V příštím roce by měl být dokončen jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu. Díky němu by veškerá tranzitní doprava od Jihlavy měla směřovat po nové silnici k výpadovce na Žďár nad Sázavou a Pardubice a odtud na Kolín po stávajícím severovýchodním obchvatu.
Očekává se, že právě na něm rapidně, zhruba o polovinu, naroste intenzita provozu. A na to je potřeba se připravit. ŘSD už chystá kompletní rekonstrukci vozovky, ještě předtím se ale dostane na protihluková opatření. Ta se začala dělat od minulého týdne.
„Týkat se budou pěti z celkem sedmi vytipovaných úseků na celém 2,7 kilometru dlouhém obchvatu mezi ulicemi Žižkova a Masarykova,“ uvedl Martin Buček z tiskového odboru ŘSD.
Jeden z původně plánovaných úseků bude vynechán po dohodě s městem a majitelem pozemků, druhý kvůli plánované výstavbě garáží. Nové stěny budou postaveny podél sídliště Žižkov, hned u kruhového objezdu i v nejvyšším bodě obchvatu, stejně tak po obou stranách severního konce, kde silnice prochází sídlištěm Výšina.
V některých úsecích už stěna stojí. V tom případě dojde k její demolici a stavbě stěny nové, případně k rekonstrukci a prodloužení stěn stávajících. Ty by zároveň měly být zvýšeny a upraveny tak, aby splňovaly přísnější hlukové limity.
„Plánovaná úprava vychází z měření hluku z dopravy a z výsledků zpracované akustické studie. Ta řeší stavební úpravy tak, aby se zajistilo dodržení hygienických limitů hluku v denní i noční době ve výhledu dalších dvou desítek let,“ vysvětlil Buček.
Kdy se začne, to zatím nikdo neví
ŘSD předalo staveniště zhotoviteli plánu v pondělí. Následné práce budou trvat nejvýše 18 týdnů. Stát by měly 58,5 milionů korun.
„Práce jsou plánované za provozu s lokálním omezením při krajnici a části pravého jízdního pruhu obchvatu ve směru od Masarykovy ulice,“ konstatoval Martin Buček.
Úprava a doplnění protihlukových stěn má předcházet kompletní rekonstrukci povrchu severovýchodního obchvatu. ŘSD zahájilo proces výběru zhotovitele. Kdy oprava za předpokládaných 67 milionů korun začne, zatím není jisté. Předpokládá se, že to bude v příštím roce na jaře. Po obchvatu se během prací bude jezdit kyvadlově.
Do budoucna ŘSD chystá přeložku celé severní části tohoto segmentu obchvatu. V plánu má stavbu mostu přes Chotěbořskou ulici a údolí Cihlářského potoka a posun vyústění obchvatu na silnici 38 až za zástavbu zhruba o 200 metrů severněji než dnes. Pro toto řešení brodští zastupitelé schválili změnu územního plánu.