Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacím motorem, které schválil Evropský parlament. Německý magazín Focus v této souvislosti přišel s řadou návrhů pro politiky, kterým dominuje sdělení: „Elektromobily není důvod dotovat, ale naopak zdanit“.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tesla

Rozhodnutí Evropského parlamentu, které musí ještě posvětit vlády národních států, je přelomové. Mezi ekologickými aktivisty se už dokonce objevily nápady, že schválený zákaz je málo a je potřeba přitvrdit a rovnou od nějakého data zakázat i provoz aut se spalovacími motory, nejen prodej těch nových. Například v Paříži se uvažuje o zákazu vjezdu všech aut se spalovacím motorem od roku 2030. Podobné nápady padají i ve Španělsku nebo Velké Británii.

Na evropské úrovni se o tom ale údajně zatím oficiálně neuvažuje. „Žádné vážné debaty nad plošným zákazem či výrazným omezením již provozovaných aut se spalovacím motorem jsme nezaznamenali,“ říká třeba Žiga Faktor, vedoucí bruselské kanceláře nezávislého think-tanku Europeum a jeho kolega Michal Hrubý dodává: „Možnost omezovat již provozovaná auta se spalovacím motorem je v rukou členských států delší dobu, například omezením určitých skupin vozidel dle EURO normy při vjezdu do měst / vybraných zón. Z pohledu sociálního si jakékoli celoplošné omezení již provozovaných spalovacích motorů nyní neumím představit. Maximálně bych pochopil úvahu nad urychleným rozšířením nízkoemisních zón nebo významnějším zdražením provozu aut splňujících pouze první normy EURO 0, 1 nebo 2. I tam by byla potřebná důsledná diskuze.“

Austrálie má plán na výpadek spotřební daně. Speciální taxu pro elektrovozy

Vlivný německý magazín Focus ve své analýze napsal, že když už byl návrh na úrovni EP schválen, je třeba se dívat dopředu. A navrhuje několik kroků, které by měly následovat. Tím hlavním je, že „když neexistuje žádná legální alternativa k elektromobilitě, není důvod utrácet za ni miliardy z peněz daňových poplatníků“ a navrhuje okamžitě zastavit dotace na elektromobily. Ty si teď převážně kupují bohatí lidé a v podobě dotací k nim proudí peníze od všech daňových poplatníků, tedy i od těch chudých.

Podle Focusu je také nutné donutit majitele těchto aut platit daně. Dvoutunové elektrické SUV sice neprodukuje žádné lokální emise, ale opotřebovává silnice, potřebuje parkoviště apod. Státy s elektromobily přicházejí i o příjmy ze spotřebních daní z paliv.

Analytik a manažer strategických projektů Miroslav Lopour ze společnosti Delloite k tomu říká: „Spotřební daň v ČR z prodeje pohonných hmot činí přibližně 80 miliard korun. Při kompletním přechodu na elektrické pohony je tento výpadek daňových příjmů daný. Ovšem vzhledem k relativně vysokému zatížení elektřiny daněmi a poplatky bych nečekal, že stát ještě dál na této komoditě zvýší daně. Navíc je nutné si uvědomit, že minimálně v rodinných domech bude snaha dobíjet z domácí fotovoltaiky a pak se daň ztrácí plně. Odpověď bude třeba hledat v celkovém přenastavení daňového systému, těžko budou spotřebitelé při volbě vozu brát ohled na daňový systém.“

Česko se v čele EU pokusí zmírnit zákaz spalovacích motorů, slíbil Fiala

Dalším návrhem je přestat budovat pomalé nabíjecí stanice (typicky 22 kW) a stavět jen ty opravdu rychlonabíjecí od 150 kW výš. Většina elektromobilů se stejně bude muset nabíjet z domácích nebo firemních wallboxů. Zároveň by všem provozovatelům čerpacích stanic měla být zákonem dána povinnost do určité doby instalovat i rychlonabíjecí stanici.

I když se nový zákaz týká jen prodeje nových aut, Focus se domnívá, že výrobci aut by za současné situace podpořili i zákaz provozu těch starých, protože by jim nemuseli poskytovat servis a vyrábět náhradní díly. Zástupci automobilek, které iDNES.cz oslovil, se k tomu celkem logicky odmítli vyjádřit, Focus ale doporučuje dát lidem zákonnou záruku, že své spalovací auto budou moct provozovat a opravovat i po roce 2035.

A jako poslední bod Focus radí upřímnost: „V neposlední řadě by politici ani automobilový průmysl neměli lidem prodávat iluze, že s elektromobilitou se stávající vozový park jednoduše obmění v poměru 1:1 a všichni budou jezdit jako dosud. To není možné, už proto, že výkonnost elektrických sítí se v jednotlivých regionech značně liší a „snese“ někdy více, jindy méně e-aut. Někteří odborníci na rozvodné sítě předpokládají, že by bylo možné využít maximálně 30 % současného vozového parku jako elektromobily. Ve Velké Británii jsou majitelé elektromobilů již připraveni na to, že jim bude nabíjecí proud vypínán po hodinách.“

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

Analytik společnosti Delloite Miroslav Lopour, který se právě na energetiku specializuje, k poslednímu bodu dodává: „Rozvodná síť jako celek by na masivní rozvoj elektromobility připravena jako celek byla, nicméně je nutné vzít do úvahy přesun velkého objemu spotřeby energie do elektřiny v průmyslu a teplárenství. V součtu už se pak posilování sítě nevyhneme, elektromobily budou z tohoto pohledu stále ale spíše menší faktor. Kde ale problém může nastat, jsou koncové body, při vysoké koncentraci vozidel. Tyto problémy jsou ale řešitelné a velké potíže s elektromobilitou nečekám.“

Pětice zemí EU chce odklad zákazu prodeje aut se spalovacím motorem

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko usilují o pětiletý odklad plánu Evropské unie, který má od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacím motorem. Vyplývá to z dokumentu, ke kterému získala přístup agentura Reuters. Plán EU je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je do roku 2030 výrazně snížit emise skleníkových plynů, aby unie do roku 2050 dosáhla uhlíkové neutrality.

Plán navrhla Evropská komise. Požaduje, aby se do roku 2035 emise oxidu uhličitého u nových automobilů snížily o 100 procent. Požadavek znemožní od roku 2035 prodej nových aut se spalovacím motorem, plán tento měsíc schválil Evropský parlament.

Proti plánovanému zákazu se vyslovil německý ministr financí Christian Lindner. Český premiér Petr Fiala uvedl, že Česká republika bude jako předsednická země EU usilovat o zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035, pokud se to nepodaří Francii, která EU předsedá v tomto pololetí. Zákaz by podle něj neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devíti desetin produkce automobilek.

„Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent),“ prohlásil Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacím motorem. „Musí být zajištěna pro občany rozumná, cenově dostupná alternativa,“ dodal předseda české vlády.

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko podle dokumentu navrhují, aby se emise u nových osobních aut musely do roku 2035 snížit pouze o 90 procent a aby se stoprocentní snížení posunulo na rok 2040. U lehkých užitkových vozů by podle jejich návrhu měly emise do roku 2035 klesnout o 80 procent a do roku 2040 o 100 procent.

Evropská komise označuje rok 2035 pro zavedení zákazu za klíčový, protože průměrná životnost automobilů činí 15 let. Pozdější zavedení zákazu by podle ní znemožnilo dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Uhlíková neutralita znamená, že se do ovzduší nebude vypouštět více skleníkových plynů, než kolik jich může být technicky uskladněno nebo kolik příroda může sama vstřebat.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  11:46

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...