obvodu č.53 - Třebíč. Kandidují: Naděžda Dobešová, Marie Dudíková, Vladimír Kotek, Miroslav Michálek, Marek Nevoral, Petr Paul, Michal Šalomoun, Stanislav Zíma a Hana Žáková. Případné druhé kolo senátních voleb se bude konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Lesy na Vysočině zaplavily hřiby, lidé si jich domů nosí až stovky

Stačí hodinka v lese a košík je plný hub. Vcelku jednoduše lze najít zdravé i...

Příjezdové cesty do lesů na Jihlavsku jsou v tomto týdnu obsypané auty. Po lesích se prochází tisíce houbařů, kteří...

Přijeli jako uhlobaroni, říká o uprchlících z Iráku lídr jihlavské SPD

Jedničkou kandidátky SPD v Jihlavě je Petr Paul. U policie pracoval i jako šéf...

Před čtyřmi lety se na kandidátce Úsvitu přímé demokracie do jihlavského zastupitelstva nedostal. Letos jde do...



V Polné už třetí den vyzvání telefon. Všichni chtějí na Spartu

Smutný hrdina I přes deset inkasovaných gólů trenér Slavoje Polná Michal...

Od pátku, kdy skončilo losování 3. kola fotbalového MOL Cupu, je Polná na nohou. Domácímu Slavoji totiž los určil za...

Hokejistu Jihlavy zbila na severu Moravy přesila, měl otřes mozku

Michal Hlinka po napadení skupinou výtržníků.

Jihlavský útočník Michal Hlinka se bude nějakou dobu léčit z návštěvy severní Moravy, odkud pochází. Hokejistu a jeho...

Bývalý starosta kandiduje na radnici přímo z vězení, věří v propuštění

Ladislav Horký stál v čele Lipnice nad Sázavou v letech 2002 až 2010. Podle...

Bývalý starosta Lipnice nad Sázavou Ladislav Horký kandiduje do komunálních voleb jako nezávislý a ve svém volebním...

Další z rubriky

Lesy na Vysočině zaplavily hřiby, lidé si jich domů nosí až stovky

Stačí hodinka v lese a košík je plný hub. Vcelku jednoduše lze najít zdravé i...

Příjezdové cesty do lesů na Jihlavsku jsou v tomto týdnu obsypané auty. Po lesích se prochází tisíce houbařů, kteří...

Nad Sázavou u Žďáru se tyčí nová moderní kaple, bude archou pro věřící

Kaple Panny Marie Karmelské na okraji obce Sázava nedaleko Žďáru připomíná...

Dosud měla Sázava u Žďáru kromě evangelického kostela jen malou kapličku. Ovšem v neděli královéhradecký biskup Jan...

Historiky pobouřilo plánované odhalení pomníku okupantovi Budějovic

Na místo předpokládaného hrobu generála Boudeta v Moravských Budějovicích nyní...

Záměr obnovit v parku u gymnázia pomník generálovi z napoleonských válek Jeanu Boudetovi vyvolal v Moravských...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na iDNES.cz