RECENZE: Pokračování kultovního Outcastu zaspalo dobu, ale pobavit zvládne
Outcast: A New Beginning
Platforma: PC, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce:
Appeal
- Skvěle promyšlený sci-fi svět
- Pěkná grafika i hudba
- V mnohém připomíná originál
- Mnohé použité mechanismy dávno zastaraly
- Nudné souboje
- Animace postav působí velmi lacině
Když v roce 1999 vyšel první Outcast, jeho kvality mohli ocenit jen majitelé těch nejvýkonnějších počítačů. Hra totiž využívala specifický voxelový engine, který sice vypadal krásně na pohled, měl však spoustu nevýhod – neuměl využít sílu tehdy nastupujících grafických akcelerátorů a podporoval rozlišení maximálně 512 × 384 pixelů.
I tak se Outcastu dostalo až kultovního statutu, šlo totiž o jednu z prvních akčních adventur s otevřeným světem, tak jak tento žánr známe dodnes. Jakožto americký astronaut s krutopřísným jménem Cutter Slade jsme dostali možnost navštívit planetu Adelpha obývanou rasou Talanů. Autoři si dali tu práci a vytvořili uvěřitelnou civilizaci s vlastní kulturou i politickým systémem, kterou byla radost objevovat.
V roce 2017 vyšel remake, který už tehdy působil jako obrovské retro (viz naše recenze). Přeci jen série jako Assassin’s Creed, Horizon New Dawn nebo Red Dead Redemption už tou dobou nastavily laťku kvality daleko výše, a i když svět Adelphy neztratil nic ze svého kouzla, většinová náplň sestávající se z neustálého pobíhání, statických dialogů a mizerně zpracované střelby proti generickým nepřátelům už tou dobou jednoduše působila příliš zastarale. To samé budeme bohužel opakovat i v recenzi nového dílu.
Outcast: New Beginning totiž úspěšně ignoruje většinu vymožeností, které se v herním průmyslu v uplynulém čtvrt století staly, jen přidává hezčí grafiku. Opět se podíváme na Adelphu, s dlouhou pauzou oproti minulému dílu si vývojáři poradili tím, že hlavní postava ztratila paměť a tak se všechny souvislosti stejně jako hráč musí znovu naučit od začátku. Custerovým úkolem je tentokrát zachránit mírumilovnou planetu, na kterou, stejně jako třeba ve filmové sérii Avatar, útočí technicky vyspělejší lidé.
Vyprávění je hodně volné a hráč má v podstatě od začátku přístup do celého zdejšího světa. Cílem vašeho snažení je přesvědčit zástupce několika vesnic, aby se spojili a proti útočníkům postupoval koordinovaně. V praxi to znamená, že musíte v každém regionu splnit několik různorodých misí, díky čemuž se místní obyvatelé přidají na vaší stranu.
Více než jako hrdina se po většinu času budete cítit jako laciná nájemná síla, kterou místní posílají vyřizovat banální úkoly, co se jim samotným nechtějí dělat. I když toho mají obyvatelé mnoho na srdci a díky možnosti ptát se každého z nich na desítky témat strávíte v rozhovorech spoustu času, stejně to vždy končí u toho, že se honíte po celém světě jako hadr na holi.
Okolní svět je sice vymodelovaný moc hezky, mimo oblasti zájmu v něm ovšem není co příliš dělat, protože hra nijak neodměňuje za to, když opustíte doporučené cestičky. Grafika je sice slušná, animace už ovšem ne, takže souboje působí na dnešní dobu až trapně, když jen kolem nepřátel obíháte v kruzích a ubíráte jim hitpointy tak dlouho, než padnou mrtví k zemi. Během rozhovorů zase jejich aktéři proti sobě stojí v pozoru a mají jen minimální gestikulaci, což už v dnešní době vypadá jednoduše zastarale.
Jednou z mála novinek oproti minulému dílu je jetpack, který Cutterovi umožňuje se po herním světě pohybovat velmi rychle a vyhnout se většině zevlujících nepřátel. Za jejichž likvidaci stejně nezískáváte žádné zkušenosti. Přitom tu existuje jednoduchý RPG systém učení se novým schopnostem a vylepšování zbraní, odměny ale nejsou natolik motivační, abyste kvůli tomu měli chuť vyzobávat generické vedlejší mise mající většinou podobu dobývání nepřátelských pevností nebo jakýchsi improvizovaných „překážkových drah.“
Na rovinu řečeno, po herní stránce je Outcast celkem průšvih a ani samotná dějová zápletka není bůhví jak zajímavá. Přesto si hra nezaslouží úplně strhat, její dobře promyšlený svět je radost objevovat. Každá z vesnic má trochu jinou atmosféru a styl života, lišící se podle okolních přírodních podmínek. Místní fauna a flora si sice půjčuje nápady ze slavných sci-fi, ale dohromady působí vcelku uvěřitelně. Navíc se hlavní hrdina nebere úplně vážně a je zde spoustu prostoru pro nadsázku a vtip. Vypíchnout pak musíme i mimořádně povedený orchestrální soundtrack, který ovšem vzhledem k banálnosti většiny hráčových akcí, působí až nepatřičně.
Celkově Outcast působí jako okénko do doby před dvaceti lety. Na chvíli potěší, okouká se ale rychleji než uplyne těch zhruba 20 hodin nutných k dohrání. Vývojáři neměli evidentně větší ambice než uspokojit tehdejší fanoušky, což je prostě dnes málo.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 17 čtenářů
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů
Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín
Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky
I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...
Český Neverhood? Jen podle vzhledu, stylová Hlína bude pořádná deprese
Nově zformované české studio Omnia Ludus představilo svoji prvotinu. Depresivní příběh o chlapci,...
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu
Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...
Prodej stavebního pozemku 1 833 m2
Nedvědice, okres Brno-venkov
2 500 000 Kč